Kaip kuo anksčiau atpažinti, kad vaikas yra itin gabus ir talentingas?

 (19)
Kaip pastebėti, kad mažas vaikas yra apdovanotas ypatingais talentais ir kaip juos lavinti vaikų darželyje? Šiuos klausimus uždavėme ikimokyklinio ugdymo pedagogei.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Konsultuoja vaikų darželio „Šilagėlė“ ugdymo pedagogė Daiva Zakarauskaitė.

Dabar daug kalbama apie tai, kad Lietuvos švietimo sistema orientuojasi į vaikus „vidutiniokus'' ir su gabiaisiais beveik nedirbama. Gabūs vaikai pasižymi individualiais gebėjimais bei savybėmis, lemiančiais mokymosi sėkmę ir didelius laimėjimus intelektualinėje, kūrybinėje ar kitoje veikloje. Vaikas gali pasižymėti aukšto lygio bendraisiais gebėjimais, kurių reikia ne vienos, o daugelio rūšių veiklai atlikti, ir specialiaisiais gebėjimais, kurių reikia tam tikrai veiklai atlikti (dainuoti, šokti, kurti eiles, pasakojimus).

Kokiame amžiuje pasireiškia vaiko gabumai?

Nepaisant to, kad gabūs vaikai yra labai skirtingi, ankstyvoje vaikystėje daugelis jų:

  • Pradeda labai anksti kalbėti, jų žodynas greitai plečiasi, jie sklandžiai reiškia mintis, anksti išmoksta skaityti;

  • Yra labai judrūs, anksti pradeda vaikščioti;

  • Pasižymi greita emocijų kaita ir intensyvumu, jautrumu;

  • Pasižymi išskirtiniu guvumu ir energija, mėgsta įsitraukti į kelias veiklas vienu metu;

  • Yra smalsūs, pastabūs, daug kuo domisi, klausinėja, tyrinėja;

  • Yra lakios vaizduotės, geba fantazuoti, rasti daug įvairių vienos problemos sprendimo būdų;

  • Siekia sudėtingesnės veiklos negu jų bendraamžiai vienoje, keliuose ar visose srityse;

  • Tvirtai laikosi savų vertybių;

  • Lengvai ir greitai mokosi.

Ne kiekvienas gabus vaikas turi visus minėtus ypatumus, tačiau pasižymi daugeli jų.

Kaip jie pastebimi darželyje?

Poreikis būti pripažintam, pastebėtam

Gabūs vaikai jautriai stebi aplinkinius, vertina jų požiūrį į save ir savo veiklos rezultatus. Jei aplinkiniai pastebi jų gabumus ir atkreipia dėmesį į jų veiklą bei jos rezultatus, vaikai jaučiasi priimami ir gerbiami.

Poreikis ilgam įsitraukti į sudėtingą veiklą pagal savo polinkius

Gabiems vaikams nepatinka kasdieninė rutina, jie nuobodžiauja, jeigu grupėje siūloma veikla atitinka tik vidutinių gebėjimų vaiko galimybes, jeigu nėra sąlygų ilgam pasinerti į mėgstamą veiklą.

Poreikis bendrauti su kitais panašių gebėjimų ir interesų vaikais

Gabių vaikų ir jų bendraamžių interesai dažnai labai skiriasi. Todėl gabūs vaikai ieško draugų, kurie turėtų tokią pat aistrą atrasti, tyrinėti, kurti, mėgtų sudėtingą veiklą, iššūkius. Jei vaikas turi galimybę bendrauti su panašiais į save, dalytis idėjomis, mokytis vieniems iš kitų, jis nesijaučia ,,kitoks'', atstumtas. Būtent dėl to gabūs vaikai mėgsta bendrauti su vyresniais vaikais ir suaugusiais.

Kam gabūs vaikai būna ir kaip darželyje skatinami jų gabumai?

Gabūs ikimokyklinio amžiaus vaikai dažniausiai turi gerų socialinių bei lyderystės gebėjimų. Jie geriau supranta save ir kitus, geriau numato elgesio pasekmes, geba tarpininkauti sprendžiant konfliktus, todėl geriau nei bendraamžiai įveikia įtampą, problemas, kliūtis. Tačiau dėl per didelio jautrumo jie gali būti pažeidžiamesni už kitus vaikus.

Ikimokyklinio ugdymo įstaigose reikėtų sukurti kuo palankesnes sąlygas gabiems vaikams ugdyti ir ugdytis:

  • Grupėje sudarykime sąlygas kuo įvairesnei, nevienodo sudėtingumo veiklai ir paskatinkime vaikus rinktis veiklą. Tai leis pastebėti, kokia veikla patinka kiekvienam vaikui, kokio sudėtingumo veiklą vaikas renkasi, kaip ilgai į ją įsitraukia, koks yra veiklos rezultatas. Pastebėję, kad vaiką domina sudėtinga veikla, kad jis atkakliai stengiasi įgyvendinti sumanymą, kad jo idėjos bei jų realizavimas yra netikėti, originalūs, pasikalbėkime apie tai su tėvais ar tos srities specialistais.

  • Parodykime vaikui, kad jo interesai ir pasiekimai pastebimi. Padrąsinkime vaiką įgyvendinti tai, ką yra sumanęs, skirkime jam laiko ir dėmesio, pasidžiaukime pastangomis ir rezultatais.

  • Planuodami, ką su vaikais veiksime, niekada nepamirškime gabiųjų. Gabiesiems reikėtų sugalvoti iššūkio situacijų - pasiūlyti sukurti ką nors sudėtingesnio (nupiešti judančius gyvūnus, sukonstruoti pasvirusį, bet pusiausvyrą išlaikantį bokštą, sugalvoti naują kompiuterinį žaidimą), parūpinti sudėtingesnių priemonių (sudėtingesnių konstruktorių, enciklopedijų).

  • Sudarykime sąlygas, kuriuose gabus vaikas pasijustų lyderis. Tegul jis pasiūlo kitiems vaikams įdomių žaidimo ar kitos veiklos idėjų, paaiškina žaidimo ar veiklos taisykles, padeda kitiems sudėtingesnėse situacijose.

  • Sudarykime galimybes bendrauti su tų pačių interesų bei gebėjimų vaikais. Ugdymo įstaigoje organizuokime papildomo ugdymo būrelius pagal veiklos sritis (dailės, muzikos, vaidybos, šokių, konstravimo, sporto ar kt.), į kuriuos susirenka įvairaus ikimokyklinio amžiaus tai veiklai gabūs vaikai. Pasitarkime su tėvais, ar nederėtų vaikui lankyti gabumų ugdymo mokyklėlių, būrelių, studijų už įstaigos ribų (choro, sporto būrelio, dailės studijos), kuriuose su vaikais dirba profesionalūs specialistai.

Kaip pastebėti talentus ir tinkamai juos vystyti toliau?

Tikslingai praturtinti gabaus vaiko ugdymą padeda jo turimų pasiekimų atpažinimas ir pažangos stebėjimas. Vaikų gabumai gali pasireikšti labai įvairiose srityse. Nustačius, kuriame kiekvienos srities pasiekimų žingsnyje yra vaikas, išsiaiškinamos sritys, kuriose jo pasiekimai geresni, nei daugumos bendraamžių. Atsižvelgus į tai, numatomi tolimesni jo ugdymo uždaviniai, sudėtingesni nei kitiems grupės vaikams. Gabių vaikų ugdymosi rezultatus, turinį, būdus, aplinkas reikėtų įtraukti į įstaigos ikimokyklinio ugdymo programas.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Tomas Lagūnavičius: kaip išmokyti vaiką elgtis garbingai (8)

Ar mokote savo vaiką elgtis garbingai? Ar kalbėjote apie sukčiavimo pasekmes? Pranešime spaudai Tomas Lagūnavičius pataria tėvams, kaip išmokyti vaiką garbingo elgesio.

Stilingas vaiko kambarys – natūralumo pojūtį sustiprina ekologiški tapetai

Geriausiai savo kambaryje vaikas jaučiasi tada, kai jį supantis pasaulis atitinka jo interesus.

Vaikų joga lauke – kūno ir emocijų mankšta, kuri vyksta net ir per lietų

Vaikų joga baloje. Ekstremaliausia ne jiems, o suaugusiems. Taip juokais galima pavadinti užsiėmimus, vykusius Lauko darželio Kauno Ąžuolyno parko pievoje.

Vedamas į darželį vaikas klykia ir priešinasi kaip tik gali: psichologės patarimai (25)

Klausimą parašiusi mama išgyvena labai sunkų laikotarpį: pradėjęs eiti į darželį sūnus sunkiai jame pripranta, o kasdienės ašaros ir riksmai verčia mamą abejoti - vesti jį į darželį bet kokia kaina ar dar palūkėti metus?

Psichologė pataria, kaip susivaldyti, kai norisi aprėkti vaiką ar net jam suduoti (3)

Klinikinė psichologė Milda Lukašonokienė iš VšĮ Psichologinės sveikatos centro savo straipsnyje apžvelgia, kodėl mums, tėvams, neretai būna sunku susitvardyti vaikų akivaizdoje. Ir ką daryti, kad kantrybės užtektų ilgam.

Mano vaikas muša ir skriaudžia kitus: ką man daryti?

4 metų sūnų auginanti mama sunerimusi dėl jo elgesio: pastabų, kad berniukas netinkamai elgiasi ir skriaudžia kitus, ji girdi kone kasdien. Ką mamai patars specialistas?

Kyla klausimų apie vaikų auginimą? Užduok juos jau dabar ir gauk profesionalų atsakymą

Portalas TAVOVAIKAS.lt drauge su VšĮ Psichologinės sveikatos centru suteikia savo skaitytojams unikalią progą nemokamai pasikonsultuoti su vaikų auklėjimo specialistu. Klausimą galite pateikti anonimiškai, o atsakymą į jį publikuosime portale TAVOVAIKAS.lt.

30 frazių, kurios žemina ir gniuždo vaikus (11)

Kartais tai sakome, nes esame pernelyg pavargę. Kartais - nuliūdę ar įskaudinti. Tačiau nuo šių trisdešimt frazių reiktų susilaikyti ir jų niekada nesakyti saviškiams. Jei norime, kad jie augtų sveiki ir laimingi.

Tėvų klaidos, apie kurias garsiai nekalbame, bet jas dar galima ištaisyti (3)

Noriu pakalbėti apie tai, ką priimta nutylėti. O kaipgi kitaip? Argi galima viso pasaulio akivaizdoje pripažinti savo klaidas? Galima ir reikia, mano manymu.

Kas jums svarbiau: kad vaikas mokėtų skaičiuoti ar kad turėtų draugų? (1)

Įprastai neužduodame sau tokių klausimų. Bet psichologė Giedrė Sujetaitė – Volungevičienė būtent tokį uždavė. Ji svarstė, kokius užsiėmimus svarbiau lankyti ikimokyklinukui: lavinančius skaičiavimo, robotikos ar logikos įgūdžius – ar tuos, kurie ugdo emocinį intelektą.

5 frazės, kurias vaikams sako Montessori pedagogai: išbandykite jas savo namuose (1)

Keliais žodžiais apibendrinti, kas yra Montessori ugdymo sistema, gana sudėtinga. Tai gilaus poveikio švietimo ir vaiko ugdymo filosofija. Tai požiūris į pasaulį.

Nebyli vaikystės tragedija, apie kurią niekas nekalba (6)

Tiesiog dabar, mūsų namuose, vyksta nebyli tragedija su pačiais brangiausias mūsų žmonėmis – vaikais. Štai kokia yra paskutinių 15 metų vaikų emocinės sveikatos statistika.

Ugnė: gimus sesei, į blogą pusę pasikeitė vyresnėlės elgesys (2)

Skaitytojos klausimas apie vyresniosios mergaitės elgesio pasikeitimus gimus sesei aktualus visiems, kas neseniai susilaukė ar dar tik laukiasi vaikučio.

10 požymių, kad vaikas patiria stresą

Išgyvenimus ir didelius krūvius patiria ne tik tėvai, bet ir vaikai. Net suaugusieji ne visada teisingai atpažįsta organizmo signalus ir nesupranta, kas su jais vyksta. Tai ką jau kalbėti apie vaiką, kuris net žodžio „stresas" gerai nesupranta.

Kodėl vidurinieji vaikai daugiau pasiekia už savo brolius ir seseris (3)

Apie tai, kad gimimo eiliškumas šeimoje turi įtakos vaiko charakteriui ir elgesiui, pastebėta jau labai seniai.