Dietologė: kiek vaisių ir daržovių reikia suvalgyti per dieną

Įsiūlyti mažiesiems daržovių - tikras iššūkis. Bandymas vietoje saldumyno pasiūlyti morką, paprikos ar agurko lazdelę neretai baigiasi ašaromis. O juk kiekviena mama žino, kad daržovės - nepakeičiama sveikos mitybos dalis.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Patarimais, kaip vaikams įsiūlyti sveikus užkandžius ir pripratinti jais keisti šokoladukus ir bandeles, pataria dietologė Žana Antonova.

Kokias įžvelgiate vaikų mitybos tendencijas Lietuvoje?

Deja, matyti, kad vaikų mityba nėra subalansuota. Statistika rodo, kad viršsvorį turinčių vaikų skaičius auga. Pirmiausia, tai lemia netinkami mitybos įpročiai, susiformavę šeimose. Turime atkreipti dėmesį į vaikų mitybą ir mokytis vaikus rinktis tinkamą maistą ir užkandžius ne tik namuose, bet ir mokykloje.

Kokį maistą vaikai labiausiai mėgsta ir renkasi dažniausiai?

Dauguma vaikų (ypač tie, kurių mityba nėra tinkamai subalansuota) su pasimėgavimu valgo itin saldžius, sūrius ar riebius produktus. Jie vengia arba išvis atsisako šviežių daržovių ir vaisių. Tačiau, mano galva, daugeliu atvejų tai nėra vaikų kaltė. Vaikų mitybos įpročiai susiformuoja šeimose, stebint tėvus. Jei tėvai rodo netinkamos mitybos pavyzdį, nevalgo daržovių ir vaisių, nieko keisto, kad jų vaikai nekreipia dėmesio į sveiką mitybą.

Ką patartumėte tėvams, siekiantiems pratinti vaikus prie sveikos mitybos?

Vaikų mityba turi būti įvairi, kupina vitaminų, mineralų ir baltymų. Svarbu, kad su maistu vaikai gautų reikiamą kalorijų normą. Vaikų mityboje turėtų būti visų maisto grupių produktų: duonos, grūdų, bulvių, daržovių, mėsos, vaisių, vištienos, žuvies, pieno... Visi šie produktai svarbūs organizmui, svarbu pasirinkti ir tinkamą jų kiekį. Tik visavertiškai besimaitinančių vaikų organizme netrūks svarbiausių maistinių medžiagų.

Koks daržovių ir vaisių kiekis rekomenduojamas vaikams per dieną?

Vaisiai ir daržovės turėtų būti neatsiejama vaikų mitybos dalis. Tai - vitaminų, mineralų ir geležies šaltinis. Pasaulio sveikatos organizacija siūlo suvalgyti 300-400 gramų vaisių ir daržovių kiekvieną dieną. Šį kiekį rekomenduojama suskirstyti į 3-5 užkandžių porcijas per dieną.

Vaikai paprastai būna gana išrankūs, kaip jiems patraukliai paruošti vaisius ir daržoves?

Daugeliu atvejų vaikų išrankumas maistui yra išaugamas. Didžiausią įtaką jų maisto pasirinkimui turi tėvai. Būtent jie ir turėtų tapti pavyzdžiu vaikams ir patys valgyti reikiamą daržovių ir vaisių kiekį per dieną. Visiškai nebūtina vaikus versti valgyti šiuos produktus, pakanka paaiškinti, kodėl svarbu sveikai maitintis, paversti daržovių ar vaisių valgymą žaidimu. Vaikams labiausiai patinka valgyti tai, kas įdomiai ir gražiai atrodo, tad jei tėvams pavyktų daržoves paversti spalvingais gyvūnėliais, raidėmis ar paprastu galvosūkiu lėkštėje, vaikams šie produktai atrodytų patrauklesni. Taip pat rekomenduočiau įtraukti vaikus į maisto gaminimo procesą, tapus proceso dalimi, vaikai palankiau reaguos į daržoves lėkštėje.

Svarbu vaikams įdiegti sveikos mitybos principus dar vaikystėje, mat tuomet jie imliausi. Taip pat daržoves ir vaisius galima pakeisti glotnučiais ar sultimis. Pastarieji produktai gali atstoti dienos vaisių ir daržovių porcijas be to kur kas patraukliau atrodo yra greitai suvartojami.

Vaikams iki 6 metų kasdien rekomenduojama išgerti mažiausiai vieną stiklinę sulčių ar glotnučių. Tai - bene lengviausia forma, kuria galima pateikti vaisius ir daržoves. Sultyse ir glotnučiuose gausu vitaminų, mineralų, makro ir mikro elementų, antioksidantų ir kitų biologiškai aktyvių elementų. Šie produktai kur kas naudingesni nei saldainiai ar kiti užkandžiai, mat juose draudžiama dėti papildomų saldiklių, jie natūraliai saldūs, juose gausu gerojo cukraus, kuris suteikia energijos ir yra greitai pasisavinamas organizmo.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

9 maisto produktai, kurie stiprina vaiko protą

Tam, kad vaikas augtų sveikas, jam reikia pilnavertės mitybos nuo mažų dienų. Ypač atkreipkite dėmesį į mokyklinio amžiaus vaikų mitybą.

Kaip suderinti sveiką vaiko mitybą ir malonumą

Nerasime vaiko, kuris nemėgtų saldumynų. Tačiau rūpestingi tėvai supranta, kad gardėsiai negerai nei figūrai, nei dantims, tačiau negi vaiką paliksi be saldumynų... Kokią rasti išeitį?

Jei ant maisto produkto parašyta „skirta vaikams“, išlikite budrūs – tai gali būti spąstai (1)

Parduotuvių lentynose dažnai išvystame maisto produktų, kurių etiketėse puikuojasi mažąjį pirkėją viliojantys spalvoti piešinukai ir net užrašai „skirta vaikams". Ar tikrai jie pagaminti kokybiškiau nei suaugusiųjų maistas ir yra palankūs vaikų sveikatai?

Kaip išrinkti vaikui batus, kurie nedarytų žalos jo pėdutei

Kiekvienas vaikas yra individualus ne tik savo pomėgiais, charakteriu, būdo savybėmis, tačiau ir savo fiziologiniais procesais.

Kaip namų sąlygomis džiovinti uogas, kad jos džiugintų visus metus

Šviežių uogų sezonas netrukus pasibaigs, bet jomis mėgautis galime ne tik vasarą. Tereikia žinoti keletą pagrindinių taisyklių, kaip mėgstamiausias uogas sudžiovinti, kad jos būtų ne tik gardžios, bet ir išlaikytų kuo daugiau naudingųjų savybių.

Šiemet per pusmetį užregistruota daugiau susirgimų pneumokokine infekcija

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje sergamumas pneumokokine infekcija padidėjo beveik 40 proc. lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.

Rūkote ir turite vaikų? – Tuomet turėtumėte suklusti

Ne paslaptis, kad pasyvus rūkymas, arba kitaip – kvėpavimas cigarečių dūmų užterštu oru, kelia pavojų sveikatai.

7 klausimai mitybos specialistei apie ledus ir firminis naminių ledų receptas

„Ledų sezonas“ tęsiasi, ir daugeliui tėvų kyla klausimų: kiek ir kokių ledų galima per dieną suvalgyti vaikui? Ar jis neperšals, jei juos valgys kasdien?

Kirmėlės gali sukelti ir rimtų sveikatos problemų: kaip apsaugoti vaikus

Tikimybė užsikrėsti kirmėlėmis ypač padidėja šiltuoju sezonu, kuomet vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia gamtoje, nepaisydami kai kurių tėvų įspėjimų, tokių kaip „nusiplauk rankas po žaidimų kieme" ar „nevalgyk neplautų vaisių ir daržovių".

9 mėgstamiausios lietuvių uogos ir jų gydomosios savybės

Miškai ir sodai sunokino įvairiausių uogų. Vasarą vaikai jas valgo rieškučiomis. Kokių gerųjų savybių turi mėgstamiausios lietuvių uogos?

Žinomos moterys atskleidė savo šeimų sveikos mitybos paslaptis (1)

Sveikatai palanki mityba nėra mada ar pomėgis, tai sąmoningas pasirinkimas būti sveikesniam.

Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą? (2)

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad vaikų iki 18 metų dantų priežiūra, gydymas papildomai nekainuoja, nes šias paslaugas apmoka ligonių kasos.

Padidėję limfmazgiai vaikui – ar verta sunerimti?

Padidėję limfmazgiai vaikui – pakankamai dažna, ankstyvoje vaikystėje pasitaikanti problema.

Medikai pataria, ką daryti įsisiurbus erkei (27)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) išplatino pranešimą, kuriame informuoja, kaip elgtis, jei įsisiurbia erkė.

8 mitybos specialistės patarimai tėvams, kaip užkirsti kelią vaiko apkūnumui (3)

Vaikų sveikata, valgymo įpročiai ir kūno linijos priklauso tik nuo tėvų, nors apkūnių vaikų tėvai dažnai tik skėsčioja rankomis, nežinodami, ko griebtis. Dietologai pataria patyrinėti savo valgymo įpročius ir nebedaryti svarbiausių klaidų, kurios tukina jūsų atžalas.