Ką privalu žinoti prieš dedant grybus į lėkštę

Išdygus pirmiems grybams, mamai norisi ir mažylį palepinti nauju patiekalu. Tačiau ar grybai būtini vaikams?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę


Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, „Android“. Draugaukime ir Facebooke!

Ne tik vanduo ir ląsteliena

Klysta manantieji, kad grybai - nevertingas maisto produktas, kurį sudaro tik ląsteliena ir vanduo. Grybai yra vertingi, nes turi nemažai baltymų, vitaminų, mineralinių medžiagų: fosforo, geležies, jodo, cinko, magnio ir kt. Pavyzdžiui, 100 g baravykų yra 88 g vandens, 4,4 g baltymų, 4,5 g angliavandenių ir 0,5 g riebalų. O 100 g pievagrybių yra 89,6 g vandens, 2,8 g baltymų, 3 g angliavandenių ir 0,2 g riebalų. Be to, grybuose mineralinių medžiagų ne mažiau nei vaisiuose ar daržovėse, fosforo ir kalcio juose kiek žuvyje. O džiovintuose baltymų yra daugiau nei duonoje, kruopose, jautienoje.

Įvairių rūšių grybuose, net ir to paties grybo skirtingose dalyse, baltymų yra nevienodai. Daugiausia jų jaunų grybų kepurėlėse, o mažiausiai – kote.

Manoma, kad vertingiausias grybas yra baravykas, tačiau skanios ir tinkamos maistui yra ir voveraitės, kurios beveik nekirmija, raudonviršiai, kazlėkai.

Vis dėlto organizmui tinkamesni gyvulinės kilmės baltymai (tarkim, 100 g pieno yra 88,5 g vandens, 3,4 g baltymų, 4,9 g angliavandenių ir 2,5 g riebalų), todėl grybai turėtų būti vartojami tik valgiaraščiui paįvairinti.

Ką privalu žinoti prieš dedant grybus į lėkštę
© Vida Press

Grybai vaiko lėkštėje

Iki šešių mėnesių grybų mažylių valgiaraštyje išvis negali būti jau vien todėl, kad tokio amžiaus vaikučiai geria tik mamos pienuko. Paaugusiam mažajam galima nupirkti tyrelių su grybais, nebent pastebėsite, kad jis alergiškas jų baltymams.

Kai vaikas sėda prie bendro stalo, galima duoti paskanauti ir mamos ruoštų grybų, tačiau jie turi būti susmulkinti arba sumalti ir įmaišyti į košę, mėsą ar padažą.

Vyresniems vaikams jau tinka tas pats maistas, kokio valgo ir suaugusieji. Tačiau grybai nėra tas patiekalas, kurį būtų galima valgyti dažnai, nes sunkiai virškinami. Todėl jei norite, kad pipiro miegas būtų ramus, mėgaukitės grybais tik pirmą dienos pusę, be to, jokiu būdu nekepkite jų ir nepatiekite, kaip dažniausiai daroma, su riebiu padažu.

Vis dėlto grybus gali valgyti ne visi. Todėl jei vaikas yra jiems alergiškas (nuo jų beria) ar serga inkstų, širdies, kraujagyslių, skrandžio, kasos ligomis, šio patiekalo nesiūlykite.

Ką privalu žinoti prieš dedant grybus į lėkštę
© Vida Press

Miške ar turguje?

Nors saugiausia grybų pirkti parduotuvėse, žmonės jų ieško ir turguose. To nevertėtų daryti, nes neaišku, kur ir kada tie grybai rinkti, ar jie nenuodingi. Grybai kaupia radioaktyviąsias medžiagas, todėl, pavyzdžiui, iš Baltarusijos atvežtieji gali būti pavojingi.

Jei sugalvojote patys prisirinkti grybų mūsų miškuose, galite būti ramūs - Lietuvoje grybų radioaktyvumas yra tiriamas, nustatyta, kad jie nepavojingi. Tik atsiminkite svarbiausią grybautojų taisyklę - nerinkite tų, kurių nepažįstate. Šitaip neprityrę grybautojai dažnai supainioja žalsvąją musmirę su ūmėde. Taip pat rinkite tik jaunus ir sveikus grybus, o peraugusius palikite. Grybams ypač kenkia besikartojančios naktinės šalnos - nuo jų gali atsirasti nuodų.

Jei išėję pasivaikščioti netikėtai aptikote daug grybų, bet neturite pintinės, galima juos dėti ir į polietileno maišelį ar plastmasinį kibirėlį. Tačiau taip laikomi genda daug greičiau, todėl, grįžę namo, juos iškart apdorokite.

Kaip ruošti?

Grybai greitai genda, todėl surinktus pasistenkite apdoroti tą pačią dieną, vėliausiai - kitą. Jei nespėjate sutvarkyti, paskleiskite juos plonu sluoksniu vėsioje, gerai vėdinamoje patalpoje. Nuvalytus ir nuplautus reikia suvartoti tuoj pat, nes pamirkytų genda skonis ir kokybė. Pietums ruoškite tik tiek grybų, kiek galėsite suvalgyti iš karto, nes pašildytų kokybė abejotina.

Kai kas išvirtų grybų nuovirą vartoja sriubai. Tačiau taip elgiantis iškyla didelis pavojus apsinuodyti. Geriausia būtų nuovirą nupilti net kelis kartus, nes taip iš grybo pasišalina daug nuodingų medžiagų.

Jei turite daug grybų ir ketinate dalį palikti žiemai, nepamirškite, kad šaldyti galima tik jaunus bei tvirtus ir kad plauti jų jokiu būdu nereikia - užteks švariai nuvalyti.

Be to, šaldyti nerekomenduojama voveraičių ir kelmučių, nes jos apkarsta. Kadangi atšildytų grybų vėl užšaldyti negalima, šaldykite juos nedidelėmis porcijomis.

Marinuoti ar konservuoti reikia stikliniuose induose, o džiovintus būtina laikyti sandariai uždarytus.

Ką privalu žinoti prieš dedant grybus į lėkštę
© Vida Press

Apsinuodijus grybais gali pasireikšti šie požymiai:

Bendras organizmo silpnumas;

Žmogų pykina;

Jis vemia;

Pakyla temperatūra;

Skauda galvą, pilvą, viduriuojama;

Gali pakisti odos, gleivinės spalva;

Gali pakisti (dažnėti, retėti) pulsas, kvėpavimas;

Apsinuodijęs žmogus gali prarasti sąmonę, gali prasidėti traukuliai.

Jeigu vaikas valgė grybų ir po kurio laiko jam pasidarė silpna ar atsirado kitų apsinuodijimo požymių, iš pradžių reikia bandyti išvemti maistą ir jokiu būdu neduoti iš karto gerti vandens, kad nuodingos medžiagos nepatektų į žarnyną. Tik paskui bus galima išgerti kelias stiklines vandens ir vemti, kol skrandis išsivalys. Be to, būtina kuo greičiau kreiptis į gydytoją.

Ne visada patartina sukelti vėmimą, todėl skubiai kvieskite greitąją medicinos pagalbą, jei žmogų ištiko širdies priepuolis, prasidėjo traukuliai, apsinuodijusysis yra nesąmoningas. Taip pat jei apsinuodijo kūdikis ar nėščioji.

Nepamirškite, kad prieš vežant ligoniuką pas medikus būtina surinkti ir vežti kartu grybus, kuriais buvo apsinuodyta.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.