Kokią svarbią klaidą daro tėvai, dėl kurios jų vaikas tampa nevykėliu

 (4)
„Suklydai? Valio!" – šie žodžiai nuskambėjo viename iš pranešimų (pranešėja Marija Mikalauskienė) parodoje „Mokykla 2014" vykusioje konferencijoje „Ar mokytojas tebėra vedlys?". Jie giliai įsirėžė į atmintį. Ar tikrai leidžiame vaikams klysti? Kas tai yra klaida?
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę


Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, „Android“. Draugaukime ir Facebooke!

VšĮ „Klaužada" psichologė Viktorija RUZGUTĖ.

Amerikiečių rašytojas, filosofas Ričardas Bachas teigia, kad „klaidų nėra. Kad ir kokie nemalonūs įvykiai nutinka, jie yra būtini tam, kad išmoktume to, ko reikia išmokti, ir nueitume ten, kur pasirinkome nueiti. Kita vertus, sutikti su išmintinga idėja ir ją įgyvendinti – skirtingi dalykai. Įgyvendinti, žinoma, sudėtingiau. Ką reikėtų žinoti apie nesėkmes ar vaikų mokymosi procesą?

„Nesmerk tų, kurie nesėkmingai stengiasi. Smerk tuos, kuriems neužtenka drąsos bandyti." (H. Džeksonas Braunas, JAV rašytojas)

Leisti vaikams klysti nereiškia nekreipti dėmesio į nesėkmes ar neskatinti siekti gerų rezultatų. Vaiką turime įkvėpti siekti iššūkių, jų nebijoti, tačiau kartu išmokyti įvertinti ir didžiuotis pastangomis, ne rezultatais. Rezultatai, net ir stengiantis, ne visada būna puikūs, nes jie priklauso nuo daugelio kitų, dažnai nuo mūsų net nepriklausančių, veiksnių. O štai pastangos garantuoja sėkmingumo jausmą, nes stengtis geba ir gali kiekvienas. Žinoma, suaugusieji galėtų padėti vaikui nukreipti pastangas į dalykus, kurie jam pavyksta, o ne į veiklas, kurios neatitinka vaiko gebėjimų.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Psichologė E.Čekuolienė: senelių paskirtis – lepinti anūkus
Kodėl paaugliai panašūs į kūdikius: interviu su psichologe

Taip pat svarbu padėti vaikui išmokti džiaugtis ne tobulu, o gana geru rezultatu. Perfekcionizmas skatina konkurenciją, pavydą, nusivylimą, nesugobėjimą pasidžiaugti ne tik kito, bet ir savo pasiekimais. O kas tai yra gana geras rezultatas? Bet koks rezultatas, kurio vaikas pasiekė įdėjęs noro ir pastangų. Suaugusiajam jis gali neatrodyti tobulas, tačiau jis rodo, ką vaikas tuo metu gali. Nuolat darant pastabas, reikalaujant daugiau, nei vaikas tuo metu gali, jis gali pajusti nevykėliu, prarasti pasitikėjimą savimi.

„Vienintelė klaida gali būti tik ta, iš kurios mes nieko neišmokome.“ J. Powell

Ikimokykliniame amžiuje normalu, kad kai kurie vaikai nori viską padaryti tobulai, lygina save su bendraamžiais, mokytojais ar tėvais. Daug vaikų dar ir pirmoje klasėje mano, kad yra tik vienas teisingas būdas ką nors atlikti, o visi kiti būdai yra klaidingi. Jiems gali būti sunku suprasti, kodėl jie negeba padaryti ko nors taip pat, kaip kiti draugai ar net suaugusieji, arba, kodėl jiems kas nors nepavyksta iškart. Šis etapas labai sudėtingas, todėl svarbu vaikui padėti tinkamai vertinti savo „klaidas" ar nesėkmes. Taigi:

  • Parodykite vaikui, kad vertinate ir mylite jį ne už tai, ką jis geba padaryti, bet už tai, kokiu žmogumi auga. Pagirkite gražias charakterio savybes, kilnius poelgius, įdomias mintis, smagų pakvailiojimą. Kartais padėkokite vien už tai, kad jis yra.

  • Padėkite vaikui suprasti, kad klaidos yra normali mokymosi dalis. Jeigu vaikas susinervino, nes jam nepavyko užsisegti užtrauktuko ar užsirišti bato, pirmiausia padėkite jam nurimti, išbūti su savo emocijomis (nepamirškite, kad vaikų stiprios emocijos yra normalu). Paaiškinkite, kad retai  ko nors išmokstame iš pirmo karto, pagirkite jo pastangas. Galite papasakoti, kaip ko nors išmokote Jūs ar kitas svarbus vaikui asmuo. Paskatinkite ieškoti dalykų, kurie padėtų išmokti paprasčiau. Gal vaikui lengviau mokytis rištis batus ne prieš einant į lauką ir matant, kad kiti jau užsirišo, o ramioje aplinkoje? Gal užtrauktuką lengviau užsitraukti nusimovus pirštines? Nereikia nuolat lengvinti situacijos, tačiau svarbu perduoti mintį, kad vaikas gali pats sau padėti, savarankiškai įveikti kliūtis..

  • Pasakokite, skaitykite apie įžymius žmones ar personažus: išgirdę, kad svarbūs, vaikui įspūdį darantys žmonės taip pat turėjo įveikti daugybę iššūkių. Kakė Makė juk iškart neatgavo išmėtytų žaisliukų, ji ėjo per labirintą, nugalėjo pabaisą. O kokių sunkumų patyrė Alisa Stebuklų šalyje!

  • Padėkite suprasti, kad tikslai pasiekiami žingsnis po žingsnio, per tam tikrą laiko tarpą.

  • Pastebėkite ir įvertinkite vaiko pastangas, ypač kai jis rizikuoja, imasi kažko naujo ar įveikia kliūtis.

  • Prisiminkite, kad kūryba negali būti klaidinga, taigi netaisykite ir nebandykite tobulinti vaiko piešinio, aplikacijos, sukurto eilėraščio, dainos... Džiaukitės kūrybingumu ir originalumu.

  • Įtraukite vaiką į veiklą, kurioje nėra laimėjusių ir pralaimėjusių (įvairūs žaidimai, meninė veikla, pasakų skaitymas, vaidyba, šokiai, filmai...). Vaiką, ypač susirūpinusį savo pasiekimais, tai atpalaiduos, nuramins ir leis jam tiesiog pasimėgauti buvimu kartu su kitais, o ne jaudintis dėl savo pasirodymo.

  • Padėkite pasirengti naujiems iššūkiams: pasikalbėkite apie tai, kas vaikui kelia nerimą, su kokiais sunkumais jis gali susidurti ir ką tada jis galėtų daryti, net „pačiu blogiausiu" atveju.

  • Skatinkite humoro jausmą. Gal išvirkščiai užsivilktas megztukas atrodo madingai? Paskelbkite išvirkščių drabužių dieną ir visi pasimaivykite prieš veidrodį. Gal suknelė išsitepė uogiene, nes irgi norėjo valgyti? Juokas padeda nesuasmeninti ir nesureikšminti savo nesėkmių.

  • Leiskite patirti natūralias pasekmes arba paaiškinkite, kodėl reikėtų daryti ką nors vienaip, o ne kitaip. Pavyzdžiui, užkimšus flomasterį kitos spalvos dangteliu, vėliau sunku atrinkti norimą spalvą piešiniui; paliktas be kamštelio flomasteris išdžiūva ir visai nebegalima piešti; batą stengiamės autis teisingai, nes taip vaikščioti patogiau. O gal ne? Leiskite vaikui pabandyti ir įsitikinti pačiam.

  • Nesaugokite vaiko nuo klaidų darymo, nes taip jis paprasčiausiai neįgis patirties, ką daryti patyrus sunkumų, nuo kurių gyvenimas neatsiejamas. Geriau padėkite išbūti su kilusiomis emocijomis ir patarkite, ką daryti toliau. Tokios pamokos bus naudingos visam gyvenimui. 

  • Mokykite savo pavyzdžiu! Pergalvokite, kaip Jūsų pačių savybės daro įtaką auklėjimui, santykiams su vaiku. Tikėtina, kad, neleisdami sau klysti, siekdami  vis aukštesnių rezultatų, perteiksite šią nuostatą ir vaikui. Nevenkite parodyti, kad ir Jūs klystate. Nebijokite atsiprašyti, jeigu padarėte ką nors ne taip. Nebijokite pripažinti, kad kažko nežinote. Ištikus nesėkmei parodykite ne tai, kaip kremtatės ar save smerkiate, bet kaip stengiatės konstruktyviai išspręsti problemą. Taip pagelbėsite ne tik vaikui, bet ir sau.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Žaidimų pasimatymo diena: patarimai tėvams, kaip ją surengti be jokių žaislų

Sausio 21-ąją Lietuvoje ir pasaulyje bus minima Žaidimų pasimatymų diena, kuomet skirtingos šeimos su vaikais susiburia žaidimams. Kaip organizuoti žaidimų pasimatymus ir kaip jiems pasiruošti, pataria vaikų ankstyvojo ugdymo ir laisvojo žaidimo mokytoja Renata Lazdin.

5 vaikų auginimo klaidos, kurių nelinkim niekam

Iš didelio rašto išeina iš krašto. Taip sako viena patarlė, kuri labai tinka šio mūsų straipsnio apibendrinimui. Aptarsime 5 tėvų elgsenos modelius, kuomet per didelė meilė ima ne juokais kenkti vaikui.

Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: apie pusiausvyrą gyvenant su vaikais

Ar gali būti, kad šiuolaikinėje visuomenėje mes per daug sureikšminame vaikų gyvenimus? Kartais net pamiršdami, kad mes, suaugusieji, taip pat gyvenam savus gyvenimus ir atsakingi visų pirma už savo gyvenimą?

Pavargusi mama apšaukia vaiką: psichologės komentaras

Laiške mama prisipažįsta, kad kartais apšaukia savo trejų metų dukrytę. Paskutiniuoju metu ji tapo baili, tad mama sunerimo – gal jos pakeltas balsas yra „kaltas“ dėl dukters baimių?

23 dovanos, kurias įteikus vaikui, jis jas saugos visą gyvenimą (2)

Jeigu svarstote, ką padovanoti savo vaikui, turime jums amžinų, niekada nesenstančių ir visada vertingų, dovanų sąrašą.

Vaiką užklupo „ožiukai“: jums padės šie psichologės patarimai

Keturis vaikus auginanti mama klausia psichologės patarimo, kaip susikalbėti su skirtingo amžiaus vaikais.

Vaikas čiulpia pirštą: psichologės komentaras

Šešerių metų dukterį auginanti mama išbandė įvairius būdus, kad jos mergaitė nebečiulptų piršto, tačiau iki šiol nei vienas nepadėjo. Ką susirūpinusiai mamai patars psichologė?

Ar vaikams vieta prekybos centruose: psichologės atsakymas patiks ne visiems (65)

Žiemą vasarą didžiuosiuose prekybos centruose pilna mamų su vežimėliuose gulinčiais kūdikiais ir jau ūgtelėjusiais vaikais. Ar jos čia turi neatidėliotinų reikalų? Dažniausiai ne, tiesiog leidžia laisvalaikį...

Ką padovanoti vaikui, kuriam diagnozuotas autizmas

Šįkart TavoVaikas.lt redakcija sulaukė trumpo, bet, kaip paaiškėjo iš specialistės atsakymo, daugiasluoksnio klausimo.

Kiek vaikui reikia žaislų: naujojo tyrimo rezultatai pribloškia

Tėvai seniai tai įtarė – per daug žaislų turintys vaikai sunkiau susikaupia, jie mažiau džiaugiasi žaisdami. Tai patvirtino ir tyrimai.

Vaikas nenori eiti į darželį: pataria specialistas (1)

Dvejus metus mergaitė negali priprasti darželyje, o jos elgesį mama apibūdina kaip „nuolatines ašaras ir ožius“. Ką patars specialistas?

Psichologė: kaip spręsti vaikų tarpusavio konfliktus (1)

Du sūnus auginanti mama jaučiasi patekusi į aklavietę: jos berniukai tarpusavyje tiesiog „pjaunasi“, o bandymai pakeisti elgesį ir santykius iki šiol buvo be rezultatų.

7 klaidos, kurias daro supykę tėvai ir viena auksinė taisyklė, kaip jų vengti

Konflikto su vaiku metu neretai suaugusieji dažnai elgiasi ne tik neracionaliai, bet ir žeidžiančiai. Kokios dažniausios klaidos?

4 mamų tipai, su kuriais vaikui nesaldu augti

Kokių klaidų saugotis, auginant vaikus, kad atžalos neišaugtų į kompleksuotus, savimi nepasitikinčius žmones? 4 mamų tipai, su kuriais vaikams nelengva.

TOP 10 žaislų po eglute 2017

Kalėdinės dovanos vaikams – tai kažkas, apie ką jau tikrai galvoja ne tik tėvai, seneliai, bet taip pat krikštatėviai, dėdės ir tetos. Nors šiandien žaislų pasiūla išties yra didžiulė, labai dažnai pritrūkstame idėjų ir minčių, ką padovanoti mažiesiems ir kaip juos nustebinti.