Reklama

Kaip suderinti sveiką vaiko mitybą ir malonumą

 (2)
Nerasime vaiko, kuris nemėgtų saldumynų. Tačiau rūpestingi tėvai supranta, kad gardėsiai negerai nei figūrai, nei dantims, tačiau negi vaiką paliksi be saldumynų... Kokią rasti išeitį?
© Shutterstock nuotr.

Nauji vaiko mitybos įpročiai dažniausiai susiformuoja tarp 6 ir 10 metų. Padėti vaikui suprasti, kas sveika, ką reikia valgyti, o ko atsisakyti - mūsų, tėvų, pareiga. Prastai pavalgęs prie stalo, vaikas nori užkandžiauti - taip jis numalšina alkį ir pakelia nuotaiką. Sultys, sausainiai, traškučiai, saldainiai... Pagundų - daugybė! Ir, žinoma, dažniausiai mažosios rankos tiesiasi prie saldumynų.

Kiek jų galima vaikui duoti ir kokių, teiraujamės gydytojo ir medicinos mokslų daktaro Vaidoto Urbono.

„Negaliu sakyti, kad saldumynų negalima valgyti visai, tačiau jie tikrai nėra rekomenduotini. Pirmiausia reikėtų apibrėžti, kas yra saldumynai. Cukrus, saldainiai, medus - produktai, kurių sudėtyje yra lengvai įsisavinamų vadinamųjų „cukrų" - cukraus, fruktozės, sacharozės, gliukozės. Tai nėra nuodas, tačiau ir geru maisto produktu nepavadinsi, nes, žiūrint iš maisto sveikatos pozicijos, šie „cukrūs" yra mažai vertingi. Nes tai yra greitai pasisavinami angliavandeniai, kurie greitai patenka į kraują ir pakelia insulino lygį - šitokiu būdu didėja nutukimo, ir ypač vaikų tarpe, diabeto rizika.

O vaikų nutukimo atvejų smarkiai daugėja. Ir ne tik Jungtinėse Amerikos valstijos, kaip įprasta manyti, - nerimą kelianti tendencija regima Vakarų Europoje, ją stebime ir Lietuvoje. Ir kaip mitybos specialistai konstatuoja, didžiausią reikšmę nutukimui turi ne riebalai, kaip buvo manyta ilgą laiką. Amerikoje buvo atliktas tyrimas, kurio metu palyginti tėvų ir vaikų valgymo įpročiai. Pasirodo, kad tėvai valgė kur kas riebesnį maistą nei vaikai, tačiau nutukusių vaikų yra keturiskart daugiau nei kadaise buvo tėvų.

Taigi, riebalai, žinoma, turi reikšmės nutukimui, tačiau neabejotinai dar svarbesni yra greitai įsisavinami angliavandeniai, įvairūs perdirbti maisto produktai (miltiniai gaminiai). Štai dėl ko saldumynai nėra gerai - jie didina nutukimo riziką. Yra ir kitokios ligos, tarp kurių paminėčiau dantų ėduonį. Labai gerai žinomas "buteliuko sindromas" - kai iš buteliuko geriantiems vaikams dažnai būna pažeisti priekiniai dantys, nes dantukai vis „mirksta" saldžiame gėrime.

Be abejo, vaikams energijos reikia. Jie judrūs, laksto, ir saldumynų jiems visiškai neuždrausime. Jei vaikas yra normalaus svorio, aktyvus, judrus, o šeimoje nėra nutukusių žmonių, nieko blogo nenutiks, jei jis suvalgys saldainį. Tačiau galbūt jam galima pasiūlyti sveikesnį saldumyną? Štai jei jis suvalgytų vaisių, tai be cukraus dar gaus ir maisto skaidulų, kurios yra labai svarbios virškinimui, žarnyno normaliam funkcionavimui. O kadangi kalbame apie saldumynus, kaip saldainio pakaitalą rekomenduočiau vaikui duoti vaisių juosteles „Veri Beri", kurios pagamintos iš natūralių medžiagų, jose nėra cukraus ir yra sveikatai taip reikalingų maisto skaidulų.

Apie „Veri Beri":

- Šiose juostelėse nėra jokio papildomo cukraus - tik natūraliai vaisiuje esančios fruktozės. Fruktozė neskatina ląstelių gaminti insuliną, todėl rekomenduojama ir diabetu sergantiems ligoniams.

- Gausu maisto skaidulų. 100 g saldainių yra apie 6 g maisto skaidulų. Surišdamos vandenį ir minkštindamos išmatas maisto skaidulos skatino žarnyno peristaltiką, didina gerųjų bakterijų kiekį žarnyne, sumažina alkio jausmą. Vaikai turi gauti tiek maisto skaidulų: vaiko metai +5 g. Pavyzdžiui, 9 metų vaikas per parą turi gauti 14 g maisto skaidulų.

- Sudėtyje yra citrusų pektino. Tai tirpi maisto skaidula, kuri padedant esant vidurių užkietėjimui ar viduriavimui. padidina gerųjų bakterijų kiekį organizme. Pektinas „suriša" kai kurias toksines medžiagas.

- Be gliuteno, tad vaisių juosteles gali valgyti sergantys celiakija, turintys alergiją ar hiperjautrumą kviečiams.

- Be dažiklių ir konservantų, kurie gali sukelti mažiesiems alergines reakcijas.

- „Veri Beri" yra keturių skonių: aviečių, braškių, vyšnių ir juodųjų serbentų. Nelimpa prie pirštų, sudėti į užtraukiamą pakuotę.

www.veriberi.lt

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Kad vaikai pamėgtų daržoves ir vaisius, tėvai turi žinoti kelias taisykles

Daugelis puikiai suvokiame, kad sveika mityba yra itin svarbi ir dažnas turbūt kartas nuo karto pasižadame sau rinktis maistiniu požiūriu vertingesnę dietą.

Valstybės lėšomis vaikai Lietuvoje skiepijami nuo dvylikos ligų

Europos imunizacijos savaitės (balandžio 24-30 d.) proga Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) primena apie vaikų skiepų svarbą.

Bunda ne tik erkės: ką reikia žinoti apie vabzdžių įkandimus

Į Lietuvą pamažu atkeliaujant šiltiems orams žmonės vis dažniau laiką namuose keičia į gamtą.

Kuo marginti kiaušinius, kad nepadarytume žalos sau ir artimiesiems (2)

Savaitės gale lankysime giminaičius ir džiaugsimės spalvingais Velykiniais margučiais.

Artinasi intensyviausia žiedadulkių banga – kaip nuo jos apsisaugoti?

Staiga šoktelėjęs termometro stulpelis ir sprogstantys augalų pumpurai – ne vieninteliai pavasario pranašai.

Penki dalykai, ko niekada nesakykite vaikui apie maistą (3)

Neretai tėvai skundžiasi prastu vaikų apetitu (arba persivalgymu), nors fiziologinio paaiškinimo tam po atliktų vaikui tyrimų lyg ir nėra. Tačiau pasitaiko, kad vaikai mitybos problemų turi dėl psichologinių priežasčių.

Daugybinis ėduonis: kas tai yra ir kaip su juo kovoti

Didėjantis dantų ėduonies paplitimas tarp vaikų verčia vis labiau susirūpinti.

Gydytoja dietologė rekomenduoja: 3 sveikų patiekalų receptai

Tapdami vyresni pradedame gailėtis, kad neskyrėme pakankamai dėmesio savo santykiams su brangiausiais žmonėmis.

Kada vaikams tikrai reikia vitamino D (1)

Prieš penkerius metus Lietuvoje atlikus tyrimą paaiškėjo, kad 43 proc. vaikams iki 2 metukų trūksta vitamino D, o nuo 2 iki 6 metukų trūksta jau net 87 procentams.

10 būdų, kaip pavasarį sustiprinti mažylio organizmą

Gydytojų tvirtinimu, yra normalu, jei mažylis peršalimo ligomis serga 10-14 kartų per metus. Be abejo, mamų tokia statistika nedžiugina, kaip ir kas mėnesį negaluojantis mažylis. Todėl patarimai, kaip stiprinti imunitetą, kad vaiko organizmas gebėtų „atsikirsti“ jį puolantiems virusams ir bakterijoms, visada aktualūs!

Vaikas čiaudėja: kokią ligą tai signalizuoja

Ką rodo čiaudulys: peršalimo ligą, alergiją ar tiesiog organizmo reakciją į pasitaikiusias dulkes?

Labai svarbi priežastis, dėl kurios vaikams reikia pietų miego (4)

Apie pietų miegą vaikams visada kyla daug diskusijų. Vieni tėvai įsitikinę, kad jo reikia, kiti sako, kad sunku užmigdyti mažuosius, todėl jo atsisako. Kuris požiūris teisingas?

Ekonomiški ir ekologiški SWING akinių rėmeliai – judriems ir sumaniems vaikams

Akinių rėmeliai nudažyti tik augaliniais dažais. Akinių rėmeliai, sveriantys tik kelis gramus ir puikiai prisitaikantys prie vaiko veido formos. SWING akinių rėmeliai – tai puikus tėvų pasirinkimas sumaniems bei judriems vaikams, kuriems reikalinga akių korekcija ir judesio laisvė.

R. Bogušienė: kiek vandens per dieną reikia išgerti vaikams

Viešojoje erdvėje vis dar gajūs mitai: mažiems vaikams duodamą vandenį reikia virinti, šviežiai spaustos sultys yra geriau nei vanduo. Ar tikrai?

Gydytojas Vaidotas Urbonas griauna mitus apie vaikų mitybą (17)

Kodėl vaikai dažnai būna išrankūs maistui? Kaip paskatinti jų apetitą ir padėti pamėgti sveiką maistą?