Kaip nepražiopsoti savo vaiko gabumų ir talentų?

Dauguma tėvų nori puoselėti savo vaikų gebėjimus, surasti jiems geriausias ugdymo įstaigas, parinkti tinkamiausią popamokinės veiklos sritį. Straipsnyje pristatomi gabių ir kūrybingų vaikų atpažinimo ir ugdymo būdai, kaip atpažinti savo vaiko potencialius gabumus skirtingoms sritims ir tinkamiausiai juos išnaudoti, t.y. padėti deramai pasirinkti ir nukreipti vaiką į tas švietimo institucijas, kuriose būtų geriausios sąlygos jį vystyti ir ugdyti.
© Shutterstock nuotr.

Lietuvos edukologijos universiteto doc. dr. D.Grakauskaitė - Karkockienė.

Gabus ir kūrybingas vaikas - koks jis?

Būtų paprasta ir lengva atpažinti ir ugdyti gabius vaikus, jeigu būtų vienas, teisingas ir kiekvienam gabiajam tinkamas apibrėžimas ar taisyklės, kokiame amžiuje, kokius gabumus ir kaip galime ugdyti. Deja, psichologijos moksle tokių atsakymų nėra, nes kiekvienas vaikas yra individualus, o gebėjimų vystymasis, sklaida ir ugdymas priklauso nuo daugelio aplinkybių.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kiek iš tiesų mums reikia miego? Lentelė vaikams nuo 0 iki 16 metų
Psichologės - išsamiai ir suprantamai, kodėl vaikui reikia tėčio

Ir vis dėlto, ką turėtų žinoti tėvai, norintys „nepražiopsoti", o kuo tiksliau atskleisti savo vaiko gabumus ir sudaryti tinkamas sąlygas juos ugdyti? Vieni iš labiausiai praktiškai naudingų galėtų būti JAV psichologių M. B. Karnes ir C. A. Tacacs pastebėjimai, kuo gabūs vaikai išsiskiria iš savo bendraamžių.

Taigi, svarbiausios yra pažinimo ir psichosocialinio vystymosi sritys.

Pažinimo sritis

Sensityvūs periodai. Tai „imliausias" laikas tam tikriems dalykams išmokti. Pavyzdžiui, itin anksti, dar ikimokykliniame amžiuje, atsiskleidžia muzikiniai, kalbiniai, psichomotoriniai gebėjimai. Pražiopsojus šį svarbų laikotarpį, vėliau vaikų gebėjimus bus žymiai sunkiau tinkamai išvystyti. Tarkime, jeigu baletui ar muzikai gabus vaikas nebus pastebėtas ir ugdomas nuo 5-6 metų, vėliau vystyti talentą šiose srityse bus daug sudėtingiau ar iš viso neįmanoma. Kaip teigia B.L.Wait, akivaizdus ženklas, kad vaikui seksis mokytis, yra dvejų-trejų metų vaiko gebėjimas paskirstyti dėmesį ir sekti du ar daugiau įvykių vienu metu.

Smalsumas. Dauguma vaikų ikimokykliniame amžiuje yra tikri „kodėlčiukai". Tačiau gabių vaikų klausimai yra šiek tiek kitokie - jiems rūpi gilesni dalykai, nei paprastas atsakymas į klausimus „kodėl?". Jie klausinėja, nes jų poreikis gauti informaciją yra toks natūralus ir stiprus kaip poreikis kvėpuoti. Tad jų klausimai labiau skirti dalyko esmei išsiaiškinti, pavyzdžiui: „Kodėl taip, o ne kitaip?", „Kas būtų, jei pasikeistų...?".

Sugebėjimas pastebėti priežasties - pasekmės santykius ir daryti išvadas. Tokie vaikai domisi alternatyvių modelių ir sistemų kūrimu. Iš jų dažnai galima išgirsti svarstymus: „O kas, jeigu...?".

Puiki atmintis. Dalykai, kuriems vaikai yra gabūs, jiems lengvai įsimenami. Geros atminties pagrindas yra ankstyva kalba ir gebėjimas abstrakčiai mąstyti.

Sugebėjimas klasifikuoti ir kategorizuoti, dažnai pasireiškiantis kolekcionavimo aistra. Tokiems vaikams labiau patinka pertvarkyti, sisteminti turimą informaciją, negu didžiuotis nuolatine, tvarkinga kolekcija.

Turtingas žodynas, sudėtingos sintaksinės struktūros, sugebėjimas suformuluoti klausimus. Šie vaikai su malonumu skaito enciklopedijas, žodynus, sugalvoja įvairiausių žodžių, kurie turi savo prasmę, mėgsta žaidimus ir veiklą, reikalaujančią protinių sugebėjimų.

Ypatinga dėmesio koncentracija, užsispyrusiai siekia rezultatų tose srityse, kurios jiems yra patrauklios. Įsigilinę į juos dominantį užsiėmimą, tokie vaikai pamiršta viską aplinkui, tačiau, turėdami mažai patirties, dažnai pradeda dirbti darbus, su kuriais niekaip negali susidoroti. Tuomet reikalinga subtili suaugusiųjų pagalba ir supratimas, neakcentuojant nesėkmių.

Kaip nepražiopsoti savo vaiko gabumų ir talentų?
Dauguma ikimokyklinio amžiaus vaikų yra "kodėlčiukai".
© Shutterstock nuotr.
Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Žindymas didesniojo vaiko akivaizdoje (4)

Vaikelio besilaukianti mama teiraujasi specialisto nuomonės apie žindymą vyresnio vaiko akivaizdoje: ar nieko tokio, jei penkiametis sūnus matys, kaip ji krūtimi maitina naujagimę?

Tėvų elgesys, kuris sužeidžia vaiko širdį ne mažiau kaip diržas (96)

Pažvelgti į savo elgesį su vaikais iš šalies visada yra protingas siūlymas. Kiek kartų sakote saviškiams NE, kiek kartų pagiriate, o kiek kartų priekaištaujate?

Pedagogė – apie dienotvarkę ir vaikų savarankiškumą

Ikimokyklinukus auginantys tėvai žino, koks įtemptas gali būti šaltas žiemos rytas, kai į visus įprastus ryto ritualus – apsirengimą, pusryčius, dantų išsivalymą – vaikas reaguoja piktu, dažnai ašaromis palydimu „Ne"!

Lietuviai sukūrė filmuką, padėsiantį vaikus pripratinti prie darželio (5)

Vienas didžiausių iššūkių tėvams, auginantiems vaikus, yra sėkminga ir greita vaiko adaptacija darželyje. Lietuvių skaitmeninės reklamos specialistai, pasitardami su vaikų psichologais, sukūrė animacinį filmuką vaikams, padėsiantį pasiruošti ir lengviau įveikti šį gyvenimo etapą.

Kaip nulipdyti tobulą senį besmegenį

Galvojate,kad tai labai paprasta? Ne visai, gerbiamieji.

Juozas: padėkite – nesutariu su mylimosios vaikais (4)

Naujus santykius su išsiskyrusia bei vaikų turinčia moterimi kuriantis vyras klausia specialisto patarimo – kaip užmegzti santykius su mylimosios dukterimi, kuri savo elgesiu rodo, kad ant jo pyksta.

Prof. Libertas Klimka – apie Naujųjų metų sutikimo tradicijas

Šiais laikais Naujuosius metus pasitinkame triukšmingais šūksniais ir gausiais petardų ir fejerverkų sprogimais. O kaip Naujuosius metus pasitikdavo mūsų kaimo senoliai? Kokie būdavo šios šventės papročiai? Apie tai mums pasakoja etnologas ir Lietuvos edukologijos universiteto profesorius Libertas Klimka.

Taisyklė, kurios turi laikytis vaikų darželius lankančių vaikų tėvai (5)

Nėra visiems darželiams privalomos bendros metodinės rekomendacijos, kuri nurodytų, leisti ar ne vaikams neštis žaislų iš namų, todėl kiek darželių, tiek ir tvarkų, tačiau dauguma ikimokyklinio ugdymo pedagogų laikosi griežtos nuomonės: namų daiktai darželyje trukdo. Kodėl?

Ir vėl kalba vaikai: ar ištversite nesusijuokę? (26)

Augdami vaikai paberia išminties perlų, todėl visada kviečiame tėvus užsirašyti jų auksines mintis. Jūsų dėmesiui – linksmos mažylių kalbelės, kuriomis pasidalijo mūsų skaitytojai.

12 išmintingų patarimų, kaip užauginti laimingus vaikus

Auginti vaikus yra vienas prasmingiausių, džiaugsmingiausių, bet kartu ir sunkiausių dalykų.

Dešimt pedagogo J. Korczako priesakų tėvams (12)

Januszas Korczakas (tikrasis vardas Henrykas Goldszmitas, gyveno 1878-1942 metais) buvo garsus lenkų pedagogas, rašytojas, gydytojas ir visuomenės veikėjas.

Kodėl žydų vaikai tampa genijais: septynios auklėjimo taisyklės (146)

Žydų meilė savo vaikams neturi ribų. Tokio mažųjų kulto, regis, nėra jokioje kitoje tautoje. Psichologai gali kalbėti tiek apie tokio elgesio pliusus, tiek apie minusus, tačiau žydų vaikai meilės stygiaus neabejotinai nejaučia, rašo vospitaj.com.

Keturios auklėjimo klaidos, kurios gali sulaužyti jūsų vaiką (10)

Laimingas, savimi pasitikintis vaikas – kiekvienos šeimos siekiamybė. Apžvelkime keturias dažniausiai pasitaikančias klaidas, kurias daro tėvai auklėdami vaikus.

5 būdai, kaip prasmingai praleisti šventinį laiką su vaikais

Kai gruodis tampa nesibaigiančiu dovanų pirkimo, pyragų kepimo, giminių lankymo ir renginių maratonu, metų gale sunku išvengti nuovargio, o blizgiame šurmulyje lengva pamesti prasmę.

Psichologė Milda Karklytė – apie svarbiausius dalykus, kurių turime išmokyti savo vaikus (2)

Kaip kalbėti su vaikais apie svarbius dalykus? Juk vieni vaikai yra drovesni, kiti drąsesni. Be to, pasitaiko situacijų, kai vaikas liūdi dėl gauto prasto pažymio ar susipykęs su draugais. Psichologės Mildos Karklytės įžvalgos.