Gydytoja: ką valgyti vasarą, kad vaikas nesirgtų rudenį?

Vaiko mityba – itin svarbi tema, kelianti tėvams daugybę klausimų. Į dažniausius iš jų padės atsakyti gydytoja dietologė.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kad vaikas nesirgtų, nepakanka tiesiog daugiau duoti vitamino C turinčių produktų. Koks turėtų būti vaikų maisto meniu vasarą ir kiek porcijų ledų per dieną gali suvalgyti mažylis, pasakoja valgymo įpročių koregavimo centro „Valgymas.lt" vadovė, gydytoja dietologė, knygų „Mažylio receptai" ir „Samčio burtai" konsultantė Lina Barauskienė.

1. Ar vasarą vaikų mityba turėtų būti kitokia, nei kitais metų laikais?

Taip. Vasarą vaikų, kaip suaugusiųjų, mityba keičiasi, nes keičiasi organizmo poreikiai. Pagrindinės sveikos mitybos taisyklės: režimas, įvairovė, saikas – išlieka tokie patys, tačiau keičiasi asortimentas.

Šiltuoju metų laiku organizmui nereikia šildytis, todėl ir maistas turėtų būti mažiau kaloringas, vėsinantis. Karštą vasaros dieną per daug riebus ar sunkiai virškinamas maistas gali būti netgi žalingas sveikatai. Taip pat vasarą prisirpsta daug šviežių maisto produktų, tuo reikia ir naudotis. Viena iš pagrindinių sveikos mitybos taisyklių yra valgyti kuo daugiau vaisių ir daržovių, kurie auginti vietoje, o vasarą parduotuvėse ir turgavietėse gausu savų, artimųjų kaimynų užaugintų vaisių, daržovių, prieskonių, žalumynų, kuriuose mažiau chemikalų, nes produktų nereikia ilgai laikyti, toli transportuoti.

Jeigu šiaip mitybos specialistai rekomenduoja karštą maistą valgyti tris kartus per dieną, tai karštą vasaros dieną šį skaičių galima sumažinti iki vieno, vaikams - dviejų.

2. Kiek skysčių vasarą turėtų išgerti vaikas?

Skysčių gerti reikia bet kuriuo metų laiku. Bet eilinę vasaros dieną jų reikėtų išgerti daugiau nei eilinę žiemos dieną. Labiausiai tam tinka vanduo. Naujausios rekomendacijos nurodo, kad gerti reikėtų tiek, kiek norisi, o ne privalomą kiekį. Tačiau svarbu nejausti troškulio. O vaikai dažnai užsižaidžia, pamiršta, kad nori gerti, todėl reiktų jiems dažniau pasiūlyti vandens. Stebėkite vaiko šlapimo spalvą. Jeigu šlapimas sodrios spalvos, koncentruotas – skysčių vartojama per mažai. Todėl verta nepamiršti nuolat pasiūlyti atsigerti. Taip pat verta atminti, kad saldinti gėrimai troškuliui malšinti netinka.

3. Ar vasarą maistu galima sustiprinti vaiko imunitetą?

Imunitetas – organizmo gebėjimas nesusirgti. Tai priklauso nuo daugelio veiksnių, organizmo būklės, grūdinimo. Be abejo, maistas turi įtakos bendrai organizmo būklei. Gausybę medžiagų, reikalingų "stipriai" sveikatai formuotis, gauname su maistu. Tai įvairios maisto medžiagos, mineralai, vitaminai, mikroelementai, skaidulos, probiotikai. Todėl galima sakyti, kad maistas turi įtakos imunitetui. Maistu galima tiek sustiprinti organizmą, tiek ir susilpninti, jeigu trūks maisto įvairovės. Todėl reikia atminti, kad tinkama svarbi imunitetuią. Jeigu vaikus maitinsim įvairiu maistu, nereikės jiems jokių maisto papildų. Nebent ligos atveju ar vaiką prižiūrinčiam gydytojui patvirtinus, kad jam trūksta tam tikrų medžiagų.

Todėl derėtų atminti, kad bendras spektras medžiagų organizme formuoja tinkamą imunitetą ir nėra taip, kad reikia tik daugiau vitamino C, kad vaikas nesirgtų. Beje, vien vitaminas C neapsaugo nuo peršalimo ligų.

4. Ar vasarą reikėtų valgyti mažiau mėsos? Yra manančių, kad tai per sunkus produktas šiltajam metų laikui.

Geležies yra ir gyvulinės kilmės, ir augalinės kilmės produktuose. Tačiau verta atminti, kad iš mėsos organizmas pasisavina apie 80 procentų, iš augalų – 20 procentų geležies. Tai didelis ir labai reikšmingas skirtumas ypač vaikams. Nieko vasaros metu atsisakyti nereikia. Mėsa svarbus ne tik geležies, bet ir baltymų ir riebalų šaltinis. Be abejo, svarbu, kiek mėsos suvalgoma. Jeigu neviršijama rekomenduojama normos - valgykite į sveikatą. Vasarą patarčiau ne mažinti mėsos kiekį, o keisti jų gamybos būdą. Ne kepti riebaluose, paniruoti ar užkepti sūriu, o dažniau virti, kepti grilyje, kad patiekalas būtų kuo natūralesnis, mažiau riebus ir lengviau virškinamas.

5. Vasarą vaikai visada nori ledų. Kiek jų galima duoti?

Kokia vasara be ledų?.. Tik tėveliams patarčiau prieš perkant ledus perskaityti etiketę ir rinktis labiau natūralius. Jeigu etiketėje pavadinimai nežinomi, gąsdina, nesugebate jų net ištarti, tai kam juos valgyti?

Idealu būtų kiek įmanoma dažniau ledus pasigaminti namie patiems. Ir sveikiau, ir vaikams atrakcija. Vasarą galima trinti ir šaldyti ledų formelėse įvairius vaisius ar uogas, šaldytas bananas su pienu – puiki pirktinių ledų alternatyva. Nors naminiai ledai, manau, geriausias saldumynas vasarą vaikui, tačiau nerekomenduočiau daugiau nei vienos porcijos (tradicinės 70-80 g) per dieną. Taip pat patarčiau saugoti gerklę: mokyti vaikus ledus valgyti atsargiai, po truputį, burnoje pašildant; nevalgyti iškart išimtų ledų, palaukti, kol suminkštės.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.