Kauniečių šeima dėl vaiko sveikatos problemų ryžosi eksperimentui

 (2)
Jauna kauniečių šeima dėl sūnaus sveikatos ryžosi pakeisti savo mitybą. Lengva nebuvo, tačiau pastangos atsipirko su kaupu.
© Asmeninio albumo nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kauniečių Naumovų šeima augina du ikimokyklinio amžiaus vaikus. Iki lemiamų pokyčių jie gyveno įprastą daugumai lietuvių gyvenimą – lietuviškais valgiais nukrauti stalai ir mažas fizinis aktyvumas. Tačiau kardinaliems gyvensenos pokyčiams pastūmėjo vyriausiojo sūnaus sveikatos sutrikimai.

„Anksčiau, nors ir gamindavau gana dažnai namuose, tačiau maistas buvo įprastas kiekvieno lietuvio skrandžiui: balti miltai, bulvės, mėsa, pieno produktai. Vyras labai mėgo mėsos patiekalus. Žinoma, apsilankydavome ir greito maisto restoranuose", – sako verslininkė ir dviejų vaikų mama Gintarė Naumovienė.

Pasak pašnekovės, šešiametis jų sūnus nuo pusantrų metų turėjo tuštinimosi problemų – jis labai retai tuštinosi. Iš pradžių atrodė, kad vieną dieną užkietėjus viduriams, jam suskaudo, ir dėl to jis ėmė bijotis tuštintis. „Bandėme jį motyvuoti – pasituštinus važiuodavome į parduotuvę ir pirkdavome mašinėlę. Taip pat šiek tiek bandėme keisti ir valgymo įpročius, tačiau labai trūko informacijos. Visos šios priemonės nedavė jokių rezultatų, vaikas ir toliau tuštinosi vieną ar du kartus per dvi savaites“, – pasakoja mama.

„Pradėjome įžvelgti problemą, tad kreipėmės į vaikų ligų gydytoją. Ji pripažino, kad tai yra bėda, ir tuštintis reikia kiekvieną dieną. Tačiau realių pasiūlymų nepateikė, tik liepė sodinti vaiką per prievartą. Tokie veiksmai, žinoma, rezultatų nedavė.

Kiekvieno apsilankymo metu pas pediatrę paminėdavau, kad problemos neišsprendėme, ir po kelerių metų gydytoja išrašė siuntimą apsilankyti pas vaikų proktologą. Apsilankius ir papasakojus vaiko ligos istoriją, sūnų kelioms dienoms paguldė į ligoninę, kad atliktų tyrimus. Paaiškėjo, kad mano vaiko storoji žarna yra per ilga ir jos pats galas yra per platus, taip pat žarnyne yra susidarę vadinamieji „akmenys". Gydytojas aiškiai įvardino pagrindinę to priežastį – netinkama mityba, pasak jo, būtent todėl sutriko virškinimas ir susidarė žarnyno pakitimai. Diagnozė: dolichosigma, megarectum, coprustasis. Gydytojas mums pasakė: „Jūs privalote pakeisti mitybą".

Gydytojo rekomendacijos

Turėjome atsisakyti pieno, kvietinių miltų, kakavos, ryžių, manų. Taip pat sumažinti gyvūninio maisto produktų suvartojimą bei daugiau valgyti daržovių. Kadangi vaikas lanko darželį, pasak gydytojo, kruopų ir gyvūninės kilmės maisto jis gauna pakankamai ten, o namuose reikia valgyti daugiausiai daržovių.

Rytais liepė anksčiau atsikelti ir valgyti pusryčius, pavyzdžiui, vaisių ir daržovių kokteilius, arba tiesiog suvalgyti vaisių. Taip pat liepė nevartoti citrusinių vaisių, kuriuose yra nedaug skaidulinių medžiagų. Labai rekomendavo virti trintas sriubas. Vaikai maisto gerai nesukramto ir dėl to blogai pasisavina, o susmulkinus maistinių medžiagų pasisavinimas pagerėja. Taip pat buvo keista, kai gydytojas liepė nevalgyti virtų bulvių ir morkų.

Vien mitybos pokyčių nepakako – gydytojas taip pat išrašė vaistų, skatinančių tuštinimąsi, mankštų ir masažų. Vaikui reikėjo išugdyti įprotį tuštintis kiekvieną dieną, geriausia – iš ryto.

Asmeninio albumo nuotr.

Trūksta informacijos apie sveiką mitybą

Maisto įpročius teko keisti visai šeimai, kadangi šešiamečiui vaikui nepasakysi, kad mes valgome tai, ką esame įpratę, o tu valgyk kažką kitko. Vyras, aišku, iš pradžių gal ir nebuvo patenkintas, bet ko tik dėl vaiko nepadarysi. Gal kiek sunkiau su močiutėmis, nes joms sunku pagaminti patiekalų be miltų, bulvių ar mėsos.

Taip mes pradėjome savo kelią sveikos gyvensenos link. Namuose neliko kvietinių miltų, juos pakeitė pilno grūdo bei kukurūzų miltai. Iš pradžių buvo sunku sugalvoti, kokius patiekalus gaminti, kad būtų skanu ir naudinga. Vaiką iki šiol tenka įkalbinėti, kad suvalgytų daugiau daržovių, pavyzdžiui, salotų jis nevalgo, agurką ar pomidorą reikia papjaustyti atskirai, tada valgys.

Be to mažiname cukraus suvartojimą: į arbatą dedame ne du šaukštelius cukraus, o tik vieną. Saldumynai vaikams – tik savaitgaliais. Neduodame vaikams rūkytų mėsos gaminių. Skaitau etiketes, ar saldumynuose nėra hidrintų riebalų. Taip pat atsisakėme sulčių iš pakelių, o limonadų vaikams ir taip neduodavome, geriame vandenį.

Nusipirkau receptų knygą apie vegetarišką mitybą, tačiau tik vienas kitas receptas tiko, nes į daugelį patiekalų įeina balti miltai, bulvės, kakava.

Lauktieji pokyčiai

Pokyčiai pradėjo jaustis jau pirmą savaitę. Nors vaikas kas dieną dar nesituštino, bet kas antrą jau tikrai. Antrą savaitę jis jau tik vieną kartą per savaitę nesituštino. Baigiantis trims mėnesiams, tuštinosi kiekvieną dieną.

Mūsų gyvenimo būdo pasikeitimas visiems buvo džiaugsmingas. Sūnus pradėjo tuštintis kas dieną. Vyrui nukrito keli kilogramai. Aš netekau daugiau nei penkių kilogramų. Jaučiamės sveikesni ir stipresni. Pakeitus savo mitybą, mes daugiau laiko praleidžiame gamtoje. Mėgstame pasivažinėti su dviračiais, pasivaikščioti miške, stovyklauti gamtoje. Ir toliau planuojame laikytis sveikos gyvensenos principų. Mūsų šeima įsitikino mitybos svarba ir jos įtaka sveikatai.

Specialisto komentaras

VšĮ „Sveikatai palankus" įkūrėja, mitybos ekspertė Raminta Bogušienė.

„Sveikintini mitybos pokyčiai. Tik reiktų nepamiršti daržovių, vaisių ir žalumynų sezoniškumo. Žiemos metu tikrai nerekomenduojama valgyti agurkų ar pomidorų, tai raugintų ir šakninių daržovių metas, o pavasaris yra būtent agurkų, ridikėlių, pomidorų metas.

Taip pat nepamirškite kasdien valgyti kuo įvairesnį maistą, nes tai padės organizmą aprūpinti visomis būtinomis medžiagomis. Miltų įvairovei galima naudoti grikių, avižų, žirnių, riešutų, burnočių miltus. Baltymų pakankamą kiekį šeimos mityboje galima gauti įtraukiant į šeimos racioną daugiau ankštinių kultūrų (žirniai, lęšiai, pupos ir pupelės, sorų kruopos, avinžirniai).

Saldumynų su hidrintais riebalais Pasaulio sveikatos organizacija vaikams apskritai nerekomenduoja. Todėl reiktų atsisakyti tokių konditerinių gaminių pirkimo, nes prekybos centruose retai galima rasti saldainių, sausainių, pyragų, tortų be šių žalingų riebalų.

Gydytojo mitybos rekomendacijos neduoti virtų bulvių ir morkų irgi nestebina. Šie produktai kietina vidurius, ypač, jei organizmo virškinimo sistema yra jau sutrikusi“.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

9 maisto produktai, kurie stiprina vaiko protą

Tam, kad vaikas augtų sveikas, jam reikia pilnavertės mitybos nuo mažų dienų. Ypač atkreipkite dėmesį į mokyklinio amžiaus vaikų mitybą.

Kaip suderinti sveiką vaiko mitybą ir malonumą

Nerasime vaiko, kuris nemėgtų saldumynų. Tačiau rūpestingi tėvai supranta, kad gardėsiai negerai nei figūrai, nei dantims, tačiau negi vaiką paliksi be saldumynų... Kokią rasti išeitį?

Jei ant maisto produkto parašyta „skirta vaikams“, išlikite budrūs – tai gali būti spąstai (1)

Parduotuvių lentynose dažnai išvystame maisto produktų, kurių etiketėse puikuojasi mažąjį pirkėją viliojantys spalvoti piešinukai ir net užrašai „skirta vaikams". Ar tikrai jie pagaminti kokybiškiau nei suaugusiųjų maistas ir yra palankūs vaikų sveikatai?

Kaip išrinkti vaikui batus, kurie nedarytų žalos jo pėdutei

Kiekvienas vaikas yra individualus ne tik savo pomėgiais, charakteriu, būdo savybėmis, tačiau ir savo fiziologiniais procesais.

Kaip namų sąlygomis džiovinti uogas, kad jos džiugintų visus metus

Šviežių uogų sezonas netrukus pasibaigs, bet jomis mėgautis galime ne tik vasarą. Tereikia žinoti keletą pagrindinių taisyklių, kaip mėgstamiausias uogas sudžiovinti, kad jos būtų ne tik gardžios, bet ir išlaikytų kuo daugiau naudingųjų savybių.

Šiemet per pusmetį užregistruota daugiau susirgimų pneumokokine infekcija

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje sergamumas pneumokokine infekcija padidėjo beveik 40 proc. lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.

Rūkote ir turite vaikų? – Tuomet turėtumėte suklusti

Ne paslaptis, kad pasyvus rūkymas, arba kitaip – kvėpavimas cigarečių dūmų užterštu oru, kelia pavojų sveikatai.

7 klausimai mitybos specialistei apie ledus ir firminis naminių ledų receptas

„Ledų sezonas“ tęsiasi, ir daugeliui tėvų kyla klausimų: kiek ir kokių ledų galima per dieną suvalgyti vaikui? Ar jis neperšals, jei juos valgys kasdien?

Kirmėlės gali sukelti ir rimtų sveikatos problemų: kaip apsaugoti vaikus

Tikimybė užsikrėsti kirmėlėmis ypač padidėja šiltuoju sezonu, kuomet vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia gamtoje, nepaisydami kai kurių tėvų įspėjimų, tokių kaip „nusiplauk rankas po žaidimų kieme" ar „nevalgyk neplautų vaisių ir daržovių".

9 mėgstamiausios lietuvių uogos ir jų gydomosios savybės

Miškai ir sodai sunokino įvairiausių uogų. Vasarą vaikai jas valgo rieškučiomis. Kokių gerųjų savybių turi mėgstamiausios lietuvių uogos?

Žinomos moterys atskleidė savo šeimų sveikos mitybos paslaptis (1)

Sveikatai palanki mityba nėra mada ar pomėgis, tai sąmoningas pasirinkimas būti sveikesniam.

Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą? (2)

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad vaikų iki 18 metų dantų priežiūra, gydymas papildomai nekainuoja, nes šias paslaugas apmoka ligonių kasos.

Padidėję limfmazgiai vaikui – ar verta sunerimti?

Padidėję limfmazgiai vaikui – pakankamai dažna, ankstyvoje vaikystėje pasitaikanti problema.

Medikai pataria, ką daryti įsisiurbus erkei (27)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) išplatino pranešimą, kuriame informuoja, kaip elgtis, jei įsisiurbia erkė.

8 mitybos specialistės patarimai tėvams, kaip užkirsti kelią vaiko apkūnumui (3)

Vaikų sveikata, valgymo įpročiai ir kūno linijos priklauso tik nuo tėvų, nors apkūnių vaikų tėvai dažnai tik skėsčioja rankomis, nežinodami, ko griebtis. Dietologai pataria patyrinėti savo valgymo įpročius ir nebedaryti svarbiausių klaidų, kurios tukina jūsų atžalas.