Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti

 (5)
Jei saldumynų nesureikšminsite, valgysite juos kartu su visa šeima ir mažomis porcijomis, tikėtina, kad vaikas jų nenorės ir nevalgys saujomis pasislėpęs.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kaip pradėti mažylių pažintį su saldumynais, kaip juos normuoti ir kaip įpratinti, kad saldėsių vaikas valgytų kuo mažiau, kalbamės su valgymo įpročių koreagavimo centro „Valgymas.lt" vadove, gydytoja dietologe,ir knygų „Mažylio receptai" ir „Samčio burtai" konsultante Lina Barauskiene.

Saldumynai – daugelio tėvų siaubas. Kiek, kokių ir kada jų galima duoti vaikams?

Labai svarbu, kaip pripratinsite vaiką nuo mažų dienų. Galite jį mokinti, kad saldumynas yra šokoladas, bet taip pat galite įpratinti, kad vaisius yra taip pat saldumynas. Saldumynus vaikai gali ir turi valgyti, tik labai svarbu kada ir kiek.

Gerai, kai saldumynus drauge valgo visa šeima kartu, nesuteikdama jiems per daug reikšmės. Kiekius galima tramdyti patiekiant saldumynus nedidelėmis porcijomis. Nebūtina padėti visos plytelės šokolado ant stalo, galima tik kelis gabaliukus. Ir pradėti mažylių pažintį su saldumynais derėtų kuo vėliau.

Jokiu būdu negalima drausti valgyti saldumynų, nes drausdami tėvai suteikia didelę reikšmę jiems, todėl vaikai saldumynus vis tiek valgys, tik pasislėpę. Taip pat saldumynais negalima vaikų nei skatinti, nei guosti, nei bausti.

Kuo saldumynus vaikams galima pakeisti?

Vasarą saldumynus tikrai galima keisti į bet kokia forma pagamintus vaisius ir uogas: trinti, gaminti šerbetus, šaldyti, gaminti natūralias želė, virti kisielius, kompotus. Gaminti iš natūralių ar džiovintų vaisių, uogų ir vadinti tai saldumynu. Vaikams puikus desertas gali būti vaisių salotos, vaikai mielai patys prisideda prie vaisių, uogų šaldymo, paskui smagiai tai ir suvalgo.

Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti
© Fotolia nuotr.

Jūsų patarimai, kaip sudominti vaiką sveiku maistu.

Vaikas turi žinoti, kas yra tinkamas maistas, bet nereikia perspausti. Vaikai turi valgyti maistą ir jį valgyti skaniai. Galima kažką kartu auginti, gaminti kartu ir rodyti pavyzdį. Jeigu sakysite, kad kopūstai yra skanu, o patys nevalgysite, tai ir vaikai tikrai jų nevalgys.

Vaikui labai svarbus ir estetinis vaizdas lėkštėje, todėl svarbu kaip jį patieksite. Vaikams patinka įvairios spalvos ir formos. Taip pat svarbu, kad maistas būtų įvairus ir nesikartotų savaitę, gerai net dvi.

Pravartu pasinaudoti ir kai kuriomis gudrybėmis. Pvz., į mėgiamą vaiko maistą įmaišyti nelabai mėgiamo, bet vertingo. Skonis nepakinta, o naudingų medžiagų mažylis gauna. Įvairių produktų galima „paslėpti" sausainiuose, keksiukuose, kotletuose, makaronų padažuose.

Kokie skanumynai tinka keliaujant į gamtą su vaikais?

Ruošiant maistą išvykai į gamtą su vaikais, labai svarbi – maisto sauga. Svarbu pasirinkti tinkamus produktus ir turėti daug švaraus geriamo vandens. Jį gamtoje reikėtų gerti, juo plauti rankas, vaisius, uogas, daržoves. Išvykai į gamtą netinkami pieno produktai. Todėl sakau griežtą NE sūreliams, jogurtams. Netinka įvairūs konditerijos gaminiai su pertepimais ar glaistais.

Kadangi gamtoje viskas yra daug skaniau, tikėtina, kad ir vaikas ten suvalgys daugiau daržovių, jeigu tik tėvai pasiūlys. O dar skaniau jeigu kartu valgys ir draugai.
Gydytoja dietologė Lina BARAUSKIENĖ

Idealu būtų visa pasiruoštą maistą ar atskirus produktus vežtis šaltkrepšyje ar šaldytuve.

Gal galite pateikti keletą pavyzdžių, koks maistas tiktų išvykose su vaikais?

Gamtoje tinka įvairūs sumuštiniai, kuriuos rekomenduoju gaminti jau gamtoje. Tinka ir visokie suktiniai į lavašus, tortilijas, salotų lapus, kad būtų lengva dar įvynioti į popierių ir paimti į ranką.

Gamtoje visad skanu valgyti vaisius, daržoves. Tik būtinai vietoje nusiplauti geriamu vandeniu ir juos, ir rankas. Labai tinka riešutai, džiovinti vaisai. Mėsa vaikams turi būti gerai iškepta. Sausainiai be pertepimų gali būti. Maistą lauke rekomenduojama suvalgyti per valandą. Jeigu jis ne šaltkrepšyje ir ne šaldytuve stovėjo ilgiau, reikia stebėti ar jo pakuotė nėra išsipūtusi, ar neprisikaupė skysčio, atkreipti dėmesį, ar nepakito kvapas.

Atkreipčiau dėmesį, kad visas maistas gamtoje turėtų būti dedamas į tarą su dangteliais, kad būtų apsaugotas nuo vabzdžių ir tiesioginių saulės spindulių.

Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti
© Fotolia nuotr.

Ar išvykos į gamtą gali pagelbėti vaikui susidraugauti su maistu, kurio jis šiaip gal nevalgytų?

Kadangi gamtoje viskas yra daug skaniau, tikėtina, kad ir vaikas ten suvalgys daugiau daržovių, jeigu tik tėvai pasiūlys. O dar skaniau jeigu kartu valgys ir draugai.

Kokią dalį vaiko dienos maisto turi sudaryti vaisiai?

Vaisius rekomenduoju vaikams siūlyti užkandžiui. Vaisių ir daržovių vaikai turėtų suvalgyti ne mažiau 5 porcijų per dieną, tad 2 -3 porcijos vaisių per dieną būtinai turėtų būti. Tačiau svarbiausia vasarą užtikrinti pakankamą skysčių kiekį. Svarbu atminti, kad saldūs gėrimai tam netinka. Jeigu vaikai jau įprato gerti saldžius gėrimus, sultis, derėtų pradėti juos skiesti vandeniu.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.