4 kruopų košės, kurių mūsų močiutės nežinojo, o mes šiandien mielai kertame

Avižų, grikių, manų ar ryžių košes Lietuvoje valgo kone kiekviena šeima. Tuo tarpu apie sparčiai populiarėjančias bolivinės balandos, kuskuso ar bulguro kruopas žinome tikrai dar ne visi.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Bulguras

Bulguras - kruopos iš nuplikytų, išdžiovintų ir pagarintų kietųjų kviečių. Pagarinus grūdai džiovinami saulėje. Būtent pagarinimas ir džiovinimas suteikia būsimam patiekalui iš šių kruopų nepamirštamą skonį ir aromatą.

4 kruopų košės, kurių mūsų močiutės nežinojo, o mes šiandien mielai kertame
© Vida Press

Pirminiais, nepatikslintais duomenimis, bulgurą gamina jau 4 000 metų. Dabar šios kruopos ypač populiarios šalyse su turtinga kulinarine praeitimi: Armėnijoje, Indijoje, Artimųjų Rytų šalyse ir visose Viduržemio jūros šalyse.

Naudingos ypatybės

Vertingiausios nevalytos rusvos spalvos kruopos, nuo kurių nenuimtos daug mikroelementų turinčios luobelės. Bulguras turi daug vitaminų, ypač B grupės vitaminų, K, E, beta karotino, mikroelementų (fosforo, geležies, seleno, vario, cinko, mangano, kalio, natrio, kalcio). Kruopose yra nesočiųjų riebalų rūgščių, sacharidų, ląstelienos. Reguliariai valgyti bulgurą ypač naudinga nervų sistemai, nes jai būtini B grupės vitaminai. Didelis kiekis mineralinių druskų padeda atstatyti medžiagų apykaitą, atgaivina odą, plaukus. Veidas įgauna sveiką atspalvį, plaukai ima blizgėti, greičiau augti. Šias kruopas organizmas lengvai įsisavina, virškina.

Kaip gaminti

Jas galima patiekti garnyrui, jos gali būti plovo, salotų, sriubų ingredientas. Yra smulkinto bulguro. Iš šių kruopų galima gaminti blynelius, kotletus. Kruopos verdamos apie 20 min. Jei pamerksite iš vakaro, virs trumpiau, išsiskirs klijinga medžiaga.

Bolivinė balanda

Bolivinė balanda - vienmetis augalas iš Andų. Laikomas pseudo grūdine kultūra. Na, bet inkams tai buvo vienas iš trijų maisto šaltinių. Inkai netgi vadino jas auksiniais grūdais.

4 kruopų košės, kurių mūsų močiutės nežinojo, o mes šiandien mielai kertame
© Vida Press

Naudingos ypatybės

Bolivinės balandos laikomos vienu iš gausiausių baltymų šaltiniu, kurie labai panašūs į augalinius baltymus. Tai ypač naudinga mėsos atsisakiusiems žmonėms.

Pagal amino rūgštis, kurių yra apie 20, bolivinė balanda panaši į pieną. Kruopose ir angliavandenių, riebalų, ląstelienos, mineralų, B grupės vitaminų, taip pat kalcio, geležies, fosforo, pagal kurio kiekį kruopos nenusileidžia žuviai.

Kaip gaminti

Labai dažnai bolivinė balanda pakeičia ryžius ar grikius. Kruopos gali būti ne tik garnyras, bet ir pagrindinis ingredientas šiltoms salotoms, sriuboms. Bolivinės balandos kruopos verdamos kaip ir dauguma kruopų. Prieš virimą patartina perplauti, paskui užpilkite dvigubai didesniu kiekiu vandens, virkite 15 - 20 min.

Kukurūzų kruopos

Kukurūzų kruopos yra iš maltų kukurūzų grūdų. Šių kruopų košė naudinga, nes net termiškai apdorojus išsaugo visas vertingas ypatybes. Patariama valgyti žmonėms, kuriuos vargina alergijos, nes priskiriama prie mažai alergenų turinčių produktų.

4 kruopų košės, kurių mūsų močiutės nežinojo, o mes šiandien mielai kertame
© Vida Press

Naudingos ypatybės

Kukurūzų kruopos garsėja detoksikuojančiomis ypatybėmis - šalina iš organizmo kenksmingas medžiagas, radionuklidus ir toksinus. Jose daug B grupės vitaminų, E, A, mikroelementų - silicio, geležies ir daugelio kitų. Dėl 80 proc. nesočiųjų riebalų rūgščių kukurūzų kruopos priskiriamos prie produktų, kurie reguliuoja cholesterolio lygį. Dietologai rekomenduoja valgyti kukurūzų kruopų kelis kartus per savaitę, kad gautumėte visų vertingų medžiagų, kurių jose yra.

Kaip gaminti

Virti kukurūzų košę labai paprasta su vandeniu ar su pienu - 1 stiklinė kruopų ir 2 stiklinės vandens ar pieno. Iš kukurūzų kruopų miltų kepa įvairius kepinius, itališką polentą bei blynelius.

Kuskusas

Kuskusas - kvietinių kruopų rūšis. Dabar kuskusą gamina iš manų kruopų, kurios gaunamos iš kietųjų kviečių. Pirmą kartą kuskusas paminėtas XIII a. kulinarinėje knygoje. Manoma, kad pirmi kuskusą pradėjo gaminti berberai. Vienu metu kuskusą gamindavo tik Artimuosiuose Rytuose ir Viduržemio jūros šalyse, paskui pamėgo visas pasaulis.

4 kruopų košės, kurių mūsų močiutės nežinojo, o mes šiandien mielai kertame
© Vida Press

Naudingos ypatybės

Kruopose daug vario, kuris stiprina plaukus. Varis labai svarbus, norint padidinti hemoglobino kiekį, svarbus sąnarių sveikatai. Košėje esantis vitaminas B5 saugo nuo nemigos ir pervargimo. Kuskusas naudingas turintiems virškinimo sutrikimų. Puikiai tinka norinčioms sulieknėti moterims.

Kaip gaminti

Geriausia kruopas gaminti garuose - tada košė nebūna per minkšta, joje išlieka B grupės vitaminai. Galima kruopas tiesiog užpilti verdančiu vandeniu, uždengti indą ir kiek palaikyti. Kuskusas tinka įvairiems kepiniams, salotoms.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

9 maisto produktai, kurie stiprina vaiko protą

Tam, kad vaikas augtų sveikas, jam reikia pilnavertės mitybos nuo mažų dienų. Ypač atkreipkite dėmesį į mokyklinio amžiaus vaikų mitybą.

Kaip suderinti sveiką vaiko mitybą ir malonumą

Nerasime vaiko, kuris nemėgtų saldumynų. Tačiau rūpestingi tėvai supranta, kad gardėsiai negerai nei figūrai, nei dantims, tačiau negi vaiką paliksi be saldumynų... Kokią rasti išeitį?

Jei ant maisto produkto parašyta „skirta vaikams“, išlikite budrūs – tai gali būti spąstai (1)

Parduotuvių lentynose dažnai išvystame maisto produktų, kurių etiketėse puikuojasi mažąjį pirkėją viliojantys spalvoti piešinukai ir net užrašai „skirta vaikams". Ar tikrai jie pagaminti kokybiškiau nei suaugusiųjų maistas ir yra palankūs vaikų sveikatai?

Kaip išrinkti vaikui batus, kurie nedarytų žalos jo pėdutei

Kiekvienas vaikas yra individualus ne tik savo pomėgiais, charakteriu, būdo savybėmis, tačiau ir savo fiziologiniais procesais.

Kaip namų sąlygomis džiovinti uogas, kad jos džiugintų visus metus

Šviežių uogų sezonas netrukus pasibaigs, bet jomis mėgautis galime ne tik vasarą. Tereikia žinoti keletą pagrindinių taisyklių, kaip mėgstamiausias uogas sudžiovinti, kad jos būtų ne tik gardžios, bet ir išlaikytų kuo daugiau naudingųjų savybių.

Šiemet per pusmetį užregistruota daugiau susirgimų pneumokokine infekcija

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje sergamumas pneumokokine infekcija padidėjo beveik 40 proc. lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.

Rūkote ir turite vaikų? – Tuomet turėtumėte suklusti

Ne paslaptis, kad pasyvus rūkymas, arba kitaip – kvėpavimas cigarečių dūmų užterštu oru, kelia pavojų sveikatai.

7 klausimai mitybos specialistei apie ledus ir firminis naminių ledų receptas

„Ledų sezonas“ tęsiasi, ir daugeliui tėvų kyla klausimų: kiek ir kokių ledų galima per dieną suvalgyti vaikui? Ar jis neperšals, jei juos valgys kasdien?

Kirmėlės gali sukelti ir rimtų sveikatos problemų: kaip apsaugoti vaikus

Tikimybė užsikrėsti kirmėlėmis ypač padidėja šiltuoju sezonu, kuomet vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia gamtoje, nepaisydami kai kurių tėvų įspėjimų, tokių kaip „nusiplauk rankas po žaidimų kieme" ar „nevalgyk neplautų vaisių ir daržovių".

9 mėgstamiausios lietuvių uogos ir jų gydomosios savybės

Miškai ir sodai sunokino įvairiausių uogų. Vasarą vaikai jas valgo rieškučiomis. Kokių gerųjų savybių turi mėgstamiausios lietuvių uogos?

Žinomos moterys atskleidė savo šeimų sveikos mitybos paslaptis (1)

Sveikatai palanki mityba nėra mada ar pomėgis, tai sąmoningas pasirinkimas būti sveikesniam.

Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą? (2)

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad vaikų iki 18 metų dantų priežiūra, gydymas papildomai nekainuoja, nes šias paslaugas apmoka ligonių kasos.

Padidėję limfmazgiai vaikui – ar verta sunerimti?

Padidėję limfmazgiai vaikui – pakankamai dažna, ankstyvoje vaikystėje pasitaikanti problema.

Medikai pataria, ką daryti įsisiurbus erkei (27)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) išplatino pranešimą, kuriame informuoja, kaip elgtis, jei įsisiurbia erkė.

8 mitybos specialistės patarimai tėvams, kaip užkirsti kelią vaiko apkūnumui (3)

Vaikų sveikata, valgymo įpročiai ir kūno linijos priklauso tik nuo tėvų, nors apkūnių vaikų tėvai dažnai tik skėsčioja rankomis, nežinodami, ko griebtis. Dietologai pataria patyrinėti savo valgymo įpročius ir nebedaryti svarbiausių klaidų, kurios tukina jūsų atžalas.