Ką daryti, kad ir išrankiausias vaikas valgytų daugiau daržovių?

Vaiko supažindinimas su naujais skoniais reiškia visai naujo vaisių pasaulio atvėrimą mažajam ir jo naujų ateities įpročių kūrimą, na, o visų pirma, rūpestį subalansuota mityba. Intensyvaus vystymosi laikotarpiu svarbu, kad vaiko mityba būtų kuo įvairesnė, tad jai paįvairinti puikiai tiks ir vaisių ir daržovių sultys bei glotnučiai.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vaisiai ir daržovės – mitybos pagrindas!

Daržovių trūkumas yra viena iš pagrindinių klaidų, pastebimų vaikų mityboje. Pasaulio sveikatos organizacija nurodo, kad daržovės yra ypatingai svarbus vitaminų (C, beta karotino, B grupės vitaminų), mineralų (kalio, magnio, kalcio, mangano, vario, cinko, molibdeno) ir celiuliozės šaltinis1. Visi šie elementai yra itin svarbūs statant vaikų imunitetą, kovojant su infekcijomis, ir aprūpinant jauną organizmą su reikiamu kiekiu energijos.

Todėl svarbus vaikų švietimas apie vaisių ir daržovių vartojimą bei teisingų mitybos įpročių formavimą. Deja, vaikai dažnai yra linkę pasirinkti tik tuos vaisius ir daržoves, kuriuos jie pažįsta, yra valgę ir mėgsta. Todėl itin sunku įkalbėti juos išbandyti naujus skonius ar konsistencijas. Kaip vaikus paskatinti atsisakyti šių barjerų ir neužauginti išrankaus valgytojo?

Patikrinti būdai, kaip paskatinti vaiką valgyti

Vaikų nenorą valgyti tam tikrų produktų lemia daug veiksnių. Todėl sunku pateikti paprastus sprendimus, kaip tai pakeisti, tačiau yra keli pagrindiniai principai, kurie sumažins riziką turėti išrankų maistui vaiką. Patarimais dalijasi klinikos „Dietos sistema“ gydytoja-dietologė Žana Antonova:

1. Jūs turite nuspręsti, kur ir ką valgys jūsų vaikas, o vaikas gali pasirinkti, kokį kiekį valgys.
2. Patiekite maistą tyliame kambaryje (be įjungto televizoriaus/kompiuterio), pasodinkite vaiką ant kėdutės ir jam valgant nepertraukite jo dėmesio.
3. Tarp valgymų išlaikykite 3-4 val. pertrauką, neduokite vaikams užkandždių.
4. Pasiūlykite vaikams skirtingų produktų ir nepasiduokite, jei iš pradžių jie jų atsisakys: kartais, tam, kad vaikas pradėtų valgyti jam nežinomo skonio produktą ar patiekalą, reikia jo pasiūlyti iki 10 kartų.
5. Patiekite maistą mažomis porcijomis (pavyzdžiui, vaiko kumščio dydžio).
6. Jei vaikas išbandė naujų, neragautų produktų – apdovanojite jį (mažam vaikui tiks paskatinimas, o didesniam (jei galite) ir žaisliukas).
7. Nenaudokite maisto kaip prizo.

Nebijokite rinktis sultis ar glotnučius

Vaikų supažindinimas su naujais skoniais ir konsistencijomis bei vis didėjančios porcijos gali praturtinti vaikų mitybą svarbiomis maistingomis medžiagomis. Jei vaikai nenori valgyti vaisių ar daržovių, protinga jam ar jai pasiūlyti vaisių ir daržovių sulčių ar glotnučių, nes jie – natūralus vitaminų, organinių rūgščių, celiuliozės ir mikroelementų šaltinis. Tai produktai, mėgstami vaikų, dėl savo konsistencijos, lengvai patiekiamos formos ir įvairių skonių.

Kai kurie tėvai mano, kad sultys ir glotnučiai iš parduotuvių lentynų yra produktai su konservantais ir dažikliais. Tačiau gydytoja-dietologė Ž. Antonova teigia, kad tokios baimės neturi pagrindo:

„Stebiu tėvus, kure nori puoselėti sveiką savo vaikų mitybą, tačiau dėl cukraus ir konservantų baimės neduoda jiems sulčių ir glotnučių. Pagal įstatymus, į visas 100 proc. sultis draudžiama dėti dažiklius, dirbtinius skonius ar saldiklius. Panašiai yra ir su 100 proc. glotnučiais – juose nėra konservantų, cukraus, sirupų ar kitų dirbtinių priedų, tačiau yra vitaminų ir mikroelementų. Skirtingų skonių sultys ir glotnučiai gali būti lengvas ir efektyvus būdas natūraliai papildyti jūsų nevalgiukų mitybą vertingais vaisių ir daržovių elementais. Taip pat jie tiks kai vaikas serga, yra sumažėjęs jo apetitas, dygsta dantukai ar jis neturi tiek dantų, kad galėtų sukramtyti, pavyzdžiui, kietą morkytę ar obuolį“, – sako Ž. Antonova.

Teigiamas tinkamos mitybos poveikis pastebimas po tam tikro laiko. Todėl vaisių ir daržovių pilna mityba vaikui turėtų būti įdiegta dar vaikystėje. Prisiminkite, kad pripratimas prie naujų skonių yra procesas, kuriam įgyvendinti reikia nuolat ragauti naujus produktus.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.

Lietuvos vaikai suvartoja keturiskart daugiau cukraus už normą: kur ir kiek jo pridėta

Lietuvos gyventojai kasdieną gauna vidutiniškai 22 proc. daugiau cukraus, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Vaikai suvartoja dar daugiau - kai kurių tyrimų duomenimis, net keturis kartus daugiau nei norma.

Važiuojant supa ir pykina: kaip padėti vaikui

Šylant orams vis dažniau savo vaikus sodinsime į automobilius ir vyksime poilsiauti. Deja, kai kurie tėvai jau žino, kad kelionės ne visada būna malonios.

Gydytoja Evelina Nevardauskaitė-Rudzikienė – apie natūralias gydymo priemones susirgus vaikui

Šiais laikais pasaulyje populiarėjanti sveikos gyvensenos ir natūralumo tendencija tampa aktuali ir gydant vaikus.

Indrė Kavaliauskaitė Morkūnienė atskleidė, kaip savo vaikus gydo be vaistų

Šiais laikais apie vaikų priežiūrą tėvai gali rasti gausybę informacijos – kaip gydyti, kokius metodus taikyti ir kaip išvengti ligų.

Ledų sezonas: kokių ir kiek per dieną sveika valgyti vaikui

Kas pasaulyje skaniausia? Uždavus šį klausimą vaikui, visai tikėtina, kad dėl prizinės vietos rungsis ir ledai. Kokie ledai tinkamiausi vaikui ir kada geriau jų neduoti?

Vaiką atakuoja alergija: svarbu žinoti

Kaip sužinoti, ar mažylis tikrai alergiškas?

Kamuoja sausas kosulys: 10 priežasčių, kodėl

Sausas kosulys – ne vienos ligos požymis. Štai 10 galimų priežasčių.

Nemaloni akių liga, neaplenkianti ir vaikų

Ką daryti, jeigu ant vaiko akių vokų neretai atsiranda miežis?

Profesorė – apie vitamino D trūkumą ir poveikį sveikatai

Devyniems iš dešimties Lietuvos gyventojų trūksta vitamino D. Nors apie jo naudą pastaraisiais metais imta nemažai kalbėti, tačiau Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro (VU GMC) Biotechnologijos instituto profesorė imunologė Aurelija Žvirblienė pastebi, kad ne visada viešojoje erdvėje pateikiama informacija būna moksliškai pagrįsta.

Nieku gyvu nedažykite kiaušinių šiais būdais, ypač, jei auginate vaikus (1)

Velykiniai kiaušiniai: kaip marginti, kad nepakenktume sveikatai? Į šį klausimą atsako Baltijos aplinkos forumo cheminių medžiagų specialistai išplatintame pranešime spaudai.