Gydytoja – apie žuvų taukų svarbą vaikų sveikatai

Šiuolaikiniams vaikams tenka daugybė įvairiausių iššūkių, o juos įveikti nėra paprasta – vis daugiau informacijos vaikai gauna naudodamiesi naujomis technologijomis, jų miego laikas per pastaruosius 20 metų sutrumpėjo valanda, jie vis mažiau bendrauja su bendraamžiais, tėvais ir seneliais, mažiau sportuoja ir žaidžia lauke, jiems žymiai daugiau greito ir nesveiko maisto pagundų.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Pasak Vaikų ligoninės Vaikų neurologijos skyriaus vedėjos, gydytojos vaikų neurologės dr. Rūtos Praninskienės, tėvų pareiga pasirūpinti, kad vaikų dienotvarkėje atsirastų laiko sveikai pavalgyti, pažaisti kieme, pabendrauti su tėvais ir laiku eiti miegoti.

- Ketinimai ilginti mokslo metus jau pradėti įgyvendinti – šiais mokslo metais vaikai atostogaus keliomis savaitėmis mažiau. Kaip vaiko organizmą, jo smegenis veikia didėjantis krūvis mokykloje?

- Sudėtingesnis ir spartesnis tampa ne tik suaugusiųjų, bet ir vaikų gyvenimas. Todėl tėvams reikėtų peržiūrėti savo atžalų dienotvarkę. Jei sudėtume pamokų, namų darbų ruošos, būrelių laiką, pamatytume, kad vaikų darbo diena tikrai ilga. Didelę jos dalį vaikai praleidžia dirbdami protinį darbą, todėl svarbu rasti laiko jiems reguliariai pavalgyti pilnaverčio maisto, pajudėti, pakankamai miegoti. Miegant pailsi nervų sistema ir vyksta atminties konsolidacija, nes tik tada dienos metu gauta informacija patenka į ilgalaikę atmintį. Vaikams svarbu būti fiziškai aktyviems, nes tai turi įtakos sveikam raumenų ir kaulų formavimuisi, kalcio apykaitai ir tuo pačiu poilsiui dirbant intensyvų protinį darbą.

- Kuo dabartiniai mokyklinukai skiriasi nuo ankstesnių kartų?

- Manau, kad šiandieninių moksleivių smegenys turi perdirbti greitai ir žymiai daugiau informacijos. Vaikai informaciją gauna įvairesniais būdais. Todėl jiems nėra lengva iš didelio srauto informacijos atsirinkti tai, kas svarbiausia, nes būtinas geras ir ilgalaikis dėmesio koncentravimas.

Šiuolaikinės technologijos veržiasi ir į jų mokymosi procesą, nes moksleiviai užduotis jau atlieka elektroniniu būdu. Spaudant kompiuterio klaviatūros mygtukus ir rašant rašikliu su informacija dirba skirtingos smegenų sritys.

Svarbūs dabartinių vaikų skirtumai nuo ankstesnių kartų yra ir trumpėjantis bendravimo laikas su bendraamžiais, taip pat tėvais, seneliais. Jie gerokai mažiau laiko praleidžia žaisdami lauke. Daug užkandžiauja nesveiko maisto, todėl didėja nutukimo rizika.

Mūsų ir užsienio mokslininkų tyrimai atskleidė, kad per 20 metų moksleivių miego trukmė sutrumpėjo daugiau nei 1 valanda.

Perdirginus nervų sistemą, pervargus, neišsimiegojus vaikai pradeda skųstis galvos skausmais, miego sutrikimais, dėmesio koncentravimo problemomis, nerimu, net depresija.

- Kodėl vaikams sunku susikaupti, kokios aplinkybės ar asmeninės savybės tai įtakoja?

- Dėmesio ir hiperaktyvumo sutrikimai gali būti pirminiai nulemti biologinių įgimtų faktorių: dopaminerginės sistemos brandumo sutrikimo, kuris būna tiek berniukams, tiek mergaitėms. Įdomiausia, kad mergaitėms labiau išreikštas dėmesio sutrikimas, o berniukams hiperaktyvumas.

Gerėjant galvos smegenų diagnostikos tyrimams, tai jau įrodyta ir žinoma. Švedai pirmieji atliko klinikinius tyrimus su vaikais, turinčiais dėmesio ir hiperaktyvumo sutrikimą, ir įrodė, kad omega-3 vartojusių vaikų grupė greičiau ir tiksliau atliko užduotis. Šiuo metu jie vykdo tolimesnius tyrimus su suaugusiais.

Antrinis dėmesio sutrikimas gali vaikus varginti dėl pervargimo, nereguliaraus miego režimo, nepakankamos miego trukmės, ar jei vargina obstrukcinės miego apnėjos dėl nutukimo.

- Teigiama, kad žuvų taukuose esančios omega-3 yra svarbios kenčiantiems nuo aktyvumo ir dėmesio sutrikimo. Kokia Jūsų nuomonė?

- Mūsų nervų sistemai labai svarbios omega-3 riebiosios rūgštys, nes jos įeina į nervų sistemos ląstelių-neuronų sudėtį, o šių rūgščių organizmas nesintetina. Juk tik nedaugelis mūsų vaikų reguliariai valgo žuvį. Atliktuose eksperimentiniuose ir klinikiniuose tyrimuose įrodyta teigiama omega-3 reikšmė reguliariai jas vartojant bent 8 savaites.

- Ar žuvų taukuose esančios omega-3 gali pagerinti kognityvines funkcijas? Kokią reikšmę omega-3 turi neurologijoje?

- Kadangi omega-3 įeina į nervų sistemos ląstelių membraną, jos reikalingos naujų sinapsių formavimuisi, t. y., dalyvauja išmokimo procese.

Didelė šių riebalų rūgščių kaip papildomos priemonės reikšmė esant dėmesio sutrikimui, mokymosi problemoms bei sveikstant po persirgtų encefalitų/smegenų uždegimų, autoimuninių ligų.

Nuo 2007 metų egzistuoja nauja komplikuotų encefalitų grupė – autoimuniniai encefalitai. Jais serga ir įvairaus amžiaus vaikai. Manoma, kad į organizmą patekęs virusas ar bakterija gali išprovokuoti antikūnų gamybą prieš smegenų struktūras (receptorius). Ir šiandien dar nežinoma, kodėl taip atsitinka. Galbūt tai sąlygoja ilgalaikis stresas, vitamino D3 trūkumas ir kiti faktoriai, lemiantys tokią organizmo reakciją į infekcinių ligų sukėlėjus.

Vaikų išsėtinės sklerozės tyrimai taip pat atskleidė galimas šio susirgimo sąsajas su ilgalaikiu vitamino D3 trūkumu paauglystėje.

- Ar svarbu, kad pakankamai omega-3 vartotų besilaukiančios ir maitinančios moterys?

- Dabar net yra žinoma, kiek ir kokių rūgščių reikia tam tikrais gyvenimo etapais, o ypač vaikams ankstyvuoju smegenų raidos etapu.

- Yra tyrimų, rodančių teigiamą omega-3 poveikį gydant paauglių depresiją. Ką apie tai manote?

- Yra ne viena depresijos išsivystymo priežastis, aprašoma ir omega-3 teigiama įtaka, todėl gydymo komplekse šios riebalų rūgštys tikrai turėtų būti, ypač derinyje su vitaminu D3.

- Ar, Jūsų nuomone, žuvų taukų turėtų gerti ir sveiki vaikai, kurių mityba pilnavertė?

- Kadangi žuvų taukai yra ir omega-3 bei vitamino D3 šaltinis, - tai pats vertingiausias papildas, kurį turėtų vartoti bet kokio amžiaus vaikai atsižvelgiant į žinomas ir rekomenduojamas normas.

Žuvų taukai didina atsparumą infekcijoms, apsaugo nuo autoimuninių ligų, gerina dėmesio koncentravimą, teigiamai veikia emocijų ir nuotaikų kaitą.

Medicinoje yra daug dalykų, kurių mes nežinome, todėl naudokimės tuo, ką žinome, jei tai padės nuo ligų apsisaugoti patiems ir apsaugoti savo vaikus. Juk ilgalaikis žuvų taukų vartojimas padeda išvengti ligų.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Lauko darželio specialistai atskleidžia, kaip rengti vaikus, kad jie nesušaltų

Sniego ir lietaus kelnės – tokias frazes greitai išmoksta gryname ore didžiąją laiko dalį praleidžiantys Lauko darželio vaikai. Du arba trys sluoksniai drabužių, tinkamai parinkti audiniai – ir galima saugiai dūkti sniege ar taškytis po balas. Kelios paprastos sluoksniavimo taisyklės vaikams padeda nesušalti lauke ir neperkaisti įėjus į patalpą.

Kaip per šalčius tinkamai pasirūpinti savimi ir vaikais

Panevėžio miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai rekomenduoja, kaip elgtis žiemą, kad šalti orai, sniegas ir pūgos kuo mažiau paveiktų įprastą gyvenimą ir netaptų nelaimės priežastimi.

Gydytojo patarimai, kaip rinktis arbatą vaikui

Vaikų ligų gydytojo Algimanto Vingro patarimai, kokios turi būti patiems mažiausiems vaikams skirtos vaistažolių arbatos.

Vienos dienos meniu vaikams: rekomenduoja Raminta Bogušienė

Vaikai turi būti maitinami ne tik tam, kad patenkintume jų fiziologinius poreikius ir sotumą. Pasak sveikos mitybos ekspertės Ramintos Bogušienės, vaiko racionas turi būti įvairus ir sveikatai palankus.

Išvešėjo adenoidai: kaip gydyti ir kada prireikia operacijos

Mano puspenktų metų dukrytei – amžinas kosulys. Kosėja ji jau kokius trejus metus. Nuolat, bet nereguliariai. Nuo kelių kartų per savaitę iki keliasdešimties kartų per vakarą. Gydytoja otorinolaringologė kosulio priežastimi įvardijo išvešėjusius adenoidus.

Vaikas kosėja: kaip jam padėti be vaistų ir ar galima kosintį vesti į darželį

Vaikas pradėjo kosėti. Ką daryti, kad pagerėtų jo savijauta, ar vesti į darželį?

Sunegalavo mažylis – kokios arbatos gali padėti?

Arbatas mes dažniausiai įpratę gerti esant žvarbiems orams, tačiau pavasarį ir vasarą jos ne mažiau tinkamos vartoti. Tačiau kokios arbatos tinka kūdikiams iki vienerių metų?

Geležies stokos mažakraujystė: svarbiausia informacija tėvams

VŠĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų filialo „Vaikų ligoninė“ parengta atmintinė tėvams apie geležies stokos mažakraujystę.

Vaikų ligų gydytoja: ar tikrai kuo daugiau vaistų – tuo mažiau ligų?

Gana dažnai tenka pasijusti tarsi turinčiai aiškiaregystės galių: pamačius vaiką ir išgirdus pirmuosius tėvelių žodžius, tolimesnę pasakojimo eigą galiu užbaigti pati.

Vaikas ir odontologas: 5 svarbūs patarimai tėvams

Apsilankymai pas odontologą dažnai kelia nerimą ir baimę ne tik vaikams, bet ir suaugusiems. Paskaitykite mūsų parengtus patarimus, kurie palengvins jūsų apsilankymą pas odontologą su vaiku.

Natūrali, nuo ligų sauganti priemonė, kurią rasime kiekvienuose namuose

Dėl savo stipraus kvapo ši Lietuvoje populiari prieskoninė daržovė kadaise buvo vadinama "dvokiančiąja rože". Žiemą česnakai – ne tik nepamainomas maisto prieskonis, bet ir vaistas, kuris saugo nuo ligų.

Raminta Bogušienė – apie svarbiausias mitybos taisykles

Iniciatyva „Sveikatai palankus“ šiandien pristato naujas mokymo priemones tiek vaikams, tiek suaugusiesiems – sveikatai palankaus maisto pasirinkimo piramidę ir 6 valgymų lėkštes.

14 faktų apie gripą bei skiepus

Užkrečiamųjų ligų ir Aids centro specialistai primena svarbiausius faktus apie gripą.

Specialus testas atskleis, ar vaikui reikia antibiotikų

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos reikalų ministerijos (VLK) atkreipia dėmesį, kad 2–7 metų vaikams šeimos gydytojas gali atlikti greitąjį streptokoko antigeno nustatymo testą.

Naudingi patarimai perkantiems mėsą: kuri yra vertingiausia ir sveikiausia

Dažnas savo mitybos neįsivaizduojame be mėsos. Vieniems, tai kasdienis produktas, kitiems – rečiau valgomas. Tiesa, mitybos specialistai pataria mėsa valgyti ne dažniau nei 2-3 kartus per savaitę. Pirmenybę teikti šviežiai mėsa, atkreipti dėmesį į pagrindinius šviežumo rodiklius, būtinai skaityti ženklinimo etiketes bei tinkamai paruošti.