Kauniečių šeima dėl vaiko sveikatos problemų ryžosi eksperimentui

 (2)
Jauna kauniečių šeima dėl sūnaus sveikatos ryžosi pakeisti savo mitybą. Lengva nebuvo, tačiau pastangos atsipirko su kaupu.
© Asmeninio albumo nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kauniečių Naumovų šeima augina du ikimokyklinio amžiaus vaikus. Iki lemiamų pokyčių jie gyveno įprastą daugumai lietuvių gyvenimą – lietuviškais valgiais nukrauti stalai ir mažas fizinis aktyvumas. Tačiau kardinaliems gyvensenos pokyčiams pastūmėjo vyriausiojo sūnaus sveikatos sutrikimai.

„Anksčiau, nors ir gamindavau gana dažnai namuose, tačiau maistas buvo įprastas kiekvieno lietuvio skrandžiui: balti miltai, bulvės, mėsa, pieno produktai. Vyras labai mėgo mėsos patiekalus. Žinoma, apsilankydavome ir greito maisto restoranuose", – sako verslininkė ir dviejų vaikų mama Gintarė Naumovienė.

Pasak pašnekovės, šešiametis jų sūnus nuo pusantrų metų turėjo tuštinimosi problemų – jis labai retai tuštinosi. Iš pradžių atrodė, kad vieną dieną užkietėjus viduriams, jam suskaudo, ir dėl to jis ėmė bijotis tuštintis. „Bandėme jį motyvuoti – pasituštinus važiuodavome į parduotuvę ir pirkdavome mašinėlę. Taip pat šiek tiek bandėme keisti ir valgymo įpročius, tačiau labai trūko informacijos. Visos šios priemonės nedavė jokių rezultatų, vaikas ir toliau tuštinosi vieną ar du kartus per dvi savaites“, – pasakoja mama.

„Pradėjome įžvelgti problemą, tad kreipėmės į vaikų ligų gydytoją. Ji pripažino, kad tai yra bėda, ir tuštintis reikia kiekvieną dieną. Tačiau realių pasiūlymų nepateikė, tik liepė sodinti vaiką per prievartą. Tokie veiksmai, žinoma, rezultatų nedavė.

Kiekvieno apsilankymo metu pas pediatrę paminėdavau, kad problemos neišsprendėme, ir po kelerių metų gydytoja išrašė siuntimą apsilankyti pas vaikų proktologą. Apsilankius ir papasakojus vaiko ligos istoriją, sūnų kelioms dienoms paguldė į ligoninę, kad atliktų tyrimus. Paaiškėjo, kad mano vaiko storoji žarna yra per ilga ir jos pats galas yra per platus, taip pat žarnyne yra susidarę vadinamieji „akmenys". Gydytojas aiškiai įvardino pagrindinę to priežastį – netinkama mityba, pasak jo, būtent todėl sutriko virškinimas ir susidarė žarnyno pakitimai. Diagnozė: dolichosigma, megarectum, coprustasis. Gydytojas mums pasakė: „Jūs privalote pakeisti mitybą".

Gydytojo rekomendacijos

Turėjome atsisakyti pieno, kvietinių miltų, kakavos, ryžių, manų. Taip pat sumažinti gyvūninio maisto produktų suvartojimą bei daugiau valgyti daržovių. Kadangi vaikas lanko darželį, pasak gydytojo, kruopų ir gyvūninės kilmės maisto jis gauna pakankamai ten, o namuose reikia valgyti daugiausiai daržovių.

Rytais liepė anksčiau atsikelti ir valgyti pusryčius, pavyzdžiui, vaisių ir daržovių kokteilius, arba tiesiog suvalgyti vaisių. Taip pat liepė nevartoti citrusinių vaisių, kuriuose yra nedaug skaidulinių medžiagų. Labai rekomendavo virti trintas sriubas. Vaikai maisto gerai nesukramto ir dėl to blogai pasisavina, o susmulkinus maistinių medžiagų pasisavinimas pagerėja. Taip pat buvo keista, kai gydytojas liepė nevalgyti virtų bulvių ir morkų.

Vien mitybos pokyčių nepakako – gydytojas taip pat išrašė vaistų, skatinančių tuštinimąsi, mankštų ir masažų. Vaikui reikėjo išugdyti įprotį tuštintis kiekvieną dieną, geriausia – iš ryto.

Asmeninio albumo nuotr.

Trūksta informacijos apie sveiką mitybą

Maisto įpročius teko keisti visai šeimai, kadangi šešiamečiui vaikui nepasakysi, kad mes valgome tai, ką esame įpratę, o tu valgyk kažką kitko. Vyras, aišku, iš pradžių gal ir nebuvo patenkintas, bet ko tik dėl vaiko nepadarysi. Gal kiek sunkiau su močiutėmis, nes joms sunku pagaminti patiekalų be miltų, bulvių ar mėsos.

Taip mes pradėjome savo kelią sveikos gyvensenos link. Namuose neliko kvietinių miltų, juos pakeitė pilno grūdo bei kukurūzų miltai. Iš pradžių buvo sunku sugalvoti, kokius patiekalus gaminti, kad būtų skanu ir naudinga. Vaiką iki šiol tenka įkalbinėti, kad suvalgytų daugiau daržovių, pavyzdžiui, salotų jis nevalgo, agurką ar pomidorą reikia papjaustyti atskirai, tada valgys.

Be to mažiname cukraus suvartojimą: į arbatą dedame ne du šaukštelius cukraus, o tik vieną. Saldumynai vaikams – tik savaitgaliais. Neduodame vaikams rūkytų mėsos gaminių. Skaitau etiketes, ar saldumynuose nėra hidrintų riebalų. Taip pat atsisakėme sulčių iš pakelių, o limonadų vaikams ir taip neduodavome, geriame vandenį.

Nusipirkau receptų knygą apie vegetarišką mitybą, tačiau tik vienas kitas receptas tiko, nes į daugelį patiekalų įeina balti miltai, bulvės, kakava.

Lauktieji pokyčiai

Pokyčiai pradėjo jaustis jau pirmą savaitę. Nors vaikas kas dieną dar nesituštino, bet kas antrą jau tikrai. Antrą savaitę jis jau tik vieną kartą per savaitę nesituštino. Baigiantis trims mėnesiams, tuštinosi kiekvieną dieną.

Mūsų gyvenimo būdo pasikeitimas visiems buvo džiaugsmingas. Sūnus pradėjo tuštintis kas dieną. Vyrui nukrito keli kilogramai. Aš netekau daugiau nei penkių kilogramų. Jaučiamės sveikesni ir stipresni. Pakeitus savo mitybą, mes daugiau laiko praleidžiame gamtoje. Mėgstame pasivažinėti su dviračiais, pasivaikščioti miške, stovyklauti gamtoje. Ir toliau planuojame laikytis sveikos gyvensenos principų. Mūsų šeima įsitikino mitybos svarba ir jos įtaka sveikatai.

Specialisto komentaras

VšĮ „Sveikatai palankus" įkūrėja, mitybos ekspertė Raminta Bogušienė.

„Sveikintini mitybos pokyčiai. Tik reiktų nepamiršti daržovių, vaisių ir žalumynų sezoniškumo. Žiemos metu tikrai nerekomenduojama valgyti agurkų ar pomidorų, tai raugintų ir šakninių daržovių metas, o pavasaris yra būtent agurkų, ridikėlių, pomidorų metas.

Taip pat nepamirškite kasdien valgyti kuo įvairesnį maistą, nes tai padės organizmą aprūpinti visomis būtinomis medžiagomis. Miltų įvairovei galima naudoti grikių, avižų, žirnių, riešutų, burnočių miltus. Baltymų pakankamą kiekį šeimos mityboje galima gauti įtraukiant į šeimos racioną daugiau ankštinių kultūrų (žirniai, lęšiai, pupos ir pupelės, sorų kruopos, avinžirniai).

Saldumynų su hidrintais riebalais Pasaulio sveikatos organizacija vaikams apskritai nerekomenduoja. Todėl reiktų atsisakyti tokių konditerinių gaminių pirkimo, nes prekybos centruose retai galima rasti saldainių, sausainių, pyragų, tortų be šių žalingų riebalų.

Gydytojo mitybos rekomendacijos neduoti virtų bulvių ir morkų irgi nestebina. Šie produktai kietina vidurius, ypač, jei organizmo virškinimo sistema yra jau sutrikusi“.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.