Neįgalių vaikų ugdymas: 5 žingsniai pasiekti geresnių rezultatų

Pastaraisiais dešimtmečiais stebimas didelis susidomėjimas įvairiapusį raidos sutrikimą turinčių vaikų ugdymu. Tokių vaikų daugėja ne vien specializuotose ugdymo įstaigose ar grupėse, bet ir bendrojo ugdymo grupėse. Apie tai gausu informacijos, daug kas ištirta ir plačiai aprašyta, tačiau dar daug lieka nežinomų sričių ir kyla klausimų.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Straipsnio autorė – specialioji pedagogė, judesio korekcijos specialistė Edita Mickuvienė.

Specialistams, dirbantiems su tokiais vaikais, dažnai tenka susimąstyti, ar viskas yra daroma teisingai, ar tinkamai yra parenkami ugdymo metodai, ar ugdymo programos yra pritaikytos vaiko gebėjimams.

Nustačius įvairiapusį raidos sutrikimą, svarbu kuo skubiau pradėti teikti vaikui kompetentingų specialistų pagalbą. Kuo anksčiau vaikas gaus efektyvų ugdymą, tuo geresnių rezultatų galima tikėtis mokykliniame amžiuje.

5 žingsniai padedantys, įvairiapusį raidos sutrikimą turintiems vaikams siekti geresnių ugdymo(si) rezultatų.

1 žingsnis. Struktūruota aplinka

Struktūruota aplinka - tai veiklai tinkama vieta ir laikas. Vaiko buvimas tam tikroje vietoje, jam turi asocijuotis su tam tikra veikla. Ugdymo priemonės išdėliojamos taip pat, o užduotys atliekamos tuo pačiu nuoseklumu. Sėkmingai ugdyti vaiko gyvenimiškus įgūdžius lengviau, kai vaikai supranta, ko jie yra mokomi, ką jie turi daryti ir kur jie išmoktą medžiagą galės panaudoti. Ugdymo veikla ir pagalba turi atitikti kiekvieno vaiko gebėjimus ir poreikius.

2 žingsnis. Individuali vaiko dienotvarkė

Ugdant mokinius, turinčius įvairiapusį raidos sutrikimą, būtina parengti individualią dienotvarkę. Ją pavadinti galime „Mano diena darželyje“. Svarbu kad vaikai vizualiai matytų ir suprastų, ką jie turi daryti: kokias užduotis veiklų metu jiems reikės atlikti, kiek laiko bus skiriama kiekvienai veiklai ir pan.

3 žingsnis. Bendravimo įgūdžių formavimas

Esminė sėkmingo ugdymo proceso sąlyga, ugdant įvairiapusį raidos sutrikimą turinčius vaikus, yra komunikacija. Komunikacijos sutrikimai yra nevienodi - nuo visiško negalėjimo bendrauti iki iš dalies apsunkintos komunikacijos. Ugdant įvairiapusį raidos sutrikimą turinčius vaikus nėra vieningos pagalbinės komunikacijos simbolių sistemos. Siekiant ugdymo kokybės, būtina taikyti įvairius komunikacijos metodus bei terapijas. Nekalbančiam vaikui turi būti surasti papildomi komunikacijos būdai.

4 žingsnis. Individualizuotos ugdymo programos sudarymas

Svarbią vietą ugdymo procese užima elgesio modifikavimas ir socialinių įgūdžių formavimas. Ypatingą dėmesį sudarant ugdymo programą reikia skirti bendravimo ir kalbos ugdymui. Būtina lavinti bendrąją ir smulkiąją motoriką, kognityvinius gebėjimus, formuoti savitvarkos įgūdžius. Vaikų veikla labai integruota, nes kai kurios sritys labai glaudžiai tarpusavyje susijusios. Tikslinga sudarant ugdymo programą į pagalbą pasikviesti kitos srities specialistus – logopedą, psichologą, socialinį pedagogą.

5 žingsnis. Komandinis darbas ir jo tęstinumas

Siekiant kokybiško ugdymo, ugdant įvairiapusį raidos sutrikimą turinčius vaikus, į ugdymo procesą svarbu įtraukti kuo daugiau specialistų. Siekiant, kad įvairiapusį raidos sutrikimą turintys vaikai komunikuotų verbalinėmis ar neverbalinėmis priemonėmis, specialistų komandai reikia įdėti daug pastangų ir darbo. Puiku, kai į darbo procesą pavyksta įtraukti ne tik pedagogus, bet ir tėvus bei kitus šeimos narius. Vienas svarbiausių individualizuotų ugdymo programų tikslų yra užtikrinti jų tęstinumą.

Kiekvienas vaikas, nesvarbu kokios jo yra ugdymo galimybės, yra vertas pripažinimo ir galimybės ugdytis.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Teo ir Ieva pristato: netradicinė tapyba patiks įvairaus amžiaus vaikams

Vaikui kūryba – ne šiaip žaidimas ar pramoga, bet ir svarbus mokomasis procesas.

Stebuklingi žodžiai, kurių vaikui reikia kaip oro

Kasdienėje rutinoje kartais užmirštame sakyti savo vaikams paprastus, bet jiems labai svarbius, kone stebuklingus, žodžius.

Vaikas turi nematomą draugą: psichologės patarimai tėvams

Vaikas užsidaro kambaryje ir su kažkuo kalbasi. Pradeda verkti, kai automobilyje prisėdate šalia, nes... prispaudėte draugą. Kodėl vaikas susikūrė nematomą bičiulį? Kaip reaguoti? Konsultuoja psichologė psichoterapeutė Rūta Bačiulytė.

Kaimo vaikai „įlindę“ į kompiuterius, nes jiems trūksta gyvo bendravimo

Kad miesto vaikai vasaromis vyksta stovyklauti į kaimą, rodos, yra įprasta, tačiau, kad kaimo vaikams tai pasirodys neįprasta, to nesitikėjome, – taip pasakoja penktus metus iš eilės į stovyklas kaimo vaikus kviečianti teatro „Teatriukas“ įkūrėja ir stovyklos vadovė Dalia Mikoliūnaitė.

Teo ir Ieva pristato: 3 smagūs žaidimai su tualetinio popieriaus ritinėliais

Orui pasitaisius ne į gerąją pusę, skubame su jumis pasidalinti itin paprastais užsiėmimais su vaikais namuose. Juk antradienis gali būti ir linksmadienis!

Teo ir Ieva pristato: citrinų ugnikalnis, kuris nustebins net visko mačiusius (1)

Nuo pat pirmųjų savo gyvenimo dienų mažylis tyrinėja jį supantį pasaulį. Jam viskas nauja, nepažinta, viskas domina ir vilioja, o kartais gal ir baugina.

Kaip pagirti vaiką, kad tai duotų naudos, o nebūtų tušti žodžiai

Mes vis dar per dažnai kritikuojame savo vaikus ir per retai juos giriame. Tokias išvadas daro šiuolaikinių tėvų auklėjimo metodus nagrinėjantys psichologai. Tačiau girti irgi reikia mokėti, antraip tai tebus tušti žodžiai.

Privačius darželius Vilniuje lankančioms šeimoms – svarbi naujiena

100 eurų kompensacija už privačius darželius Vilniuje bus mokama visus metus, praneša Vilniaus miesto savivaldybė.

Reta liga sergančiai Rusnei padėti kviečia kitokių vaikų ir jų tėvų diskriminavimą mažinanti akcija „NeKiti“

Šalia Kauno klinikų Akušerijos ir ginekologijos klinikos esančiame parke įvyko Gyvybės šventė 2018, subūrusi per anksti gimusius vaikus auginančias šeimas iš įvairių Lietuvos miestų ir Kauno klinikų darbuotojus, kurie kasdien kovoja už per anksti gimusių naujagimių gyvybes ir jų sveikatą.

Jei vaikas sako mamai ar tėčiui „Nemyliu tavęs!“, jis iš tiesų nori pasakyti visai ką kitą

„Aš tavęs nekenčiu", „Tu bloga", „Aš tavęs nemyliu" – turbūt tokius žodžius išgirdus kiekvienai mamai širdis apsilietų krauju. Minčių kyla įvairių – „Kas negerai vaikui ar man?"

Lietuvio sukurtas stalo žaidimas vaikams atsidūrė pasaulio geriausiųjų trejetuke

Lietuvoje sukurtas stalo žaidimas „Emojito" - geriausių pasaulio stalo žaidimų vaikams trejetuke!

Trys smagūs žaidimai vaikams lauke

Kad pasivaikščiojimas lauke nebūtų nuobodus, galima pažaisti. Vaikutis čiupinėdamas, vartydamas rankytėse įvairių formų daiktus lavina smulkiąją motoriką, o dėliodamas miško radinius į krūveles - dar ir mąstymą.

8 žingsniai, kaip surengti geriausią gimtadienį vaikui

Koks yra geras vaiko gimtadienis? Toks, iš kurio svečiai nenori išeiti, ilgai prisimena ir tėvų paklausti, kaip norėtų švęsti savąjį sako: „Taip, kaip draugas“. Taigi, kokie yra gero gimtadienio komponentai?

Psichologė prašo tėvų: leiskite vaikui pykti, liūdėti ir bijoti

Kai vaikui rieda ašaros kaip pupos, dažnai pasakome: neverk! Kai pyksta, sakome: „nepyk". Ar gerai elgiamės tramdydami vaiko jausmus?

Visą dieną būnu su vaiku ir jis nemoka nė trupučio pabūti vienas: pataria psichologė

Visą dieną su vaiku praleidžianti mama klausia, kaip rasti nors minutėlę laiko sau? Vaikas neleidžia jai nė dešimt minučių ramiai pabūti.