Jauna mama ryžosi iššūkiui – eksperimento rezultatai nustebino

 (7)
Maniau, kad savaitė be cukraus prilygs nemenkam žygdarbiui – iššūkis, pareikalausiantis papildomų pastangų sprendžiant dėl kasdienio maisto raciono, ir geležinės valios, bandant atsispirti vyro vakarais skanaujamiems saldainiams, ar tam saldžios kavos puodeliui, mažajam užmigus! Bet buvo paprasta, net labai.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Buvau net įsikalbėjusi – esu priklausoma nuo saldumynų! Na tiesiog cukraus, bet kokiame pavidale – šokolado, kavos su sirupu ar bent banano.

Galvos skausmą, jei šio nepavykdavo numalšinti kava, gydydavau gabalėliu kitu kuo nors saldaus. Padėdavo. Padėdavo ir visais tais atvejais, kai nuotaika ne itin gera, ar tuomet, kai perpiet šaldytuvas tuščias, o lentynėlėje – saldainiai.

Tiesa, irzulys, galvos skausmas ar net svaigimas neparagavus ko saldaus, užkandžiavimai saldėsiais net kai esi soti – pirmieji priklausomybės požymiai. Ir jei tai atrodo juokai, tokie simptomai, kai organizmas signalizuoja apie cukraus poreikį, jau liga. Kai kurių medikų prilyginama priklausomybei, panašiai į alkoholizmą. Panašūs net ir fiziologiniai padariniai organizmui: tiek padauginus svaigiųjų gėrimų, tiek cukraus.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kodėl vaikui būtinos ribos: psichologės komentaras
A.Landsbergienė: sulaukę 7 metų, mano vaikai jau naudojosi banko kortelėmis

Kartą jau bandžiau išsigydyti šią maniją neleisdama sau 3 savaites jokių saldainių, anei gabalėlio šokolado, šventinio anytos torto gabaliuko – nieko, kas gali būti pavadinta „desertu".

Bandymas pavyko, tačiau į pabaigą saldėsius net sapnuodavau! O pasibaigus savanoriškam eksperimentui pusryčiams, pietums ir vakarienėms mieliau rinkdavausi ir vėl – ką nors saldaus.

Sakau "buvau priklausoma", nes priklausomybės nuo cukraus, pasirodo, neturiu. Na taip, ko nors saldaus norėjosi, tačiau savaitė ne ką prastesnė nei visos kitos, nors ir be saldintos kavos, gazuotų gėrimų savaitgalį ir gabalėlio torto vienos gražios šventės proga.

Tiesa, galvą, būdavo paskausdavo – pirmomis dienomis. Tačiau pirmą dieną po eksperimento pabaigos nepuoliau prie saldumynų lentynėlės. Tiesa, kavą saldinau, bet taip trokštamo saldainio užteko vos vieno.

Beje, metų pradžioje žadėjau – ryšiuos 3 savaitėms tokio eksperimento. Tačiau šįkart pasiteisinau sutrumpinusi laikotarpį: gal tiesiog išmokti nepiktnaudžiauti?

Gal vienas kitas saldėsis mažiau kenksmingas, jei ant stalo toks patenka retai. Gal geriau kiek sveikesni metai, nei trys griežtos savaitės, o visos likusios – kaip įprastai pasaldintos.

Sveikatos specialistai teigia – cukraus kiekis, tai yra kalorijos gaunamos iš jų, kasdieniame mitybos racione idealiu atveju turi sudaryti ne daugiau 5 proc. Jei riba siekia 10 proc., organizmui dar nedaroma didelė žala.

Taigi, jei nori išlikti sveika, kas dieną - ne daugiau nei 6 šaukšteliai cukraus. Vyrams riba - 8 arbatiniai šaukšteliai.

Tiek vidutiniškai slepiasi viename šokoladiniame batonėlyje, pyrago gabalėlyje, nepilnoje skardinėje limonado, dviejose su trupučiu stiklinės natūralių apelsinų sulčių, 100 gramų saldžių pusrytinių dribsnių, dviejuose bananuose ar pusantroje stiklinėje trintų vaisių kokteilio.

Taip, cukrus vaisiuose - taip pat cukrus. Ir jei šokoladinį batonėlį išmainai į stiklinę sulčių ir saldžius vaisius, žiūrėk, cukraus dienos norma jau ir viršyta.

Na taip, vaisiuose esančios maistinės ir mineralinės medžiagos kompensuoja saldų skonį, tačiau ir šiais nederėtų piktnaudžiauti.

Tiesa, mano savaitė nebuvo nekalta – cukraus visiškai nepavyko išvengti. Jo radau etiketėje ant duonos, neatsisakiau vaisių (vis dėlto, didžiausia nuodėmė - keli bananai pirmosiomis dienomis. Kitomis dažniausiai krimtau obuolius), padažams kelis kartus naudojau medų. Kartą pasitaikė salotos su šaukštu majonezo bei pirktinė pica, smarkiai išalkus. Tiesa, dar skaičiuoju stiklinę vandeniu skiestų sulčių.

Be šių kelių nuodėmių daug daugiau ko atsisakiau. Štai ko:

  • Žinoma, saldumynų.

  • Cukraus namų gamybos maiste, net jei receptai ir rekomendavo.

  • Saldintos kavos. Ją plikiau su žiupsneliu cinamono - saldumo nepriduoda, tačiau cinamoninė kava gardumu nenusileidžia įprastai su šaukšteliu cukraus.

  • Gazuotų gėrimų, sulčių. Limonadai - cukraus bombos, jau minėjau. Kaip ir sultys - net jei jos tik ką išspaustos namų virtuvėje.

  • Saldintų jogurtų ir kitų bent kiek saldesnių pieno produktų.

  • Pirktinių padažų: kečupo, majonezo, barbekiu.

  • Įvairiausių pusgaminių: pusrytiniai dribsniai, parduotuvėje ruoštos salotos, kumpis (taip, cukrumi skaninami ir jie), šaldyti koldūnai ar virtiniai bei bet kokie kepiniai. Žodžiu, visko, kas apdirbta ir paruošta greitam vartojimui. Visų jų gamybos procese retai apsieinama be įvairiausių saldiklių.

  • Džiovintų vaisių. O čia man buvo naujiena: pasirodo dauguma jų papildomai mirkomi cukraus tirpaluose. Tiesa, razinos ir slyvos parduodamos sudžiovintos natūraliai, tačiau kitų vaisių pakuočių sudėtį derėtų perskaityti.

Savaitė baigta. Kokie pokyčiai? Gražesnė veido oda! Už šią dėkoju. Mat paskutiniu metu viens po kito išdygdavę spuogai, žinau, išduodavo vartojamų saldumynų perteklių. Kaip ir niekaip nemažėjantis svoris, kurio pažadėjau atsikratyti dar per pirmus metų mėnesius...

Po nesaldžios savaitės supratau: galvos skausmą ir irzulį galima numalšinti ne tik gabalėliu šokolado. Ir šio, kai retai, nereikia tiek daug kaip įprastai.

Beje, po savaitės paragauta saldinta kava nebuvo itin gardi. Manau kitądien ją gardinsiu cinamonu! O saldumynus pasiliksiu savaitgaliams – darbo dienomis be jų tikrai galima apsieiti.

Gal kaip ir aš susirūpinai, kad cukraus kasdienėje mityboje kiek per daug? Štai manieji patarimai saldumo dozę sumažinti bent keliais arbatiniais šaukšteliais:

  • Skaityk etiketes. Tiesa, jose cukrus slepiasi ir po kitokiais pavadinimais: fruktozė, dekstrozė, gliukozė, vaisių koncentratas ar koks sirupas. Saldiklių - daugybė! Ir nei vienas jų, deja, nėra mažiau kenksmingas.

  • Stenkis valgyti namuose ruoštą maistą, kuris, žinoma, nebūtų gardinamas šaukšteliu kitu cukraus.

  • Atsisakyk dienos racione pirktinių pusgaminių, padažų, saldintų pieno produktų. Maiste pasislėpę šaukšteliai saldiklių - didžiausia grėsmė sveikai mitybai.

  • Ribok saldumynų kiekį. Juk jie - taip pat niekuo nenaudingos kalorijos.

  • Venk vadinamų "sveikų" alternatyvų. Besiteisinant, kad saujelė džiovintų vaisių ar šaukštelis medaus - net į naudą, rizikuojame smarkiai jais padauginti. Tiesa čia viena - cukrų, bet kokiame pavidale - šokolade ar vaisiuje - patartina riboti.

  • Stenkis maitintis sveikai, valgyki po truputį, bet dažnai. Taip organizmas gaus visas reikalingas medžiagas ir netikėtai nesignalizuos prašydamas ko "greitai ir saldžiai".

  • Naudok prieskonius. Tik grynus, ne jų mišinius, nes šiuose dažnai gausu tiek nereikalingos druskos, tiek cukraus. Kuo skoniais gausesnis patiekalas, tuo mažiau jausi saldaus ar sūraus trūkumą.

  • Venk gazuotų, saldintų gėrimų, sulčių. Kur kas sveikiau - vanduo. O natūraliai spaustos sultys kur kas sveikesnės, jei spausi ne tik saldžius vaisius, bet ir daržoves.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mamos kertelė

Psichologė – apie vyro ir moters santykius po gimdymo: pasikeitimai neišvengiami

Psichologė – apie vyro ir moters santykius po gimdymo: pasikeitimai neišvengiami
Gimus vaikui, šeimoje staiga viskas ima ir pasikeičia: prie vyro ir žmonos vaidmens prisideda mamos ir tėčio, prie ramių naktų – bemiegės, prie tylos – triukšmas.

Kaip iš tiesų jaučiasi moteris po gimdymo (1)

Kaip iš tiesų jaučiasi moteris po gimdymo
Dažnai sureikšminame gimdymo dieną, manydamos, kad tai sunkiausia, kas mūsų laukia. Tačiau gimdymas - tik pradžios pabaiga. Ant rankų kūdikėlį sūpuojančios mamytės laukia ankstyvasis adaptacijos periodas. Kam pasiruošti, ko tikėtis ir ką daryti?

Įvardijo, kam pavyksta sukurti tvirtesnes santuokas (2)

Įvardijo, kam pavyksta sukurti tvirtesnes santuokas
Įdomių rezultatų pateikė Ohajo (JAV) universiteto sociologų grupė, pasišovusi sužinoti, kokie vaikai užaugę sukuria tvirtesnes šeimas: kilusieji iš daugiavaikių šeimų ar vienturčiai.

Išradinga mama nufilmavo, kaip namuose per 5 min. pasigaminti drėgnų servetėlių (2)

Išradinga mama nufilmavo, kaip namuose per 5 min. pasigaminti drėgnų servetėlių
Australės iš Melburno Joy Ratima vaizdo įrašą jau peržiūrėjo daugiau kaip du milijonai internautų. Didžioji dauguma, tikėtina, vaikus auginantys tėvai.

Ką reiškia, jei sapne gimdote arba matote vaikus (3)

Ką reiškia, jei sapne gimdote arba matote vaikus
Kiekvienas iš mūsų yra regėjęs sapnų, kuriuos pabudus sunku paaiškinti. Nereta moteris, kuri neturi vaikų ir nėra nėščia, sapnuoja, kad jai gimė kūdikis. Po to, prisiminus sapną, net juokas ima - juk vaiko nė planuose nėra. Iš kur tokie sapnai?

Nežindau vaiko: ar aš bloga mama? (100)

Nežindau vaiko: ar aš bloga mama?
Ne visos moterys gali (ir nori) žindyti kūdikį savo pienu. Būtent tokios mamos laišką ir gavome. Jame moteris sako jaučianti neigiamą aplinkinių nusistatymą dėl tokio jos sprendimo ir klausia: „Ar aš esu bloga mama?“

Kalėdų tradicijos su vaikais: 10 idėjų, kurios sukurs šventinę nuotaiką

Kalėdų tradicijos su vaikais: 10 idėjų, kurios sukurs šventinę nuotaiką
Paskutinė savaitė iki didžiųjų žiemos švenčių į daugelio namus atneša malonaus laukimo, susikaupimo, apmąstymų ir noro kuo daugiau savo laiko bei šilumos skirti šeimos nariams. Jei jūs turite vaikų, žinote, kad jiems įvairios tradicijos, žaidimai, kalėdinės veiklos – itin malonios ir naudingos. Štai keletas idėjų, ką galite iki Kalėdų ar per jas nuveikti su visa šeima.

Kodėl vienos moterys po gimdymo verkia, o kitos – juokiasi (5)

Kodėl vienos moterys po gimdymo verkia, o kitos – juokiasi
Ką jaučia moteris po gimdymo? Kodėl vieną akimirką ji juokiasi, o kitą - jau verkia? Apie tai pasakoja psichologė Karolina Gurskienė.

Psichologė pataria, kaip paruošti vaiką brolio ar sesės gimimui

Psichologė pataria, kaip paruošti vaiką brolio ar sesės gimimui
Naujojo šeimos nario atsiradimas iš esmės pakeičia visą šeimos gyvenimą – namie atsiranda daugiau sumaišties ir daug daugiau nežinomybės.

Psichologė – apie pagimdžiusių moterų santykį su savo kūnu

Psichologė – apie pagimdžiusių moterų santykį su savo kūnu
Kai susilaukiau pirmagimės, patyriau santykių su savo kūnu renesansą.

Atvira Neringos išpažintis: ko pasimokiau iš to košmaro po gimdymo (34)

Atvira Neringos išpažintis: ko pasimokiau iš to košmaro po gimdymo
Kalbėdamos apie tai, kas buvo sunkiausia pagimdžius vaikelį, mamos įvardija bene panašius dalykus: bemiegės naktys, per mažai pagalbos iš vyro, žindymo sunkumai ir pan. Neringa apie visa tai kalba kiek kitaip.

5 naujų mamų klaidos, kurių nesunkiai galima išvengti

5 naujų mamų klaidos, kurių nesunkiai galima išvengti
Išmokti būti mama nėra paprasta. Yra daug dažnai pasitaikančių klaidų, kurias padaro beveik kiekviena naujai iškepta mamytė. Taip, klaidos gali padėti jums tapti geresne mama, tačiau kartais galima tiesiog jų išvengti.

Kalėdinių dovanų gidas: šių metų vaikų svajonių dovanos

Kalėdinių dovanų gidas: šių metų vaikų svajonių dovanos
Artėjančios gražiausios žiemos šventės daugiausiai džiaugsmo suteikia vaikams. Jiems laukimo laikotarpis tampa nepaprastas, per kurį jie rašo laišką Kalėdų Seneliui, kasdien atidaro vis kitą Advento kalendoriaus langelį, stengiasi kuo geriau elgtis ir nori, kad tai pastebėtų patys artimiausi – jų tėveliai.

Pati švelniausia mama pagal Zodiaką (1)

Pati švelniausia mama pagal Zodiaką
Kokia mama esate pagal Zodiako ženklą: kontroliuojanti ar į vaiko auklėjimą žvelgianti laisviau?

Mamos laiškas: kaip galiu nemylėti tavęs, mano vaike

Mamos laiškas: kaip galiu nemylėti tavęs, mano vaike
Tinklaraščio „Mama su šypsena kišenėje“ autorė Neringa augina penkis vaikus. Savo dienos nutikimus ji suguldo dienoraštį. Jūsų dėmesiui - Neringos laiškas vaikui.