Kokią svarbią klaidą daro tėvai, dėl kurios jų vaikas tampa nevykėliu

 (4)
„Suklydai? Valio!" – šie žodžiai nuskambėjo viename iš pranešimų (pranešėja Marija Mikalauskienė) parodoje „Mokykla 2014" vykusioje konferencijoje „Ar mokytojas tebėra vedlys?". Jie giliai įsirėžė į atmintį. Ar tikrai leidžiame vaikams klysti? Kas tai yra klaida?
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę


Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, „Android“. Draugaukime ir Facebooke!

VšĮ „Klaužada" psichologė Viktorija RUZGUTĖ.

Amerikiečių rašytojas, filosofas Ričardas Bachas teigia, kad „klaidų nėra. Kad ir kokie nemalonūs įvykiai nutinka, jie yra būtini tam, kad išmoktume to, ko reikia išmokti, ir nueitume ten, kur pasirinkome nueiti. Kita vertus, sutikti su išmintinga idėja ir ją įgyvendinti – skirtingi dalykai. Įgyvendinti, žinoma, sudėtingiau. Ką reikėtų žinoti apie nesėkmes ar vaikų mokymosi procesą?

„Nesmerk tų, kurie nesėkmingai stengiasi. Smerk tuos, kuriems neužtenka drąsos bandyti." (H. Džeksonas Braunas, JAV rašytojas)

Leisti vaikams klysti nereiškia nekreipti dėmesio į nesėkmes ar neskatinti siekti gerų rezultatų. Vaiką turime įkvėpti siekti iššūkių, jų nebijoti, tačiau kartu išmokyti įvertinti ir didžiuotis pastangomis, ne rezultatais. Rezultatai, net ir stengiantis, ne visada būna puikūs, nes jie priklauso nuo daugelio kitų, dažnai nuo mūsų net nepriklausančių, veiksnių. O štai pastangos garantuoja sėkmingumo jausmą, nes stengtis geba ir gali kiekvienas. Žinoma, suaugusieji galėtų padėti vaikui nukreipti pastangas į dalykus, kurie jam pavyksta, o ne į veiklas, kurios neatitinka vaiko gebėjimų.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Psichologė E.Čekuolienė: senelių paskirtis – lepinti anūkus
Kodėl paaugliai panašūs į kūdikius: interviu su psichologe

Taip pat svarbu padėti vaikui išmokti džiaugtis ne tobulu, o gana geru rezultatu. Perfekcionizmas skatina konkurenciją, pavydą, nusivylimą, nesugobėjimą pasidžiaugti ne tik kito, bet ir savo pasiekimais. O kas tai yra gana geras rezultatas? Bet koks rezultatas, kurio vaikas pasiekė įdėjęs noro ir pastangų. Suaugusiajam jis gali neatrodyti tobulas, tačiau jis rodo, ką vaikas tuo metu gali. Nuolat darant pastabas, reikalaujant daugiau, nei vaikas tuo metu gali, jis gali pajusti nevykėliu, prarasti pasitikėjimą savimi.

„Vienintelė klaida gali būti tik ta, iš kurios mes nieko neišmokome.“ J. Powell

Ikimokykliniame amžiuje normalu, kad kai kurie vaikai nori viską padaryti tobulai, lygina save su bendraamžiais, mokytojais ar tėvais. Daug vaikų dar ir pirmoje klasėje mano, kad yra tik vienas teisingas būdas ką nors atlikti, o visi kiti būdai yra klaidingi. Jiems gali būti sunku suprasti, kodėl jie negeba padaryti ko nors taip pat, kaip kiti draugai ar net suaugusieji, arba, kodėl jiems kas nors nepavyksta iškart. Šis etapas labai sudėtingas, todėl svarbu vaikui padėti tinkamai vertinti savo „klaidas" ar nesėkmes. Taigi:

  • Parodykite vaikui, kad vertinate ir mylite jį ne už tai, ką jis geba padaryti, bet už tai, kokiu žmogumi auga. Pagirkite gražias charakterio savybes, kilnius poelgius, įdomias mintis, smagų pakvailiojimą. Kartais padėkokite vien už tai, kad jis yra.

  • Padėkite vaikui suprasti, kad klaidos yra normali mokymosi dalis. Jeigu vaikas susinervino, nes jam nepavyko užsisegti užtrauktuko ar užsirišti bato, pirmiausia padėkite jam nurimti, išbūti su savo emocijomis (nepamirškite, kad vaikų stiprios emocijos yra normalu). Paaiškinkite, kad retai  ko nors išmokstame iš pirmo karto, pagirkite jo pastangas. Galite papasakoti, kaip ko nors išmokote Jūs ar kitas svarbus vaikui asmuo. Paskatinkite ieškoti dalykų, kurie padėtų išmokti paprasčiau. Gal vaikui lengviau mokytis rištis batus ne prieš einant į lauką ir matant, kad kiti jau užsirišo, o ramioje aplinkoje? Gal užtrauktuką lengviau užsitraukti nusimovus pirštines? Nereikia nuolat lengvinti situacijos, tačiau svarbu perduoti mintį, kad vaikas gali pats sau padėti, savarankiškai įveikti kliūtis..

  • Pasakokite, skaitykite apie įžymius žmones ar personažus: išgirdę, kad svarbūs, vaikui įspūdį darantys žmonės taip pat turėjo įveikti daugybę iššūkių. Kakė Makė juk iškart neatgavo išmėtytų žaisliukų, ji ėjo per labirintą, nugalėjo pabaisą. O kokių sunkumų patyrė Alisa Stebuklų šalyje!

  • Padėkite suprasti, kad tikslai pasiekiami žingsnis po žingsnio, per tam tikrą laiko tarpą.

  • Pastebėkite ir įvertinkite vaiko pastangas, ypač kai jis rizikuoja, imasi kažko naujo ar įveikia kliūtis.

  • Prisiminkite, kad kūryba negali būti klaidinga, taigi netaisykite ir nebandykite tobulinti vaiko piešinio, aplikacijos, sukurto eilėraščio, dainos... Džiaukitės kūrybingumu ir originalumu.

  • Įtraukite vaiką į veiklą, kurioje nėra laimėjusių ir pralaimėjusių (įvairūs žaidimai, meninė veikla, pasakų skaitymas, vaidyba, šokiai, filmai...). Vaiką, ypač susirūpinusį savo pasiekimais, tai atpalaiduos, nuramins ir leis jam tiesiog pasimėgauti buvimu kartu su kitais, o ne jaudintis dėl savo pasirodymo.

  • Padėkite pasirengti naujiems iššūkiams: pasikalbėkite apie tai, kas vaikui kelia nerimą, su kokiais sunkumais jis gali susidurti ir ką tada jis galėtų daryti, net „pačiu blogiausiu" atveju.

  • Skatinkite humoro jausmą. Gal išvirkščiai užsivilktas megztukas atrodo madingai? Paskelbkite išvirkščių drabužių dieną ir visi pasimaivykite prieš veidrodį. Gal suknelė išsitepė uogiene, nes irgi norėjo valgyti? Juokas padeda nesuasmeninti ir nesureikšminti savo nesėkmių.

  • Leiskite patirti natūralias pasekmes arba paaiškinkite, kodėl reikėtų daryti ką nors vienaip, o ne kitaip. Pavyzdžiui, užkimšus flomasterį kitos spalvos dangteliu, vėliau sunku atrinkti norimą spalvą piešiniui; paliktas be kamštelio flomasteris išdžiūva ir visai nebegalima piešti; batą stengiamės autis teisingai, nes taip vaikščioti patogiau. O gal ne? Leiskite vaikui pabandyti ir įsitikinti pačiam.

  • Nesaugokite vaiko nuo klaidų darymo, nes taip jis paprasčiausiai neįgis patirties, ką daryti patyrus sunkumų, nuo kurių gyvenimas neatsiejamas. Geriau padėkite išbūti su kilusiomis emocijomis ir patarkite, ką daryti toliau. Tokios pamokos bus naudingos visam gyvenimui. 

  • Mokykite savo pavyzdžiu! Pergalvokite, kaip Jūsų pačių savybės daro įtaką auklėjimui, santykiams su vaiku. Tikėtina, kad, neleisdami sau klysti, siekdami  vis aukštesnių rezultatų, perteiksite šią nuostatą ir vaikui. Nevenkite parodyti, kad ir Jūs klystate. Nebijokite atsiprašyti, jeigu padarėte ką nors ne taip. Nebijokite pripažinti, kad kažko nežinote. Ištikus nesėkmei parodykite ne tai, kaip kremtatės ar save smerkiate, bet kaip stengiatės konstruktyviai išspręsti problemą. Taip pagelbėsite ne tik vaikui, bet ir sau.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Teo ir Ieva pristato: netradicinė tapyba patiks įvairaus amžiaus vaikams

Vaikui kūryba – ne šiaip žaidimas ar pramoga, bet ir svarbus mokomasis procesas.

Stebuklingi žodžiai, kurių vaikui reikia kaip oro

Kasdienėje rutinoje kartais užmirštame sakyti savo vaikams paprastus, bet jiems labai svarbius, kone stebuklingus, žodžius.

Vaikas turi nematomą draugą: psichologės patarimai tėvams

Vaikas užsidaro kambaryje ir su kažkuo kalbasi. Pradeda verkti, kai automobilyje prisėdate šalia, nes... prispaudėte draugą. Kodėl vaikas susikūrė nematomą bičiulį? Kaip reaguoti? Konsultuoja psichologė psichoterapeutė Rūta Bačiulytė.

Kaimo vaikai „įlindę“ į kompiuterius, nes jiems trūksta gyvo bendravimo

Kad miesto vaikai vasaromis vyksta stovyklauti į kaimą, rodos, yra įprasta, tačiau, kad kaimo vaikams tai pasirodys neįprasta, to nesitikėjome, – taip pasakoja penktus metus iš eilės į stovyklas kaimo vaikus kviečianti teatro „Teatriukas“ įkūrėja ir stovyklos vadovė Dalia Mikoliūnaitė.

Teo ir Ieva pristato: 3 smagūs žaidimai su tualetinio popieriaus ritinėliais

Orui pasitaisius ne į gerąją pusę, skubame su jumis pasidalinti itin paprastais užsiėmimais su vaikais namuose. Juk antradienis gali būti ir linksmadienis!

Teo ir Ieva pristato: citrinų ugnikalnis, kuris nustebins net visko mačiusius (1)

Nuo pat pirmųjų savo gyvenimo dienų mažylis tyrinėja jį supantį pasaulį. Jam viskas nauja, nepažinta, viskas domina ir vilioja, o kartais gal ir baugina.

Kaip pagirti vaiką, kad tai duotų naudos, o nebūtų tušti žodžiai

Mes vis dar per dažnai kritikuojame savo vaikus ir per retai juos giriame. Tokias išvadas daro šiuolaikinių tėvų auklėjimo metodus nagrinėjantys psichologai. Tačiau girti irgi reikia mokėti, antraip tai tebus tušti žodžiai.

Privačius darželius Vilniuje lankančioms šeimoms – svarbi naujiena

100 eurų kompensacija už privačius darželius Vilniuje bus mokama visus metus, praneša Vilniaus miesto savivaldybė.

Reta liga sergančiai Rusnei padėti kviečia kitokių vaikų ir jų tėvų diskriminavimą mažinanti akcija „NeKiti“

Šalia Kauno klinikų Akušerijos ir ginekologijos klinikos esančiame parke įvyko Gyvybės šventė 2018, subūrusi per anksti gimusius vaikus auginančias šeimas iš įvairių Lietuvos miestų ir Kauno klinikų darbuotojus, kurie kasdien kovoja už per anksti gimusių naujagimių gyvybes ir jų sveikatą.

Jei vaikas sako mamai ar tėčiui „Nemyliu tavęs!“, jis iš tiesų nori pasakyti visai ką kitą

„Aš tavęs nekenčiu", „Tu bloga", „Aš tavęs nemyliu" – turbūt tokius žodžius išgirdus kiekvienai mamai širdis apsilietų krauju. Minčių kyla įvairių – „Kas negerai vaikui ar man?"

Lietuvio sukurtas stalo žaidimas vaikams atsidūrė pasaulio geriausiųjų trejetuke

Lietuvoje sukurtas stalo žaidimas „Emojito" - geriausių pasaulio stalo žaidimų vaikams trejetuke!

Trys smagūs žaidimai vaikams lauke

Kad pasivaikščiojimas lauke nebūtų nuobodus, galima pažaisti. Vaikutis čiupinėdamas, vartydamas rankytėse įvairių formų daiktus lavina smulkiąją motoriką, o dėliodamas miško radinius į krūveles - dar ir mąstymą.

8 žingsniai, kaip surengti geriausią gimtadienį vaikui

Koks yra geras vaiko gimtadienis? Toks, iš kurio svečiai nenori išeiti, ilgai prisimena ir tėvų paklausti, kaip norėtų švęsti savąjį sako: „Taip, kaip draugas“. Taigi, kokie yra gero gimtadienio komponentai?

Psichologė prašo tėvų: leiskite vaikui pykti, liūdėti ir bijoti

Kai vaikui rieda ašaros kaip pupos, dažnai pasakome: neverk! Kai pyksta, sakome: „nepyk". Ar gerai elgiamės tramdydami vaiko jausmus?

Visą dieną būnu su vaiku ir jis nemoka nė trupučio pabūti vienas: pataria psichologė

Visą dieną su vaiku praleidžianti mama klausia, kaip rasti nors minutėlę laiko sau? Vaikas neleidžia jai nė dešimt minučių ramiai pabūti.