Kokią svarbią klaidą daro tėvai, dėl kurios jų vaikas tampa nevykėliu

 (4)
„Suklydai? Valio!" – šie žodžiai nuskambėjo viename iš pranešimų (pranešėja Marija Mikalauskienė) parodoje „Mokykla 2014" vykusioje konferencijoje „Ar mokytojas tebėra vedlys?". Jie giliai įsirėžė į atmintį. Ar tikrai leidžiame vaikams klysti? Kas tai yra klaida?
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę


Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, „Android“. Draugaukime ir Facebooke!

VšĮ „Klaužada" psichologė Viktorija RUZGUTĖ.

Amerikiečių rašytojas, filosofas Ričardas Bachas teigia, kad „klaidų nėra. Kad ir kokie nemalonūs įvykiai nutinka, jie yra būtini tam, kad išmoktume to, ko reikia išmokti, ir nueitume ten, kur pasirinkome nueiti. Kita vertus, sutikti su išmintinga idėja ir ją įgyvendinti – skirtingi dalykai. Įgyvendinti, žinoma, sudėtingiau. Ką reikėtų žinoti apie nesėkmes ar vaikų mokymosi procesą?

„Nesmerk tų, kurie nesėkmingai stengiasi. Smerk tuos, kuriems neužtenka drąsos bandyti." (H. Džeksonas Braunas, JAV rašytojas)

Leisti vaikams klysti nereiškia nekreipti dėmesio į nesėkmes ar neskatinti siekti gerų rezultatų. Vaiką turime įkvėpti siekti iššūkių, jų nebijoti, tačiau kartu išmokyti įvertinti ir didžiuotis pastangomis, ne rezultatais. Rezultatai, net ir stengiantis, ne visada būna puikūs, nes jie priklauso nuo daugelio kitų, dažnai nuo mūsų net nepriklausančių, veiksnių. O štai pastangos garantuoja sėkmingumo jausmą, nes stengtis geba ir gali kiekvienas. Žinoma, suaugusieji galėtų padėti vaikui nukreipti pastangas į dalykus, kurie jam pavyksta, o ne į veiklas, kurios neatitinka vaiko gebėjimų.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Psichologė E.Čekuolienė: senelių paskirtis – lepinti anūkus
Kodėl paaugliai panašūs į kūdikius: interviu su psichologe

Taip pat svarbu padėti vaikui išmokti džiaugtis ne tobulu, o gana geru rezultatu. Perfekcionizmas skatina konkurenciją, pavydą, nusivylimą, nesugobėjimą pasidžiaugti ne tik kito, bet ir savo pasiekimais. O kas tai yra gana geras rezultatas? Bet koks rezultatas, kurio vaikas pasiekė įdėjęs noro ir pastangų. Suaugusiajam jis gali neatrodyti tobulas, tačiau jis rodo, ką vaikas tuo metu gali. Nuolat darant pastabas, reikalaujant daugiau, nei vaikas tuo metu gali, jis gali pajusti nevykėliu, prarasti pasitikėjimą savimi.

„Vienintelė klaida gali būti tik ta, iš kurios mes nieko neišmokome.“ J. Powell

Ikimokykliniame amžiuje normalu, kad kai kurie vaikai nori viską padaryti tobulai, lygina save su bendraamžiais, mokytojais ar tėvais. Daug vaikų dar ir pirmoje klasėje mano, kad yra tik vienas teisingas būdas ką nors atlikti, o visi kiti būdai yra klaidingi. Jiems gali būti sunku suprasti, kodėl jie negeba padaryti ko nors taip pat, kaip kiti draugai ar net suaugusieji, arba, kodėl jiems kas nors nepavyksta iškart. Šis etapas labai sudėtingas, todėl svarbu vaikui padėti tinkamai vertinti savo „klaidas" ar nesėkmes. Taigi:

  • Parodykite vaikui, kad vertinate ir mylite jį ne už tai, ką jis geba padaryti, bet už tai, kokiu žmogumi auga. Pagirkite gražias charakterio savybes, kilnius poelgius, įdomias mintis, smagų pakvailiojimą. Kartais padėkokite vien už tai, kad jis yra.

  • Padėkite vaikui suprasti, kad klaidos yra normali mokymosi dalis. Jeigu vaikas susinervino, nes jam nepavyko užsisegti užtrauktuko ar užsirišti bato, pirmiausia padėkite jam nurimti, išbūti su savo emocijomis (nepamirškite, kad vaikų stiprios emocijos yra normalu). Paaiškinkite, kad retai  ko nors išmokstame iš pirmo karto, pagirkite jo pastangas. Galite papasakoti, kaip ko nors išmokote Jūs ar kitas svarbus vaikui asmuo. Paskatinkite ieškoti dalykų, kurie padėtų išmokti paprasčiau. Gal vaikui lengviau mokytis rištis batus ne prieš einant į lauką ir matant, kad kiti jau užsirišo, o ramioje aplinkoje? Gal užtrauktuką lengviau užsitraukti nusimovus pirštines? Nereikia nuolat lengvinti situacijos, tačiau svarbu perduoti mintį, kad vaikas gali pats sau padėti, savarankiškai įveikti kliūtis..

  • Pasakokite, skaitykite apie įžymius žmones ar personažus: išgirdę, kad svarbūs, vaikui įspūdį darantys žmonės taip pat turėjo įveikti daugybę iššūkių. Kakė Makė juk iškart neatgavo išmėtytų žaisliukų, ji ėjo per labirintą, nugalėjo pabaisą. O kokių sunkumų patyrė Alisa Stebuklų šalyje!

  • Padėkite suprasti, kad tikslai pasiekiami žingsnis po žingsnio, per tam tikrą laiko tarpą.

  • Pastebėkite ir įvertinkite vaiko pastangas, ypač kai jis rizikuoja, imasi kažko naujo ar įveikia kliūtis.

  • Prisiminkite, kad kūryba negali būti klaidinga, taigi netaisykite ir nebandykite tobulinti vaiko piešinio, aplikacijos, sukurto eilėraščio, dainos... Džiaukitės kūrybingumu ir originalumu.

  • Įtraukite vaiką į veiklą, kurioje nėra laimėjusių ir pralaimėjusių (įvairūs žaidimai, meninė veikla, pasakų skaitymas, vaidyba, šokiai, filmai...). Vaiką, ypač susirūpinusį savo pasiekimais, tai atpalaiduos, nuramins ir leis jam tiesiog pasimėgauti buvimu kartu su kitais, o ne jaudintis dėl savo pasirodymo.

  • Padėkite pasirengti naujiems iššūkiams: pasikalbėkite apie tai, kas vaikui kelia nerimą, su kokiais sunkumais jis gali susidurti ir ką tada jis galėtų daryti, net „pačiu blogiausiu" atveju.

  • Skatinkite humoro jausmą. Gal išvirkščiai užsivilktas megztukas atrodo madingai? Paskelbkite išvirkščių drabužių dieną ir visi pasimaivykite prieš veidrodį. Gal suknelė išsitepė uogiene, nes irgi norėjo valgyti? Juokas padeda nesuasmeninti ir nesureikšminti savo nesėkmių.

  • Leiskite patirti natūralias pasekmes arba paaiškinkite, kodėl reikėtų daryti ką nors vienaip, o ne kitaip. Pavyzdžiui, užkimšus flomasterį kitos spalvos dangteliu, vėliau sunku atrinkti norimą spalvą piešiniui; paliktas be kamštelio flomasteris išdžiūva ir visai nebegalima piešti; batą stengiamės autis teisingai, nes taip vaikščioti patogiau. O gal ne? Leiskite vaikui pabandyti ir įsitikinti pačiam.

  • Nesaugokite vaiko nuo klaidų darymo, nes taip jis paprasčiausiai neįgis patirties, ką daryti patyrus sunkumų, nuo kurių gyvenimas neatsiejamas. Geriau padėkite išbūti su kilusiomis emocijomis ir patarkite, ką daryti toliau. Tokios pamokos bus naudingos visam gyvenimui. 

  • Mokykite savo pavyzdžiu! Pergalvokite, kaip Jūsų pačių savybės daro įtaką auklėjimui, santykiams su vaiku. Tikėtina, kad, neleisdami sau klysti, siekdami  vis aukštesnių rezultatų, perteiksite šią nuostatą ir vaikui. Nevenkite parodyti, kad ir Jūs klystate. Nebijokite atsiprašyti, jeigu padarėte ką nors ne taip. Nebijokite pripažinti, kad kažko nežinote. Ištikus nesėkmei parodykite ne tai, kaip kremtatės ar save smerkiate, bet kaip stengiatės konstruktyviai išspręsti problemą. Taip pagelbėsite ne tik vaikui, bet ir sau.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

5 vaikų darželio auklėtojų patarimai tėvams

Nors tėvai yra pagrindiniai vaiko ugdytojai, ugdymo įstaigą lankantys mažyliai didelę dienos dalį praleidžia su pedagogais - mokytojais ar vaikų darželio auklėtojais.

10 požymių, kad auginate išskirtiniais gabumais apdovanotą vaiką (1)

Dauguma tėvelių ir mamyčių mano, kad jų atžala turi išskirtinių talentų, tačiau daugumą vaikų genijais galėtų pavadinti nebent jų pačių tėvai.

Išsiskyrusi mama: pradėjus gyventi su draugu, pasikeitė vaiko elgesys (10)

Išsiskyrusi mama kuria naujus santykius su vyru ir neabejoja, kad draugas myli jos sūnų. Tačiau kai jie apsigyveno drauge, berniuko elgesys pasikeitė į blogąją pusę. Ką patars mamai psichologė?

Trys iššūkiai tėvams, kurie augina vaikus

Alfredas Adleris (1870-1937), Individualiosios psichologijos kūrėjas, daug dėmesio skyrė socialinei vaikų gyvenimo situacijai, jų ankstyviesiems santykiams su tėvais bei broliais ir seserimis, auklėjimo stiliui, šeimos atmosferai.

Nesusitvarkau su vaiku, jis nuolat atsikalbinėja ir negražiai kalba (14)

Redakcija gavo trijų sūnų mamos laišką, kuriame ji klausia patarimo dėl savo penkiamečio elgesio. Moteris sako, kad vaikas atsikalbinėja ir namie, ir darželyje. Be to, auklėtojos sako, kad berniukas negražiai kalba kitų akivaizdoje.

Nelengva, bet įmanoma: kaip užauginti atsakingą vaiką

Nors ši užduotis ganėtinai sudėtinga, vis tik galima būtų išskirti kelias svarbiausias taisykles, kurių vertėtų laikytis tėvams.

Skausminga šeimos patirtis: iki 3 metų vaikas naktimis kėlėsi po 10 kartų (48)

Publikavę TavoVaikas.lt portale straipsnį apie neramų kūdikių miegą („Padėkite, auginu neramų vaiką, kuris niekada neužmiega pats"), sulaukėme tėčio Martyno laiško. Jis norėjo pasidalinti savo šeimos neeiline patirtimi.

„Pypliukas“: kaip išvengti vaikų isterijų parduotuvėje

Televizijos laida „Pypliukas“ pradeda naują sezoną ir pirmoje savo laidoje aptaria kelias vaikus auginantiems tėvams rūpimas temas.

Psichologė – apie vieną tėvų daromą klaidą, kuri skaudžiai atsiliepia vaikui (3)

Prieš skaitant šį straipsnį rekomenduojame atlikti nedidelį, bet įdomų tyrimą: suskaičiuokite, kiek kartų per dieną meluojate.

Kas yra išmintinga tėvų meilė ir kodėl mes užauginame nelaimingus vaikus (1)

Esu sutikusi ne vieną suaugusį žmogų, kuris yra laimingas, kai jaučiasi nelaimingas.

Būkite žmonės, neverskite to daryti vaikų (11)

„Lenk medį, kol jaunas“. Taip, yra tokia lietuvių liaudies patarlė, tačiau nesupraskite jos paraidžiui, kai kalbame apie vaikų auklėjimą. Vaikų nereikia nei „perlaužti“, nei versti kažką daryti. Su jais reikia kalbėtis ir tartis.

6 frazės, kurių mūsų vaikams reikia kaip duonos kasdienės (2)

Kaip dažnai sakote vaikui, kad jį mylite? Ar parodote tą ir veiksmais? Jūsų dėmesiui - dar šešios frazės, kurių vaikui reikia ne mažiau, kaip „Aš tave myliu“.

Vienas populiarus auklėjimo metodas kenkia vaikams labiau už viską (5)

Egzistuoja vienas auklėjimo metodas, kuris labai paplitęs. Ir tik nedaugelis tėvų žino, ką jie daro savo vaikui.

7 skirtumai tarp įprastų ir išmintingų tėvų

Vaikams nereikia tobulų tėvų, jiems reikia išmintingų tėvų.

Psichologė: trokšdamas tėvų dėmesio, vaikas gali elgtis netinkamai

Gimus naujagimiui, pasikeitė vyresniojo vaiko elgesys. Mama sako, kad nebesusitvarko su šešiamečiu ir klausia patarimo specialisto.