Kodėl vaikams svarbu išmokti bendradarbiauti

„Aš", „mano", „man"... – tokius nuolat savo vaikų kartojamus pareiškimus dažnai vertiname kaip savarankiškumo bei besiformuojančios individualios asmenybės apraiškas.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Tą mums nuolat primena ir individualumą itin vertinantis šiuolaikinis pasaulis: mes esame patys svarbiausi, turime išsiskirti iš minios, privalome skintis kelią į gyvenimo aukštumas įgyvendindami savo idėjas... Tačiau mes niekada nesame ir neveikiame vieni ir, o kaip paradoksalu, siekdami tikslų nuolat turime bendradarbiauti vieni su kitais. Anot istoriko, vizionieriaus ir bestselerių autoriaus Y. N. Harario, tik bendradarbiavimo dėka žmonijai pavyko tiek pasiekti. Atrodo, gebėjimas bendradarbiauti mums įgimtas? Pažvelgę į nuolat konkuruojančius tarpusavyje vaikus to nepasakytume... Tad kaip išmokyti vaikus bendradarbiauti?

Kaip suvaldyti konkurenciją?

Neretai šeimos vaikai renkasi nuolat tarpusavyje konkuruojančių ir dėl tėvų dėmesio kovojančių asmenybių vaidmenis. Vėliau tie vaidmenys persikelia į vaikų darželį, mokyklą, kur tenka vėl kovoti dėl auklėtojo ar mokytojo dėmesio. Čia egocentriškas „aš" ir patiria pirmuosius sunkumus bei įsiliejimo į kolektyvą išbandymus.

Neišmokęs bendradarbiauti vaikas greitai pasijunta nepritampančiu, atstumtu ir nelaimingu. „Tėvams vertėtų nuolat priminti vaikams (tiek žodžiais, tiek elgesiu), kad kiekvienas vaikas yra mylimas ir individualiai vertinamas, taip sušvelninat konkurenciją. O auklėtojams bei mokytojams svarbu vaikus nuolat suburti bendrai veiklai, taip ugdant svarbius bendradarbiavimo gebėjimus bei mokant vaikus mokytis vieniems iš kitų." – situaciją apibendrinantį patarimą duoda LVJC vadovas Valdas Jankauskas.

Komandinio sporto galia

Kaip prie vaikų bendradarbiavimo ugdymo dar gali prisidėti tėvai, jei vaikas nelanko darželio, o iki mokyklos dar reikia paūgėti? Valdas Jankauskas nedvejodamas siūlo išnaudoti neformalųjį ugdymą, o dar konkrečiau – komandinio sporto bei žaidimų būrelius. Realiame gyvenime netrūksta pavyzdžių, kaip iš geriausių sportininkų sudarytos futbolo ar krepšinio komandos pralaimi vidutiniokams, gebantiems geriau žaisti komandinį žaidimą, t.y., bendradarbiauti. Tad komandiniai žaidimai – ne tik galimybė ugdyti fizinius vaiko įgūdžius, bet ir neįkainojama bendradarbiavimo mokykla. Būtent sportuodamas komandoje vaikas išmoksta vieningai siekti tikslų, padėti kitiems įveikti kliūtis, pajunta kooperacijos naudą, supranta, kad jis nėra pasaulio centras. Ši veikla taip pat padeda geriau suprasti savo gebėjimus, išsiaiškinti, kaip kito žmogaus gebėjimai gali padėti siekti bendro tikslo.

Beje, tokia veikla svarbi ir vyresniems vaikams. Pastariesiems šalia komandinio sporto užsiėmimų praverstų ir individualios sporto šakos treniruotės (ar kita individuali veikla), ugdančios atsakomybę, discipliną, charakterį. Kartu puoselėjamos komandinė ir individuali veiklos tampa puikiu pamatu universaliam mąstymui bei pasaulio suvokimui.

Šeima – tai komanda

Taip pat ir namie, be individualių namų ruošos užduočių, vaikams galima skirti bendrų, pavyzdžiui, paruošti pusryčius. Tokiu atveju, labai svarbu tėvams nesikišti, o leisti vaikams savarankiškai ieškoti sprendimų, išskaidyti užduotį į mažesnes ir jas pasidalinti tarpusavyje. Bendro sutarimo paieškos nėra lengvos, teks išsiaiškinti kiekvieno stipriąsias ir silpnąsias puses, nuspręsti, kas geriau tepa sumuštinius, kas dengia stalą, o kas verda arbatą... Tai procesas, mokantis atvirai reikšti nuomonę gerbiant kitus ir siekiant bendro rezultato.

Bendradarbiavimo įgūdžius galima ugdyti ir įtraukiant vaikus į tam tikrų „problemų" sprendimo paieškas. Pavyzdžiui, kai reikia nuspręsti, kur ir kaip praleisti vasaros atostogas. Visi turi galimybę išsakyti savo pageidavimus ir argumentus, bet visiems privalu susitarti ir rasti vieną, geriausią sprendimą. Tai puikus būdas mokytis reikšti mintis, įsiklausyti ir gerbti kito nuomonę. Kassavaitinė „problema" – namų tvarkymas, taip pat gali būti puikia pamoka, kai šeima mokosi veikti kaip komanda.

Jei dar kyla klausimas, kam taip sureikšminama bendradarbiavimo svarba, galime atsakyti, kad dirbant kartu vaikams formuojasi vienas labai svarbus suvokimas – visi visko mokėti negali, bet kiekvienas moka tam tikrų dalykų, o juos apjungus ir galima pasiekti bendro tikslo. Tad skatinkite ir puoselėkite vaikų norą dirbti drauge.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Privačius darželius Vilniuje lankančioms šeimoms – svarbi naujiena

100 eurų kompensacija už privačius darželius Vilniuje bus mokama visus metus, praneša Vilniaus miesto savivaldybė.

Reta liga sergančiai Rusnei padėti kviečia kitokių vaikų ir jų tėvų diskriminavimą mažinanti akcija „NeKiti“

Šalia Kauno klinikų Akušerijos ir ginekologijos klinikos esančiame parke įvyko Gyvybės šventė 2018, subūrusi per anksti gimusius vaikus auginančias šeimas iš įvairių Lietuvos miestų ir Kauno klinikų darbuotojus, kurie kasdien kovoja už per anksti gimusių naujagimių gyvybes ir jų sveikatą.

Lietuvio sukurtas stalo žaidimas vaikams atsidūrė pasaulio geriausiųjų trejetuke

Lietuvoje sukurtas stalo žaidimas „Emojito" - geriausių pasaulio stalo žaidimų vaikams trejetuke!

Psichologė prašo tėvų: leiskite vaikui pykti, liūdėti ir bijoti

Kai vaikui rieda ašaros kaip pupos, dažnai pasakome: neverk! Kai pyksta, sakome: „nepyk". Ar gerai elgiamės tramdydami vaiko jausmus?

Visą dieną būnu su vaiku ir jis nemoka nė trupučio pabūti vienas: pataria psichologė

Visą dieną su vaiku praleidžianti mama klausia, kaip rasti nors minutėlę laiko sau? Vaikas neleidžia jai nė dešimt minučių ramiai pabūti.

Visus vaikus galima suskirstyti į 4 grupes: kuriai priklauso jūsiškis?

Kas yra temperamentas? Ar vaikai gimsta su tam tikru temperamentu, ar jį įgyja? Kuo temperamentas skiriasi nuo charakterio?

Ką apie vaiką pasako itin didelis jo plepumas: psichologės komentaras

Sako, kad vaikai išmokę kalbėti mėgaujasi naujuoju gebėjimu ir niekaip negali nutilti. Jie kalba, čiauška, neleisdami prasižioti suaugusiesiems. Kartais vaikų plepumas ima varginti suaugusius. Kodėl mažieji tiek daug kalba?

Psichologė: ką tėvams apie vaiką gali atskleisti jo piešiniai

Dauguma vaikų mėgsta piešti ir tai pradeda daryti gana anksti.

10 svarbiausių principų, kaip įrengti saugius ir patogius vaikams namus

Naujas tyrimas rodo, jog tėvai, auginantys vaikus, svajoja apie erdvias drabužines, tačiau artimiausių darbų sąraše – dėžės žaislams, džiovyklos rūbams ir talpos daiktams susidėti.

Emocinis intelektas – kuo jis svarbus ir kaip jį ugdyti

Išgirdus žodį intelektas, klausimų dėl jo reikšmės nebekyla. O štai emocinis intelektas verčia stabtelėti ir susimąstyti – kas tai ir kodėl jį raginama lavinti nuo pat mažumės, kodėl apie jį kalbama vis dažniau.

Kuris geriau vaikui – valstybinis ar privatus darželis: mamų diskusija

Kaip rinktis vaikų darželį? Kokius privalumus, palyginti su valstybiniais darželiais, turi privatūs?

Ką turi mokėti 5-6 metų vaikai: psichologės komentaras

Penkerių metų sūnų auginanti mama sunerimusi dėl jo pažintinių gebėjimų ir klausia specialisto patarimo.

Psichologė: technologijos vaikus atitraukė nuo gyvo žaidimo (2)

Liūdna ir pikta darosi, kai girdi vaiką sakant: „Jis blogas. Jis tik žaidžia per dienas. Labai negražu būti tinginiu“.

Psichologė: kodėl emocinio intelekto neišmokysime per pamokėles ar užduotėles (1)

Per savo praktiką su jaunomis šeimomis ir darželio pedagogais patyriau, kad terminas emocinis intelektas yra auksinė frazė, kuri uždega suaugusiųjų akis.

Kaip užauginti pasitikintį savimi vaiką: patarimai tėvams

Savigarba ir pasitikėjimas – labai svarbios savybės ne tik suaugusiųjų, bet ir vaikų gyvenime. Kaip galime padėti išmintingai ugdyti savo vaiko savimonę ir savivertę?