Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti

 (5)
Jei saldumynų nesureikšminsite, valgysite juos kartu su visa šeima ir mažomis porcijomis, tikėtina, kad vaikas jų nenorės ir nevalgys saujomis pasislėpęs.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kaip pradėti mažylių pažintį su saldumynais, kaip juos normuoti ir kaip įpratinti, kad saldėsių vaikas valgytų kuo mažiau, kalbamės su valgymo įpročių koreagavimo centro „Valgymas.lt" vadove, gydytoja dietologe,ir knygų „Mažylio receptai" ir „Samčio burtai" konsultante Lina Barauskiene.

Saldumynai – daugelio tėvų siaubas. Kiek, kokių ir kada jų galima duoti vaikams?

Labai svarbu, kaip pripratinsite vaiką nuo mažų dienų. Galite jį mokinti, kad saldumynas yra šokoladas, bet taip pat galite įpratinti, kad vaisius yra taip pat saldumynas. Saldumynus vaikai gali ir turi valgyti, tik labai svarbu kada ir kiek.

Gerai, kai saldumynus drauge valgo visa šeima kartu, nesuteikdama jiems per daug reikšmės. Kiekius galima tramdyti patiekiant saldumynus nedidelėmis porcijomis. Nebūtina padėti visos plytelės šokolado ant stalo, galima tik kelis gabaliukus. Ir pradėti mažylių pažintį su saldumynais derėtų kuo vėliau.

Jokiu būdu negalima drausti valgyti saldumynų, nes drausdami tėvai suteikia didelę reikšmę jiems, todėl vaikai saldumynus vis tiek valgys, tik pasislėpę. Taip pat saldumynais negalima vaikų nei skatinti, nei guosti, nei bausti.

Kuo saldumynus vaikams galima pakeisti?

Vasarą saldumynus tikrai galima keisti į bet kokia forma pagamintus vaisius ir uogas: trinti, gaminti šerbetus, šaldyti, gaminti natūralias želė, virti kisielius, kompotus. Gaminti iš natūralių ar džiovintų vaisių, uogų ir vadinti tai saldumynu. Vaikams puikus desertas gali būti vaisių salotos, vaikai mielai patys prisideda prie vaisių, uogų šaldymo, paskui smagiai tai ir suvalgo.

Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti
© Fotolia nuotr.

Jūsų patarimai, kaip sudominti vaiką sveiku maistu.

Vaikas turi žinoti, kas yra tinkamas maistas, bet nereikia perspausti. Vaikai turi valgyti maistą ir jį valgyti skaniai. Galima kažką kartu auginti, gaminti kartu ir rodyti pavyzdį. Jeigu sakysite, kad kopūstai yra skanu, o patys nevalgysite, tai ir vaikai tikrai jų nevalgys.

Vaikui labai svarbus ir estetinis vaizdas lėkštėje, todėl svarbu kaip jį patieksite. Vaikams patinka įvairios spalvos ir formos. Taip pat svarbu, kad maistas būtų įvairus ir nesikartotų savaitę, gerai net dvi.

Pravartu pasinaudoti ir kai kuriomis gudrybėmis. Pvz., į mėgiamą vaiko maistą įmaišyti nelabai mėgiamo, bet vertingo. Skonis nepakinta, o naudingų medžiagų mažylis gauna. Įvairių produktų galima „paslėpti" sausainiuose, keksiukuose, kotletuose, makaronų padažuose.

Kokie skanumynai tinka keliaujant į gamtą su vaikais?

Ruošiant maistą išvykai į gamtą su vaikais, labai svarbi – maisto sauga. Svarbu pasirinkti tinkamus produktus ir turėti daug švaraus geriamo vandens. Jį gamtoje reikėtų gerti, juo plauti rankas, vaisius, uogas, daržoves. Išvykai į gamtą netinkami pieno produktai. Todėl sakau griežtą NE sūreliams, jogurtams. Netinka įvairūs konditerijos gaminiai su pertepimais ar glaistais.

Kadangi gamtoje viskas yra daug skaniau, tikėtina, kad ir vaikas ten suvalgys daugiau daržovių, jeigu tik tėvai pasiūlys. O dar skaniau jeigu kartu valgys ir draugai.
Gydytoja dietologė Lina BARAUSKIENĖ

Idealu būtų visa pasiruoštą maistą ar atskirus produktus vežtis šaltkrepšyje ar šaldytuve.

Gal galite pateikti keletą pavyzdžių, koks maistas tiktų išvykose su vaikais?

Gamtoje tinka įvairūs sumuštiniai, kuriuos rekomenduoju gaminti jau gamtoje. Tinka ir visokie suktiniai į lavašus, tortilijas, salotų lapus, kad būtų lengva dar įvynioti į popierių ir paimti į ranką.

Gamtoje visad skanu valgyti vaisius, daržoves. Tik būtinai vietoje nusiplauti geriamu vandeniu ir juos, ir rankas. Labai tinka riešutai, džiovinti vaisai. Mėsa vaikams turi būti gerai iškepta. Sausainiai be pertepimų gali būti. Maistą lauke rekomenduojama suvalgyti per valandą. Jeigu jis ne šaltkrepšyje ir ne šaldytuve stovėjo ilgiau, reikia stebėti ar jo pakuotė nėra išsipūtusi, ar neprisikaupė skysčio, atkreipti dėmesį, ar nepakito kvapas.

Atkreipčiau dėmesį, kad visas maistas gamtoje turėtų būti dedamas į tarą su dangteliais, kad būtų apsaugotas nuo vabzdžių ir tiesioginių saulės spindulių.

Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti
© Fotolia nuotr.

Ar išvykos į gamtą gali pagelbėti vaikui susidraugauti su maistu, kurio jis šiaip gal nevalgytų?

Kadangi gamtoje viskas yra daug skaniau, tikėtina, kad ir vaikas ten suvalgys daugiau daržovių, jeigu tik tėvai pasiūlys. O dar skaniau jeigu kartu valgys ir draugai.

Kokią dalį vaiko dienos maisto turi sudaryti vaisiai?

Vaisius rekomenduoju vaikams siūlyti užkandžiui. Vaisių ir daržovių vaikai turėtų suvalgyti ne mažiau 5 porcijų per dieną, tad 2 -3 porcijos vaisių per dieną būtinai turėtų būti. Tačiau svarbiausia vasarą užtikrinti pakankamą skysčių kiekį. Svarbu atminti, kad saldūs gėrimai tam netinka. Jeigu vaikai jau įprato gerti saldžius gėrimus, sultis, derėtų pradėti juos skiesti vandeniu.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.

Gydytoja: ką daryti, jei užklupo kosulys

Turbūt nėra dienos, kada nekosėtumėme. Dažniausiai mes taip įpratę prie kosulio, kad net nepastebime. Kai jau kosulys tampa pastebimas, ypač vaikams, tik tuomet sunerimstame – ir vėl jis susirgo... Ir vėl mums reikės keisti savo planus, nes reikės slaugyti sergantį vaiką...

Gydytoja dietologė: kasdien turime suvalgyti ne mažiau 400 g daržovių ir 300 g vaisių (1)

Vaisiai ir daržovės, sultys ir glotnučiai – svarbi gerai subalansuotos mitybos dalis, tiek kaip pagrindinis patiekalas, pavyzdžiui, pusryčiai, tiek ir kaip užkandis dienos metu.

Gydytoja – apie žuvų taukų svarbą vaikų sveikatai

Šiuolaikiniams vaikams tenka daugybė įvairiausių iššūkių, o juos įveikti nėra paprasta – vis daugiau informacijos vaikai gauna naudodamiesi naujomis technologijomis, jų miego laikas per pastaruosius 20 metų sutrumpėjo valanda, jie vis mažiau bendrauja su bendraamžiais, tėvais ir seneliais, mažiau sportuoja ir žaidžia lauke, jiems žymiai daugiau greito ir nesveiko maisto pagundų.

Atlėpusios vaiko ausys: kada reikia operuoti?

Atlėpusios ausys – tai dažniausiai pasitaikanti įgimta ausų deformacija.

9 gėrimai užklupus peršalimo ligoms

Pajutus pirmuosius peršalimo simptomus, verta nepamiršti ir liaudies medicinos - arbatų, šiltų gėrimų, kompresų ir vonelių. Jūsų dėmesiui – 9 gėrimų receptai, kuriuos pravartu žinoti susirgus.

5 priežastys, kodėl vaikai dažnai serga (2)

Nuolatinių peršalimų priežastimi gali tapti alergija, ėduonis ar net netinkama apranga. Kaip išvengti ligų, pataria pediatrai.

Gydytoja alergologė: specifinę imunoterapiją geriausia pradėti rudenį ir žiemą

Pasak Vaikų ligoninės gydytojos alergologės ir klinikinės imunologės Neringos Stirbienės, ne visi, kurie yra patyrę sunkių alerginių reakcijų dėl bičių, vapsvų, širšių ar kitų plėviasparnių vabzdžių įgėlimo, yra girdėję, kad gyventi be baimės padeda specifinė imunoterapija, dėl kurios į gydytojus reikėtų kreiptis ne atėjus šiltajam sezonui, o būtent dabar – rudenį ir žiemą.

3 pagrindiniai vaikų peršalimo simptomai ir kaip juos įveikti

Bijoti vaikų peršalimo nereikia – tai normali imuninės sistemos vystymosi dalis.

5 maisto produktai, kurie daro neigiamą poveikį vaiko nuotaikai

Tėvai intuityviai žino, koks maistas daro poveikį jų vaiko elgesiui ir nuotaikai. Žinome, kad saldainiai, pavyzdžiui, sukelia hiperaktyvumo priepuolius. Tačiau vaiko nuotaika gali pakisti ne tik dėl cukraus – užkandžiuose ir maisto produktuose, kuriuos duodame savo mažiesiems, egzistuoja ir daugiau kaltininkų.

Šunų terapija vaikams: kokios veislės labiausiai tam tinka

Tinklaraštį „Švelni tėvystė“ rašanti medicinos psichologė Milda Kukulskienė pasakoja apie keturkojus terapeutų padėjėjus – šunis.

8 įpročiai, kad jūsų vaikai darželyje ar mokykloje nesusirgtų

Mokslo metai – nelengvas laikas ne tik vaikui, bet ir jo tėvams. Kygos, daugybė kanceliarinių prekių, namų darbai. Iš esmės tai – malonūs rūpesčiai, išskyrus vieną – darželyje ir mokykloje prasideda ligos, kuriomis vieni nuo kitų užsikrečia.

5 mitybos specialistės patarimai, ką sveikiausia valgyti vaikams

Vaikai Lietuvoje vis dar mielai valgo dešreles, mielinius ir miltinius blynus, kotletus su riebiais padažais, bulvytes fri ir kitus menkaverčius patiekalus. Taip, jie sotūs, bet ar sveiki?

Dažniausios ligos Lietuvoje, kurias sukelia kirmėlės (3)

Kai tik vaikas ima griežti dantimis, pagalvojame, kad gal jis turi kirmėlių. Ar išties taip yra? Kada duoti vaistų?