Ką svarbu žinoti apie vaikų draugystes: pataria pedagogė

Pedagogė Ieva Žiūraitė pasakoja apie draugystes vaikų darželyje. Kiek jos yra svarbios vaikui, kokio amžiaus vaikai jau sugeba užmegzti draugystę, kuri tęsis visą gyvenimą?


Konsultuoja "Šilagėlės" vaikų darželio pedagogė Ieva Žiūraitė.


Geriausiai vaikai mokosi bendraudami su pedagogu ir su savo bendraamžiais. Toks bendravimas perauga į draugystę, kuri, kaip teigia psichologas Robert Selman, prasideda jau nuo 3 metų.


Šio amžiaus vaikai dar nelabai sugeba suprasti kito žmogaus požiūrį ir tiki, kad kiti vaikai galvoja taip pat, kaip ir jie patys. Tačiau jau šiame amžiuje vaikams patinka turėti draugų, ir jie aiškiai pasirenka, kurie vaikai jiems patinka labiau už kitus.


Didelę reikšmę draugystei skiria 5 - 9 metų vaikai. Šiame amžiuje vaikams draugai yra tie, kurie daro gerus darbus ar rūpinasi savo draugu. Pavyzdžiui: „Duok man šitą daiktą ir aš su tavimi draugausiu“.


Jau 3 metų vaikams patinka turėti draugų, ir jie aiškiai pasirenka, kurie vaikai jiems patinka labiau už kitus.
Jau 3 metų vaikams patinka turėti draugų, ir jie aiškiai pasirenka, kurie vaikai jiems patinka labiau už kitus.
Vida Press


6 - 12 metų vaikai draugystę supranta kaip „paslauga už paslaugą". Ir jei vaikas padaro ką nors gero savo draugui, jis tikisi ko nors panašaus gauti iš savo draugo. Šiame amžiuje vaikams labai svarbu sąžiningumas, abipusiškumas, gebėjimas matyti situaciją ir savo draugo akimis, ir pačių vaikų nusistatytų (kartai gan sudėtingų) taisyklių laikymasis.

Taigi, draugystė vaikams padeda augti, pažinti pasaulį, atskleisti save, leidžia kartu smagiai leisti laiką, dalintis paslaptimis, patirtimi ir patarimais, suteikia daugybę progų ir drąsos įgyvendinti įvairius sumanymus ir įsitraukti į įdomias veiklas.


Didelę reikšmę draugystei skiria 5 - 9 metų vaikai.
Didelę reikšmę draugystei skiria 5 - 9 metų vaikai.
Vida Press


Tačiau ne visiems vaikams pavyksta greitai susirasti draugų dėl savo ramaus, drovaus būdo ar priešingai agresyvaus, šiurkštaus elgesio, negalios požymių ar fiziologinės išvaizdos, tokie vaikai dažnai patenka į uždarą ratą, kurio be tėvų ir pedagogų pagalvos negali įveikti.


6 - 12 metų vaikai draugystę supranta kaip „paslauga už paslaugą
6 - 12 metų vaikai draugystę supranta kaip „paslauga už paslaugą
Vida Press


Norint padėti vaikams puoselėti draugystės įgūdžius reikalinga skatinti vaiką užmegzti ryšius, palaikyti draugiškus santykius, padėti išsprendžiant susidariusius konfliktus.


Taigi, tėveliai turėtų:


- Drąsinti vaikus draugams užduoti klausimus, pasiūlyti idėjų, įdomios veiklos - žaidimų, pakviesti kartu ką nors veikti, kuo nors pasidalinti, pozityviai komentuoti ir šypsotis;


- Paaiškinti ir konkrečiai patarti apie vaiko vienokio ar kitokio elgesio sukeltus sunkumus visų pirmą jam pačiam, o vėliau ir aplinkiniams, pademonstruoti pozityvias alternatyvas;


- Leisti vaikams išreikšti savo nuomonę apie savo savijautą ir jausmus, atsiradus konfliktams ir kartu ieškoti sprendimo būdų.


Taip pat galimos ir kitos priemonės vaikų izoliacijai įveikti:


- Paskaitykite knygas draugystės, draugo susiradimo tema, tai galėtų būti knygos A. Milano „Mikė pūkuotukas" ar A. Lindgren „Pepė Ilgakojinė" ir užveskite diskusiją apie draugo susiradimą;


- Suorganizuokite bendrą veiklą ar užsiėmimą kartu, kad patys vaikai galėtų pasidalinti darbais ar atsakomybėmis;

- Kalbėkitės su vaiku apie jo veiksmus Nupasakojant vaiko veiksmus žodžiais, kuriais padėsite vaikui suprasti ir kartu pakeisti elgesį, kuris sukelia kitiems vaikams problemų ir nėra tinkamas ir priimtinas kuriant draugiškus santykius. Pavyzdžiui: „Ar pastebėjai, kad atsisėdai ant grindų per patį vidurį ir trukdei statyti bokštą". Kitą kartą, paklausk vaikų, kur tau atsisėsti ir kartu žaisti. Pažiūrėkime ar tai bus geriau?"


- Pabrėžkite draugiškumo privalumus ir vaikas matydamas pozityvaus elgesio pasekmes, daug mieliau savo elgesiu stengsis integruotis į kitų vaikų būrį;


- Padėkite įveikti atstūmimą skatindami kitus vaikus vengti pasisakymų, kaip, „tau negalima", „eik iš čia".

Dažnai draugai neatsiranda staiga. Reikia nemažai laiko, kad pažįstamas vaikas taptų tavo draugu. Tam, kad susidraugautum su kitu vaiku, neužtenka vien noro tai padaryti, svarbu pačiam parodyti, jog kitas vaikas rūpi.

Ir čia labai svarbi kiekvieno vaiko iniciatyva, noras ir asmeninis indėlis į draugystės kūrimą ir draugiškų ilgaamžių santykių puoselėjimą. O tėvų ir pedagogų pareiga padėti vaikui greičiau socializuotis ir užtikrinti pozityvų bendravimą vienas su kitu.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis