Pedagogė – apie dienotvarkę ir vaikų savarankiškumą

Ikimokyklinukus auginantys tėvai žino, koks įtemptas gali būti šaltas žiemos rytas, kai į visus įprastus ryto ritualus – apsirengimą, pusryčius, dantų išsivalymą – vaikas reaguoja piktu, dažnai ašaromis palydimu „Ne"!
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Pedagogė – apie dienotvarkę ir vaikų savarankiškumą
© Asmeninio albumo nuotr.

Edukacinės platformos vaikams ir tėvams mazujuekspertumokykla.lt ambasadorė, „Šiaurės licėjaus" priešmokyklinio ugdymo pedagogė Jolanta Žilionytė pataria, kaip rutina ir tinkami įpročiai gali pagerinti šeimos gyvenimą.

J. Žilionytė įsitikinusi: kuo anksčiau pratinsime vaiką prie rutinos, tuo greičiau jis taps savarankiškas. Žinodamas, kada reikia keltis, vaikas miegos ramiai, nes bus tikras, kad tėvai jį pažadins tinkamu laiku. Susitaręs, kad iš mokyklos ar darželio tėvai jį pasiims penktą valandą, jis jausis saugus, dieną bus aktyvus ir žingeidus, jo neblaškys mintys apie namus ar dvejonės, kiek dar liko laukti. Labai svarbu yra visiems šeimos nariams laikytis susitarimų, antraip atsiras nesaugumas, nepasitikėjimas.

Vaiko kasdieniai įpročiai turėtų būti formuojami atsižvelgiant į jo amžių. Jau kūdikis žino, kad blogai pasijutęs jis gali verkti ir šitaip sulaukti pagalbos. Tačiau paūgėjęs vaikas jau mokomas, kad pagalbos galima tiesiog paprašyti, nebūtina kelti balso tono, verkti.

Dvejų-trejų metų vaikui tampa ypač svarbi verbalinė komunikacija. Visus norus jis geba išreikšti ne gestikuliuodamas, o kalbėdamas. Tokio amžiaus vaikai mokosi labai greitai, todėl vieną kartą nusileidus ar neištesėjus pažado vaiko atžvilgiu, žala gali būti sunkiai atitaisoma.

Derybos su tokio amžiaus vaiku labai svarbios jo raidos etape, tačiau derantis svarbu nepamiršti, kad tai ne suaugęs žmogus, o vaikas, kuriam reikia labai tiksliai ir aiškiai suformuluoti susitarimo reikšmę ir pasekmes jo nesilaikant. Suaugusysis turi vaikui išaiškinti, kad susitarimai ir jų laikymasis svarbus paties vaiko saugumui, gerovei ir tinkamam elgesiui formuoti. Vaikas geriau įsisavintų gautą informaciją, jeigu ją lydėtų pavyzdžiai iš jau buvusių situacijų, arba būtų gretinami su animacinio filmo, knygos moralu.

Pagrindiniai ikimokyklinuko dienotvarkės principai:

  • Ikimokyklinukui augant, jo dienotvarkė pamažu pildoma, joje atsiranda teisės ir pareigos. Svarbu, kad tarp jų būtų išlaikytas balansas.

  • Pavyzdžiui, dvejų-trejų metų vaikas turi teisę pasirinkti, su kokiais žaislais nori žaisti. Tačiau jis jau turi ir pareigą – po žaidimo susitvarkyti.

  • Ketverių-penkerių metų vaikas gali pasirinkti, ar norėtų pasėti sėklytes į žemę ir stebėti, kas iš jų užaugs. Tam jis turi pareigą – kasdien augalėlį laistyti.

  • Šešerių-devynerių metų vaiko teisė žaisti yra namuose ant kilimo, o pareiga – tą kilimą išsiurbti.

  • Remiantis teisių ir pareigų balansu galima į dienotvarkę įtraukti miego valandas (teisė – atsibudus ryte pažiūrėti filmuką, pareiga – gultis ir keltis sutartą valandą), leidžiamą laiką prie televizoriaus (teisė – pažiūrėti mėgstamą laidą, pareiga – prieš tai pavakarieniauti ir nukraustyti stalą) ir kt.

  • Svarbu nepamiršti, kad kiekvienas vaikas labai individualus ir savitas, kuriant dienos režimą svarbu, kad planas būtų patrauklus vaikui, todėl plano kūrime turi dalyvauti ir jis pats.

  • Kadangi vaikams greitai atsibosta monotonija, be to jie auga ir bręsta, planas turėtų būti keičiamas ir tobulinamas mažiausiai kas pusmetį.

  • Kad dienos ar savaitės planas būtų lengviau įsimenamas, jį reikia pateikti vizualiai ir pakabinti matomoje vietoje. Galima sudaryti svarbiausių dienos darbų grafiką, kuriame visi šeimos nariai – ir tėvai, ir vaikai žymėtų, kada išsivalė dantis, paklojo lovą ir kt.

  • Svarbu, kad už tinkamą dienotvarkės laikymąsi vaikas būtų įvertintas, paskatintas, apdovanotas.

„Pastebiu, kad tėvai nuo mažens vaikams netinkamai pateikia taisyklių sąvoką. Dažnas vaikas, atėjęs į mokyklą, taisykles supranta kaip draudimą daryti kažkokį veiksmą, sakyti kažkokį žodį ar imti kažkokį daiktą. Tačiau jeigu mes nuo mažens vaikams skiepysime tinkamą taisyklių apibūdinimą, jų kūrimas ir laikymasis jiems bus malonus ir lengvai pasiekiamas. Kuriant šeimos susitarimus, pačiame procese būtinai turi dalyvauti visi šeimos nariai, tačiau prieš tai darant su vaiku, labai svarbu, kad taisykles aptartų abu tėvai ir priimtu abiem pusėms tinkantį variantą. Kuriant taisykles reikia išklausyti vaiko pasiūlymų, aptarti visus išsakytus variantus, turi būti sudaryta atmosfera, kurioje vaikas jausis lygiavertis taisyklių kūrėjas: jūs kuriate man – aš kuriu jums. Tokiu atvejų suaugusieji formuoja vaiko pasirinkimo laisvę, bet taip pat ugdo sveikos gyvensenos įgūdžius", - pabrėžia J. Žilionytė.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

10 požymių, kad auginate išskirtiniais gabumais apdovanotą vaiką (1)

Dauguma tėvelių ir mamyčių mano, kad jų atžala turi išskirtinių talentų, tačiau daugumą vaikų genijais galėtų pavadinti nebent jų pačių tėvai.

Išsiskyrusi mama: pradėjus gyventi su draugu, pasikeitė vaiko elgesys (10)

Išsiskyrusi mama kuria naujus santykius su vyru ir neabejoja, kad draugas myli jos sūnų. Tačiau kai jie apsigyveno drauge, berniuko elgesys pasikeitė į blogąją pusę. Ką patars mamai psichologė?

Trys iššūkiai tėvams, kurie augina vaikus

Alfredas Adleris (1870-1937), Individualiosios psichologijos kūrėjas, daug dėmesio skyrė socialinei vaikų gyvenimo situacijai, jų ankstyviesiems santykiams su tėvais bei broliais ir seserimis, auklėjimo stiliui, šeimos atmosferai.

Nesusitvarkau su vaiku, jis nuolat atsikalbinėja ir negražiai kalba (14)

Redakcija gavo trijų sūnų mamos laišką, kuriame ji klausia patarimo dėl savo penkiamečio elgesio. Moteris sako, kad vaikas atsikalbinėja ir namie, ir darželyje. Be to, auklėtojos sako, kad berniukas negražiai kalba kitų akivaizdoje.

Skausminga šeimos patirtis: iki 3 metų vaikas naktimis kėlėsi po 10 kartų (48)

Publikavę TavoVaikas.lt portale straipsnį apie neramų kūdikių miegą („Padėkite, auginu neramų vaiką, kuris niekada neužmiega pats"), sulaukėme tėčio Martyno laiško. Jis norėjo pasidalinti savo šeimos neeiline patirtimi.

„Pypliukas“: kaip išvengti vaikų isterijų parduotuvėje

Televizijos laida „Pypliukas“ pradeda naują sezoną ir pirmoje savo laidoje aptaria kelias vaikus auginantiems tėvams rūpimas temas.

Psichologė – apie vieną tėvų daromą klaidą, kuri skaudžiai atsiliepia vaikui (3)

Prieš skaitant šį straipsnį rekomenduojame atlikti nedidelį, bet įdomų tyrimą: suskaičiuokite, kiek kartų per dieną meluojate.

Kas yra išmintinga tėvų meilė ir kodėl mes užauginame nelaimingus vaikus

Esu sutikusi ne vieną suaugusį žmogų, kuris yra laimingas, kai jaučiasi nelaimingas.

Būkite žmonės, neverskite to daryti vaikų (11)

„Lenk medį, kol jaunas“. Taip, yra tokia lietuvių liaudies patarlė, tačiau nesupraskite jos paraidžiui, kai kalbame apie vaikų auklėjimą. Vaikų nereikia nei „perlaužti“, nei versti kažką daryti. Su jais reikia kalbėtis ir tartis.

6 frazės, kurių mūsų vaikams reikia kaip duonos kasdienės (2)

Kaip dažnai sakote vaikui, kad jį mylite? Ar parodote tą ir veiksmais? Jūsų dėmesiui - dar šešios frazės, kurių vaikui reikia ne mažiau, kaip „Aš tave myliu“.

Vienas populiarus auklėjimo metodas kenkia vaikams labiau už viską (5)

Egzistuoja vienas auklėjimo metodas, kuris labai paplitęs. Ir tik nedaugelis tėvų žino, ką jie daro savo vaikui.

7 skirtumai tarp įprastų ir išmintingų tėvų

Vaikams nereikia tobulų tėvų, jiems reikia išmintingų tėvų.

Psichologė: trokšdamas tėvų dėmesio, vaikas gali elgtis netinkamai

Gimus naujagimiui, pasikeitė vyresniojo vaiko elgesys. Mama sako, kad nebesusitvarko su šešiamečiu ir klausia patarimo specialisto.

Tomas Lagūnavičius: už kaprizų slepiasi nepatenkinti vaiko troškimai

Jei jūsų vaikas neklauso, rodo „ožius", iš principo tai yra gerai. Normalu, nes jis bręsta. Formuojasi jo vidinis „aš". Tačiau vaiko noras tapti kuo greičiau savarankišku, sukelia labai daug nepatogumų tėvams.

Pirmojo nevalstybinio darželio Kaune įkūrėja neieškojo pedagogų su diplomais

Šiandien Kaune skaičiuojama 20 privataus ugdymo erdvių darželinukams, bet 2010 m. tokios vietos nebuvo, ir Rasa Tamašauskaitė įkūrė pirmą privatų darželį mieste, kurį ir pavadino Kauno privačiu darželiu.