Interviu su lietuve, žinančia, kaip iš kūdikio išauginti genijų

 (36)
Didžiausi vaiko mokytojai yra tėvai. O kiekvienas gimęs vaikas - potencialus genijus. Sūnų auginanti Renata tiki atradusi formulę, kaip užauginti visapusiškai gabų vaiką. Šiomis žiniomis lietuvė pasiryžusi dalintis ir su kitais.
© Asmeninio archyvo nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vilniuje gyvenanti Renata Lazdin nenori, kad ją pristatyčiau kaip ankstyvojo lavinimo ekspertę ar specialistę. Pasak jos,  šie titulai  Lietuvoje mažumėlę devalvuoti.  Kūdikių akademijos įkūrėja įsitikinusi, kad kiekvienas mažylis yra potencialus genijus, kuriam mes, tėvai, turime suteikti sąlygas tobulėti. Pokalbis su unikalų žaidimą, mokantį skaityti kūdikius nuo gimimo, autore.

Kas tai yra kūdikis - genijus? Kuo kūdikis, lavinamas nuo mažų dienų, skiriasi nuo kūdikio, nelavinto visai?

Skiriasi iš esmės. Nelavinamas arba atsitiktinai lavėjantis kūdikis yra skirtinguose raidos etapuose - gerai bėgioti gali išmokti lavinamas dvimetis, tačiau nelavinamas tai gerai darys tik šešerių. Be to, nelavinamo vaiko tėvai turės galybes valandų skirti papildomam darbui su juo mokykloje.

TAIP PAT SKAITYKITE:
TOP 10 filmų apie šeimos vertybes, kurie suvirpins širdį
Lietuvos moterys apie epidūrinę nejautrą: už ir prieš

Tuo tarpu matematiką kūdikystėje pramokęs vaikas niekada neturės su ja problemų ateityje, dar daugiau - jis mintyse galės sudėti, atimti, dauginti ir dalinti didžiausius skaičius. Anglų kalbą pirmaisiais metais išmokęs vaikas kalbės ja lyg gimtąja.

Gestų kalbą mokantis šešių mėnesių mažylis lengvai parodys savo norus, pavyzdžiui, kad nori pieno - mama jį supras ir jie galės džiugiai leisti laiką kartu, vietoje vienas kito liūdinimo šūkavimais, kurie veda prie prastos psichologinės savijautos, depresijos, o gal net skyrybų. Tiesioginė nauda, tiesa?

Amerikiečiai net yra paskaičiavę, kad kiekvienas į prenatalinį (kai vaikai ugdomi dar būdami mamos pilve) lavinimą investuotas doleris grįžta šimtu. Žinoma, viską galime daryti ir vėliau, bet - pastangų ir rezultato santykis bus iš esmės kitoks. Genijais, protingais, išsilavinusiais žmonėmis tampama, o ne gimstama. Tiesa paprasta. Tik klausimas, kaip su ja elgiamės.

Kodėl teigiate, kad kūdikiai turi didžiausią potencialą? Juk įprasta manyti, kad "didžiausi mokslai" vyksta atėjus į mokyklą?..

Mokymasis atėjus į mokyklą iš esmės baigiasi. Prasideda mokymas. Tai du skirtingi dalykai. Didžiausi vaiko mokytojai pagal išmokstamų dalykų kiekį yra tėvai - nes jie yra šalia vaikelio pirmaisiais metais.

Tuo tarpu mokykloje vyksta vaikų suvienodinimas. Tai nei blogai, nei gerai - tiesiog taip yra visuomenėje, kurioje nėra daug lėšų mokymo sistemai. Mokykloje vaikas staiga demobilizuojamas ir verčiamas kalti tūkstančius dalykų, kuriems iš esmės jau turi ženkliai mažesnius gebėjimus, nei būdamas vienerių ar dvejų.

Ankstyvojo ugdymo specialistai juokauja - su vaiku iki mokyklos reikia taip smarkiai padirbėti, kad išlaikytume tokią jo prigimtinę ir didžiulę meilę mokymuisi ir pažinimui, kad mokykla tos meilės nesužlugdytų.

Beje, ar žinote tą mažo vaiko žvilgsnį, kuriuo jis žiūri į suaugusįjį, kuris jam lėtai lėtai aiškina, kad, pavyzdžiui, kubelius reikia statyti vienas ant kito? Tas žvilgsnis iš tikrųjų ne prašo dar kartą paaiškinti ar sulėtinti. Tas žvilgsnis stebisi, kodėl suaugęs vis dar apie tai kalba, nes jis, vaikelis, jau seniai suprato. Jei tik jam - tinkamai paaiškinta, pristatyta.

Įsivaizduokime eilinę mamą, gyvenančią, tarkim, Marijampolės rajono mažame kaime. Kaip manote, ar neužtenka jai būti mama, kuri myli savo kūdikį, daro jam rytais masažą, vakarais dainuoja lopšinę, eina su juo pasivaikščioti į lauką ir sveikai maitina? Jai atrodo, kad daro viską, ką gali, geriausia. O ką ji gali iš tiesų?

Ji ir daro viską ką gali geriausia - kas yra jos žinioje. Visos mamos yra geros mamos, nes myli. Jei tik jos žinotų apie tai, kad jų vaikelis potencialus genijus - jos darytų daugiau. Daug daugiau. Mano tikslas ir yra pasidalinti paprastomis ir jau seniai žinomomis tiesomis. Pasidalinti žinia, kad užuot sakę vaikeliui „gėlytė", gerbtume jį labiau ir pasakytume tiesą, kad tai - „pienė". Kad užuot vartydami gražiai, bet, kita vertus, primityviai ir netiksliai iliustruotas knygas, vartytume iliustruotas enciklopedijas. Užuot klausę primityvių angliškų dainelių - klausytume tikrosios klasikos kūrinius.

Vien žinojimas, kad vaikas yra pajėgus nuveikti ir suprasti daug daugiau, pakeičia mamos ir vaiko santykį. Internetas yra šių laikų aukso kasykla - eilinė mama gali virsti mama profesionale, kuri padovanos savo kūdikiui neribotas šio gražaus pasaulio galimybes, įpakuotas į meilės ir pagarbos pakuotę. Manau vertinga vien atkreipti dėmesį į tai, pavyzdžiui, kad mokydami vaiką „viens, du, trys" mokiname eilėraštį, žodžių eilės tvarką, o ne skaičius. O reikėtų pradėti nuo kiekio suvokimo.

Pasakę mamai, kad vietoje sakinio „Mielasis, čia yra toks daiktas, kuris vadinamas kėde ir ant kurio mes sėdime" ji gali papildomai pridurti - aiškiai, garsiai - „KĖDĖ!" ir parodyti jas tris skirtingas - ir vaikas jau visapusiškai žinos, kas yra kėdė. Nes jam reikia raiškumo, aiškumo ir faktų. Jie vis tiek visko išmoksta analizuodami galybę faktų savo nuostabiose galvytėse. Bet kol tų faktų nepateikiame sistemiškai - jų įsisavinimas užtrunka labai ilgai.

Mamoms pakaktų trupučio žinių. Vaikas potencialus genijus - ar tai naujiena? Daugeliui - ne tik naujiena, bet ir keistenybė. Tuomet prisimenu, kad kažkada manyta, kad kūdikiai nejaučia skausmo...

Jūs esate sukūrusi žodžių žaidimą kūdikiams, kuris moko juos skaityti nuo gimimo. Man rodos, tai neturi analogų Lietuvoje.

Išties, iki šiol nebuvau susidūrusi su skaitymo kortelėmis lietuvių kalba. Mes su sūnumi jo skaitymo žodyną rašėme ranka - kas atima begales laiko.

Tad parašiau knygą „Tikras Stebuklas", o jos žodyną išskaidėme į šimtą skaitymo kortelių. Tuo tarpu jų naudojimo metodika - jau ne mano kūrinys: rekomenduojame vadovautis Gleno Domano sistema. Jos efektyvumas įrodytas su dešimtimis tūkstančių kūdikių ir mažų vaikų, kurie džiūgaudami semia neišmatuojamas žmonijos įdirbio klodus skaitydami. Juk raštas - esminis raktas į mūsų intelektualinius turtus, tiesa?

Kviečiame ir Lietuvos tėvelius mokyti savo vaikus skaityti tada, kai tą daryti ir paprasta, ir lengva, ir džiaugsminga, kitaip tariant - pats laikas. Nekantriai laukiu ir pačios knygos - ji šiuo metu iliustruojama. Tikiuosi, kad pasirodys jau vasarį - Knygų mugėje.

Vaikas užtrunka vidutiniškai 90 sekundžių perprasti žaislą. Net ir turtingiausi tėvai neįpirks tiek žaislų, kad kokybiškai užimtų savo mažylių laiką. O kiek knygų jis gali perskaityti turėdamas begales savo vaikiško, laimingo laiko? Stebuklingai daug. Ir tada jas naudoti. Aš, pavyzdžiui, kaupiu knygas pensijai. Kai turėsiu daugiau laiko. O, kad būčiau vaikystėje perskaičius jų daug! Daug daug...

Auginate sūnų, todėl tikriausiai esate su juo išmėginę tai, ką žinote teoriškai. Gal galite pasidalinti savo asmenine patirtimi, kuri, akivaizdu, ir pastūmėjo Jus savo patirtį perteikti kitiems, įkuriant mokyklėlę.

Mano sūnui Dovydui sausio pabaigoje bus dveji. Kai pasijutau esanti nėščia, dirbau tuometinio užsienio reikalų ministro atstove spaudai. Taigi, jo lavinimas prasidėjo dar iki gimimo - girdėjo daug kalbų, buvo greta ypatingų žmonių. Dovydas gimęs jau palaikė galvytę - taip daro prenataliniame etape lavinti vaikai. Iš pradžių darėme daug paprastų dalykų: aš, kaip šokėja-mėgėja, jį nuolat sūpuodavau ir klasikos, ir pop, ir net roko ritmais. Daug, daug kalbindavau. O vėliau, kai aistringai nuėjau gilyn į teorines vaikų lavinimo studijas, supratau, kad visa tai turėjo didžiulės įtakos jo raidai.

Darėme dinaminę mankštą, iki šiol nardome, išmokome keliasdešimt gestų kalbos ženklų. Tiesiog - leidžiu jam pažinti pasaulį pačiam. Pas mus namuose dirba rusakalbė auklė, nuostabioji „nia-nia Jelena". Dabar nardinu jį į anglų kalbą akademijoje Kindermusik pagalba (rasti anglakalbės auklės nepavyko). Dovydas mokosi skaityti, pažindinasi su pasaulio kultūros klodais, jis mokosi matematikos.

Į akademiją užsukantys žmonės stebi jį. Bet aš griežtai laikausi itin svarbios ankstyvojo ugdymo taisyklės - netestuoti vaiko ir vengti demonstruoti jo sugebėjimų aplinkiniams (o juk tokia pagunda kartais kyla). Sykį paprašiau jo prieš kamerą pažaisti geometrinių formų žaidimą, kurį sklandžiai kartu žaidžiam namuose. Tokiu būdu lyg prašydama įrodyti visiems, ką jis mokantis. Lyg abejodama juo. Vaikams nepatinka nepasitikėjimas. Tai jis kikendamas tiesiog mėtė karpinius aplinkui...

Ankstyvasis ugdymas reikalauja daug laiko. Vis jaučiuosi kalta, kad duodu jam mažai - kad ir kiek duočiau - būtų mažai, nes jis, kaip ir visi kiti maži vaikai - yra mokymosi genijus. Siūlau suvokti vaiką kaip visumą. Jam reikia lavinti visus savo gebėjimus, visus septynis intelektus: pradedant pojūčiais, tęsiant su logika, baigiant savęs ir aplinkinių supratimu.

Pavyzdžiui, šiomis dienomis Dovydui itin patinka žaisti garsų bingo. Priemonių yra, reikia tik laiko jas praktikuoti. Be to, mokytis galima tik tada, kai vaikas itin laimingas, pailsėjęs, pavalgęs - pagauti tas akimirkas - iššūkis. Smagus iššūkis.

Dabar vis dar gana populiari "eko" banga, prieraišiosios tėvystės idėjos, pedagogikos, sakančios "neatimkime iš vaikų vaikystės, leiskime augti vaikais" - kaip tokiame kontekste matote savo idėjų sklaidą?

Pati savo sūnų auginu vadovaudamasi prieraišios tėvystės principais. Tai prabangi tėvystė, ir šią prabangą aš sau leidžiu. Taip pat leidžiu sau auginti ekologiškai - pagal sūnaus ritmą. Jis geriausiai žino, kada jam miegoti, kada, kiek ir ko valgyti. Gera matyti, kaip jis auga žinąs. Pasaulio suvokimas prasideda nuo savęs pažinimo. Vos gimus pradeda lavintis savęs suvokimo intelektas. Kas yra ekologija? Ryšys su gamta. O kas yra gamta vaikelyje? Tai tiek jo kūnas, tiek jo protas. Vaikas yra genialus savo gebėjimu mokytis.

Pažvelkite kūdikiui į akis - jis protingesnis už tūkstančius žilagalvių senolių. Man ekologija yra šių neribotų galimybių suvokimas ir pagarba jiems. Vaikas nueina tūkstančius, šimtus tūkstančių žingsnių kol atsimėgauja vaikščiojimu. Jis yra prasmingas. Vaikelis supažindintas su keliais Mocarto kūriniais gali pažinti negirdėtus jo kūrinius - tai natūralus, jokių pastangų jam nekainuojantis sugebėjimas. Leiskime jam jį praktikuoti. Nuo gimimo gebėjimas mokytis ženkliai krenta ir ties šeštuoju gimtadieniu - beveik sustoja. Lyginu tai su bėgių tiesimu - kuo didesnį geležinkelį paklosi - tuo greičiau ir efektyviau turėsi galimybes keliauti.

Išties - neatimkime iš vaikų vaikystės - leiskime atsiskleisti jų genialumui. Meilėje, pagalboje, begaliniame mokymosi ir pažinimo džiaugsme. Vaikas ne augalas, kad jį tiesiog laistyti, tręšti ir juo džiaugtis - jam reikia peno intelekto augimui. Visų septynių intelektų augimui ir tobulėjimui. Vaikas yra Žmogus, o Žmogus yra išskirtinis savo protiniais sugebėjimais. Kiekvienas gimęs vaikas gali tapti daugiau, nei tapo Vivaldis, Einšteinas ar Klimtas. Žmonės stebisi, o tai juk taip paprasta. Sykį moteris užkliuvusi akimis už Dovydui rodomos knygos nustebusi klausė: "Jūs ką - vaikui Klimtą rodote???" Aš jos paklausiau, kodėl ji mananti, kad jis to nevertas.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vystymasis ir raida

Mamų patarimai: kas išties padeda užmigdyti kūdikį (1)

Mamų patarimai: kas išties padeda užmigdyti kūdikį
Vaikų miego tema – viena aktualiausių neseniai kūdikio susilaukusiems tėvams.

Svarbu žinoti: kaip mamos emocijos persiduoda kūdikiui (1)

Svarbu žinoti: kaip mamos emocijos persiduoda kūdikiui
Maitindama kūdikį motina yra atsakinga už pienelio, kuriuo maitinasi mažylis, kokybę.

Jei namuose laikysitės šių taisyklių, kūdikio raida bus sklandesnė

Jei namuose laikysitės šių taisyklių, kūdikio raida bus sklandesnė
Gimus kūdikiui, pamažu keičiasi ne tik tėvų gyvenimo tempas bei įpročiai, tačiau ne mažesni pokyčiai įvyksta ir su namais. Juose ne tik atsiranda daug naujų baldų, kūdikio priežiūros priemonių, jie pritaikomi taip, kad mažyliui būtų saugu, tačiau kelios gudrybės gali padėti jį lavinti.

Vaikų krikštynos – už ar prieš? (105)

Vaikų krikštynos – už ar prieš?
Šį kartą mamų apklausa virto kone diskusija – vienos savo vaikus krikštijo, nes taip reikia, kitos tokią nuomonę nuneigė, trečios paliko galimybę apsispręsti pačiam vaikui, o ketvirtos.... Paskaitykit patys!

Psichologė: gyvenimą po gimdymo daug kas įsivaizduoja klaidingai (1)

Psichologė: gyvenimą po gimdymo daug kas įsivaizduoja klaidingai
Labai dažnai kūdikį planuojantys tėveliai tėvystę įsivaizduoją kiek kitaip, nei ji yra iš tikrųjų. Taiklios psichologės Karolinos Gurskienės įžvalgos šia tema.

Išsamūs specialistės patarimai, kaip lavinti kūdikius nuo gimimo

Išsamūs specialistės patarimai, kaip lavinti kūdikius nuo gimimo
Šiais laikais dar yra tokių tėvų, kurie naiviai mano, kad vaikas iki metų tik miega ir valgo, todėl visai nebūtina lavinti jo intelekto.

Psichologė: kaip auklėti vienerių metų vaiką (1)

Psichologė: kaip auklėti vienerių metų vaiką
Psichologės Karolinos Gurskienės pasakojimas apie vienerių metų vaikų emocinės raidos ypatumus.

Specialisto patarimai: koks vežimėlis – pats geriausias pavasarį ir vasarą

Specialisto patarimai: koks vežimėlis – pats geriausias pavasarį ir vasarą
Daugelis šeimų, turinčių mažų vaikų, vasarą ypač daug keliauja ir džiaugiasi grynu, šiltu oru. Norėdami, kad išvykos būtų kuo patogesnės, daugelis žiemą naudotus masyvius vežimėlius keičia į vasarinius, mamų dažniausiai vadinamus „skėtukais" ar „sportinukais".

Kūdikis bijo išsiskirti su mama ir nepaleidžia jos nė minutei: pataria psichologė (4)

Kūdikis bijo išsiskirti su mama ir nepaleidžia jos nė minutei: pataria psichologė
Psichologės Karolinos Gurskienės parengtas komentaras apie kūdikių išsiskyrimo baimę. Kokio amžiaus vaikams ji būdinga ir kaip tinkamai į ją sureaguoti?

Kūdikio lavinimas: idėjos, ką nuveikti lauke

Kūdikio lavinimas: idėjos, ką nuveikti lauke
Šiltėjančios dienos ir vis ryškiau šviečianti pavasarinė saulė mus skatina kuo daugiau laiko su vaikais praleisti lauke.

Kūdikio maudynių ABC: kaip teisingai tai daryti (1)

Kūdikio maudynių ABC: kaip teisingai tai daryti
Pirmojo kūdikio susilaukusių tėvų, grįžus iš gimdymo namų, laukia daug iššūkių. Nors vėliau tai atrodys tiesiog juokinga, tačiau baisu būna dėl visko: nuo sauskelnių keitimo ar vaikučio rengimo iki pirmųjų jo maudynių ir dar neužgijusios bambos priežiūros.

Renkamės pirmuosius batukus: kelios klaidos gali pakenkti vaiko pėdutėms (3)

Renkamės pirmuosius batukus: kelios klaidos gali pakenkti vaiko pėdutėms
Pirmieji vaiko žingsniai – tai lyg perėjimas iš kūdikystės į vaikystę. Mažylis tampa savarankiškesnis, su dideliu smalsumu pažįsta pasaulį, nori pats viską daryti ir daugiau savarankiškai žaidžia. Suaugusiųjų darbas – užtikrinti mažo žmogučio saugią aplinką ir išrinkti tokią avalynę, kuri leistų laisvai judėti bei nepakenktų pėdos formavimuisi.

Sukrėsto vaiko sindromas: ką turime žinoti kiekvienas (14)

Sukrėsto vaiko sindromas: ką turime žinoti kiekvienas
Vaiko auginimas – tai ne varžybos, kuris vaikas greičiau pradės vaikščioti ar kalbėti. Nuo nuolatinių pastangų konkuruoti nuolat auga vidinė motinos įtampa.

Kūdikio lavinimas: ugdantys ir raidą skatinantys žaidimai

Kūdikio lavinimas: ugdantys ir raidą skatinantys žaidimai
Maždaug pusės metų, kai sparčiai pradeda didėti vaiko fizinės galimybės, jis atranda žaidimus. Tokio amžiaus mažylis itin smalsus, judrus bei viskuo besidomintis, todėl tėvelių pareiga jam padėti pažinti save ir pasaulį.

Patarimai, kad kūdikiai naktimis miegotų, o ne verktų

Patarimai, kad kūdikiai naktimis miegotų, o ne verktų
Susilaukėte vaikučio ir kyla aibė klausimų, kaip, kada ir kur migdyti? Mes tam ir esame čia, kad laiku suteiktume informaciją, kurios jums trūksta.