Kodėl vaikams rekomenduojama negerti kisieliaus, vynuogių ir apelsinų sulčių?

 (4)
Nuo lapkričio įsigaliojus naujiems Maitinimo organizavimo ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir vaikų socialinės globos įstaigose tvarkos aprašo pakeitimams, vaikams nerekomenduojama gerti ne tik kisieliaus, bet ir vynuogių, citrusinių vaisių sulčių.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Daugeliui tėvų jau tapo įprasta, kad kavos, gazuotų, energetinių gėrimų vaikams siūlyti nedera, tačiau, regis, nekaltas kisielius ar pakeliuose esančios sultys nemažai daliai iki šiol siejosi su sveika mityba. Peržvelgus netrumpą nerekomenduojamų maisto produktų ir gėrimų sąrašą, kyla klausimas dėl tam tikrų produktų - kodėl jie laikomi netinkamais ir kuo juos pakeisti?

„Kisieliuje iš tiesų slypi labai didelis angliavandenių kiekis. Todėl, geriamas kas dieną, jis gerokai padidintų paprastųjų angliavandenių suvartojimą, o jų perviršis žmogaus organizme lemia kūno masės pokyčius", – atskleidė Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vyriausioji specialistė Ieva Gudanavičienė.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Pirmoji Monako karališkųjų dvynukų fotosesija
Kaip išrinkti vardą, dėl kurio netektų gailėtis

Angliavandeniai – tai organizmo energijos šaltinis. Pagal sandarą jie skirstomi į dvi dideles grupes: paprastuosius (gliukozę, fruktozę, sacharozę, laktozę bei kt.) ir sudėtinius (ląstelieną, pektinus). Nors mitybos racione angliavandeniai užima didžiausią dalį, per didelis jų kiekis gali lemti nutukimą ir padidinti riziką susirgti cukriniu diabetu.

Specialistų vertinimu, paprastųjų angliavandenių kiekis per dieną turėtų sudaryti ne daugiau kaip 15 proc. visų suvartojamų angliavandenių. Todėl, pasak moksleivių maitinimą organizuojančios įmonės „Pontem" generalinės direktorės Audronės Tendzegolskienės, planuojant vaiko mitybą, būtina įvertinti visą dienos maisto ir gėrimų racioną, nes paprastųjų angliavandenių gausu cukruje, saldžiuose gėrimuose, leduose, saldumynuose.

„Pastarieji produktai suteikia kur kas ilgiau išliekantį sotumo jausmą. Tuo tarpu piktnaudžiaujant tiek saldumynais, tiek minėtuoju kisieliumi, sotumo jausmas ateina ir praeina – po valandos gali vėl atsirasti alkio pojūtis, kurį norėsis malšinti tuo, kas tik paklius po ranka, o tai lemia nesveikos mitybos įpročius", – sakė A.Tendzegolskienė.

„Vaikams taip pat rekomenduojama netiekti citrusinių vaisių ir vynuogių sulčių. Sultys būna koncentruotos (100 proc.), jų sudėtyje – labai daug cukraus, todėl jas derėtų skiesti vandeniu. O geriausia vitaminų ir angliavandenių ieškoti vaisiuose bei daržovėse", – teigė SAM specialistė I. Gudanavičienė.

Pasirodo, sulčių pakeliuose esančiose sultyse naudingų medžiagų yra nedaug, vaikams patinkantis skonis sukuriamas naudojant cukrų, saldiklius, įvairius papildus.

„Todėl vaikams siūlytume jas skiesti arba rinktis nesaldžią arbatą, vandenį su citrina, iš natūralių uogienių ar vaisių padarytus kompotus. Tuo tarpu sudėtinių, „gerųjų", angliavandenių apstu daržovėse, vaisiuose, uogose, sėklose, neskaldytų grūdų duonoje, kruopose ir pan. - šiuos produktus ir siūloma rinktis vietoj cukraus gausių gaminių", - komentavo A.Tendzegolskienė.

Specialistai pabrėžė, kad suvokimą apie tinkamą mitybą būtina ugdytis dar mokyklos suole. Be to, aplinka, kurioje vyrauja kasdienė rutina - itin dėkinga tam tikram mitybos režimui ir įpročiams įgyti. „Labai svarbu, kaip tėvai formuoja vaikų mitybos įpročius. Jei norėdami palepinti vaikus, perka sultis, įvairius limonadus, vaikai ima manyti, kad tai labai vertingi gėrimai ir, deja, įpranta tik juos ir vartoti", - aiškino moksleivių maitinimą organizuojančios „Pontem" atstovė.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.

Lietuvos vaikai suvartoja keturiskart daugiau cukraus už normą: kur ir kiek jo pridėta

Lietuvos gyventojai kasdieną gauna vidutiniškai 22 proc. daugiau cukraus, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Vaikai suvartoja dar daugiau - kai kurių tyrimų duomenimis, net keturis kartus daugiau nei norma.

Važiuojant supa ir pykina: kaip padėti vaikui

Šylant orams vis dažniau savo vaikus sodinsime į automobilius ir vyksime poilsiauti. Deja, kai kurie tėvai jau žino, kad kelionės ne visada būna malonios.

Gydytoja Evelina Nevardauskaitė-Rudzikienė – apie natūralias gydymo priemones susirgus vaikui

Šiais laikais pasaulyje populiarėjanti sveikos gyvensenos ir natūralumo tendencija tampa aktuali ir gydant vaikus.

Indrė Kavaliauskaitė Morkūnienė atskleidė, kaip savo vaikus gydo be vaistų

Šiais laikais apie vaikų priežiūrą tėvai gali rasti gausybę informacijos – kaip gydyti, kokius metodus taikyti ir kaip išvengti ligų.

Ledų sezonas: kokių ir kiek per dieną sveika valgyti vaikui

Kas pasaulyje skaniausia? Uždavus šį klausimą vaikui, visai tikėtina, kad dėl prizinės vietos rungsis ir ledai. Kokie ledai tinkamiausi vaikui ir kada geriau jų neduoti?

Vaiką atakuoja alergija: svarbu žinoti

Kaip sužinoti, ar mažylis tikrai alergiškas?

Kamuoja sausas kosulys: 10 priežasčių, kodėl

Sausas kosulys – ne vienos ligos požymis. Štai 10 galimų priežasčių.

Nemaloni akių liga, neaplenkianti ir vaikų

Ką daryti, jeigu ant vaiko akių vokų neretai atsiranda miežis?

Profesorė – apie vitamino D trūkumą ir poveikį sveikatai

Devyniems iš dešimties Lietuvos gyventojų trūksta vitamino D. Nors apie jo naudą pastaraisiais metais imta nemažai kalbėti, tačiau Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro (VU GMC) Biotechnologijos instituto profesorė imunologė Aurelija Žvirblienė pastebi, kad ne visada viešojoje erdvėje pateikiama informacija būna moksliškai pagrįsta.

Nieku gyvu nedažykite kiaušinių šiais būdais, ypač, jei auginate vaikus (1)

Velykiniai kiaušiniai: kaip marginti, kad nepakenktume sveikatai? Į šį klausimą atsako Baltijos aplinkos forumo cheminių medžiagų specialistai išplatintame pranešime spaudai.