Jauna mama ryžosi iššūkiui – eksperimento rezultatai nustebino

 (7)
Maniau, kad savaitė be cukraus prilygs nemenkam žygdarbiui – iššūkis, pareikalausiantis papildomų pastangų sprendžiant dėl kasdienio maisto raciono, ir geležinės valios, bandant atsispirti vyro vakarais skanaujamiems saldainiams, ar tam saldžios kavos puodeliui, mažajam užmigus! Bet buvo paprasta, net labai.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Buvau net įsikalbėjusi – esu priklausoma nuo saldumynų! Na tiesiog cukraus, bet kokiame pavidale – šokolado, kavos su sirupu ar bent banano.

Galvos skausmą, jei šio nepavykdavo numalšinti kava, gydydavau gabalėliu kitu kuo nors saldaus. Padėdavo. Padėdavo ir visais tais atvejais, kai nuotaika ne itin gera, ar tuomet, kai perpiet šaldytuvas tuščias, o lentynėlėje – saldainiai.

Tiesa, irzulys, galvos skausmas ar net svaigimas neparagavus ko saldaus, užkandžiavimai saldėsiais net kai esi soti – pirmieji priklausomybės požymiai. Ir jei tai atrodo juokai, tokie simptomai, kai organizmas signalizuoja apie cukraus poreikį, jau liga. Kai kurių medikų prilyginama priklausomybei, panašiai į alkoholizmą. Panašūs net ir fiziologiniai padariniai organizmui: tiek padauginus svaigiųjų gėrimų, tiek cukraus.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kodėl vaikui būtinos ribos: psichologės komentaras
A.Landsbergienė: sulaukę 7 metų, mano vaikai jau naudojosi banko kortelėmis

Kartą jau bandžiau išsigydyti šią maniją neleisdama sau 3 savaites jokių saldainių, anei gabalėlio šokolado, šventinio anytos torto gabaliuko – nieko, kas gali būti pavadinta „desertu".

Bandymas pavyko, tačiau į pabaigą saldėsius net sapnuodavau! O pasibaigus savanoriškam eksperimentui pusryčiams, pietums ir vakarienėms mieliau rinkdavausi ir vėl – ką nors saldaus.

Sakau "buvau priklausoma", nes priklausomybės nuo cukraus, pasirodo, neturiu. Na taip, ko nors saldaus norėjosi, tačiau savaitė ne ką prastesnė nei visos kitos, nors ir be saldintos kavos, gazuotų gėrimų savaitgalį ir gabalėlio torto vienos gražios šventės proga.

Tiesa, galvą, būdavo paskausdavo – pirmomis dienomis. Tačiau pirmą dieną po eksperimento pabaigos nepuoliau prie saldumynų lentynėlės. Tiesa, kavą saldinau, bet taip trokštamo saldainio užteko vos vieno.

Beje, metų pradžioje žadėjau – ryšiuos 3 savaitėms tokio eksperimento. Tačiau šįkart pasiteisinau sutrumpinusi laikotarpį: gal tiesiog išmokti nepiktnaudžiauti?

Gal vienas kitas saldėsis mažiau kenksmingas, jei ant stalo toks patenka retai. Gal geriau kiek sveikesni metai, nei trys griežtos savaitės, o visos likusios – kaip įprastai pasaldintos.

Sveikatos specialistai teigia – cukraus kiekis, tai yra kalorijos gaunamos iš jų, kasdieniame mitybos racione idealiu atveju turi sudaryti ne daugiau 5 proc. Jei riba siekia 10 proc., organizmui dar nedaroma didelė žala.

Taigi, jei nori išlikti sveika, kas dieną - ne daugiau nei 6 šaukšteliai cukraus. Vyrams riba - 8 arbatiniai šaukšteliai.

Tiek vidutiniškai slepiasi viename šokoladiniame batonėlyje, pyrago gabalėlyje, nepilnoje skardinėje limonado, dviejose su trupučiu stiklinės natūralių apelsinų sulčių, 100 gramų saldžių pusrytinių dribsnių, dviejuose bananuose ar pusantroje stiklinėje trintų vaisių kokteilio.

Taip, cukrus vaisiuose - taip pat cukrus. Ir jei šokoladinį batonėlį išmainai į stiklinę sulčių ir saldžius vaisius, žiūrėk, cukraus dienos norma jau ir viršyta.

Na taip, vaisiuose esančios maistinės ir mineralinės medžiagos kompensuoja saldų skonį, tačiau ir šiais nederėtų piktnaudžiauti.

Tiesa, mano savaitė nebuvo nekalta – cukraus visiškai nepavyko išvengti. Jo radau etiketėje ant duonos, neatsisakiau vaisių (vis dėlto, didžiausia nuodėmė - keli bananai pirmosiomis dienomis. Kitomis dažniausiai krimtau obuolius), padažams kelis kartus naudojau medų. Kartą pasitaikė salotos su šaukštu majonezo bei pirktinė pica, smarkiai išalkus. Tiesa, dar skaičiuoju stiklinę vandeniu skiestų sulčių.

Be šių kelių nuodėmių daug daugiau ko atsisakiau. Štai ko:

  • Žinoma, saldumynų.

  • Cukraus namų gamybos maiste, net jei receptai ir rekomendavo.

  • Saldintos kavos. Ją plikiau su žiupsneliu cinamono - saldumo nepriduoda, tačiau cinamoninė kava gardumu nenusileidžia įprastai su šaukšteliu cukraus.

  • Gazuotų gėrimų, sulčių. Limonadai - cukraus bombos, jau minėjau. Kaip ir sultys - net jei jos tik ką išspaustos namų virtuvėje.

  • Saldintų jogurtų ir kitų bent kiek saldesnių pieno produktų.

  • Pirktinių padažų: kečupo, majonezo, barbekiu.

  • Įvairiausių pusgaminių: pusrytiniai dribsniai, parduotuvėje ruoštos salotos, kumpis (taip, cukrumi skaninami ir jie), šaldyti koldūnai ar virtiniai bei bet kokie kepiniai. Žodžiu, visko, kas apdirbta ir paruošta greitam vartojimui. Visų jų gamybos procese retai apsieinama be įvairiausių saldiklių.

  • Džiovintų vaisių. O čia man buvo naujiena: pasirodo dauguma jų papildomai mirkomi cukraus tirpaluose. Tiesa, razinos ir slyvos parduodamos sudžiovintos natūraliai, tačiau kitų vaisių pakuočių sudėtį derėtų perskaityti.

Savaitė baigta. Kokie pokyčiai? Gražesnė veido oda! Už šią dėkoju. Mat paskutiniu metu viens po kito išdygdavę spuogai, žinau, išduodavo vartojamų saldumynų perteklių. Kaip ir niekaip nemažėjantis svoris, kurio pažadėjau atsikratyti dar per pirmus metų mėnesius...

Po nesaldžios savaitės supratau: galvos skausmą ir irzulį galima numalšinti ne tik gabalėliu šokolado. Ir šio, kai retai, nereikia tiek daug kaip įprastai.

Beje, po savaitės paragauta saldinta kava nebuvo itin gardi. Manau kitądien ją gardinsiu cinamonu! O saldumynus pasiliksiu savaitgaliams – darbo dienomis be jų tikrai galima apsieiti.

Gal kaip ir aš susirūpinai, kad cukraus kasdienėje mityboje kiek per daug? Štai manieji patarimai saldumo dozę sumažinti bent keliais arbatiniais šaukšteliais:

  • Skaityk etiketes. Tiesa, jose cukrus slepiasi ir po kitokiais pavadinimais: fruktozė, dekstrozė, gliukozė, vaisių koncentratas ar koks sirupas. Saldiklių - daugybė! Ir nei vienas jų, deja, nėra mažiau kenksmingas.

  • Stenkis valgyti namuose ruoštą maistą, kuris, žinoma, nebūtų gardinamas šaukšteliu kitu cukraus.

  • Atsisakyk dienos racione pirktinių pusgaminių, padažų, saldintų pieno produktų. Maiste pasislėpę šaukšteliai saldiklių - didžiausia grėsmė sveikai mitybai.

  • Ribok saldumynų kiekį. Juk jie - taip pat niekuo nenaudingos kalorijos.

  • Venk vadinamų "sveikų" alternatyvų. Besiteisinant, kad saujelė džiovintų vaisių ar šaukštelis medaus - net į naudą, rizikuojame smarkiai jais padauginti. Tiesa čia viena - cukrų, bet kokiame pavidale - šokolade ar vaisiuje - patartina riboti.

  • Stenkis maitintis sveikai, valgyki po truputį, bet dažnai. Taip organizmas gaus visas reikalingas medžiagas ir netikėtai nesignalizuos prašydamas ko "greitai ir saldžiai".

  • Naudok prieskonius. Tik grynus, ne jų mišinius, nes šiuose dažnai gausu tiek nereikalingos druskos, tiek cukraus. Kuo skoniais gausesnis patiekalas, tuo mažiau jausi saldaus ar sūraus trūkumą.

  • Venk gazuotų, saldintų gėrimų, sulčių. Kur kas sveikiau - vanduo. O natūraliai spaustos sultys kur kas sveikesnės, jei spausi ne tik saldžius vaisius, bet ir daržoves.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mamos kertelė

Mamos laikas sau: gudrybės, kad kūdikis būtų ramus

Mamos laikas sau: gudrybės, kad kūdikis būtų ramus
Iki pirmojo vaikelio gimimo mažai tėvų suvokia, kaip keisis jų kasdienybė, poilsio režimas ir tai, kad rasti laisvą minutėlę sau bus labai sunku.

Mamos ir tėčiai Vilniuje kviečiami nemokamai pasisemti žinių

Mamos ir tėčiai Vilniuje kviečiami nemokamai pasisemti žinių
Vilniaus visuomenės sveikatos biuras vykdo programą, skirtą nėščiųjų ir pagimdžiusių moterų švietimui bei sveikatinimui. Būsimos ir esamos mamos konsultuojamos aktualiais klausimais. Į paskaitas kviečiamos šeimos, besilaukiančios arba auginančios vaikučius.

Po gimdymo siaubingai slenka plaukai: ką daryti? (9)

Po gimdymo siaubingai slenka plaukai: ką daryti?
Praėjus keliems mėnesiams po gimdymo kuokštais slenkantys plaukai kankina ne vieną mamą. Ką daryti?

Moters kūnas po gimdymo: kas labiausiai neramina pagimdžiusias moteris (3)

Moters kūnas po gimdymo: kas labiausiai neramina pagimdžiusias moteris
Kiekviena moteris po gimdymo pastebi tam tikrus savo kūno pokyčius, kurie nors ir nėra malonūs, dažniausiai yra laikini.

Atsistatymui po gimdymo vien laiko neužtenka (1)

Atsistatymui po gimdymo vien laiko neužtenka
Nėštumas, gimdymas, o vėliau ir vaiko žindymas bei priežiūra iš moters pareikalauja daug fizinių ir psichologinių jėgų.

Rugilė: papasakosiu, kaip be pagražinimų atrodo tikroji motinystė (170)

Rugilė: papasakosiu, kaip be pagražinimų atrodo tikroji motinystė
Rugilė nevynioja žodžių į vatą – iš pradžių, gimus vaikeliui, ji save laikė negera mama ir netgi, kaip pati sako, nejautė meilės savo sūnui. Tai ją labai gąsdino. Bet... Atradus priežastis situacija ėmė keistis.

5 skirtingi psichologiniai motinų tipai (3)

5 skirtingi psichologiniai motinų tipai
Kokių būna mamų? „Pačių įvairiausių", – šypsodamasi sako psichologė.

Psichologė: kas dažniausiai išprovokuoja pykčius po gimdymo

Psichologė: kas dažniausiai išprovokuoja pykčius po gimdymo
Gimus kūdikiui, natūraliai namie atsiranda daugiau veiklos: mažyliu reikia rūpintis ne tik dieną, bet ir naktį. Dažniausiai trūkstant poilsio ima trūkti ir kantrybės, todėl net ir smulkmenos išprovokuoja tėvelių tarpusavio pykčius ir ginčus.

13 psichologės patarimų, kad poros santykiai po vaiko gimimo sustiprėtų

13 psichologės patarimų, kad poros santykiai po vaiko gimimo sustiprėtų
Vaiko gimimas – didžiausias stebuklas ir džiaugsmas kiekvienai porai. Tai ne tik įprasmintos meilės simbolis, tačiau ir naujas gyvenimo etapas tiek vyrui, tiek moteriai. Nors daugelis kūdikio atėjimą į šį pasaulį sieja tik su labai švelniais, romantiškais ir pakiliais jausmais, tačiau visuomenėje vis dažniau girdime ir kitas sąvokas: depresija po gimdymo ar šeimos krizė.

Psichologė: gimus vaikui, vyro ir moters laukia šie santykių išbandymai (30)

Psichologė: gimus vaikui, vyro ir moters laukia šie santykių išbandymai
Trečias šeimos narys – nauji iššūkiai, atradimai ir išbandymai kiekvienai porai. Vienus vaiko gimimas sustiprina ir į jų santykius atneša dar daugiau meilės, supratingumo bei rūpestingumo, kitus, deja, ištinka krizė.

Gydytojų ištarta frazė įžeidžia ne vieną nėščiąją (40)

Gydytojų ištarta frazė įžeidžia ne vieną nėščiąją
Gegužė - mėnuo, kai tradiciškai labiau prisimename motinystę ir moteriškumą.

Vaikiškos mados šventė Kaune

Vaikiškos mados šventė Kaune
Savaitgalį stilingiausi kauniečiai rinkosi apžiūrėti naujausios OVS kids parduotuvės prekybos ir pramogų centre „Akropolis“ Kaune.

Kaip iš tiesų jaučiasi abortą patyrusi moteris (21)

Kaip iš tiesų jaučiasi abortą patyrusi moteris
Abortas – tai nepageidaujamo nėštumo nutraukimas. Sužinojusios, kad pastojo, nors nenorėjo ir nesitikėjo, moterys sutrinka, todėl kartais nusprendžia negimdyti ir pasidaryti abortą. Šis žingsnis gyvenime yra rizikingas tiek mediciniškai, tiek psichologiškai, nes turi gana rimtų ir sunkių pasekmių.

Kaip sustabdyti plaukų slinkimą (2)

Kaip sustabdyti plaukų slinkimą
Plaukų slinkimo problema aktuali visais metų laikais ir daugeliui moterų, tačiau paūmėja ji nėštumo metu ir po gimdymo. Ką turime žinoti apie plaukų slinkimą ir pagalbą sau tokiu atveju?

Po gimdymo vyras pasikeitė ir atšalo: psichologės komentaras (44)

Po gimdymo vyras pasikeitė ir atšalo: psichologės komentaras
Psichologė Karolina Gurskienė sulaukė jaunos mamos klausimo: po gimdymo vyras pasikeitė neatpažįstamai. Moterį baugina tokie pokyčiai ir atšalimas.