Dietologė: kiek vaisių ir daržovių reikia suvalgyti per dieną

Įsiūlyti mažiesiems daržovių - tikras iššūkis. Bandymas vietoje saldumyno pasiūlyti morką, paprikos ar agurko lazdelę neretai baigiasi ašaromis. O juk kiekviena mama žino, kad daržovės - nepakeičiama sveikos mitybos dalis.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Patarimais, kaip vaikams įsiūlyti sveikus užkandžius ir pripratinti jais keisti šokoladukus ir bandeles, pataria dietologė Žana Antonova.

Kokias įžvelgiate vaikų mitybos tendencijas Lietuvoje?

Deja, matyti, kad vaikų mityba nėra subalansuota. Statistika rodo, kad viršsvorį turinčių vaikų skaičius auga. Pirmiausia, tai lemia netinkami mitybos įpročiai, susiformavę šeimose. Turime atkreipti dėmesį į vaikų mitybą ir mokytis vaikus rinktis tinkamą maistą ir užkandžius ne tik namuose, bet ir mokykloje.

Kokį maistą vaikai labiausiai mėgsta ir renkasi dažniausiai?

Dauguma vaikų (ypač tie, kurių mityba nėra tinkamai subalansuota) su pasimėgavimu valgo itin saldžius, sūrius ar riebius produktus. Jie vengia arba išvis atsisako šviežių daržovių ir vaisių. Tačiau, mano galva, daugeliu atvejų tai nėra vaikų kaltė. Vaikų mitybos įpročiai susiformuoja šeimose, stebint tėvus. Jei tėvai rodo netinkamos mitybos pavyzdį, nevalgo daržovių ir vaisių, nieko keisto, kad jų vaikai nekreipia dėmesio į sveiką mitybą.

Ką patartumėte tėvams, siekiantiems pratinti vaikus prie sveikos mitybos?

Vaikų mityba turi būti įvairi, kupina vitaminų, mineralų ir baltymų. Svarbu, kad su maistu vaikai gautų reikiamą kalorijų normą. Vaikų mityboje turėtų būti visų maisto grupių produktų: duonos, grūdų, bulvių, daržovių, mėsos, vaisių, vištienos, žuvies, pieno... Visi šie produktai svarbūs organizmui, svarbu pasirinkti ir tinkamą jų kiekį. Tik visavertiškai besimaitinančių vaikų organizme netrūks svarbiausių maistinių medžiagų.

Koks daržovių ir vaisių kiekis rekomenduojamas vaikams per dieną?

Vaisiai ir daržovės turėtų būti neatsiejama vaikų mitybos dalis. Tai - vitaminų, mineralų ir geležies šaltinis. Pasaulio sveikatos organizacija siūlo suvalgyti 300-400 gramų vaisių ir daržovių kiekvieną dieną. Šį kiekį rekomenduojama suskirstyti į 3-5 užkandžių porcijas per dieną.

Vaikai paprastai būna gana išrankūs, kaip jiems patraukliai paruošti vaisius ir daržoves?

Daugeliu atvejų vaikų išrankumas maistui yra išaugamas. Didžiausią įtaką jų maisto pasirinkimui turi tėvai. Būtent jie ir turėtų tapti pavyzdžiu vaikams ir patys valgyti reikiamą daržovių ir vaisių kiekį per dieną. Visiškai nebūtina vaikus versti valgyti šiuos produktus, pakanka paaiškinti, kodėl svarbu sveikai maitintis, paversti daržovių ar vaisių valgymą žaidimu. Vaikams labiausiai patinka valgyti tai, kas įdomiai ir gražiai atrodo, tad jei tėvams pavyktų daržoves paversti spalvingais gyvūnėliais, raidėmis ar paprastu galvosūkiu lėkštėje, vaikams šie produktai atrodytų patrauklesni. Taip pat rekomenduočiau įtraukti vaikus į maisto gaminimo procesą, tapus proceso dalimi, vaikai palankiau reaguos į daržoves lėkštėje.

Svarbu vaikams įdiegti sveikos mitybos principus dar vaikystėje, mat tuomet jie imliausi. Taip pat daržoves ir vaisius galima pakeisti glotnučiais ar sultimis. Pastarieji produktai gali atstoti dienos vaisių ir daržovių porcijas be to kur kas patraukliau atrodo yra greitai suvartojami.

Vaikams iki 6 metų kasdien rekomenduojama išgerti mažiausiai vieną stiklinę sulčių ar glotnučių. Tai - bene lengviausia forma, kuria galima pateikti vaisius ir daržoves. Sultyse ir glotnučiuose gausu vitaminų, mineralų, makro ir mikro elementų, antioksidantų ir kitų biologiškai aktyvių elementų. Šie produktai kur kas naudingesni nei saldainiai ar kiti užkandžiai, mat juose draudžiama dėti papildomų saldiklių, jie natūraliai saldūs, juose gausu gerojo cukraus, kuris suteikia energijos ir yra greitai pasisavinamas organizmo.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.

Gydytoja: ką daryti, jei užklupo kosulys

Turbūt nėra dienos, kada nekosėtumėme. Dažniausiai mes taip įpratę prie kosulio, kad net nepastebime. Kai jau kosulys tampa pastebimas, ypač vaikams, tik tuomet sunerimstame – ir vėl jis susirgo... Ir vėl mums reikės keisti savo planus, nes reikės slaugyti sergantį vaiką...

Gydytoja dietologė: kasdien turime suvalgyti ne mažiau 400 g daržovių ir 300 g vaisių (1)

Vaisiai ir daržovės, sultys ir glotnučiai – svarbi gerai subalansuotos mitybos dalis, tiek kaip pagrindinis patiekalas, pavyzdžiui, pusryčiai, tiek ir kaip užkandis dienos metu.

Gydytoja – apie žuvų taukų svarbą vaikų sveikatai

Šiuolaikiniams vaikams tenka daugybė įvairiausių iššūkių, o juos įveikti nėra paprasta – vis daugiau informacijos vaikai gauna naudodamiesi naujomis technologijomis, jų miego laikas per pastaruosius 20 metų sutrumpėjo valanda, jie vis mažiau bendrauja su bendraamžiais, tėvais ir seneliais, mažiau sportuoja ir žaidžia lauke, jiems žymiai daugiau greito ir nesveiko maisto pagundų.

Atlėpusios vaiko ausys: kada reikia operuoti?

Atlėpusios ausys – tai dažniausiai pasitaikanti įgimta ausų deformacija.

9 gėrimai užklupus peršalimo ligoms

Pajutus pirmuosius peršalimo simptomus, verta nepamiršti ir liaudies medicinos - arbatų, šiltų gėrimų, kompresų ir vonelių. Jūsų dėmesiui – 9 gėrimų receptai, kuriuos pravartu žinoti susirgus.

5 priežastys, kodėl vaikai dažnai serga (2)

Nuolatinių peršalimų priežastimi gali tapti alergija, ėduonis ar net netinkama apranga. Kaip išvengti ligų, pataria pediatrai.

Gydytoja alergologė: specifinę imunoterapiją geriausia pradėti rudenį ir žiemą

Pasak Vaikų ligoninės gydytojos alergologės ir klinikinės imunologės Neringos Stirbienės, ne visi, kurie yra patyrę sunkių alerginių reakcijų dėl bičių, vapsvų, širšių ar kitų plėviasparnių vabzdžių įgėlimo, yra girdėję, kad gyventi be baimės padeda specifinė imunoterapija, dėl kurios į gydytojus reikėtų kreiptis ne atėjus šiltajam sezonui, o būtent dabar – rudenį ir žiemą.

3 pagrindiniai vaikų peršalimo simptomai ir kaip juos įveikti

Bijoti vaikų peršalimo nereikia – tai normali imuninės sistemos vystymosi dalis.

5 maisto produktai, kurie daro neigiamą poveikį vaiko nuotaikai

Tėvai intuityviai žino, koks maistas daro poveikį jų vaiko elgesiui ir nuotaikai. Žinome, kad saldainiai, pavyzdžiui, sukelia hiperaktyvumo priepuolius. Tačiau vaiko nuotaika gali pakisti ne tik dėl cukraus – užkandžiuose ir maisto produktuose, kuriuos duodame savo mažiesiems, egzistuoja ir daugiau kaltininkų.

Šunų terapija vaikams: kokios veislės labiausiai tam tinka

Tinklaraštį „Švelni tėvystė“ rašanti medicinos psichologė Milda Kukulskienė pasakoja apie keturkojus terapeutų padėjėjus – šunis.

8 įpročiai, kad jūsų vaikai darželyje ar mokykloje nesusirgtų

Mokslo metai – nelengvas laikas ne tik vaikui, bet ir jo tėvams. Kygos, daugybė kanceliarinių prekių, namų darbai. Iš esmės tai – malonūs rūpesčiai, išskyrus vieną – darželyje ir mokykloje prasideda ligos, kuriomis vieni nuo kitų užsikrečia.

5 mitybos specialistės patarimai, ką sveikiausia valgyti vaikams

Vaikai Lietuvoje vis dar mielai valgo dešreles, mielinius ir miltinius blynus, kotletus su riebiais padažais, bulvytes fri ir kitus menkaverčius patiekalus. Taip, jie sotūs, bet ar sveiki?

Dažniausios ligos Lietuvoje, kurias sukelia kirmėlės (3)

Kai tik vaikas ima griežti dantimis, pagalvojame, kad gal jis turi kirmėlių. Ar išties taip yra? Kada duoti vaistų?