Dietologė pataria, kokių vaisių ir daržovių geriausia valgyti vaikams

Dažnas vaikas nemėgsta vaisių ir daržovių, o užkandžiams mieliau renkasi miltinius gaminius. Gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė pataria, kokius vaisius ir daržoves, sultis ir glotnučius geriausia valgyti mažiesiems ir kaip paskatinti jų suvalgyti daugiau.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Pirmenybė – sezono gėrybėms

Vaisiai, uogos ir daržovės yra maisto produktai, kuriuose daug tirpių ir netirpių skaidulų, augalinių baltymų, organinių rūgščių, vitaminų, mineralinių medžiagų ir kitų vertingų sudedamųjų dalių, todėl yra labai svarbūs vaikų mitybai. Kasdien vaikams rekomenduojama suvalgyti 3-5 porcijas daržovių ir 2-4 porcijas vaisių, iš kurių vieną galima pakeisti stikline sulčių ar glotnučiu.

„Tiek vaikams, tiek ir suaugusiems, visada rekomenduoju pirmenybę teikti sezoniniams, mūsų krašte užaugintiems vaisiams, uogoms bei daržovėms. Vertėtų nepamiršti trijų pagrindinių sveikos mitybos principų. Norint užtikrinti subalansuotą pilnavertę mitybą, maistas turi būti įvairus – tai reiškia, kad vaikui pradėjus valgyti mišrų maistą, turime prisiminti įvairius baltymų, angliavandenių, mikro ir makroelementų šaltinius. Kitas labai svarbus principas yra saikas – net ir labai naudingas produktas, jei jo bus vartojama per daug, gali kenkti sveikatai", – sako projekto „Sultys ir glotnučiai – SMART formos vitaminai" ekspertė L. Romeraitė-Kuklierienė.

Anot jos, kasdien valgant įvairų maistą iš visų 6 sveikos mitybos piramidės grupių bei geriant pakankamai vandens, bus nesunku palaikyti gerą savijautą ir psichofiziologinę būklę.

Tėvams reikia kantrybės

Neretai tėveliai skundžiasi, kad vaikai nemėgsta daržovių, o kartais ir vaisių, tačiau reikia būti kantriems ir pasiūlyti tą patį produktą dar kartą, galbūt kiek kitokioje formoje.

„Pavyzdžiui, jei vaikas atsisakė morkų salotų, galima pabandyti pasiūlyti šviežią nuskustą morką. Jei kažkokia daržovė nepatiko apdorota termiškai, pasiūlykite šviežią arba sulčių, kurių sudėtyje yra šios daržovės. Ir atvirkščiai, gal šviežia daržovė nepatiks, o įdėta į sriubą ar kitame patiekale patiks. Taip pat, kaip jau minėjau, 100 proc. daržovių bei vaisių sultys ar glotnučiai gali puikiai pakeisti vieną iš 5 rekomenduojamų vaisių ar daržovių porcijų", – sako L. Romeraitė-Kuklierienė.

Gydytoja pastebi, kad mažų vaikų pasirinkimą lemia ne tik skonis. Jie vengia labai karšto ar šalto maisto, gali būti, kad vaikui kai kurie produktai nepatinka dėl kvapo.

„Dauguma vaikų nevalgo maisto, jei produktai liečiasi tarpusavyje lėkštėje, taip pat mišrainių ar troškinių, kurių turinys nėra žinomas. Vaikai mėgsta maistą ragauti pirštais, todėl, atsižvelgiant į vaiko amžių, galime duoti supjaustytų ar nesmulkintų daržovių, uogų ar vaisių. Šis patarimas tėveliams labai dažnai pagelbėja. Vaikų tėvai bei vyresni broliai ir seserys yra pagrindiniai pavyzdžiai – paprastai vaikai valgo viską, kuo maitinasi jų šeimos nariai, todėl tėvų požiūris į maistą yra labai svarbus", – sako L. Romeraitė-Kuklierienė.

Ikimokyklinio amžiaus vaikams rekomenduojama sulčių kiekį riboti iki 110-170 ml per dieną, o mokyklinio amžiaus vaikams ir paaugliams iki 170-350 ml per dieną. 100 proc. daržovių bei vaisių sultys ar glotnučiai gali puikiai pakeisti vieną iš 5 rekomenduojamų vaisių, daržovių ar uogų porcijų per dieną.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.

Lietuvos vaikai suvartoja keturiskart daugiau cukraus už normą: kur ir kiek jo pridėta

Lietuvos gyventojai kasdieną gauna vidutiniškai 22 proc. daugiau cukraus, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Vaikai suvartoja dar daugiau - kai kurių tyrimų duomenimis, net keturis kartus daugiau nei norma.

Važiuojant supa ir pykina: kaip padėti vaikui

Šylant orams vis dažniau savo vaikus sodinsime į automobilius ir vyksime poilsiauti. Deja, kai kurie tėvai jau žino, kad kelionės ne visada būna malonios.

Gydytoja Evelina Nevardauskaitė-Rudzikienė – apie natūralias gydymo priemones susirgus vaikui

Šiais laikais pasaulyje populiarėjanti sveikos gyvensenos ir natūralumo tendencija tampa aktuali ir gydant vaikus.

Indrė Kavaliauskaitė Morkūnienė atskleidė, kaip savo vaikus gydo be vaistų

Šiais laikais apie vaikų priežiūrą tėvai gali rasti gausybę informacijos – kaip gydyti, kokius metodus taikyti ir kaip išvengti ligų.

Ledų sezonas: kokių ir kiek per dieną sveika valgyti vaikui

Kas pasaulyje skaniausia? Uždavus šį klausimą vaikui, visai tikėtina, kad dėl prizinės vietos rungsis ir ledai. Kokie ledai tinkamiausi vaikui ir kada geriau jų neduoti?

Vaiką atakuoja alergija: svarbu žinoti

Kaip sužinoti, ar mažylis tikrai alergiškas?

Kamuoja sausas kosulys: 10 priežasčių, kodėl

Sausas kosulys – ne vienos ligos požymis. Štai 10 galimų priežasčių.

Nemaloni akių liga, neaplenkianti ir vaikų

Ką daryti, jeigu ant vaiko akių vokų neretai atsiranda miežis?

Profesorė – apie vitamino D trūkumą ir poveikį sveikatai

Devyniems iš dešimties Lietuvos gyventojų trūksta vitamino D. Nors apie jo naudą pastaraisiais metais imta nemažai kalbėti, tačiau Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro (VU GMC) Biotechnologijos instituto profesorė imunologė Aurelija Žvirblienė pastebi, kad ne visada viešojoje erdvėje pateikiama informacija būna moksliškai pagrįsta.

Nieku gyvu nedažykite kiaušinių šiais būdais, ypač, jei auginate vaikus (1)

Velykiniai kiaušiniai: kaip marginti, kad nepakenktume sveikatai? Į šį klausimą atsako Baltijos aplinkos forumo cheminių medžiagų specialistai išplatintame pranešime spaudai.