Gydytoja dietologė: kasdien turime suvalgyti ne mažiau 400 g daržovių ir 300 g vaisių

 (1)
Vaisiai ir daržovės, sultys ir glotnučiai – svarbi gerai subalansuotos mitybos dalis, tiek kaip pagrindinis patiekalas, pavyzdžiui, pusryčiai, tiek ir kaip užkandis dienos metu.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Socialinio sąmoningumo tyrimas skirtas 3 metus trukusiai reklaminei-informacinei kampanijai „Sultys ir glotnučiai – SMART formos vitaminai" parodė, kad vaisių ir daržovių glotnučių vartojimas Lietuvoje per pastaruosius trejus metus išaugo beveik 30 proc..

Remiantis socialinio sąmoningumo tyrimu, kuris buvo pakartotinai atliekamas kasmet nuo 2015 m., lietuviai teigia, kad vaisių ir daržovių glotnučiai yra skanus, sveikas, maistingas ir natūralus užkandis. Juos perka 84 proc. apklaustųjų, tai yra 16 proc. daugiau nei prieš trejus metus. Glotnučius daugiausiai mėgsta ir geria vaikai (85 proc.) – jų suvartojimas nuo 2015 m. taip pat išaugo 16 proc..

Glotnučiai prieinami visus metus, nepaisant sezoniškumo, ne taip, kaip kai kurie vaisiai bei daržovės. Todėl jie gali būti alternatyva šviežiems vaisiams ir daržovėms. Glotnučiai tinka dienos pradžiai ir yra maistingas užkandis, bet kuriuo dienos metu", – sako gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Dauguma apklaustųjų mano, kad glotnučiai yra sveikas produktas patogioje pakuotėje, pagamintas iš pertrintų vaisių ar daržovių. Ketvirtadalis ketina šį produktą pirkti ir ateityje. Apklausos rezultatai parodė, kad 82 proc. šeimų yra girdėję apie vaisių ir daržovių glotnučius – šis skaičius per kampanijos laikotarpį padidėjo beveik 30 proc..

Vaisių sultis mėgsta vaikai, daržovių – suaugusieji

Dauguma Lietuvos gyventojų mano, kad sultys yra skanu, o trečdalis teigia, kad sveika visai šeimai. 97 proc. šeimų vartoja vaisių sultis, ir beveik pusė (49 proc.) – daržovių. Socialinio sąmoningumo apie sultis ir glotnučius tyrimo rezultatai atskleidė, kad sulčių suvartojimas per pastaruosius trejus kampanijos metus išliko nepakitęs. 30 proc. lietuvių teigia manantys, kad sultys yra natūralus vitaminų šaltinis, o ketvirtadalis visų apklaustųjų – kad sultis verta gerti kasdien. Nepaisant to, jog dauguma sultis laiko naudingomis, didžioji šeimų dalis per savaitę jų išgeria mažiau nei 3 litrus.

Gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė sako, kad žmonės vis dar abejoja 100 proc. sulčių ir glotnučių sudėtimi. „Todėl noriu dar kartą pabrėžti, jog pagal ES reguliavimą, į 100 proc. sultis draudžiama dėti dažiklius, ar kitų dirbtinių medžiagų. Taip pat į 100 proc. sultis draudžiama dėti pridėtinių cukrų. Daugelis sulčių ir glotnučių yra pasterizuoti, o tai reiškia, kad sultys yra pakaitinamos iki aukštos temperatūros ir iš karto atšaldomos, taip yra pašalinami mikroorganizmai ir enzimai, kurie skatina sulčių gedimą. Tačiau tai visiškai saugus ir natūralus procesas, nepašalinantis iš jų maistinių medžiagų, tokių kaip skaidulos", – pasakoja gydytoja-dietologė.

„Remiantis naujausiomis rekomendacijomis, per dieną vertėtų suvalgyti ne mažiau 400 g daržovių ir 300 g vaisių. Kiekvienas produktas turi skirtingų vitaminų rinkinį, mikro- ir makroelementų bei biologiškai aktyvių medžiagų kiekį, todėl, norint užtikrinti pilnavertišką mitybą, juos reikia valgyti kuo įvairesnius. Reguliarus 100 proc. sulčių ir glotnučių vartojimas yra vienas iš būdų aprūpinti organizmą vitaminais ir mineralais, reikalingais tinkamam organizmo funkcionavimui. Jie gali pakeisti vieną iš 5 kasdien rekomenduojamų vaisių ir daržovių porcijų", – prideda ji.

Trečdalis šeimų vaisių sultis geria keletą kartų per savaitę. Lyginant su kampanijos „Sultys ir glotnučiai – SMART formos vitaminai" pradžia prieš trejus metus, toks suvartojimas padidėjo 5 proc. Daugiausiai jas geria vaikai, tuo tarpu suaugusieji pirmenybę teikia daržovių sultims. Lietuvos gyventojai dažniausiai vaisių sultis geria būdami namie kaip desertą ir per vakarienę, o daržovių – valgio metu.

Sultys ir glotnučiai – naudingas ir patogus užkandis

Spaudos konferencijos, kurioje apibendrinti tris metus trukusios kampanijos „Sultys ir glotnučiai – SMART formos vitaminai" rezultatai, dalyviai diskutavo apie sulčių ir glotnučių suvartojimą ir galimybes šiuos produktus įtraukti į vaikų mitybą pradinėse mokyklose. Lietuvos mokyklose vis dar aktuali ir plačiai eskaluojama žiniasklaidoje vaikų mitybos problematika. Gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė pasidalino bendromis įžvalgomis apie šeimų sveikos mitybos įpročius ir pagrindiniais duomenimis apie moksleivių mitybą. O portalo Seimosgidas.lt įkūrėja Goda Prapuolenytė-Leonavičienė pasidalino patarimais, kaip vaikučius paskatinti rinktis sveikus užkandžius.

„Šiuolaikiniai vaikai, kaip ir jų tėvai, yra labai užimti – jų diena neapsiriboja tik darželiu ar mokykla, o laiko ilgesniam valgymui dažniausiai atsiranda tik vakare. Visi žinome, kad mityba yra glaudžiai susijusi su savijauta, todėl būtent mes, tėvai, privalome pasirūpinti naudingais užkandžiais, kurie būtų ir skanūs, ir patogiai pateikti.

Auginu tris dukras ir pastebėjau, kad jos itin džiaugiasi, kai jų kuprines ar priešpiečių dėžutes pasipildo pakuote sulčių ar glotnučių. Jeigu jos ne visuomet nori valgyti neapdorotą obuolį ar morką, sulčių ar glotnučių neatsisako.

Vienai patinka spalva, kitai įpakavimas, o trečia tiesiog mėgaujasi skoniu, todėl nereikia papildomai įtikinti juos gerti. Smagu, kad juose nėra pridėtinių cukrų, vaikai gauna papildomų vitaminų, kas yra itin svarbu jų mitybai.

Be to, aš pati labai džiaugiuosi šiuo paprastu sprendimu, nes suruošti tris užkandžių dėžutes yra tikras iššūkis", – džiaugiasi apie šeimos laisvalaikį rašanti tinklaraštininkė.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.