Knygas skaitanti 3 m. Austėja stebina neeiliniais gebėjimais FOTO

 (96)
Kai vilnietė Irma Norkūnienė (27) su savo trejų metų dukrele Austėja nueina į parduotuvę, ir mažylė ima skaityti prekių etiketes ir reklamas, aplinkiniai nustebę atsisuka: „Ji ką, skaityti moka?". Tada mamai telieka patvirtinti, kad iš tiesų jos dukrytė neįprastai anksti išmoko skaityti.
© Asmeninio archyvo nuotr.

Pirmieji mokslai - mamos pilve

Mama Irma juokaudama sako, kad jos Austėja mokslus krimsti pradėjo dar mamos pilve. Mat nėštumo metu moteris įstojo studijuoti į magistrantūrą, ir į paskaitas eidavo jau dviese - ji ir pilvelio gyventoja. „Mėgstu skaityti garsiai, ypač, kai mokausi, todėl visai gali būti, kad "prisiskaičiau", - juokiasi moteris, kalbėdama apie savo pirmagimės dukrytės neįprastai anksti gimusį pomėgį skaityti. Gimus Austėjai, ji bandė jau nuo kelių mėnesių skaityti mažylei pasakas, tačiau ši skaitymu nesidomėjo, jai labiau rūpėjo palamdyti knygų puslapius, tad jauna mama atidėjo pasakėlių skaitymą vėlesniam laikui.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kaip iš piešinio suprasti vaiko emocijas ir savijautą?

Kruopos dydžio gumbelis apvertė jaunos mamos gyvenimą

Po pertraukos, kai Austėjai dar nebuvo suėję vieneri metukai, ji pati pradėjo nešti knygutes ir baksnoti jose pirštuku, taip tarsi prašydama: „Mama, paskaityk!". Taip ir prasidėjo mažylės pažintis su knygomis.


Austėja skaito mylimam meškinui. Asmeninio archyvo nuotr.

M ir A yra MA, o MA ir MA yra MAMA

„Austėjai labai patikdavo, kai aš jai skaitydavau knygeles. Netrukus ji pradėjo klausinėti, kaip vadinasi viena ar kita raidė. Aš atsakydavau. Kai dukrytei buvo dveji metukai, ji jau mokėjo visą abėcėlę. Išmoko natūraliai, nepirkom jokios specialios abėcėlės, tiesiog ji besdavo pirštuku į kokią nors raidę, klausdama, kokia čia, ir aš jai atsakydavau. Tada po kiek laiko paklausiu jos to paties, ji atsako.

Tada pasiūliau jai žaidžiant pasimokyti skaityti skiemenukais" - pasakoja mama Irma. - Tiesiog užrašydavau popieriuje skiemenis iš priebalsio ir balsio - KA, MA, SA ir panašiai. Taip ir žaidėm. Kartą pasiūliau jai ateiti prie kompiuterio, nes juo rašyti yra daugiau galimybių. Būdavo, parašau vieną skiemenuką, kurį ji jau moka, šalia - kitą. Taip savaime išėjo, kad ji pradėjo skaityti žodelius. Iš pradžių dviejų skiemenų, tada ilgesnius. Dabar ji perskaito ir ilgus žodžius, ir sudėtingus sakinius. Taip, tam skyrėme daug laiko, tačiau tai nebuvo prievarta, kad „ateik, dabar mokysimės skaityti", tai buvo tiesiog smagus laiko leidimas".

Knygos įdomesnės už lėles

Supratusi, kad moka „prakalbinti raides", mažylė tuo niekaip negalėjo atsidžiaugti - skaitė viską ir visur. „Einame gatve, ji mato visokias iškabas, užrašus, ir juos skaito. Tai jai yra „kažkas"! Labai dažnai parduotuvėse ji skaito, kas užrašyta etiketėse. Tada aplinkiniai stebisi: „Ar ji tikrai moka skaityti?". Kai patvirtinu, reakcija būna didžiulė - žmonės ima stebėtis.

Ji yra tokia mergaitė, kuri vietoj to, kad žaistų su lėlėmis,visada rinkdavosi knygutes. Labai mėgsta spręsti visokias užduotėles, nespėjam pirkti tokių knygelių. Ji gali valandų valandas prie jų praleisti. Dabar perkame jau skirtas šešiamečiams, nes visos kitos yra per lengvos", - pasakoja mama Irma.


Šį laišką Austėja parašė specialiai mums. Kaip sako mama, ji garsiai taria žodį ir tada jį užrašo. Asmeninio archyvo nuotr.

Iki trejų su puse metų Austėja augo namuose, tada išėjo į vaikų darželį, kur puikiai pritapo ir labai mėgsta eiti. Mažylė moka skaičiuoti iki šimto, sudėti ir atimti mintyse iki penkių, tačiau vis dėl to labiau negu matematika jai patinka skaitymas ir rašymas.

Šiandien Austėjai - treji metai ir dešimt mėnesių. Ji neužsikirsdama perskaito ir tokius sakinius kaip "Trys karaliai - tarpušvenčio pabaiga", pati su užsidegimu skaito pasakų knygeles.

Pedagogės talentas - įgimtas

Klausantis Irmos atrodo, kad ji turi įgimtą pedagogės talentą, nors jos pačios pasirinkta specialybė nė iš tolo į tai nepanaši. „Ne, nesu mokytoja. Gal ir norėjau ja tapti, bet mano mama, mokytoja, atkalbėjo. Suprantu, kad kiekvienai mamai jos vaikas atrodo nuostabiausias ir geriausias, tačiau labai džiaugiuosi, kad dukrytė skaitymu domisi pati, niekieno neverčiama. Visi sako, kad tai išskirtinis atvejis. Kai Austėja pradėjo lankyti darželį, tai ir auklėtojos maloniai nustebo, kad mūsų vaikas ir skaityti, ir rašyti moka. Ji turi išskirtinių gabumų.

Darželio grupėje - trejų ir ketverių metų vaikai, jie daugiausiai žaidžia, šoka, dainuoja, mokytis iš pratybų jiems dar per anksti. Vos grįžusi namo Austėja ima knygutes, daro užduotėles, skaito. Ir taip kiekvieną vakarą. Niekieno neskatinama ji pati labai tuo domisi. Kol ji nori, nedraudžiam" - sako jauna mama.


Mama Irma pasakoja, kad trejų Austėja gali valandų valandas praleisti su knygomis. Asmeninio archyvo nuotr.

„O ką ji veiks pirmoje klasėje?"

Tokį klausimą Austėjos mama girdi tikrai dažnai. Ji ir pati šiek tiek nerimauja dėl to.

„Juk gali būti taip, kad nueis į mokyklą, seniai mokėdama skaityti ir rašyti, ir tai jos nemotyvuos, ji nedės pastangų į tobulėjimą. Toji ateitis kelia man daug klausimų. Svarstau galimybę leisti dukrytę į pirmą klasę ne septynerių, o šešerių metų.

Būtų įdomu paskaityti specialistų nuomonių, kaip toliau ugdyti gabų vaiką, nes iki šiol neskaičiau tokių patarimų. Tiesą sakant, tuo dar nesidomėjau, nesikonsultavau su niekuo, nenorėdama atrodyti savo vaiką pervertinančia mama.

Žinau, kad mažiems vaikams labai greitai praeina susidomėjimas. Dabar, kol ji pati nori, neribojam jos pomėgio. Nors nežinau, tai blogai ar gerai" - sako pašnekovė.




Kas vakarą trimetė savo noru imasi spręsti įvairias užduotėlių knygas. Savo amžiaus vaikų knygos visos jau "perkrimstos", tad dabar mama perka skirtąsias šešiamečiams. Asmeninio archyvo nuotr.

Specialisto komentaras

Konsultuoja ikimokyklinio ugdymo pedagogė, vaikų lopšelio darželio „Žemyna" direktorė Jolanta Danilevičienė.

Negalima slopinti vaiko iniciatyvos

Tai, kad trejų metų vaikas ne tik domisi raidėmis, jas išmoksta, bet ir ima jas jungti į skiemenis bei išmoksta skaityti, yra labai retas atvejis. Tokių vaikų pasitaiko, bet nedažnai. Tai priklauso nuo vaiko pažintinių gebėjimų, kiek jis sugeba ir nori tyrinėti bei pažinti pasaulį.

Pirma mano reakcija į šią istoriją - jokiais būdais negalima slopinti tokio vaiko noro. Jei jį sustabdysi, neatsakysi į klausimus, uždrausi skaityti, tai bus vaiko norų nepaisymas ir jo ignoravimas. Juk taip vaikas elgiasi nevalingai, jis nežino, kad dabar „reikia" ar „nereikia" to daryti. Jis tiesiog toks yra.

Gabių vaikų bruožai

Svarbiausia yra tai, kad gabus vaikas ne tik domisi ir klausinėja, bet ir įsisavina tai, kas jam sakoma. Vaikai yra smalsūs ir jiems įdomūs įvairūs dalykai. Pavyzdžiui, šešiametis labai domisi enciklopedinėmis žiniomis, susidomėjęs klausia, kas yra tas perlas, ir kodėl jis kriauklėje. Bet jam tai įdomu tik tą akimirką, ilgiau neužsilieka galvoje, ir jei po penkių dienų paklausi apie perlą, jis jau bus išvis tai pamiršęs. Gabūs vaikai kitokie - jiems įdomu, ir jie įsisavina tą informaciją. Tokių vaikų nėra daug.

Pavyzdžiui, būna, mama sako: „mano dviejų metų vaikas moka skaičiuoti", tačiau neretai jis skaičiuoja automatiškai, garsiniu būdu, išmokęs kaip eilėraštį. Jei paprašysi paskaičiuoti nuo penkių iki aštuonių, jis susipainios ir vėl skaičiuos iš pradžių „vienas, du, trys, keturi.." Jis skaičiuoja nesąmoningai. Visi vaikai yra smalsūs, daug klausinėja, tačiau apie vaiko gabumus galima spręsti iš to, kiek informacijos jie įsisavina.

Svarbu - neperspausti vaiko

Gabių vaikų tėvai pastebi, kad ateina toks amžiaus tarpsnis, kai vaikams, kuriems buvo viskas labai įdomu, staiga pasidaro niekas neįdomu. Jie sukaupia per daug žinių ir tarsi „perdega". Čia labai svarbu ugdytojams ir tėvams „neperlaužti" ypatingų gabumų vaiko, neduoti per daug informacijos arba tokios, kurios jis nepajėgus suprasti dėl savo amžiaus. Toks pavojus išlieka, nes gabus vaikas lyg kempinė geria visą iš aplinkos ateinančią informaciją.

Dvejų metų vaikui nereikia dalykų aiškinti taip, kaip kalbėtumėte su šešerių metų vaiku. Itin gabus vaikas yra specialiųjų poreikių vaikas, todėl reikia mokėti elgtis su juo.

Svarbu išlaikyti lavinimo tęstinumą

Mama svarsto, gal leisti dukrytę į mokyklą šešerių metų, ir aš tam pritarčiau. Kai labai gabūs vaikai išeina į mokyklą, pirmoje klasėje paprastai dar nekyla problemų. Tačiau antroje ir vėlesnėse klasėse jie gali prarasti savo įgūdžius ir smalsumą ir net gali nebenorėti eiti į mokyklą, nes jiems nebėra ten ką veikti.

Taip, tėtis ir mama gali papildomai užsiimti su vaiku, duoti jam papildomų užduotėlių, bet mokykloje kažin ar norės mokytoja klasėje individualiai su juo užsiimti. Gerai, jei norės, bet yra visokių pedagogų. Pirmoje klasėje vaikui niekas neaiškins trečios klasės kurso, nors jis ir būtų tam subrendęs. Yra galimybė peršokti vienos klasės kursą, pavyzdžiui, po pirmos iš karto lankyti trečią klasę. Bet nelabai turiu informacijos, ką tai duoda vaikui.

Kitose šalyse yra mokyklose, kuriose nuo mažų dienų renkamos gabių vaikų klasės. Pas mus labiau diferencijuojamas mokymas vėliau, kai stojama į gimnazijas.

Vos pradėjusi dirbti pedagoge, turėjau be galo gabų berniuką. Jis buvo iš tų, kur parodai - jis jau žino, pasakai - jis atsimena. Būdavo, eilėraštį perskaitau ilgiausią, jis jau mintinai jį deklamuoja. Kai išėjo į mokyklą, buvo labai smalsu, kaip jam seksis toliau? Susitinku mamą po trejų metų, klausiu, kaip Dainius? „Blogai", - atsako. Suklusau. Pasirodo, pirmoje klasėje jis neturėjo ką veikti. Antrą dar kažkaip „prabuvo", o trečioje pradėjo bėgioti iš pamokų, meluoti tėvams... Štai kaip viskas pasisuko kardinaliai į priešingą pusę.

Visada yra lengviau kalbėti apie vaikus, kurie yra gabūs vienoje srityje - muzikoje arba sporte. Šių sričių gabumus pas mus yra galimybė vystyti. O kai vaikas visapusiškai gabus? Labai svarbu pastebėjus vaiko gabumus išlaikyti aukštą jo lavinimo lygį. Tai - Dievo dovana, kurią tėvams turėti yra ne tik džiaugsmas, bet ir atsakomybė.

Dėmesio!

Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 100 Lt vertės apatinių rūbų parduotuvės čekį.


Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Skirtingo amžiaus vaikai vienoje darželio grupėje: pliusai ir minusai (3)

Ar susimąstėte kada, kaip būtų, jei vaikai į darželio grupes būtų renkami ne pagal amžių, o kitais principais, pavyzdžiui, skirtingo amžiaus broliai ir seserys galėtų lankyti vieną grupę. Apie tai – pedagogės

Penkiametis taisyklingai netaria garsų – laukti, kol išaugs, ar jau metas padėti? (4)

Tėvams viena didžiausių intrigų pirmaisiais vaiko gyvenimo metais – kokį pirmąjį žodį mažasis ištars? O štai ketveri–penkeri metai laikomi ta riba, kai mažylis jau turi gebėti taisyklingai tarti bemaž visus kalbos garsus.

Pedagogė: nesistenkite sukurti vaikui šiltnamio sąlygų (2)

Kiekvienų tėvų svajonė, kad jų mažųjų pasaulio tyrinėtojų atradimai ir kopimas į „Olimpo" kalną būtų sėkmingas.

9 idėjos, kaip su vaikais atšvęsti Vasario 16-ąją

Kaip sudominti vaikus valstybinėmis šventėmis?

A. Kurienė. Skyrybos ir vaikai

Skyrybų statistika negailestinga: 2015 m. duomenimis, skyrybų procentas Lietuvoje siekė 42,6 proc.

Su vaikais gaminame lesyklą: 3 skirtingi būdai

Besitęsiant šalčiams, nepamirškime ir mūsų plunksnuotųjų draugų, kurie liko žiemoti Lietuvoje.

4 tėvų sakomos frazės, kurių vaikui reikia kaip oro (4)

Vaikų auklėjimo ekspertė iš JAV Jim Taylor savo knygoje „Your Childrean are Listening“ kalba apie tai, kaip svarbu efektyviai ir pozityviai kalbėtis su vaikais. Šiuos 4 sakinius specialistė išskiria kaip ypač reikalingus vaikams.

Psichologės įžvalgos apie vaikų mitybą, kurias rekomenduojame perskaityti visiems tėvams (7)

Psichologės Ramunės Narkevičiūtės parengtas straipsnis yra aktualus visiems tėvams. Su vienomis ar kitomis vaiko valgymo problemomis susiduria daugelis šeimų.

J. Tertelis: kaip užauginti kūrybingą vaiką (1)

„Dėl kūrybiškumo nuslopinimo galite padėkoti tiems, kurie kažkada jums pasakė „užteks žaisti, eik mokytis", – sako aktorius, režisierius, dramaturgas Justas Tertelis.

Psichologė: koks vaikų darželis yra geras (12)

Keletas pastebėjimų, rekomendacijų tiems, kurie ieško savo vaikams darželio.

Skriaudžia vaiką: ką daryti pirmiausia (23)

Ką darote, darėte ar darytumėte pamačiusi, kad nepažįstamasis skriaudžia jums nepažįstamą vaiką? Praeitumėte pro šalį, nes svetimas vaikas – ne jūsų reikalas, bandytumėte įrodyti, kad reikalas – vis dėlto ir jūsų, o gal kviestumėte pagalbą? Kokią?

P. Skruibis. Kaip vaikas išgyvena netektį, priklauso nuo suaugusiųjų

Nors ir kaip tėvai norėtų apsaugoti savo vaikus nuo tokio didžiulio skausmo kaip artimojo netektis, to užtikrinti, deja, nė vienas negali.

Kodėl svarbu lavinti įvairias vaiko raidos sritis

Tėvai, auginantys negalią turinčius vaikučius, susiduria su daugybe įvairaus pobūdžio gydymo ir ugdymo problemų. Priklausomai nuo to, koks vaiko negalios pobūdis, tėvai atitinkamai renkasi vienos srities specialisto pagalbą.

4 Montessori metodo ypatumai, kuriuos verta žinoti kiekvienai mamai ir tėčiui (6)

Kuo Montessori metodas skiriasi nuo kitų ir kaip šios pedagogikos elementus galima taikyti namuose, šeimoje? Jūsų dėmesiui – 4 esminiai Montessori pedagogikos dalykai, kurie padeda atskleisti vaiko potencialą.

11 vaiko auklėjimo taisyklių, kurias pravartu įsidėmėti visiems laikams (6)

Jei būsite nelaimingi, nesukursite su vaiku tokių santykių, kad jis būtų laimingas.