Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti

 (5)
Jei saldumynų nesureikšminsite, valgysite juos kartu su visa šeima ir mažomis porcijomis, tikėtina, kad vaikas jų nenorės ir nevalgys saujomis pasislėpęs.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kaip pradėti mažylių pažintį su saldumynais, kaip juos normuoti ir kaip įpratinti, kad saldėsių vaikas valgytų kuo mažiau, kalbamės su valgymo įpročių koreagavimo centro „Valgymas.lt" vadove, gydytoja dietologe,ir knygų „Mažylio receptai" ir „Samčio burtai" konsultante Lina Barauskiene.

Saldumynai – daugelio tėvų siaubas. Kiek, kokių ir kada jų galima duoti vaikams?

Labai svarbu, kaip pripratinsite vaiką nuo mažų dienų. Galite jį mokinti, kad saldumynas yra šokoladas, bet taip pat galite įpratinti, kad vaisius yra taip pat saldumynas. Saldumynus vaikai gali ir turi valgyti, tik labai svarbu kada ir kiek.

Gerai, kai saldumynus drauge valgo visa šeima kartu, nesuteikdama jiems per daug reikšmės. Kiekius galima tramdyti patiekiant saldumynus nedidelėmis porcijomis. Nebūtina padėti visos plytelės šokolado ant stalo, galima tik kelis gabaliukus. Ir pradėti mažylių pažintį su saldumynais derėtų kuo vėliau.

Jokiu būdu negalima drausti valgyti saldumynų, nes drausdami tėvai suteikia didelę reikšmę jiems, todėl vaikai saldumynus vis tiek valgys, tik pasislėpę. Taip pat saldumynais negalima vaikų nei skatinti, nei guosti, nei bausti.

Kuo saldumynus vaikams galima pakeisti?

Vasarą saldumynus tikrai galima keisti į bet kokia forma pagamintus vaisius ir uogas: trinti, gaminti šerbetus, šaldyti, gaminti natūralias želė, virti kisielius, kompotus. Gaminti iš natūralių ar džiovintų vaisių, uogų ir vadinti tai saldumynu. Vaikams puikus desertas gali būti vaisių salotos, vaikai mielai patys prisideda prie vaisių, uogų šaldymo, paskui smagiai tai ir suvalgo.

Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti
© Fotolia nuotr.

Jūsų patarimai, kaip sudominti vaiką sveiku maistu.

Vaikas turi žinoti, kas yra tinkamas maistas, bet nereikia perspausti. Vaikai turi valgyti maistą ir jį valgyti skaniai. Galima kažką kartu auginti, gaminti kartu ir rodyti pavyzdį. Jeigu sakysite, kad kopūstai yra skanu, o patys nevalgysite, tai ir vaikai tikrai jų nevalgys.

Vaikui labai svarbus ir estetinis vaizdas lėkštėje, todėl svarbu kaip jį patieksite. Vaikams patinka įvairios spalvos ir formos. Taip pat svarbu, kad maistas būtų įvairus ir nesikartotų savaitę, gerai net dvi.

Pravartu pasinaudoti ir kai kuriomis gudrybėmis. Pvz., į mėgiamą vaiko maistą įmaišyti nelabai mėgiamo, bet vertingo. Skonis nepakinta, o naudingų medžiagų mažylis gauna. Įvairių produktų galima „paslėpti" sausainiuose, keksiukuose, kotletuose, makaronų padažuose.

Kokie skanumynai tinka keliaujant į gamtą su vaikais?

Ruošiant maistą išvykai į gamtą su vaikais, labai svarbi – maisto sauga. Svarbu pasirinkti tinkamus produktus ir turėti daug švaraus geriamo vandens. Jį gamtoje reikėtų gerti, juo plauti rankas, vaisius, uogas, daržoves. Išvykai į gamtą netinkami pieno produktai. Todėl sakau griežtą NE sūreliams, jogurtams. Netinka įvairūs konditerijos gaminiai su pertepimais ar glaistais.

Kadangi gamtoje viskas yra daug skaniau, tikėtina, kad ir vaikas ten suvalgys daugiau daržovių, jeigu tik tėvai pasiūlys. O dar skaniau jeigu kartu valgys ir draugai.
Gydytoja dietologė Lina BARAUSKIENĖ

Idealu būtų visa pasiruoštą maistą ar atskirus produktus vežtis šaltkrepšyje ar šaldytuve.

Gal galite pateikti keletą pavyzdžių, koks maistas tiktų išvykose su vaikais?

Gamtoje tinka įvairūs sumuštiniai, kuriuos rekomenduoju gaminti jau gamtoje. Tinka ir visokie suktiniai į lavašus, tortilijas, salotų lapus, kad būtų lengva dar įvynioti į popierių ir paimti į ranką.

Gamtoje visad skanu valgyti vaisius, daržoves. Tik būtinai vietoje nusiplauti geriamu vandeniu ir juos, ir rankas. Labai tinka riešutai, džiovinti vaisai. Mėsa vaikams turi būti gerai iškepta. Sausainiai be pertepimų gali būti. Maistą lauke rekomenduojama suvalgyti per valandą. Jeigu jis ne šaltkrepšyje ir ne šaldytuve stovėjo ilgiau, reikia stebėti ar jo pakuotė nėra išsipūtusi, ar neprisikaupė skysčio, atkreipti dėmesį, ar nepakito kvapas.

Atkreipčiau dėmesį, kad visas maistas gamtoje turėtų būti dedamas į tarą su dangteliais, kad būtų apsaugotas nuo vabzdžių ir tiesioginių saulės spindulių.

Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti
© Fotolia nuotr.

Ar išvykos į gamtą gali pagelbėti vaikui susidraugauti su maistu, kurio jis šiaip gal nevalgytų?

Kadangi gamtoje viskas yra daug skaniau, tikėtina, kad ir vaikas ten suvalgys daugiau daržovių, jeigu tik tėvai pasiūlys. O dar skaniau jeigu kartu valgys ir draugai.

Kokią dalį vaiko dienos maisto turi sudaryti vaisiai?

Vaisius rekomenduoju vaikams siūlyti užkandžiui. Vaisių ir daržovių vaikai turėtų suvalgyti ne mažiau 5 porcijų per dieną, tad 2 -3 porcijos vaisių per dieną būtinai turėtų būti. Tačiau svarbiausia vasarą užtikrinti pakankamą skysčių kiekį. Svarbu atminti, kad saldūs gėrimai tam netinka. Jeigu vaikai jau įprato gerti saldžius gėrimus, sultis, derėtų pradėti juos skiesti vandeniu.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

9 maisto produktai, kurie stiprina vaiko protą

Tam, kad vaikas augtų sveikas, jam reikia pilnavertės mitybos nuo mažų dienų. Ypač atkreipkite dėmesį į mokyklinio amžiaus vaikų mitybą.

Kaip suderinti sveiką vaiko mitybą ir malonumą

Nerasime vaiko, kuris nemėgtų saldumynų. Tačiau rūpestingi tėvai supranta, kad gardėsiai negerai nei figūrai, nei dantims, tačiau negi vaiką paliksi be saldumynų... Kokią rasti išeitį?

Jei ant maisto produkto parašyta „skirta vaikams“, išlikite budrūs – tai gali būti spąstai (1)

Parduotuvių lentynose dažnai išvystame maisto produktų, kurių etiketėse puikuojasi mažąjį pirkėją viliojantys spalvoti piešinukai ir net užrašai „skirta vaikams". Ar tikrai jie pagaminti kokybiškiau nei suaugusiųjų maistas ir yra palankūs vaikų sveikatai?

Kaip išrinkti vaikui batus, kurie nedarytų žalos jo pėdutei

Kiekvienas vaikas yra individualus ne tik savo pomėgiais, charakteriu, būdo savybėmis, tačiau ir savo fiziologiniais procesais.

Kaip namų sąlygomis džiovinti uogas, kad jos džiugintų visus metus

Šviežių uogų sezonas netrukus pasibaigs, bet jomis mėgautis galime ne tik vasarą. Tereikia žinoti keletą pagrindinių taisyklių, kaip mėgstamiausias uogas sudžiovinti, kad jos būtų ne tik gardžios, bet ir išlaikytų kuo daugiau naudingųjų savybių.

Šiemet per pusmetį užregistruota daugiau susirgimų pneumokokine infekcija

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje sergamumas pneumokokine infekcija padidėjo beveik 40 proc. lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.

Rūkote ir turite vaikų? – Tuomet turėtumėte suklusti

Ne paslaptis, kad pasyvus rūkymas, arba kitaip – kvėpavimas cigarečių dūmų užterštu oru, kelia pavojų sveikatai.

7 klausimai mitybos specialistei apie ledus ir firminis naminių ledų receptas

„Ledų sezonas“ tęsiasi, ir daugeliui tėvų kyla klausimų: kiek ir kokių ledų galima per dieną suvalgyti vaikui? Ar jis neperšals, jei juos valgys kasdien?

Kirmėlės gali sukelti ir rimtų sveikatos problemų: kaip apsaugoti vaikus

Tikimybė užsikrėsti kirmėlėmis ypač padidėja šiltuoju sezonu, kuomet vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia gamtoje, nepaisydami kai kurių tėvų įspėjimų, tokių kaip „nusiplauk rankas po žaidimų kieme" ar „nevalgyk neplautų vaisių ir daržovių".

9 mėgstamiausios lietuvių uogos ir jų gydomosios savybės

Miškai ir sodai sunokino įvairiausių uogų. Vasarą vaikai jas valgo rieškučiomis. Kokių gerųjų savybių turi mėgstamiausios lietuvių uogos?

Žinomos moterys atskleidė savo šeimų sveikos mitybos paslaptis (1)

Sveikatai palanki mityba nėra mada ar pomėgis, tai sąmoningas pasirinkimas būti sveikesniam.

Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą? (2)

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad vaikų iki 18 metų dantų priežiūra, gydymas papildomai nekainuoja, nes šias paslaugas apmoka ligonių kasos.

Padidėję limfmazgiai vaikui – ar verta sunerimti?

Padidėję limfmazgiai vaikui – pakankamai dažna, ankstyvoje vaikystėje pasitaikanti problema.

Medikai pataria, ką daryti įsisiurbus erkei (27)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) išplatino pranešimą, kuriame informuoja, kaip elgtis, jei įsisiurbia erkė.

8 mitybos specialistės patarimai tėvams, kaip užkirsti kelią vaiko apkūnumui (3)

Vaikų sveikata, valgymo įpročiai ir kūno linijos priklauso tik nuo tėvų, nors apkūnių vaikų tėvai dažnai tik skėsčioja rankomis, nežinodami, ko griebtis. Dietologai pataria patyrinėti savo valgymo įpročius ir nebedaryti svarbiausių klaidų, kurios tukina jūsų atžalas.