Kaip patenkinti vitaminų poreikį nesuvalgant nė vienos tabletės

Nėštumo metu svarbūs ne vien vitaminai, bet ir mineralai bei mikroelementai. Kokių jų reikia ir kokiuose produktuose jų daugiausia?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vitaminai

B1 reikalingas nervų sistemos formavimuisi. Geriausi „tiekėjai" – pilno grūdo produktai ir mėsa, ypač – kiauliena.

B2 svarbus formuojantis medžiagų apykaitai. Daugiausia jo pieno produktuose.

B6, kaip ir folio rūgštis, dalyvauja geležies apykaitoje - taigi jo poreikis auga ne dienomis, o valandomis. Mat geležis yra pagrindinis augančių ląstelių maistas. Vitamino B6 yra beveik visuose produktuose – mėsoje, grūduose, daržovėse, riešutuose. Jo ypač daug lašišoje, omaruose, bananuose ir bulvėse.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kas rūpi pagimdžiusioms: 4 mamų paatviravimai
Kaip tinkamai pagirti vaiką: vertingi patarimai

Niacinas svarbus ląstelių formavimuisi. Jo daugiausiai gyvulinės kilmės produktuose. Vegetarėms rekomenduojama rinktis kviečių gemalus, grybus ir ankštinius.

Vandenyje tirpių vitaminų - visų B grupės vitaminų ir vitamino C – organizmas nekaupia. Taigi, jų reikia reguliariai gauti su maistu. Be to, aukštesnėje temperatūroje jie žūva, todėl geriausia vartoti šviežias daržoves ir šviežius vaisius. Tiesa, nebloga alternatyva - šaldyti produktai. Kad nepasijustumėte „žolėdis triušis", vitaminų labui vertėtų pagalvoti apie sulčiaspaudę.

Vitaminas A reikalingas besiformuojantiems audiniams ir – o tai itin svarbu – būsimai regai. Tačiau pirmajame nėštumo trimestre per daug vitamino A gali pakenkti vaisiui. Itin didelė šio vitamino koncentracija nustatyta kai kurių rūšių dumbliuose. Tad nėštumo pradžioje dumblių (pvz., suši) visiškai atsisakykite. Kepenėlių valgykite ne dažniau kaip kartą per savaitę. Be to, nepasitarusi su gydytoja jokiu būdu negerkite vitaminų preparatų! Užtat beta karotino, kuris yra „žaliava" vitaminui A, tikrai nebus per daug. Jo yra visose geltonai oranžinėse daržovėse ir vaisiuose – morkose, moliūguose, melionuose, manguose, tačiau nemažai ir raudonose – pvz., pomidoruose ar žaliose – pvz., brokoliuose.

Folio rūgštis būtina ląstelių augimui ir kraujo gamybai. Kadangi ji itin neatspari aukštesnei temperatūrai, organizmas su maistu jos gauna tiek mažai, kad gydytojai dažniausiai rekomenduoja folio rūgšties tabletes (0,4 mg per dieną). Be to, vartokite šviežiai spaustas daržovių ir vaisių sultis, karčias salotas – endivijas, cikorijas, radikjo (trūkažoles), riešutus, sėklas ir pilno grūdo dribsnius.

Mineralinės medžiagos

Mineralai – augančio vaisiaus „statybinės medžiagos"

Geležis nepamainoma augančiam embrionui – juk 300 mg geležies vaidina lemia gerą augančio organizmo aprūpinimą deguonimi – taigi ir jo gyvybingumą bei atsparumą. Daugiausia geležies tamsioje mėsoje – jautienoje, ėrienoje, žvėrienoje, nemažai ir pilno grūdo produktuose bei riešutuose. Juodoji arbata slopina geležies pasisavinimą, vitaminu C turtingos sultys jį skatina.

Kalcio naujagimio kauluose jau būna maždaug 300 mg. Kalcio „podėlis" nėštumo metu buvo mamos kaulų sistema. Jei nenorite su kiekvienu vaiku prarasti po dantį, turėtumėte gerti neriebius pieno produktus (apie tris ketvirčius litro kasdien) bei kalciu turtingą mineralinį vandenį (daugiau nei 150 mg kalcio litre). Ypač veiksminga: gabalėlis sūrio naktipiečiams. Naktį kalcis pasisavinamas itin gerai.

Jodo Jūsų mažylis gaus tik tuomet, jei pati esate pakankamai šiuo mikroelementu aprūpinta. Deja, kas antrai nėščiajai jodo trūksta. Tai gali turėti ir liūdnų pasekmių – dėl jodo trūkumo sulėtėja fizinis ir protinis vaisiaus vystymasis. Todėl svarbu jo gauti pakankamai – su žuvimi, pienu bei pieno produktais, joduota druska, o prireikus gerti ir jodo tabletes.

Išaugęs maisto medžiagų poreikis

Čia apžvelgsime, kiek padidėja atitinkamų medžiagų poreikis (procentais), ir gerus jų šaltinius.

Kalorijų: +13%

Nevalgykite riebiai, neužkandžiaukite nuolat.

Baltymų: +23%

Liesi pieno produktai, žuvis.

Vitamino A: +25%

Stiklinė morkų ar pomidorų sulčių.

Vitamino B1: +20%

Avižų dribsniai, saulėgrąžų sėklos, kiaulienos pjausnys (ne kasdien).

Vitamino B3: +25%

Liesas pienas ir jo produktai.

Vitamino B6: +58%

Lašiša, omarai, bananai, bulvės.

Niacino: +15%

Pilno grūdo duona.

Folio rūgšties: +50%

Karčios salotos, termiškai neapdoroti vaisiai ir daržovės (taip pat ir šviežiai spaustos jų sultys).

Vitamino B12: +17%

Žuvis, mėsa, kiaušiniai, rauginti kopūstai.

Geležies: +50%

Tamsi mėsa + šviežiai spaustos sultys.

Cinko: +43%

Sezamų, moliūgų, saulėgrąžų, aguonų sėklos.

Jodo: +15%

Jūrų žuvys, joduota druska

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata ir gera savijauta

3 gyvybiškai svarbūs mikroelementai nėščiajai ir žindančiai

3 gyvybiškai svarbūs mikroelementai nėščiajai ir žindančiai
Ką vertėtų žinoti planuojančioms pastoti, besilaukiančioms bei žindančioms moterims?

20 įdomių faktų apie nėštumą

20 įdomių faktų apie nėštumą
Kokią savaitės dieną gimsta daugiausiai naujagimių? Kuo nuo kitų kūdikių skiriasi gimusieji gegužės mėnesį? Šie ir kiti įdomieji nėštumo faktai - mūsų parengtoje apžvalgoje.

Dvi medžiagos, kurios nėštumo metu yra niekuo nepakeičiamos

Dvi medžiagos, kurios nėštumo metu yra niekuo nepakeičiamos
Svarbu atminti, kad bent dviejų medžiagų per nėštumą ignoruoti nevertėtų – folio rūgšties ir vitamino D3. Kuo jos tokios svarbios?

Tiesa ar melas? Populiariausi mitai apie nėštumą (1)

Tiesa ar melas? Populiariausi mitai apie nėštumą
Įvairiais prietarais ir mitais mūsų proseneliai apipindavo tas kasdienio gyvenimo sferas, kurių gerai nenumanydavo. Viena tokių - nėštumo periodas.

Kodėl nėščioms moterims sveika patirti orgazmą

Kodėl nėščioms moterims sveika patirti orgazmą
Turime gerų žinių būsimoms mamoms: orgazmas nėštumo metu ne tik leistinas, bet ir rekomenduojamas. 4 priežastys, kodėl nėštumo metu verta mylėtis ir atsipalaiduoti.

Kaip apsisaugoti nuo strijų: 5 veiksmingi patarimai

Kaip apsisaugoti nuo strijų: 5 veiksmingi patarimai
Ką reikia žinoti apie gana dažnai nėštumo metu išryškėjančias strijas? Kaip jų išvengti?

Ko geriau nevalgyti nėščiai moteriai

Ko geriau nevalgyti nėščiai moteriai
Kokių maisto produktų geriau vengti nėštumo metu?

Nėštumo metu mylintis peršti ir „degina": pataria ginekologė (1)

Nėštumo metu mylintis peršti ir „degina": pataria ginekologė
Vaikelio laukimas neretai pakeičia poros gyvenimą. Taip pat - ir intymų ryšį.

Žinoma pribuvėja: kaip pagimdyti lengvai ir sėkmingai

Žinoma pribuvėja: kaip pagimdyti lengvai ir sėkmingai
Išskirtinis interviu su unikalia pašnekove Cornelia Enning, konferencijos „Sveika ir laiminga mama“ pranešėja, kurios pranešimo tema – lengvas ir sėkmingas gimdymas.

Gydytoja: kada anksčiausiai galima pamatyti būsimo vaiko lytį (1)

Gydytoja: kada anksčiausiai galima pamatyti būsimo vaiko lytį
Nors 4 D echoskopas jau nėra didelė naujiena, vis tiek jis – tarsi stebuklas, nes rodo tai, ką vaisius veikia pilvelyje „čia" ir „dabar".

Išskirtinėje fotosesijoje – 100 pasipuošusių nėščiųjų

Išskirtinėje fotosesijoje – 100 pasipuošusių nėščiųjų
Algis Kriščiūnas įamžino 100 nėščiųjų bendroje nuotraukoje. Taip gegužę vyksiančios konferencijos „Sveika ir laiminga mama" organizatoriai sveikino Lietuvą su valstybės atkūrimo šimtmečiu.

Romualdas Šemeta: kas iš tiesų yra sąmoninga tėvystė

Romualdas Šemeta: kas iš tiesų yra sąmoninga tėvystė
Romualdas Šemeta – gydytojas akušeris – ginekologas, turintis 30 m. klinikinės praktikos patirtį, daugiau nei 20 m. ruošiantis besilaukiančias šeimas gimdymui. Gydytojas yra konferencijos „Sveika ir laiminga mama“ ambasadorius ir diskusijos dalyvis.

Nėštumo metu diagnozę „vėžys“ išgirdusi Vaida dėkoja ją ir sūnų išgelbėjusiems medikams

Nėštumo metu diagnozę „vėžys“ išgirdusi Vaida dėkoja ją ir sūnų išgelbėjusiems medikams
Po širdimi nešioti gyvybę ir sužinoti, jog kiaušidėje rastas cistinis darinys turi navikinių ląstelių - kiekvienai būsimai motinai ši žinia būtų gniuždanti.

Romualdas Šemeta: būsimo vaiko sveikata formuojasi dar iki fizinio jo gyvybės užsimezgimo

Romualdas Šemeta: būsimo vaiko sveikata formuojasi dar iki fizinio jo gyvybės užsimezgimo
Rytų šalyse nuo seno teigiama, jog vaikas pas mamą pirmiausia ateina dvasiniu pavidalu, likus 3-4 mėnesiams iki nėštumo pradžios, todėl sąmoningas tėvų požiūris į vaikelio auginimą turi prasidėti dar prieš planuojant naują gyvybę.

Kur lankytis nėštumo metu – pas šeimos gydytoją ar akušerį ginekologą?

Kur lankytis nėštumo metu – pas šeimos gydytoją ar akušerį ginekologą?
Pagal SAM (Sveikatos apsaugos ministerijos) nustatytas ir patvirtintas metodikas mažos rizikos nėštumo priežiūros paslaugas teikia šeimos gydytojas ar PASP (pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos) komandos akušeris ginekologas. Kokia tikrovė? Konsultuoja gydytoja akušerė ginekologė Ingrida Kravčenkienė.