Austėja Landsbergienė: vaikas turi teisę nemiegoti pietų miego

Jau iš vakaro vaikas ima niurgzti: „Nenoriu į darželį, nes ten reikės miegoti." Ryte niurzgimas pereina į raudą, o privažiavus darželį virsta klyksmu. Ką daryti? Konsultuoja darželių tinklo „Vaikystės sodas" vadovė edukologijos m. dr. keturių vaikų mama Austėja Landsbergienė.


Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, Kokio vardo už jokius pinigus neduočiau vaikui
Svarbiausia informacija apie vieną svarbiausių rudens uogų

Tačiau tai, žinoma, idealus scenarijus. Visai kitaip dažniausiai būna tikrovėje. „Neturime sąlygų leisti nemiegoti", - jei prabilsite apie vaiko teisę, atšaus jums dažnas pedagogas. Dėl to, kad nemiegantis vaikas yra kitoks nei dauguma, „trukdo" savo grupės draugams ir sunkina auklėtojų darbą, mes, mamos, jaučiamės nesmagiai, netgi mažumėlę kaltos. Tad išgirdusios, kad nėra sąlygų, dažniausiai paliekame auklėtojas ramybėje ir imamės gražiuoju ar net piktuoju įkalbinėti vaiką „tik" pagulėti lovytėje, kol kiti miega. Tačiau edukologė A.Landsbergienė ragina taip lengvai nepasiduoti.

2 dažniausi, „kodėl" reikia miegoti - edukologės atsakymas

1. Vaikai miega ir žaidžia toje pačioje grupėje, žaidžiantieji trukdys kitiems miegoti. Atskiro kambarėlio nemiegantiesiems taigi nėra!

„Miegantys gali miegoti trijuose ketvirčiuose grupės, nemiegantys viename ketvirtyje gali žaisti. Dažnai girdžiu pedagogus sakant, kad vaikai negeba ramiai pabūti. Vaikai tai geba puikiai! Žinoma, reikia pasirūpinti, kad pasiūlyta veikla juos užburtų: duokite jiems kalną įdomių knygų, lego kaladėlių, stalo žaidimų, pagaliau žaiskite kartu su jais!"

2. Jei vienam vaikui leisime nemiegoti, tai ir kiti atsisakys. Kas tada?

Pedagogas turėtų būti kūrybiškas ir rasti būdą, kaip padaryti, kad vieni vaikai galėtų miegoti, o kiti - ne. Vienas tokių būdų - pietų miegą vadinti poilsio metu ir vaikui suprantama kalba paaiškinti, kodėl žmogui reikia pailsėti: „Ir tau reikia, ir man." Auklėtoja galėtų kartu su vaikais dvidešimčiai minučių prigulti ant laisvos lovelės, pasekti pasaką, paleisti ramios muzikos. Per tą pusvalandį tie, kuriems reikia pietų miego (dauguma!), užmigs, o tie, kuriems jo jau nebereikia, šiek tiek pailsėję ir atsipalaidavę galės pakilti bei eiti ramiai pažaisti.

Pagulėk užsimerkęs

Natūralu, kad auklėtojos siekia taikos ir tvarkos grupėje, todėl su vaikais tariasi. Dažniausiai „nemiegiukams" leidžiama ne miegoti, o gulėti atmerktomis akimis. Tačiau jau „girdžiu" jų mamas, komentuojančias tokią tvarką: „Taip, vieni ima ir užmiega, betgi yra tokių, kurie neužmiega, tas dvi-tris valandas kankinasi lovoje..." Kur kas blogiau, kai ikimokyklinio ugdymo įstaigoje tvarkos siekiama diktatoriškais būdais, pavyzdžiui, vaikams per pietų miegelį neleidžiama ne tik atsimerkti, bet ir judėti! Pasirodo, būna ir taip. „Mano akimis, tai emocinis smurtas. Pažiūrėčiau, kaip auklėtoja sureaguotų, jeigu ji pati aktyviuoju paros metu būtų verčiama gulėti nejudėdama atmerktomis ar užmerktomis akimis dvi valandas. Toks ikimokyklinio ugdymo pedagogo elgesys yra nenormalus."

Pasiimkite vaiką anksčiau!

Viename laiške redakcijai perskaičiau tokį mamos skundą: „Sūnus atsisako miegoti pietų miego, vedamas į lovytę verkia, prikelia visą grupę, todėl auklėtoja skambina man ir „mandagiai" paprašo ateiti jo pasiimti. Tačiau negaliu kasdien dirbti tik iki pietų! Ką man daryti?"

Kur kas blogiau, kai ikimokyklinio ugdymo įstaigoje tvarkos siekiama diktatoriškais būdais, pavyzdžiui, vaikams per pietų miegelį neleidžiama ne tik atsimerkti, bet ir judėti! Pasirodo, būna ir taip. „Mano akimis, tai emocinis smurtas.Edukologė dr. AUSTĖJA LANDSBERGIENĖ

Ką galėtumėte patarti mamai, klausiu edukologės A.Landsbergienės ir kai ji tokią tipinę situaciją perkelia į kitas aplinkybes man tarsi nušviesėja protas: „Jei pedagogas skambina tėvams su prašymu pasiimti vaiką, nes su juo nesusitvarko, aš tai suprantu kaip atvirą prisipažinimą: „Nesugebu dirbti savo darbo, atvažiuokite ir dirbkite jį už mane!" Tėvai palieka vaiką profesionalui. Tai jis tėvams (o ne priešingai!) turėtų siūlyti įvairius sprendimus ir išeitis. Kaip sureaguotumėte, jei per operaciją jums skambintų giminaitį operuojantis medikas ir sakytų: „Žinote, nežinau, kur daryti pjūvį, gal galite atvažiuoti ir patarti?" Tai analogiškas pavyzdys, įrodantis, kad specialistas - neprofesionalas. Pagalbos į tėvus pedagogas gali kreiptis tada, jei vaikui nepadeda nė vienas išbandytas būdas. Tačiau tai ypatingi, išskirtiniai, labai reti atvejai.

Ką daryti? Pirmiausia, nederėtų vaiko versti miegoti. Antra, jei jis žinos, kad kiekvieną kartą per pietų poilsį klausys įdomios pasakos, įdomios muzikos (neabejoju, kiekvienas suklus, jei pasakysite: „Dabar klausysime, kaip ūkauja banginiai, viauksi delfinai..."), jei suprantama kalba ir ramiai jam bus paaiškinta, kodėl žmogui reikia pailsėti, mielai tai darys. Per savo dvidešimt darbo metų nesu sutikusi tokio, kuris, kai jam suprantamai paaiškinama, vis tiek spyriotųsi. Jei spyriojasi - vadinasi, reikia aiškinti iš naujo, tik šįkart aiškiau. Vaiko miegas ar nemiegas darželyje yra pedagogo atsakomybė, nereikia jos perkelti tėvams."

Pagarba kiekvieno bioritmui

Pasak edukologės, jei vaikui sunku užmigti dieną, neturėtume versti tai daryti, tačiau galima pamėginti „persukti" jo biologinį laikrodį. Paprastai tai užtrunka kelis mėnesius.

„Maždaug apie trečiuosius gyvenimo metus, o kai kurie - ir anksčiau vaikai pradeda priešintis pietų miegui. Tai ir leiskime jiems nemiegoti. Vakarai nebus lengvi, iš darželio vaiką pasiimsite pavargusį, vos bepaeinantį, irzlų, piktą, tačiau po poros mėnesių jo bioritmas pasikeis: nuvargęs per dieną aštuntą valandą vakaro eis miegoti, ryte atsibus žvalus, energingas, jo smegenys puikiai veiks ir bus imlios naujai informacijai bei įspūdžiams.

Maždaug apie trečiuosius gyvenimo metus, o kai kurie - ir anksčiau vaikai pradeda priešintis pietų miegui. Tai ir leiskime jiems nemiegoti. Vakarai nebus lengvi, iš darželio vaiką pasiimsite pavargusį, vos bepaeinantį, irzlų, piktą, tačiau po poros mėnesių jo bioritmas pasikeis.Edukologė dr. AUSTĖJA LANDSBERGIENĖ

Tuo tarpu labai ilgai pietų miego miegantys vaikai, grįžę iš darželio, dar ilgai būna žvalūs ir energingi, miegoti nueina dešimtą-dvyliktą, o pakelti ryte būna pikti lyg širšės. Aktyviausias ugdymas darželyje vyksta nuo devynių ryto iki vidurdienio, o toks vaikas yra mieguistas, per patį aktyviausią smegenų veiklos laiką visiškai pasyvus. Tai ar ne geriau leisti jam galbūt ilgiau pamiegoti ryte, būti aktyviam visą aktyvų ugdymosi laiką, nemiegoti pietų, o vakare anksčiau guldyti? Smegenų tyrimai rodo, kad vaikas turi miegoti nuo dešimtos valandos vakaro, nes tuo metu gaminasi daugiausia augimo hormono."

Vietoj pabaigos, arba pirmas žingsnis

„Jei vaikas ryte rėkia, kad nenori į darželį, nes reikės miegoti, tai požymis, kad įstaigoje kažkas negerai.

Pirmas tėvų žingsnis - kalbėti su auklėtoja, jei nepadeda - eiti pas įstaigos vadovą. Organizuoti veiklą „nemiegiukams" per pietų miegą, t. y. pedagogo darbo metu, tikrai neturėtų būti neįmanoma užduotis. Tėvai turi teisę padėti ugdymo įstaigai „išeiti" iš jos patogumo zonos ir pradėti mąstyti kūrybiškai", - mamas ir tėčius padrąsina edukologė A.Landsbergienė.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis