Lauko pedagogika Lietuvoje: ką turime šiandien ir kur judame

Mokslininkai teigia, kad šiuolaikiniai vaikai ir gyvenimo būdas taip pasikeitė, jog vaikai turi kur kas mažiau galimybių praleisti jiems taip būtino laiko dalį lauke.
© Asmeninio albumo nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Ugdymas lauke daro teigiamą poveikį vaikų vystymuisi ir itin svarbu, kad jis pasiektų kiekvieną vaiką per formalųjį ugdymą. Mokslininkai įspėja, jog buvimo gamtinėje aplinkoje poveikio vaikui netekimas gali turėti sunkių neigiamų pasekmių ilgalaikėje perspektyvoje. Valstybės inicijuotas ir sukurtas „lauko pedagogikos tinklas" padėtų ne tik mokytojams, bet ir tėvams, susiduriantiems su vaikų vystymosi, ugdymo bei sveikatos problemomis.

Šiuolaikiniai vaikai neturi pakankamai galimybių būti lauke

Atlikti naujausi tyrimai Didžiojoje Britanijoje parodė, jog vaikai, augantys labai užsiėmusiose šeimose turi itin mažai galimybių tyrinėti juos supančią natūralią gamtinę aplinką. Tai trukdo normaliai vystytis vaiko socialiniams gebėjimams bei ilgalaikėje perspektyvoje daro įtaką fizinės bei emocinės sveikatos vystymuisi. Būtent dėl to yra labai svarbu, kad mokykloje ši problema būtų pastebėta ir imtasi jos sprendimų. „Šiai dienai, jeigu mokyklos ugdymo programoje yra įtraukti ugdymo lauke elementai tai tik dėl to, jog mokytojai supranta buvimo lauke vertę ir naudą.

Orientavimasis vien tik į akademinius pasiekimus nustumia į šalį galimybę su vaikais pabūti lauke ir mokytis iš patyrimų už klasės durų, o būtent tai, vaikams kaip asmenybėms, turėtų teigiamą poveikį visą likusį gyvenimą," – teigia Plimuto Universiteto (Didžioji Britanija) mokslininkė Sue Waite.

Edukologijos srities mokslininkai pabrėžia, jog šiuolaikinių vaikų kasdienybė ir įpročiai, akivaizdu, jog gerokai skiriasi nuo ankstesnių kartų. „Kaip atrodo šiandieninis vaikas? Kai prisimenu savo vaikystės metus, tai man būdavo didžiausia bausmė, jei tėvai pasakydavo: „Šiandien neisi į lauką". Tai reiškia, jog sėdi kamputyje, liūdna, negera.. O šiandieniniam vaikui – valio! Tai reiškia, kad visko daug turiu, virtualiam pasauly gyvenu ir jokios bausmės man čia nėra. Taip pat mano kartos vaikui negalėdavo būti blogiau nei kad nevažiuoti pas senelius. Taigi, iš tiesų ta aplinka, kurioje vaikas gyvena šiandien yra visiškai kitokia. Ir mes visiškai nenorom atėmėm tai, kas vaikui priklauso", - teigė Lietuvos edukologijos universiteto docentė dr. Rita Makarskaitė-Pekevičienė susitikime su ikimokyklinio ugdymo pedagogais lauko pedagogikos seminare Pavilnių Lauko darželyje. Nepaisant kartų skirtumų, sveikai vaiko psichinei ir fizinei raidai, pasak mokslininkų, būtinas kontaktas su gamta, natūralia aplinka.

Ugdymas lauke turi tapti formalaus švietimo dalimi

Plimuto Universiteto mokslininkės Sue Waite atliktas naujausias tyrimas parodė, kad ugdymas lauke turėtų būti įtrauktas ne tik į neformaliojo, bet ir į formaliojo švietimo mokymo programas inicijuotas įstatymų leidėjų bei švietimo politiką formuojančių institucijų. Mokslininkė pateikė 5 svarbiausius argumentus, kodėl lauko pedagogika turėtų tapti formaliųjų mokymo programų dalimi, nes lauke ugdomi:

  1. Sveikas ir laimingas kūnas ir protas

  2. Sociali ir savimi pasitikinti asmenybė

  3. Bendradarbiauti linkusi ir mokanti tai daryti asmenybė

  4. Aktyvus pasaulio pilietis

  5. Savarankiškas ir kūrybiškas mokymasis

Lietuvoje šiuo metu veikia tik keletas lauko pedagogika paremtų ikimokyklinio ugdymo įstaigų Kaune, Klaipėdoje, Ukmergėje bei Vilniuje. Šiais metais į lauko pedagogikos klubą įstojo ir Marijampolė, kurioje pradėjo veikti Lauko darželis bei Vilniuje duris atvėrė Vingio parko Lauko darželis.

Pirmojo Lietuvos Lauko darželio steigėjas Žilvinas Karpis teigia, kad nėra laiko laukti, kol vaikai užaugs ir nebegalėsime praturtinti jų vaikystės: „Uždaviau sau klausimą: ar lauksiu tikėdamasis, kad kas nors sukurs lauko darželį dėl mano vaiko, ar pats turiu imtis iniciatyvos? Štai dabar jau įkūrėme lauko darželį Vingio parke, padedame kurtis lauko darželiui Marijampolėje, o nuo 2017 m. vidurio Žaliųjų Ežerų apsuptyje atidarysime dar vieną lauko darželį prie pat ežero. Pavilnyje šiemet, 2016 m., jau veikia priešmokyklinio ugdymo grupė, o kitąmet atsidarys pradinė mokykla.

Edukologė, lauko pedagogikos tyrinėtoja Sue Waite pabrėžia, kad dabar mokyklose reikia ieškoti „papildomo nuo pamokų laiko", kad būtų galima užsiimti ugdymu lauke. Pasak jos, siekiant tvirtos ir teigiamus rezultatus vaikų ugdyme garantuojančios ugdymo strategijos būtina lauko pedagogiką įtraukti į formaliojo švietimo programas, o kol to nėra – telieka džiūgauti bet kokiomis lauko pedagogikos apraiškomis ugdymo įstaigose.

Parengė Ieva Tumasonienė

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Teo ir Ieva pristato: netradicinė tapyba patiks įvairaus amžiaus vaikams

Vaikui kūryba – ne šiaip žaidimas ar pramoga, bet ir svarbus mokomasis procesas.

Stebuklingi žodžiai, kurių vaikui reikia kaip oro

Kasdienėje rutinoje kartais užmirštame sakyti savo vaikams paprastus, bet jiems labai svarbius, kone stebuklingus, žodžius.

Vaikas turi nematomą draugą: psichologės patarimai tėvams

Vaikas užsidaro kambaryje ir su kažkuo kalbasi. Pradeda verkti, kai automobilyje prisėdate šalia, nes... prispaudėte draugą. Kodėl vaikas susikūrė nematomą bičiulį? Kaip reaguoti? Konsultuoja psichologė psichoterapeutė Rūta Bačiulytė.

Kaimo vaikai „įlindę“ į kompiuterius, nes jiems trūksta gyvo bendravimo

Kad miesto vaikai vasaromis vyksta stovyklauti į kaimą, rodos, yra įprasta, tačiau, kad kaimo vaikams tai pasirodys neįprasta, to nesitikėjome, – taip pasakoja penktus metus iš eilės į stovyklas kaimo vaikus kviečianti teatro „Teatriukas“ įkūrėja ir stovyklos vadovė Dalia Mikoliūnaitė.

Teo ir Ieva pristato: 3 smagūs žaidimai su tualetinio popieriaus ritinėliais

Orui pasitaisius ne į gerąją pusę, skubame su jumis pasidalinti itin paprastais užsiėmimais su vaikais namuose. Juk antradienis gali būti ir linksmadienis!

Teo ir Ieva pristato: citrinų ugnikalnis, kuris nustebins net visko mačiusius (1)

Nuo pat pirmųjų savo gyvenimo dienų mažylis tyrinėja jį supantį pasaulį. Jam viskas nauja, nepažinta, viskas domina ir vilioja, o kartais gal ir baugina.

Kaip pagirti vaiką, kad tai duotų naudos, o nebūtų tušti žodžiai

Mes vis dar per dažnai kritikuojame savo vaikus ir per retai juos giriame. Tokias išvadas daro šiuolaikinių tėvų auklėjimo metodus nagrinėjantys psichologai. Tačiau girti irgi reikia mokėti, antraip tai tebus tušti žodžiai.

Privačius darželius Vilniuje lankančioms šeimoms – svarbi naujiena

100 eurų kompensacija už privačius darželius Vilniuje bus mokama visus metus, praneša Vilniaus miesto savivaldybė.

Reta liga sergančiai Rusnei padėti kviečia kitokių vaikų ir jų tėvų diskriminavimą mažinanti akcija „NeKiti“

Šalia Kauno klinikų Akušerijos ir ginekologijos klinikos esančiame parke įvyko Gyvybės šventė 2018, subūrusi per anksti gimusius vaikus auginančias šeimas iš įvairių Lietuvos miestų ir Kauno klinikų darbuotojus, kurie kasdien kovoja už per anksti gimusių naujagimių gyvybes ir jų sveikatą.

Jei vaikas sako mamai ar tėčiui „Nemyliu tavęs!“, jis iš tiesų nori pasakyti visai ką kitą

„Aš tavęs nekenčiu", „Tu bloga", „Aš tavęs nemyliu" – turbūt tokius žodžius išgirdus kiekvienai mamai širdis apsilietų krauju. Minčių kyla įvairių – „Kas negerai vaikui ar man?"

Lietuvio sukurtas stalo žaidimas vaikams atsidūrė pasaulio geriausiųjų trejetuke

Lietuvoje sukurtas stalo žaidimas „Emojito" - geriausių pasaulio stalo žaidimų vaikams trejetuke!

Trys smagūs žaidimai vaikams lauke

Kad pasivaikščiojimas lauke nebūtų nuobodus, galima pažaisti. Vaikutis čiupinėdamas, vartydamas rankytėse įvairių formų daiktus lavina smulkiąją motoriką, o dėliodamas miško radinius į krūveles - dar ir mąstymą.

8 žingsniai, kaip surengti geriausią gimtadienį vaikui

Koks yra geras vaiko gimtadienis? Toks, iš kurio svečiai nenori išeiti, ilgai prisimena ir tėvų paklausti, kaip norėtų švęsti savąjį sako: „Taip, kaip draugas“. Taigi, kokie yra gero gimtadienio komponentai?

Psichologė prašo tėvų: leiskite vaikui pykti, liūdėti ir bijoti

Kai vaikui rieda ašaros kaip pupos, dažnai pasakome: neverk! Kai pyksta, sakome: „nepyk". Ar gerai elgiamės tramdydami vaiko jausmus?

Visą dieną būnu su vaiku ir jis nemoka nė trupučio pabūti vienas: pataria psichologė

Visą dieną su vaiku praleidžianti mama klausia, kaip rasti nors minutėlę laiko sau? Vaikas neleidžia jai nė dešimt minučių ramiai pabūti.