Ar užaugęs vaikas padarys sėkmingą karjerą, aiškėja dar vaikystėje

 (4)
Dažnai manoma, kad karjera yra suaugusio žmogaus reikalas, o maži vaikai niekaip su tuo nėra susiję. Tačiau pastarųjų metų tyrimai leidžia drąsiai tvirtinti, kad vaikystę galima laikyti laikotarpiu, kada padedami pagrindai tam, ką vėliau savo karjeros kelyje pavyksta pasiekti suaugusiam žmogui.
© Shutterstock nuotr.

Mykolo Romerio universiteto Psichologijos katedros psichologė dr. Rasa Pilkauskaitė Valickienė.

Karjeros sėkmės veiksniai ikimokykliniame amžiuje

Mokslinėje ir praktinėje literatūroje karjera yra suprantama kaip visą gyvenimą trunkanti asmens darbo ir mokymosi patirčių seka (Hall, 2004; Baruch, 2004; Greenhaus ir Callanan, 2006). Atsakomybė už karjerą šiuo pokyčių pilnu laikotarpiu vis dažniau yra priskiriama ne visuomenei, valstybei ar kokiai nors organizacijai, bet pačiam žmogui. Daugeliu atveju sėkmė karjeroje yra labai stipriai susijusi su gyvenimo kokybe ir sėkme.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Aborto atsisakiusi žemaūgių šeima džiaugiasi naujagimiu
Kaip neskausmingai atpratinti vaiką nuo sauskelnių

Žmogus per savo gyvenimą konstruoja savo karjerą tartum vaikas, kurdamas figūrėlę iš žaislinių kaladėlių ar kubelių. D. H. Pink (2001) teigia, kad šiuolaikinė karjera nusipelno „Lego" karjeros pavadinimo: individai privalo susikonstruoti savo karjerą iš atskirų turimų dalių. Tos dalys - tai jų interesai, gebėjimai, vertybės, norai ir galimybės. Prireikus tokia karjera gali būti demontuota ir sukurta kita, jeigu to nori pats žmogus ar to reikalauja išorinės aplinkybės. Taigi, naudodami šią „Lego" karjeros metaforą, galime teigti, kad nuo to, iš kokios kokybės ir kokio skaičiaus „Lego" kaladėlių žmogus kuria savo karjerą, priklauso karjeros kokybė ir pasiekimai.

Jau ikimokykliniame amžiuje mes galime rinktis, kaip elgtis su savo vaikais. Galime per daug apie tai negalvoti ir nieko nedaryti, tikėdamiesi, kad vaikas pats atras tai, kas jam įdomu, ką jis vertina, ką jis gali atlikti geriausiai, ir nuspręs dėl karjeros, kai tam ateis laikas. Tačiau galime pasirinkti ir daug perspektyvesnę veiksmų kryptį - padėti vaikui atrasti tai, kas vėliau taps jo karjeros konstravimo medžiaga. Renkantis pastarąjį variantą, labai svarbu žinoti veiksnius, darančius įtaką vaiko supratimui apie karjerą ir gebėjimams priimti gerus karjeros sprendimus.

D. Superis buvo vienas iš pirmųjų mokslininkų, įvardijusių ir susisteminusių minėtus veiksnius (1990). Šis mokslininkas teigia, kad ankstyvuosiuose karjeros raidos etapuose svarbiausi yra šie 5 veiksniai:

- vaiko smalsumas;

- vaiko polinkis tyrinėti;

- vaiko interesų vystymasis;

- vaiko pažintinių gebėjimų vystymasis;

- vaikui svarbūs asmenys.

Aptarkime minėtus veiksnius išsamiau.

Ar užaugęs vaikas padarys sėkmingą karjerą, aiškėja dar vaikystėje
© Shutterstock nuotr.
Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

TĖVAMS: kada reikia atsiprašyti savo vaikų ir kaip tą padaryti tinkamai

Ar verta atsiprašyti savo vaiko? Galbūt tėvai visada yra tiesūs, todėl neprivalo prašyti savo vaikų atleidimo už pykčio proveržius?

Brolių ir seserų konfliktai: ar verta dėl jų rūpintis

Idiliškame šeimos paveiksle broliai ir sesės rūpinasi vienas kitu, kartu žaidžia, elgiasi vienas su kitu lyg geriausi draugai. Bet kaip dažnai taip atrodo realybė?

Laimingi žmonės keliauja: į Ameriką su mažais vaikais (10)

Rasa Sagė pasakoja savo įspūdžius apie kelionę su mažais vaikais į Ameriką.

Kaip išmokyti vaikus tinkamai pasirūpinti savo dantimis (1)

„Nenoriu plautis rankų, nenoriu valgyti daržovių, eiti į darželį, klotis lovos ir persirengti grįžęs namo..." – sąrašas galėtų tęstis iki begalybės.

Žaidimai su vaiku: kokios ribos turėtume niekada neperžengti

Visi tėvai trokšta, kad jų vaikas kuo greičiau išmoktų įvairiausių dalykų, parodytų savo sugebėjimus, demonstruotų raidą ir gražiai žaistų. Vieni, suvokdami, kad be jų pagalbos, indėlio ir pastangų – tai beveik neįmanoma, kasdien bent valandą skiria žaidimams. Kiti, paskendę savo darbuose ir rūpesčiuose, tikisi, kad jis pats natūraliai šių dalykų išmoks.

Ar vaikai į mokyklą turi ateiti mokėdami skaityti ir rašyti (13)

Kas yra priešmokyklinis ugdymas: ko šiuos metus mokomi vaikai, ar priešmokyklinio amžiaus vaikai turi išmokti skaityti, rašyti, skaičiuoti?

Kas iš tiesų yra emocinis intelektas ir kaip jį ugdyti nuo mažų dienų (6)

Emocinis intelektas – populiarus terminas, tačiau apie jį kalbama dažnai iš tiesų neįsigilinus į jo esmę.

Išlepinto vaiko požymiai ir patarimai tėvams (11)

Išlepintas mažylis – tikras galvos skausmas tėvams.

Pedagogė: vaikus turime auklėti koreguodami netinkamą jų elgesį, o ne bausdami (1)

Ikimokyklinio ugdymo pedagogės parengtas komentaras apie bausmes. Kas yra bausmė ir ar ji taikoma vaikams ikimokyklinio ugdymo įstaigose?

Kai vaikas supyksta, turite atsiminti kelis esminius dalykus

Išbandymas ne tik vaikui, bet ir tėvams – taip galima apibūdinti situacijas, kai mažylis primygtinai kažko reikalauja prekybos centre, išlipęs iš lovos „ne ta koja" verkšlena iki pietų, nepasidalinęs žaislais smėlio dėžėje ima viską mėtyti į šalis, apkumščiuoja greta sėdinčius draugus ir visais kitais būdais demonstruoja nepasitenkinimą ar nusivylimą.

3 eksperimentai su vandeniu, kurie patiks vaikams

Ne tik rašydami ar skaitydami vis daugiau galime išmokti apie mus supančią aplinką, bet ir labai svarbu kalbėti, pajusti, matyti. Todėl tam pasiekti pasitelkiami eksperimentai.

Kur dėti sugedusius elektroninius žaislus

Net penktadalis gyventojų, kurių šeimose auga nepilnamečių vaikų, teigė, jog pernai elektroninius žaislus į konteinerius išmetė kartu su buitinėmis atliekomis. Kone kas antras apklaustasis manė, jog žaisluose galėjo būti likusios panaudotos baterijos.

Psichologė: kaip auklėjant neperspausti ir užauginti laimingą vaiką (1)

Psichologė Jūratė Bortkevičienė atsako į klausimus apie ribų nubrėžimą vaikams: kaip tą padaryti nepažeidžiant vaiko laisvės ir suteikiant jam geriausias sąlygas augti.

Psichologė: ribas vaikams reikia taikyti nuo kūdikystės (18)

Jeigu paklaustume savęs, ko labiau reikia vaikams – ribų ar laisvės, greičiausiai atsakytume, kad ribų. Apie jas tiek daug prisiskaitėme ir prisiklausėme. Vis dėlto vaikui labiau reikia laisvės, o ribos turi būti nejuntamos, „įsipaišiusios" į patį gyvenimą.

Vaikas neklauso: 3 esminiai dalykai, kuriuos turite žinoti (13)

Kaip reaguoti į netinkamą vaiko elgesį? Pats pirmas žingsnis būtų pabandyti suprasti, kodėl vaikas elgiasi netinkamai.