Kaip patenkinti vitaminų poreikį nesuvalgant nė vienos tabletės

Nėštumo metu svarbūs ne vien vitaminai, bet ir mineralai bei mikroelementai. Kokių jų reikia ir kokiuose produktuose jų daugiausia?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vitaminai

B1 reikalingas nervų sistemos formavimuisi. Geriausi „tiekėjai" – pilno grūdo produktai ir mėsa, ypač – kiauliena.

B2 svarbus formuojantis medžiagų apykaitai. Daugiausia jo pieno produktuose.

B6, kaip ir folio rūgštis, dalyvauja geležies apykaitoje - taigi jo poreikis auga ne dienomis, o valandomis. Mat geležis yra pagrindinis augančių ląstelių maistas. Vitamino B6 yra beveik visuose produktuose – mėsoje, grūduose, daržovėse, riešutuose. Jo ypač daug lašišoje, omaruose, bananuose ir bulvėse.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kas rūpi pagimdžiusioms: 4 mamų paatviravimai
Kaip tinkamai pagirti vaiką: vertingi patarimai

Niacinas svarbus ląstelių formavimuisi. Jo daugiausiai gyvulinės kilmės produktuose. Vegetarėms rekomenduojama rinktis kviečių gemalus, grybus ir ankštinius.

Vandenyje tirpių vitaminų - visų B grupės vitaminų ir vitamino C – organizmas nekaupia. Taigi, jų reikia reguliariai gauti su maistu. Be to, aukštesnėje temperatūroje jie žūva, todėl geriausia vartoti šviežias daržoves ir šviežius vaisius. Tiesa, nebloga alternatyva - šaldyti produktai. Kad nepasijustumėte „žolėdis triušis", vitaminų labui vertėtų pagalvoti apie sulčiaspaudę.

Vitaminas A reikalingas besiformuojantiems audiniams ir – o tai itin svarbu – būsimai regai. Tačiau pirmajame nėštumo trimestre per daug vitamino A gali pakenkti vaisiui. Itin didelė šio vitamino koncentracija nustatyta kai kurių rūšių dumbliuose. Tad nėštumo pradžioje dumblių (pvz., suši) visiškai atsisakykite. Kepenėlių valgykite ne dažniau kaip kartą per savaitę. Be to, nepasitarusi su gydytoja jokiu būdu negerkite vitaminų preparatų! Užtat beta karotino, kuris yra „žaliava" vitaminui A, tikrai nebus per daug. Jo yra visose geltonai oranžinėse daržovėse ir vaisiuose – morkose, moliūguose, melionuose, manguose, tačiau nemažai ir raudonose – pvz., pomidoruose ar žaliose – pvz., brokoliuose.

Folio rūgštis būtina ląstelių augimui ir kraujo gamybai. Kadangi ji itin neatspari aukštesnei temperatūrai, organizmas su maistu jos gauna tiek mažai, kad gydytojai dažniausiai rekomenduoja folio rūgšties tabletes (0,4 mg per dieną). Be to, vartokite šviežiai spaustas daržovių ir vaisių sultis, karčias salotas – endivijas, cikorijas, radikjo (trūkažoles), riešutus, sėklas ir pilno grūdo dribsnius.

Kaip patenkinti vitaminų poreikį nesuvalgant nė vienos tabletės
© Vida Press

Mineralinės medžiagos

Mineralai – augančio vaisiaus „statybinės medžiagos"

Geležis nepamainoma augančiam embrionui – juk 300 mg geležies vaidina lemia gerą augančio organizmo aprūpinimą deguonimi – taigi ir jo gyvybingumą bei atsparumą. Daugiausia geležies tamsioje mėsoje – jautienoje, ėrienoje, žvėrienoje, nemažai ir pilno grūdo produktuose bei riešutuose. Juodoji arbata slopina geležies pasisavinimą, vitaminu C turtingos sultys jį skatina.

Kalcio naujagimio kauluose jau būna maždaug 300 mg. Kalcio „podėlis" nėštumo metu buvo mamos kaulų sistema. Jei nenorite su kiekvienu vaiku prarasti po dantį, turėtumėte gerti neriebius pieno produktus (apie tris ketvirčius litro kasdien) bei kalciu turtingą mineralinį vandenį (daugiau nei 150 mg kalcio litre). Ypač veiksminga: gabalėlis sūrio naktipiečiams. Naktį kalcis pasisavinamas itin gerai.

Jodo Jūsų mažylis gaus tik tuomet, jei pati esate pakankamai šiuo mikroelementu aprūpinta. Deja, kas antrai nėščiajai jodo trūksta. Tai gali turėti ir liūdnų pasekmių – dėl jodo trūkumo sulėtėja fizinis ir protinis vaisiaus vystymasis. Todėl svarbu jo gauti pakankamai – su žuvimi, pienu bei pieno produktais, joduota druska, o prireikus gerti ir jodo tabletes.

Kaip patenkinti vitaminų poreikį nesuvalgant nė vienos tabletės
© Vida Press

Išaugęs maisto medžiagų poreikis

Čia apžvelgsime, kiek padidėja atitinkamų medžiagų poreikis (procentais), ir gerus jų šaltinius.

Kalorijų: +13%

Nevalgykite riebiai, neužkandžiaukite nuolat.

Baltymų: +23%

Liesi pieno produktai, žuvis.

Vitamino A: +25%

Stiklinė morkų ar pomidorų sulčių.

Vitamino B1: +20%

Avižų dribsniai, saulėgrąžų sėklos, kiaulienos pjausnys (ne kasdien).

Vitamino B3: +25%

Liesas pienas ir jo produktai.

Vitamino B6: +58%

Lašiša, omarai, bananai, bulvės.

Niacino: +15%

Pilno grūdo duona.

Folio rūgšties: +50%

Karčios salotos, termiškai neapdoroti vaisiai ir daržovės (taip pat ir šviežiai spaustos jų sultys).

Vitamino B12: +17%

Žuvis, mėsa, kiaušiniai, rauginti kopūstai.

Geležies: +50%

Tamsi mėsa + šviežiai spaustos sultys.

Cinko: +43%

Sezamų, moliūgų, saulėgrąžų, aguonų sėklos.

Jodo: +15%

Jūrų žuvys, joduota druska

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata ir gera savijauta

Ar tikrai pastojusi moteris praranda dalį savo draugių: psichologės komentaras (12)

Ar tikrai pastojusi moteris praranda dalį savo draugių: psichologės komentaras
Pirmojo vaiko besilaukianti moteris jaučia, kad praranda drauges. Jai nebeįdomūs pašnekesiai apie klubus, vakarėlius ir jaunikių paieškas. Negi tikrai tai reiškia draugystės pabaigą?

Viena dažniausių nėščiųjų problemų – pykinimas

Viena dažniausių nėščiųjų problemų – pykinimas
Dauguma nėščiųjų patiria rytinį pykinimą. Simptomai būna įvairūs: vienas pykina ryte, kitos vemia, be to, kartais pykinimas pasireiškia ir dienos metu.

Nėštumas vasarą: apie šias problemas turėtų žinoti kiekviena moteris

Nėštumas vasarą: apie šias problemas turėtų žinoti kiekviena moteris
Tikėtina, kad reta šeima, planuodama nėštumą, pagalvoja, koks metų laikas būtų palankesnis antrajam laukimo periodui. Tiesa, gydytojai šiuo klausimu sutaria: vasaros karščiai, tvankus oras, spiginanti saulė – gali būti sunkios nėštumo pabaigos, priešlaikinio gimdymo ar kitų komplikacijų priežastimi.

Gydytojas genetikas: ką galima sužinoti apie negimusį kūdikį

Gydytojas genetikas: ką galima sužinoti apie negimusį kūdikį
Šiandien jau sunku įsivaizduoti, kad dar 1960-aisiais Dauno sindromo riziką būsimam vaikeliui buvo galima įvertinti tik pagal besilaukiančios gimdyvės amžių.

Mankštos nėštumo metu – kam to reikia?

Mankštos nėštumo metu – kam to reikia?
Nėštumas – itin atsakingas periodas, kurio metu svarbiausia – mamos ir mažylio sveikata bei gera savijauta. Tą užtikrinti padeda fizinis aktyvumas, kuris ne tik teigiamai veikia nėščiosios organizmą, bet yra naudingas ir į pasaulį ateinančiam vaikučiui. Tačiau labai svarbu, kad judėjimas šiuo itin atsakingu gyvenimo momentu būtų taisyklingas. Vienas tinkamiausių pasirinkimų – specialios nėščiųjų mankštos. Kas tai ir kuo jos reikšmingos, pasiteiravome kineziteraupeutės, studijos „Sveikas judesys“ įkūrėjos Tomos Kreivėnaitės.

Meilužės atviras laiškas: ir noriu bendro vaiko, ir bijau (134)

Meilužės atviras laiškas: ir noriu bendro vaiko, ir bijau
Redakcija gavo neįprastą laišką, kuriame vedusį vyrą mylinti moteris klausia psichologės patarimo: kaip jų santykius paveiktų bendras kūdikis?

Prakaitavimas: praktiniai patarimai, kaip jo išvengti

Prakaitavimas: praktiniai patarimai, kaip jo išvengti
Nėštumo metu moteris prakaituoja labiau, negu įprastai, todėl šiltuoju metų laiku tai sukelia nemažai nepatogumų. Praktiški patarimai, kaip padėti sau tokiu atveju.

Kauno klinikose - išmintingosios motinystės ir tėvystės pamokos

Kauno klinikose - išmintingosios motinystės ir tėvystės pamokos
Kauno klinikose vykusioje edukacinėje konferencijoje „Išmintingoji motinystė ir tėvystė" vaikelio besilaukiančioms šeimoms parodyta kita motinystės ir tėvystės pusė – grįsta mokslo įrodymais bei gera klinikine praktika.

Kaip nėštukei išsirinkti ją prižiūrėsiantį gydytoją?

Kaip nėštukei išsirinkti ją prižiūrėsiantį gydytoją?
Gydytojų patirtis rodo, kad maždaug 70 procentų besilaukiančių moterų ją ir vaikelį prižiūrėsiantį gydytoją renkasi pagal bendravimą.

Vėlyva motinystė: ką svarbu žinoti (8)

Vėlyva motinystė: ką svarbu žinoti
Psichologės Karolinos Gurskienės patarimai moterims, kurios vaikelio ima lauktis artėdamas link keturiasdešimtmečio.

Kokiuose produktuose gausu nėščiajai būtinos folio rūgšties

Kokiuose produktuose gausu nėščiajai būtinos folio rūgšties
Planuojate nėštumą arba jau laukiatės? Jums tikrai būtina vartoti folio rūgšties, kuri padeda vaikutį apsaugoti nuo apsigimimų.

Psichologės patarimai, kaip pasiruošti gimdymui (6)

Psichologės patarimai, kaip pasiruošti gimdymui
Likus mėnesiui ar dviem iki prognozuojamos vaiko gimimo dienos, daugelis nėščiųjų ne tik pradeda krautis daiktus, kurių prireiks ligoninėje, tačiau vis dažniau paskęsta apmąstymuose, kas jos ir vaikelio laukia, kokia bus ta didžioji diena?

Senoviniai lietuvių nėštumo ir gimdymo papročiai šiandien kelia nuostabą (33)

Senoviniai lietuvių nėštumo ir gimdymo papročiai šiandien kelia nuostabą
Gan dažnai, kai būsimoji mamytė sužino džiugią naujieną apie jos pilvelyje užsimezgusią gyvybę, skuba pasidalyti tuo su visu pasauliu – nuotrauka feisbuke tampa kone „privaloma". Oi, kaip pagrūmotų pirštu mūsų senolės, visa tai pamačiusios... Kuo skyrėsi senosios vaikelio laukimo ir gimdymo tradicijos nuo dabartinių?

Kuriam Zodiako ženklui nėštumas sukelia didžiausią stresą, o kuris atvirkščiai – pražysta (1)

Kuriam Zodiako ženklui nėštumas sukelia didžiausią stresą, o kuris atvirkščiai – pražysta
Kiekvienas Zodiako ženklas turi savo charakterio ypatumų, kurie pasireiškia ir moteriai pastojus, nėštumo metu. Jūsų dėmesiui – laukimo horoskopas 12 Zodiako ženklų.

Kaip pasiruošti gimdymui: dulos patarimai (1)

Kaip pasiruošti gimdymui: dulos patarimai
Dula, kūno ir judesio terapijos praktikė, Dulų asociacijos Valdybos narė, 3 vaikų mama Vilma Kraelskaitė dalijasi savo įžvalgomis apie pasiruošimą gimdymui.