Duoti ar neduoti valgyti grybų vaikams?

 (2)
Rudenį, kai dygsta grybai, mamai taip ir norisi ir mažylį palepinti nauju patiekalu. Tačiau ar vaikams galima grybų?
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Konsultuoja profesorius dr. mitybos specialistas Rimantas Stukas.

Ne tik vanduo ir ląsteliena

Klysta manantieji, kad grybai - nevertingas maisto produktas, kurį sudaro tik ląsteliena ir vanduo. Grybai yra vertingi, nes turi nemažai baltymų, vitaminų, mineralinių medžiagų: fosforo, geležies, jodo, cinko, magnio ir kt. Pavyzdžiui, 100 g baravykų yra 88 g vandens, 4,4 g baltymų, 4,5 g angliavandenių ir 0,5 g riebalų. O 100 g pievagrybių yra 89,6 g vandens, 2,8 g baltymų, 3 g angliavandenių ir 0,2 g riebalų.

Be to, grybuose mineralinių medžiagų ne mažiau nei vaisiuose ar daržovėse, fosforo ir kalcio juose kiek žuvyje. O džiovintuose baltymų yra daugiau nei duonoje, kruopose, jautienoje.

Įvairių rūšių grybuose, net ir to paties grybo skirtingose dalyse, baltymų yra nevienodai. Daugiausia jų jaunų grybų kepurėlėse, o mažiausiai - kote.

Manoma, kad vertingiausias grybas yra baravykas, tačiau skanios ir tinkamos maistui yra ir voveraitės, kurios beveik nekirmija, raudonviršiai, kazlėkai.

Vis dėlto organizmui tinkamesni gyvulinės kilmės baltymai (tarkim, 100 g pieno yra 88,5 g vandens, 3,4 g baltymų, 4,9 g angliavandenių ir 2,5 g riebalų), todėl grybai turėtų būti vartojami tik vaiko valgiaraščiui paįvairinti.

Grybai vaiko lėkštėje

Iki šešių mėnesių grybų mažylių valgiaraštyje išvis negali būti jau vien todėl, kad tokio amžiaus vaikučiai geria tik mamos pienuko. Paaugusiam mažajam galima nupirkti tyrelių su grybais, nebent pastebėsite, kad jis alergiškas jų baltymams.

Kai vaikas sėda prie bendro stalo, galima duoti paskanauti ir mamos ruoštų grybų, tačiau jie turi būti susmulkinti arba sumalti ir įmaišyti į košę, mėsą ar padažą.

Vyresniems vaikams jau tinka tas pats maistas, kokio valgo ir suaugusieji. Tačiau grybai nėra tas patiekalas, kurį būtų galima valgyti dažnai, nes jie sunkiai virškinami. Todėl jei norite, kad pipiro miegas būtų ramus, mėgaukitės grybais tik pirmą dienos pusę, be to, jokiu būdu nekepkite jų ir nepatiekite, kaip dažniausiai daroma, su riebiu padažu.

Vis dėlto grybus gali valgyti ne visi. Todėl jei vaikas yra jiems alergiškas (nuo jų beria) ar serga inkstų, širdies, kraujagyslių, skrandžio, kasos ligomis, šio patiekalo nesiūlykite.

Miške ar turguje?

Nors saugiausia grybų pirkti parduotuvėse, žmonės jų ieško ir turguose. To nevertėtų daryti, nes neaišku, kur ir kada tie grybai rinkti, ar jie nenuodingi. Grybai kaupia radioaktyviąsias medžiagas, todėl, pavyzdžiui, iš Baltarusijos atvežtieji gali būti pavojingi.

Jei sugalvojote patys prisirinkti grybų mūsų miškuose, galite būti ramūs - Lietuvoje grybų radioaktyvumas yra tiriamas, nustatyta, kad jie nepavojingi. Tik atsiminkite svarbiausią grybautojų taisyklę - nerinkite tų, kurių nepažįstate. Šitaip neprityrę grybautojai dažnai supainioja žalsvąją musmirę su ūmėde. Taip pat rinkite tik jaunus ir sveikus grybus, o peraugusius palikite. Grybams ypač kenkia besikartojančios naktinės šalnos - nuo jų gali atsirasti nuodų.

Jei išėję pasivaikščioti netikėtai aptikote daug grybų, bet neturite pintinės, galima juos dėti ir į polietileno maišelį ar plastmasinį kibirėlį. Tačiau taip laikomi genda daug greičiau, todėl, grįžę namo, juos iškart apdorokite.

Kaip ruošti?

Grybai greitai genda, todėl surinktus pasistenkite apdoroti tą pačią dieną, vėliausiai - kitą. Jei nespėjate sutvarkyti, paskleiskite juos plonu sluoksniu vėsioje, gerai vėdinamoje patalpoje. Nuvalytus ir nuplautus reikia suvartoti tuoj pat, nes pamirkytų genda skonis ir kokybė. Pietums ruoškite tik tiek grybų, kiek galėsite suvalgyti iš karto, nes pašildytų kokybė abejotina.

Dažnai išvirtų nuoviras vartojamas sriubai. Tačiau taip elgiantis iškyla didelis pavojus apsinuodyti. Geriausia būtų nuovirą nupilti net kelis kartus, nes taip iš grybo pasišalina daug nuodingų medžiagų.

Jei turite daug grybų ir ketinate dalį palikti žiemai, nepamirškite, kad šaldyti galima tik jaunus bei tvirtus ir kad plauti jų jokiu būdu nereikia - užteks švariai nuvalyti. Be to, šaldyti nerekomenduojama voveraičių ir kelmučių, nes jos apkarsta. Kadangi atšildytų grybų vėl užšaldyti negalima, šaldykite juos nedidelėmis porcijomis.

Marinuoti ar konservuoti reikia stikliniuose induose, o džiovintus būtina laikyti sandariai uždarytus.

Apsinuodijus grybais gali pasireikšti šie požymiai:

Bendras organizmo silpnumas;

Žmogų pykina, jis vemia;

Pakyla temperatūra;

Skauda galvą, pilvą, viduriuojama;

Gali pakisti odos, gleivinės spalva;

Gali dažnėti, retėti pulsas, kvėpavimas;

Apsinuodijęs žmogus gali prarasti sąmonę, gali prasidėti traukuliai.

Jeigu vaikas valgė grybų ir po kurio laiko jam pasidarė silpna ar atsirado kitų apsinuodijimo požymių, būtina kuo greičiau kreiptis į gydytoją.

Nepamirškite, kad prieš vežant ligoniuką pas medikus būtina surinkti ir vežti kartu grybus, kuriais buvo apsinuodyta.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.

Lietuvos vaikai suvartoja keturiskart daugiau cukraus už normą: kur ir kiek jo pridėta

Lietuvos gyventojai kasdieną gauna vidutiniškai 22 proc. daugiau cukraus, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Vaikai suvartoja dar daugiau - kai kurių tyrimų duomenimis, net keturis kartus daugiau nei norma.

Važiuojant supa ir pykina: kaip padėti vaikui

Šylant orams vis dažniau savo vaikus sodinsime į automobilius ir vyksime poilsiauti. Deja, kai kurie tėvai jau žino, kad kelionės ne visada būna malonios.

Gydytoja Evelina Nevardauskaitė-Rudzikienė – apie natūralias gydymo priemones susirgus vaikui

Šiais laikais pasaulyje populiarėjanti sveikos gyvensenos ir natūralumo tendencija tampa aktuali ir gydant vaikus.

Indrė Kavaliauskaitė Morkūnienė atskleidė, kaip savo vaikus gydo be vaistų

Šiais laikais apie vaikų priežiūrą tėvai gali rasti gausybę informacijos – kaip gydyti, kokius metodus taikyti ir kaip išvengti ligų.

Ledų sezonas: kokių ir kiek per dieną sveika valgyti vaikui

Kas pasaulyje skaniausia? Uždavus šį klausimą vaikui, visai tikėtina, kad dėl prizinės vietos rungsis ir ledai. Kokie ledai tinkamiausi vaikui ir kada geriau jų neduoti?

Vaiką atakuoja alergija: svarbu žinoti

Kaip sužinoti, ar mažylis tikrai alergiškas?

Kamuoja sausas kosulys: 10 priežasčių, kodėl

Sausas kosulys – ne vienos ligos požymis. Štai 10 galimų priežasčių.

Nemaloni akių liga, neaplenkianti ir vaikų

Ką daryti, jeigu ant vaiko akių vokų neretai atsiranda miežis?

Profesorė – apie vitamino D trūkumą ir poveikį sveikatai

Devyniems iš dešimties Lietuvos gyventojų trūksta vitamino D. Nors apie jo naudą pastaraisiais metais imta nemažai kalbėti, tačiau Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro (VU GMC) Biotechnologijos instituto profesorė imunologė Aurelija Žvirblienė pastebi, kad ne visada viešojoje erdvėje pateikiama informacija būna moksliškai pagrįsta.

Nieku gyvu nedažykite kiaušinių šiais būdais, ypač, jei auginate vaikus (1)

Velykiniai kiaušiniai: kaip marginti, kad nepakenktume sveikatai? Į šį klausimą atsako Baltijos aplinkos forumo cheminių medžiagų specialistai išplatintame pranešime spaudai.