Austėja Landsbergienė: vaikas turi teisę nemiegoti pietų miego

 (69)
Jau iš vakaro vaikas ima niurgzti: „Nenoriu į darželį, nes ten reikės miegoti." Ryte niurzgimas pereina į raudą, o privažiavus darželį virsta klyksmu. Ką daryti? Konsultuoja darželių tinklo „Vaikystės sodas" vadovė edukologijos m. dr. keturių vaikų mama Austėja Landsbergienė.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę


Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, „Android“. Draugaukime ir Facebooke!

Neprivaloma

Pietų miegas darželyje neprivalomas. Tai žurnalui „Tavo vaikas" yra patvirtinusi Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyriaus vedėja Gražina Šeibokienė. Ką tai reiškia?

Ogi tai, kad jei vaikas nenori darželyje miegoti pietų miego, tiesiog turėtumėte pranešti apie tai pedagogui ir... jūsų darbai šiuo klausimu turėtų būti baigti. „Jei kalbame apie vaiko priežiūrą, o miegas ir yra priežiūra - ne ugdymas, tai tėvų pageidavimams turi būti teikiama pirmenybė. Jei tėvai pasako, jog jų vaikas pietų miego nemiega ir jie nenori, kad būtų migdomas, auklėtojas turėtų sudaryti sąlygas nemiegoti", - sako edukologė Austėja Landsbergienė.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kokio vardo už jokius pinigus neduočiau vaikui
Svarbiausia informacija apie vieną svarbiausių rudens uogų

Tačiau tai, žinoma, idealus scenarijus. Visai kitaip dažniausiai būna tikrovėje. „Neturime sąlygų leisti nemiegoti", - jei prabilsite apie vaiko teisę, atšaus jums dažnas pedagogas. Dėl to, kad nemiegantis vaikas yra kitoks nei dauguma, „trukdo" savo grupės draugams ir sunkina auklėtojų darbą, mes, mamos, jaučiamės nesmagiai, netgi mažumėlę kaltos. Tad išgirdusios, kad nėra sąlygų, dažniausiai paliekame auklėtojas ramybėje ir imamės gražiuoju ar net piktuoju įkalbinėti vaiką „tik" pagulėti lovytėje, kol kiti miega. Tačiau edukologė A.Landsbergienė ragina taip lengvai nepasiduoti.

2 dažniausi, „kodėl" reikia miegoti - edukologės atsakymas

1. Vaikai miega ir žaidžia toje pačioje grupėje, žaidžiantieji trukdys kitiems miegoti. Atskiro kambarėlio nemiegantiesiems taigi nėra!

„Miegantys gali miegoti trijuose ketvirčiuose grupės, nemiegantys viename ketvirtyje gali žaisti. Dažnai girdžiu pedagogus sakant, kad vaikai negeba ramiai pabūti. Vaikai tai geba puikiai! Žinoma, reikia pasirūpinti, kad pasiūlyta veikla juos užburtų: duokite jiems kalną įdomių knygų, lego kaladėlių, stalo žaidimų, pagaliau žaiskite kartu su jais!"

2. Jei vienam vaikui leisime nemiegoti, tai ir kiti atsisakys. Kas tada?

Pedagogas turėtų būti kūrybiškas ir rasti būdą, kaip padaryti, kad vieni vaikai galėtų miegoti, o kiti - ne. Vienas tokių būdų - pietų miegą vadinti poilsio metu ir vaikui suprantama kalba paaiškinti, kodėl žmogui reikia pailsėti: „Ir tau reikia, ir man." Auklėtoja galėtų kartu su vaikais dvidešimčiai minučių prigulti ant laisvos lovelės, pasekti pasaką, paleisti ramios muzikos. Per tą pusvalandį tie, kuriems reikia pietų miego (dauguma!), užmigs, o tie, kuriems jo jau nebereikia, šiek tiek pailsėję ir atsipalaidavę galės pakilti bei eiti ramiai pažaisti.

Pagulėk užsimerkęs

Natūralu, kad auklėtojos siekia taikos ir tvarkos grupėje, todėl su vaikais tariasi. Dažniausiai „nemiegiukams" leidžiama ne miegoti, o gulėti atmerktomis akimis. Tačiau jau „girdžiu" jų mamas, komentuojančias tokią tvarką: „Taip, vieni ima ir užmiega, betgi yra tokių, kurie neužmiega, tas dvi-tris valandas kankinasi lovoje..." Kur kas blogiau, kai ikimokyklinio ugdymo įstaigoje tvarkos siekiama diktatoriškais būdais, pavyzdžiui, vaikams per pietų miegelį neleidžiama ne tik atsimerkti, bet ir judėti! Pasirodo, būna ir taip. „Mano akimis, tai emocinis smurtas. Pažiūrėčiau, kaip auklėtoja sureaguotų, jeigu ji pati aktyviuoju paros metu būtų verčiama gulėti nejudėdama atmerktomis ar užmerktomis akimis dvi valandas. Toks ikimokyklinio ugdymo pedagogo elgesys yra nenormalus."

Pasiimkite vaiką anksčiau!

Viename laiške redakcijai perskaičiau tokį mamos skundą: „Sūnus atsisako miegoti pietų miego, vedamas į lovytę verkia, prikelia visą grupę, todėl auklėtoja skambina man ir „mandagiai" paprašo ateiti jo pasiimti. Tačiau negaliu kasdien dirbti tik iki pietų! Ką man daryti?"

Kur kas blogiau, kai ikimokyklinio ugdymo įstaigoje tvarkos siekiama diktatoriškais būdais, pavyzdžiui, vaikams per pietų miegelį neleidžiama ne tik atsimerkti, bet ir judėti! Pasirodo, būna ir taip. „Mano akimis, tai emocinis smurtas.
Edukologė dr. AUSTĖJA LANDSBERGIENĖ

Ką galėtumėte patarti mamai, klausiu edukologės A.Landsbergienės ir kai ji tokią tipinę situaciją perkelia į kitas aplinkybes man tarsi nušviesėja protas: „Jei pedagogas skambina tėvams su prašymu pasiimti vaiką, nes su juo nesusitvarko, aš tai suprantu kaip atvirą prisipažinimą: „Nesugebu dirbti savo darbo, atvažiuokite ir dirbkite jį už mane!" Tėvai palieka vaiką profesionalui. Tai jis tėvams (o ne priešingai!) turėtų siūlyti įvairius sprendimus ir išeitis. Kaip sureaguotumėte, jei per operaciją jums skambintų giminaitį operuojantis medikas ir sakytų: „Žinote, nežinau, kur daryti pjūvį, gal galite atvažiuoti ir patarti?" Tai analogiškas pavyzdys, įrodantis, kad specialistas - neprofesionalas. Pagalbos į tėvus pedagogas gali kreiptis tada, jei vaikui nepadeda nė vienas išbandytas būdas. Tačiau tai ypatingi, išskirtiniai, labai reti atvejai.

Ką daryti? Pirmiausia, nederėtų vaiko versti miegoti. Antra, jei jis žinos, kad kiekvieną kartą per pietų poilsį klausys įdomios pasakos, įdomios muzikos (neabejoju, kiekvienas suklus, jei pasakysite: „Dabar klausysime, kaip ūkauja banginiai, viauksi delfinai..."), jei suprantama kalba ir ramiai jam bus paaiškinta, kodėl žmogui reikia pailsėti, mielai tai darys. Per savo dvidešimt darbo metų nesu sutikusi tokio, kuris, kai jam suprantamai paaiškinama, vis tiek spyriotųsi. Jei spyriojasi - vadinasi, reikia aiškinti iš naujo, tik šįkart aiškiau. Vaiko miegas ar nemiegas darželyje yra pedagogo atsakomybė, nereikia jos perkelti tėvams."

Pagarba kiekvieno bioritmui

Pasak edukologės, jei vaikui sunku užmigti dieną, neturėtume versti tai daryti, tačiau galima pamėginti „persukti" jo biologinį laikrodį. Paprastai tai užtrunka kelis mėnesius.

„Maždaug apie trečiuosius gyvenimo metus, o kai kurie - ir anksčiau vaikai pradeda priešintis pietų miegui. Tai ir leiskime jiems nemiegoti. Vakarai nebus lengvi, iš darželio vaiką pasiimsite pavargusį, vos bepaeinantį, irzlų, piktą, tačiau po poros mėnesių jo bioritmas pasikeis: nuvargęs per dieną aštuntą valandą vakaro eis miegoti, ryte atsibus žvalus, energingas, jo smegenys puikiai veiks ir bus imlios naujai informacijai bei įspūdžiams.

Maždaug apie trečiuosius gyvenimo metus, o kai kurie - ir anksčiau vaikai pradeda priešintis pietų miegui. Tai ir leiskime jiems nemiegoti. Vakarai nebus lengvi, iš darželio vaiką pasiimsite pavargusį, vos bepaeinantį, irzlų, piktą, tačiau po poros mėnesių jo bioritmas pasikeis.
Edukologė dr. AUSTĖJA LANDSBERGIENĖ

Tuo tarpu labai ilgai pietų miego miegantys vaikai, grįžę iš darželio, dar ilgai būna žvalūs ir energingi, miegoti nueina dešimtą-dvyliktą, o pakelti ryte būna pikti lyg širšės. Aktyviausias ugdymas darželyje vyksta nuo devynių ryto iki vidurdienio, o toks vaikas yra mieguistas, per patį aktyviausią smegenų veiklos laiką visiškai pasyvus. Tai ar ne geriau leisti jam galbūt ilgiau pamiegoti ryte, būti aktyviam visą aktyvų ugdymosi laiką, nemiegoti pietų, o vakare anksčiau guldyti? Smegenų tyrimai rodo, kad vaikas turi miegoti nuo dešimtos valandos vakaro, nes tuo metu gaminasi daugiausia augimo hormono."

Vietoj pabaigos, arba pirmas žingsnis

„Jei vaikas ryte rėkia, kad nenori į darželį, nes reikės miegoti, tai požymis, kad įstaigoje kažkas negerai.

Pirmas tėvų žingsnis - kalbėti su auklėtoja, jei nepadeda - eiti pas įstaigos vadovą. Organizuoti veiklą „nemiegiukams" per pietų miegą, t. y. pedagogo darbo metu, tikrai neturėtų būti neįmanoma užduotis. Tėvai turi teisę padėti ugdymo įstaigai „išeiti" iš jos patogumo zonos ir pradėti mąstyti kūrybiškai", - mamas ir tėčius padrąsina edukologė A.Landsbergienė.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Kuris geriau vaikui – valstybinis ar privatus darželis: mamų diskusija

Kaip rinktis vaikų darželį? Kokius privalumus, palyginti su valstybiniais darželiais, turi privatūs?

Psichologė: technologijos vaikus atitraukė nuo gyvo žaidimo

Liūdna ir pikta darosi, kai girdi vaiką sakant: „Jis blogas. Jis tik žaidžia per dienas. Labai negražu būti tinginiu“.

Kaip užauginti pasitikintį savimi vaiką: patarimai tėvams

Savigarba ir pasitikėjimas – labai svarbios savybės ne tik suaugusiųjų, bet ir vaikų gyvenime. Kaip galime padėti išmintingai ugdyti savo vaiko savimonę ir savivertę?

Psichologė J.Baltuškienė: patenkinus vaiko poreikius, krizių galima išvengti

Skirtingais vaiko amžiaus tarpsniais formuojasi vis kitos savybės, atsiranda naujų poreikių, daugėja norų. Kaip jų neužslopinti, kad vaikas augtų pasitikintis savimi ir kitais, iniciatyvus ir savarankiškas, mokėtų atpažinti savo jausmus ir juos reikšti?

Teo ir Ieva pristato: nerealiai smagūs žaidimai su ledukais

Šilti orai lepina mus saulės šiluma ir malonia akims žaluma. Vis daugiau laiko praleidžiame lauke.

Kaip susikalbėti su vaikais? Knygų TOP 5

Kaip susikalbėti su vaikais? Ar svarbu tenkinti visus jų pageidavimus, kad mažieji galėtų jaustis laimingi ? Kokie iššūkiai kyla auginant paauglį ir kaip juos įveikti? Kaip išugdyti tarpusavio pagarbą ir pasitikėjimą?

Psichologė – apie vaikus ir nuogumą: ko turi nepamiršti tėvai

Augant mažyliui, tėvai susiduria su vis įvairesniais klausimais – vaikui ima rūpėti, kaip jis atrodo, kaip atrodo kiti, kaip jis rengiasi ir kas slepiasi po skirtingų lyčių rūbais.

Taisyklės, kurias privalo žinoti tėvai prieš gimstant antram vaikui (1)

Dvejų metų berniukui mama ir tėtis dažnai pasakojo, kad greitai turės sesę. O mažylis džiugiai glostė ir bučiavo vis didėjantį mamos pilvą. Laukė sesės. Tačiau nuo pirmų jos gyvenimo dienų prasidėjo didysis maištas ir bėdos: nemiga, nervinis kosulys...

5 patarimai, kaip užauginti genijų

Kiekvieno vaiko tėvai norėtų, kad užaugęs jis būtų protingas ir sumanus, kad jį lydėtų sėkmė asmeniniame bei profesiniame gyvenime. Kaip padėti vaikui tai pasiekti.

Kuriant gerus santykius su vaiku tėvams svarbu laikytis trijų pagrindinių taisyklių

Atrodo, kad gimus vaikui tas abipusis santykis tiesiog užgimsta savaime.

Ar tikrai paklusnus vaikas geriau už neklausantį tėvų: psichologės komentaras

Vienas vaikas auga paklusnus, kitas nelabai. Vieno elgesiu darželio auklėtojos ir mokytojai džiaugiasi, kito – nelabai. Ar vaiko paklusnumas yra prigimtinis ar įgytas? Konsultuoja psichologė psichoterapeutė Rūta Bačiulytė.

Psichologė – apie vaiko elgesį, kuris priverčia tėvus raudonuoti (1)

Skaitytojos atsiųstas klausimas inspiravo psichologę Daivą Čeponienę išsamiai pamąstyti, kur yra riba tarp nekaltos vaiko nuomonės išsakymo ir patyčių, kurios skaudina kitą.

Teo ir Ieva pristato: lavinantys užsiėmimai, kurie išmokys vaiką raidžių

Raidės - tai neatsiejama mūsų pasaulio dalis. Su jomis susiduriame kiekvieną dieną. Lygiai taip pat ir vaikai. Nors vieningos nuomonės, kada pradėti savo vaiką mokyti raidžių nėra, manau, yra labai svarbu nepraleisti momento, kai vaikas pradeda jomis domėtis.

Skatindami vaikus domėtis įvairiomis veiklomis, padėsime atsiskleisti jų gabumams

Šiandien, kai virtuali realybė taip vilioja, vaikų interesų spektras dažnai tik ja ir apsiriboja.

Neringa Čereškevičienė: visi vaikai iš prigimties talentingi

Daugeliui Lietuvos žmonių charizmatiškosios Neringos Čereškevičienės pristatinėti nereikia: ji jau daugiau nei du dešimtmečius gyvuojančio projekto vaikams ir ne vaikams „Telebimbam" įkūrėja ir siela.