Lengvi būdai nužudyti vaikų kūrybiškumą ir smalsumą

 (2)
Visi vaikai gimsta gabūs. Kuriose srityse jie taps stiprūs, priklauso nuo auklėjimo, tačiau visada išlieka rizika, kad nepuoselėjant jo stipriųjų pusių, jam tampant suaugusia asmenybe, šios jo savybės gali taip ir neišvysti dienos šviesos.
© Shutterstock nuotr.

Kaip grėsmė tampa privalumu

Auginant vaiką dažnai susimąstome, kokį kelią jis pasirinks. Dažnai pabandome projektuoti į ateitį, kas jo laukia, kaip atrodys, ką gyvenime veiks. Kaip ir iš kiekvieno aplinkinio, taip ir iš vaiko neretas turime tam tikrų lūkesčių, kurių jam nepatenkinus, kyla nerimas. Kartais kaip didžiausia grėsmė atrodo, jei vaikas yra per daug aktyvus, emocionalus, kartais kaip problemą identifikuojame, kad jis negali sutelkti dėmesio ties vienu dalyku.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Ką daryti, kad atvestas į darželį vaikas neverktų
10 rečiausių Lietuvos žinomų žmonių vaikų vardų

„Mokytojams, tėvams ir kitiems su vaiko auklėjimu susijusiems žmonėms reikia prisiminti, kad didesnis emocinis imlumas, aktyvumas dažniausiai reiškia ne elgesio ar emocinius sunkumus, o tiesiog gabaus vaiko asmenybės savybę. Tinkamai puoselėjant kartais grėsme iš pirmo žvilgsnio atrodančias savybes, galima išugdyti stiprią, kūrybingą asmenybę", - pasakoja netradicinio ugdymo specialistė Giedrė Laucytė.

„Nekišk nagų ir tylėk"

Didžiausia klaida, kurią galima padaryti auklėjime - tai tokio vaiko aplinkiniams nepalankių savybių slopinimas. Pripažinkime, neretai tenka išgirsti tokias frazes kaip: „ša, ką pagalvos aplinkiniai", „nekišk nagų - sugadinsi" ir pan.

Smalsumas yra tobulėjimo varomoji jėga. Turbūt pastebėjome, kad visi vaikai intensyviai domisi juos supančia aplinka, jiems įdomu paliesti, paragauti, išbandyti. Vaikas, ugdytas saugioje, skatinančioje aplinkoje, patapęs suaugusiuoju taip pat išlaiko smalsumą, kuris vėlesniame periode identifikuojamas kaip atvirumas iššūkiams, drąsa, veiklumas. Tokiam vaikui suaugus tampa įdomios verslo galimybės, jis savo potencialą realizuoja mene ar kitose, polėkio iššūkiams reikalaujančiose srityse.

Gabūs vaikai dažnai būna jautresni už bendraamžius

Vaikas, dar neturėdamas plataus akiračio, kiekvieną jį pasiekiančią informaciją fiksuoja kaip neginčytiną tiesą, todėl tai, kas sakoma vaikui ankstyvajame periode, nutiesia jo tolimesnio kelio vėžes. Žodžiai, skatinantys savivertę, ugdo savimi pasitikintį žmogų, veiksmai, skatinantys gabumų lavinimą, nutiesia kelią tobulėjimui vaiko pasirinktoje srityje ir atvirkščiai.

Dažniausiai tyrėjų minimas specifinis gabių vaikų bruožas yra didesnis jautrumas. Jis gali reikštis vienoje ar keliose srityse - intelektinėje, psichomotorinėje, jausminėje, vaizduo­tės ir emocinėje.

Didesnis jautrumas intelektinėje srityje pasireiškia šiais požymiais: gabūs vaikai yra smalsūs, dažnai domisi įvairiomis sritimis, jiems būdingas greitas informacijos apdorojimas. Psichomotorinis gabių vaikų jautrumas pasireiškia aukštu energingumu, todėl to­kie vaikai dažnai būna judrūs, mėgsta užsiimti keliomis veiklomis vienu metu.

Mokyklose neskatinamas vaikų unikalumas

„Liūdna, bet vaikai jau darželiuose bei mokyklose susiduria su ribojančiom nuostatom, o pervargę ugdytojai bando įsprausti juos į standartus tiek emocine, tiek gebėjimų prasme. Nors visų gabumai būna labai skirtingi - vienas jaučia pasaulį per meną, kitas per žodį, o trečias per skaičius, tačiau formuojamas „patogus" kolektyvo narys, neišsiskiriantis savo elgesiu, neabejojantis jam pateikiamomis tiesomis, mokantis viską tą patį kaip ir visi.

Taip nestandartinio mąstymo vaikui tarsi teigiama, kad su juo kažkas negerai, kad jis kažkuo blogesnis. Tėvams reikia nemažai drąsos ir įžvalgumo, kad atpažintų vaiko unikalumą, padėtų jam tuo džiaugtis ir sudarytų sąlygas jo išskirtiniams gebėjimams augti", - pastebi koučingo specialistė Danguolė Kraskauskienė.

Socialinei gabių vaikų raidai didžiausią įtaką turi tinkama ir palaikanti namų ir socialinė aplinka, galimybė bendrauti su kitais gabiais vaikais - ypač ankstyvaisiais metais, kai for­muojasi savęs suvokimas bei galimybė bendrauti ir mokytis su panašių gebėjimų ir interesų vaikais.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Trys dažnos tėvų klaidos, kurios trukdo vaikui augti

Trys klaidos, kurias darome daugelis. Kartais - iš nežinojimo, kartais - iš didelės meilės ir noro duoti vaikui daugiau, negu patys gavome, o kartais - visai nejučia.

Kada reikia atsiprašyti savo vaikų ir kaip tą padaryti tinkamai

Ar verta atsiprašyti savo vaiko? Galbūt tėvai visada yra tiesūs, todėl neprivalo prašyti savo vaikų atleidimo už pykčio proveržius?

Brolių ir seserų konfliktai: ar verta dėl jų rūpintis

Idiliškame šeimos paveiksle broliai ir sesės rūpinasi vienas kitu, kartu žaidžia, elgiasi vienas su kitu lyg geriausi draugai. Bet kaip dažnai taip atrodo realybė?

Laimingi žmonės keliauja: į Ameriką su mažais vaikais (10)

Rasa Sagė pasakoja savo įspūdžius apie kelionę su mažais vaikais į Ameriką.

Kaip išmokyti vaikus tinkamai pasirūpinti savo dantimis (1)

„Nenoriu plautis rankų, nenoriu valgyti daržovių, eiti į darželį, klotis lovos ir persirengti grįžęs namo..." – sąrašas galėtų tęstis iki begalybės.

Žaidimai su vaiku: kokios ribos turėtume niekada neperžengti (1)

Visi tėvai trokšta, kad jų vaikas kuo greičiau išmoktų įvairiausių dalykų, parodytų savo sugebėjimus, demonstruotų raidą ir gražiai žaistų. Vieni, suvokdami, kad be jų pagalbos, indėlio ir pastangų – tai beveik neįmanoma, kasdien bent valandą skiria žaidimams. Kiti, paskendę savo darbuose ir rūpesčiuose, tikisi, kad jis pats natūraliai šių dalykų išmoks.

Ar vaikai į mokyklą turi ateiti mokėdami skaityti ir rašyti (13)

Kas yra priešmokyklinis ugdymas: ko šiuos metus mokomi vaikai, ar priešmokyklinio amžiaus vaikai turi išmokti skaityti, rašyti, skaičiuoti?

Kas iš tiesų yra emocinis intelektas ir kaip jį ugdyti nuo mažų dienų (6)

Emocinis intelektas – populiarus terminas, tačiau apie jį kalbama dažnai iš tiesų neįsigilinus į jo esmę.

Išlepinto vaiko požymiai ir patarimai tėvams (11)

Išlepintas mažylis – tikras galvos skausmas tėvams.

Pedagogė: vaikus turime auklėti koreguodami netinkamą jų elgesį, o ne bausdami (1)

Ikimokyklinio ugdymo pedagogės parengtas komentaras apie bausmes. Kas yra bausmė ir ar ji taikoma vaikams ikimokyklinio ugdymo įstaigose?

Kai vaikas supyksta, turite atsiminti kelis esminius dalykus

Išbandymas ne tik vaikui, bet ir tėvams – taip galima apibūdinti situacijas, kai mažylis primygtinai kažko reikalauja prekybos centre, išlipęs iš lovos „ne ta koja" verkšlena iki pietų, nepasidalinęs žaislais smėlio dėžėje ima viską mėtyti į šalis, apkumščiuoja greta sėdinčius draugus ir visais kitais būdais demonstruoja nepasitenkinimą ar nusivylimą.

3 eksperimentai su vandeniu, kurie patiks vaikams

Ne tik rašydami ar skaitydami vis daugiau galime išmokti apie mus supančią aplinką, bet ir labai svarbu kalbėti, pajusti, matyti. Todėl tam pasiekti pasitelkiami eksperimentai.

Kur dėti sugedusius elektroninius žaislus

Net penktadalis gyventojų, kurių šeimose auga nepilnamečių vaikų, teigė, jog pernai elektroninius žaislus į konteinerius išmetė kartu su buitinėmis atliekomis. Kone kas antras apklaustasis manė, jog žaisluose galėjo būti likusios panaudotos baterijos.

Psichologė: kaip auklėjant neperspausti ir užauginti laimingą vaiką (1)

Psichologė Jūratė Bortkevičienė atsako į klausimus apie ribų nubrėžimą vaikams: kaip tą padaryti nepažeidžiant vaiko laisvės ir suteikiant jam geriausias sąlygas augti.

Psichologė: ribas vaikams reikia taikyti nuo kūdikystės (18)

Jeigu paklaustume savęs, ko labiau reikia vaikams – ribų ar laisvės, greičiausiai atsakytume, kad ribų. Apie jas tiek daug prisiskaitėme ir prisiklausėme. Vis dėlto vaikui labiau reikia laisvės, o ribos turi būti nejuntamos, „įsipaišiusios" į patį gyvenimą.