Dietologė: kiek vaisių ir daržovių reikia suvalgyti per dieną

Įsiūlyti mažiesiems daržovių - tikras iššūkis. Bandymas vietoje saldumyno pasiūlyti morką, paprikos ar agurko lazdelę neretai baigiasi ašaromis. O juk kiekviena mama žino, kad daržovės - nepakeičiama sveikos mitybos dalis.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Patarimais, kaip vaikams įsiūlyti sveikus užkandžius ir pripratinti jais keisti šokoladukus ir bandeles, pataria dietologė Žana Antonova.

Kokias įžvelgiate vaikų mitybos tendencijas Lietuvoje?

Deja, matyti, kad vaikų mityba nėra subalansuota. Statistika rodo, kad viršsvorį turinčių vaikų skaičius auga. Pirmiausia, tai lemia netinkami mitybos įpročiai, susiformavę šeimose. Turime atkreipti dėmesį į vaikų mitybą ir mokytis vaikus rinktis tinkamą maistą ir užkandžius ne tik namuose, bet ir mokykloje.

Kokį maistą vaikai labiausiai mėgsta ir renkasi dažniausiai?

Dauguma vaikų (ypač tie, kurių mityba nėra tinkamai subalansuota) su pasimėgavimu valgo itin saldžius, sūrius ar riebius produktus. Jie vengia arba išvis atsisako šviežių daržovių ir vaisių. Tačiau, mano galva, daugeliu atvejų tai nėra vaikų kaltė. Vaikų mitybos įpročiai susiformuoja šeimose, stebint tėvus. Jei tėvai rodo netinkamos mitybos pavyzdį, nevalgo daržovių ir vaisių, nieko keisto, kad jų vaikai nekreipia dėmesio į sveiką mitybą.

Ką patartumėte tėvams, siekiantiems pratinti vaikus prie sveikos mitybos?

Vaikų mityba turi būti įvairi, kupina vitaminų, mineralų ir baltymų. Svarbu, kad su maistu vaikai gautų reikiamą kalorijų normą. Vaikų mityboje turėtų būti visų maisto grupių produktų: duonos, grūdų, bulvių, daržovių, mėsos, vaisių, vištienos, žuvies, pieno... Visi šie produktai svarbūs organizmui, svarbu pasirinkti ir tinkamą jų kiekį. Tik visavertiškai besimaitinančių vaikų organizme netrūks svarbiausių maistinių medžiagų.

Koks daržovių ir vaisių kiekis rekomenduojamas vaikams per dieną?

Vaisiai ir daržovės turėtų būti neatsiejama vaikų mitybos dalis. Tai - vitaminų, mineralų ir geležies šaltinis. Pasaulio sveikatos organizacija siūlo suvalgyti 300-400 gramų vaisių ir daržovių kiekvieną dieną. Šį kiekį rekomenduojama suskirstyti į 3-5 užkandžių porcijas per dieną.

Vaikai paprastai būna gana išrankūs, kaip jiems patraukliai paruošti vaisius ir daržoves?

Daugeliu atvejų vaikų išrankumas maistui yra išaugamas. Didžiausią įtaką jų maisto pasirinkimui turi tėvai. Būtent jie ir turėtų tapti pavyzdžiu vaikams ir patys valgyti reikiamą daržovių ir vaisių kiekį per dieną. Visiškai nebūtina vaikus versti valgyti šiuos produktus, pakanka paaiškinti, kodėl svarbu sveikai maitintis, paversti daržovių ar vaisių valgymą žaidimu. Vaikams labiausiai patinka valgyti tai, kas įdomiai ir gražiai atrodo, tad jei tėvams pavyktų daržoves paversti spalvingais gyvūnėliais, raidėmis ar paprastu galvosūkiu lėkštėje, vaikams šie produktai atrodytų patrauklesni. Taip pat rekomenduočiau įtraukti vaikus į maisto gaminimo procesą, tapus proceso dalimi, vaikai palankiau reaguos į daržoves lėkštėje.

Svarbu vaikams įdiegti sveikos mitybos principus dar vaikystėje, mat tuomet jie imliausi. Taip pat daržoves ir vaisius galima pakeisti glotnučiais ar sultimis. Pastarieji produktai gali atstoti dienos vaisių ir daržovių porcijas be to kur kas patraukliau atrodo yra greitai suvartojami.

Vaikams iki 6 metų kasdien rekomenduojama išgerti mažiausiai vieną stiklinę sulčių ar glotnučių. Tai - bene lengviausia forma, kuria galima pateikti vaisius ir daržoves. Sultyse ir glotnučiuose gausu vitaminų, mineralų, makro ir mikro elementų, antioksidantų ir kitų biologiškai aktyvių elementų. Šie produktai kur kas naudingesni nei saldainiai ar kiti užkandžiai, mat juose draudžiama dėti papildomų saldiklių, jie natūraliai saldūs, juose gausu gerojo cukraus, kuris suteikia energijos ir yra greitai pasisavinamas organizmo.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.