Dietologė: kiek vaisių ir daržovių reikia suvalgyti per dieną

Įsiūlyti mažiesiems daržovių - tikras iššūkis. Bandymas vietoje saldumyno pasiūlyti morką, paprikos ar agurko lazdelę neretai baigiasi ašaromis. O juk kiekviena mama žino, kad daržovės - nepakeičiama sveikos mitybos dalis.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Patarimais, kaip vaikams įsiūlyti sveikus užkandžius ir pripratinti jais keisti šokoladukus ir bandeles, pataria dietologė Žana Antonova.

Kokias įžvelgiate vaikų mitybos tendencijas Lietuvoje?

Deja, matyti, kad vaikų mityba nėra subalansuota. Statistika rodo, kad viršsvorį turinčių vaikų skaičius auga. Pirmiausia, tai lemia netinkami mitybos įpročiai, susiformavę šeimose. Turime atkreipti dėmesį į vaikų mitybą ir mokytis vaikus rinktis tinkamą maistą ir užkandžius ne tik namuose, bet ir mokykloje.

Kokį maistą vaikai labiausiai mėgsta ir renkasi dažniausiai?

Dauguma vaikų (ypač tie, kurių mityba nėra tinkamai subalansuota) su pasimėgavimu valgo itin saldžius, sūrius ar riebius produktus. Jie vengia arba išvis atsisako šviežių daržovių ir vaisių. Tačiau, mano galva, daugeliu atvejų tai nėra vaikų kaltė. Vaikų mitybos įpročiai susiformuoja šeimose, stebint tėvus. Jei tėvai rodo netinkamos mitybos pavyzdį, nevalgo daržovių ir vaisių, nieko keisto, kad jų vaikai nekreipia dėmesio į sveiką mitybą.

Ką patartumėte tėvams, siekiantiems pratinti vaikus prie sveikos mitybos?

Vaikų mityba turi būti įvairi, kupina vitaminų, mineralų ir baltymų. Svarbu, kad su maistu vaikai gautų reikiamą kalorijų normą. Vaikų mityboje turėtų būti visų maisto grupių produktų: duonos, grūdų, bulvių, daržovių, mėsos, vaisių, vištienos, žuvies, pieno... Visi šie produktai svarbūs organizmui, svarbu pasirinkti ir tinkamą jų kiekį. Tik visavertiškai besimaitinančių vaikų organizme netrūks svarbiausių maistinių medžiagų.

Koks daržovių ir vaisių kiekis rekomenduojamas vaikams per dieną?

Vaisiai ir daržovės turėtų būti neatsiejama vaikų mitybos dalis. Tai - vitaminų, mineralų ir geležies šaltinis. Pasaulio sveikatos organizacija siūlo suvalgyti 300-400 gramų vaisių ir daržovių kiekvieną dieną. Šį kiekį rekomenduojama suskirstyti į 3-5 užkandžių porcijas per dieną.

Vaikai paprastai būna gana išrankūs, kaip jiems patraukliai paruošti vaisius ir daržoves?

Daugeliu atvejų vaikų išrankumas maistui yra išaugamas. Didžiausią įtaką jų maisto pasirinkimui turi tėvai. Būtent jie ir turėtų tapti pavyzdžiu vaikams ir patys valgyti reikiamą daržovių ir vaisių kiekį per dieną. Visiškai nebūtina vaikus versti valgyti šiuos produktus, pakanka paaiškinti, kodėl svarbu sveikai maitintis, paversti daržovių ar vaisių valgymą žaidimu. Vaikams labiausiai patinka valgyti tai, kas įdomiai ir gražiai atrodo, tad jei tėvams pavyktų daržoves paversti spalvingais gyvūnėliais, raidėmis ar paprastu galvosūkiu lėkštėje, vaikams šie produktai atrodytų patrauklesni. Taip pat rekomenduočiau įtraukti vaikus į maisto gaminimo procesą, tapus proceso dalimi, vaikai palankiau reaguos į daržoves lėkštėje.

Svarbu vaikams įdiegti sveikos mitybos principus dar vaikystėje, mat tuomet jie imliausi. Taip pat daržoves ir vaisius galima pakeisti glotnučiais ar sultimis. Pastarieji produktai gali atstoti dienos vaisių ir daržovių porcijas be to kur kas patraukliau atrodo yra greitai suvartojami.

Vaikams iki 6 metų kasdien rekomenduojama išgerti mažiausiai vieną stiklinę sulčių ar glotnučių. Tai - bene lengviausia forma, kuria galima pateikti vaisius ir daržoves. Sultyse ir glotnučiuose gausu vitaminų, mineralų, makro ir mikro elementų, antioksidantų ir kitų biologiškai aktyvių elementų. Šie produktai kur kas naudingesni nei saldainiai ar kiti užkandžiai, mat juose draudžiama dėti papildomų saldiklių, jie natūraliai saldūs, juose gausu gerojo cukraus, kuris suteikia energijos ir yra greitai pasisavinamas organizmo.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.

Lietuvos vaikai suvartoja keturiskart daugiau cukraus už normą: kur ir kiek jo pridėta

Lietuvos gyventojai kasdieną gauna vidutiniškai 22 proc. daugiau cukraus, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Vaikai suvartoja dar daugiau - kai kurių tyrimų duomenimis, net keturis kartus daugiau nei norma.

Važiuojant supa ir pykina: kaip padėti vaikui

Šylant orams vis dažniau savo vaikus sodinsime į automobilius ir vyksime poilsiauti. Deja, kai kurie tėvai jau žino, kad kelionės ne visada būna malonios.

Gydytoja Evelina Nevardauskaitė-Rudzikienė – apie natūralias gydymo priemones susirgus vaikui

Šiais laikais pasaulyje populiarėjanti sveikos gyvensenos ir natūralumo tendencija tampa aktuali ir gydant vaikus.

Indrė Kavaliauskaitė Morkūnienė atskleidė, kaip savo vaikus gydo be vaistų

Šiais laikais apie vaikų priežiūrą tėvai gali rasti gausybę informacijos – kaip gydyti, kokius metodus taikyti ir kaip išvengti ligų.

Ledų sezonas: kokių ir kiek per dieną sveika valgyti vaikui

Kas pasaulyje skaniausia? Uždavus šį klausimą vaikui, visai tikėtina, kad dėl prizinės vietos rungsis ir ledai. Kokie ledai tinkamiausi vaikui ir kada geriau jų neduoti?

Vaiką atakuoja alergija: svarbu žinoti

Kaip sužinoti, ar mažylis tikrai alergiškas?

Kamuoja sausas kosulys: 10 priežasčių, kodėl

Sausas kosulys – ne vienos ligos požymis. Štai 10 galimų priežasčių.

Nemaloni akių liga, neaplenkianti ir vaikų

Ką daryti, jeigu ant vaiko akių vokų neretai atsiranda miežis?

Profesorė – apie vitamino D trūkumą ir poveikį sveikatai

Devyniems iš dešimties Lietuvos gyventojų trūksta vitamino D. Nors apie jo naudą pastaraisiais metais imta nemažai kalbėti, tačiau Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro (VU GMC) Biotechnologijos instituto profesorė imunologė Aurelija Žvirblienė pastebi, kad ne visada viešojoje erdvėje pateikiama informacija būna moksliškai pagrįsta.

Nieku gyvu nedažykite kiaušinių šiais būdais, ypač, jei auginate vaikus (1)

Velykiniai kiaušiniai: kaip marginti, kad nepakenktume sveikatai? Į šį klausimą atsako Baltijos aplinkos forumo cheminių medžiagų specialistai išplatintame pranešime spaudai.