Kodėl vaikams rekomenduojama negerti kisieliaus, vynuogių ir apelsinų sulčių?

 (4)
Nuo lapkričio įsigaliojus naujiems Maitinimo organizavimo ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir vaikų socialinės globos įstaigose tvarkos aprašo pakeitimams, vaikams nerekomenduojama gerti ne tik kisieliaus, bet ir vynuogių, citrusinių vaisių sulčių.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Daugeliui tėvų jau tapo įprasta, kad kavos, gazuotų, energetinių gėrimų vaikams siūlyti nedera, tačiau, regis, nekaltas kisielius ar pakeliuose esančios sultys nemažai daliai iki šiol siejosi su sveika mityba. Peržvelgus netrumpą nerekomenduojamų maisto produktų ir gėrimų sąrašą, kyla klausimas dėl tam tikrų produktų - kodėl jie laikomi netinkamais ir kuo juos pakeisti?

„Kisieliuje iš tiesų slypi labai didelis angliavandenių kiekis. Todėl, geriamas kas dieną, jis gerokai padidintų paprastųjų angliavandenių suvartojimą, o jų perviršis žmogaus organizme lemia kūno masės pokyčius", – atskleidė Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vyriausioji specialistė Ieva Gudanavičienė.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Pirmoji Monako karališkųjų dvynukų fotosesija
Kaip išrinkti vardą, dėl kurio netektų gailėtis

Angliavandeniai – tai organizmo energijos šaltinis. Pagal sandarą jie skirstomi į dvi dideles grupes: paprastuosius (gliukozę, fruktozę, sacharozę, laktozę bei kt.) ir sudėtinius (ląstelieną, pektinus). Nors mitybos racione angliavandeniai užima didžiausią dalį, per didelis jų kiekis gali lemti nutukimą ir padidinti riziką susirgti cukriniu diabetu.

Specialistų vertinimu, paprastųjų angliavandenių kiekis per dieną turėtų sudaryti ne daugiau kaip 15 proc. visų suvartojamų angliavandenių. Todėl, pasak moksleivių maitinimą organizuojančios įmonės „Pontem" generalinės direktorės Audronės Tendzegolskienės, planuojant vaiko mitybą, būtina įvertinti visą dienos maisto ir gėrimų racioną, nes paprastųjų angliavandenių gausu cukruje, saldžiuose gėrimuose, leduose, saldumynuose.

„Pastarieji produktai suteikia kur kas ilgiau išliekantį sotumo jausmą. Tuo tarpu piktnaudžiaujant tiek saldumynais, tiek minėtuoju kisieliumi, sotumo jausmas ateina ir praeina – po valandos gali vėl atsirasti alkio pojūtis, kurį norėsis malšinti tuo, kas tik paklius po ranka, o tai lemia nesveikos mitybos įpročius", – sakė A.Tendzegolskienė.

„Vaikams taip pat rekomenduojama netiekti citrusinių vaisių ir vynuogių sulčių. Sultys būna koncentruotos (100 proc.), jų sudėtyje – labai daug cukraus, todėl jas derėtų skiesti vandeniu. O geriausia vitaminų ir angliavandenių ieškoti vaisiuose bei daržovėse", – teigė SAM specialistė I. Gudanavičienė.

Pasirodo, sulčių pakeliuose esančiose sultyse naudingų medžiagų yra nedaug, vaikams patinkantis skonis sukuriamas naudojant cukrų, saldiklius, įvairius papildus.

„Todėl vaikams siūlytume jas skiesti arba rinktis nesaldžią arbatą, vandenį su citrina, iš natūralių uogienių ar vaisių padarytus kompotus. Tuo tarpu sudėtinių, „gerųjų", angliavandenių apstu daržovėse, vaisiuose, uogose, sėklose, neskaldytų grūdų duonoje, kruopose ir pan. - šiuos produktus ir siūloma rinktis vietoj cukraus gausių gaminių", - komentavo A.Tendzegolskienė.

Specialistai pabrėžė, kad suvokimą apie tinkamą mitybą būtina ugdytis dar mokyklos suole. Be to, aplinka, kurioje vyrauja kasdienė rutina - itin dėkinga tam tikram mitybos režimui ir įpročiams įgyti. „Labai svarbu, kaip tėvai formuoja vaikų mitybos įpročius. Jei norėdami palepinti vaikus, perka sultis, įvairius limonadus, vaikai ima manyti, kad tai labai vertingi gėrimai ir, deja, įpranta tik juos ir vartoti", - aiškino moksleivių maitinimą organizuojančios „Pontem" atstovė.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.