z
Reklama

Kuo naudingos šaltyje džiovintos uogos

Visi esame girdėję, kad uogos – tai natūralūs vitaminai. Kiek šiame teiginyje tiesos?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro Sodininkystės ir daržininkystės instituto Biochemijos ir technologijos laboratorijos vedėjas prof. Pranas Viškelis yra tikras: uogos itin naudingos organizmui, bet reikalingas saikas.

Natūralių vitaminų šaltinis

„Vaisiai ir uogos yra natūralių antioksidantų šaltinis. Antioksidantai, pavyzdžiui, vitaminas C, mūsų organizme suriša dėl streso, ligų, užteršto oro ir kitų aplinkos veiksnių atsiradusius laisvuosius radikalus, kurie gali būti įvairių ligų priežastis. Antioksidantai taip pat lėtina senėjimą.

Antioksidantų yra ir tam tikruose maisto papilduose, kurie, atsakingai vartojant, irgi nėra blogas dalykas. Labai dažnai šie maisto papildai taip pat gaminami iš vaisių ir uogų, tik juos perdirbant ir sukoncentruojant antioksidantus. Tačiau natūralios uogos savo sudėtimi šiek tiek skiriasi nuo papildų", – yra įsitikinęs prof. P.Viškelis.

Vitaminų stoka atsiliepia organizmui

Žiemą mums stinga saulės, todėl mūsų organizmui tenka iškęsti stresą, kuris jį išderina. Tada dažniau jaučiame nuovargį, silpnumą, mus kamuoja nuotaikų kaita, daromės mažiau atsparūs įvairioms mus puolančioms ligoms. Gydytoja dietologė Kristina Jasmontienė sako, kad kaip tik dėl to šiuo periodu turime gerai apgalvoti savo mitybos racioną ir papildyti jį naudingų vitaminų, mineralų turinčiais maisto produktais, kurie stiprina mūsų organizmą ir didina atsparumą įvairioms ligoms.

Specialistės nuomone, žiemą norint papildyti savo mitybos racioną maisto medžiagomis galima rinktis ir šalčiu džiovintas daržoves ir vaisius.

Kiek uogų suvalgyti naudinga?

„Jeigu kalbėtume apie geležį, tai jos suaugusiam žmogui per parą reikia apie 14 mg. Tokį geležies kiekį gautume suvalgę maždaug 460 g šviežių žemuogių. Tuo tarpu viename kilograme mėlynių yra 6 g antocianinų. Dažnai sakoma, kad mėlynės stip­rina ar bent jau neleidžia silpti regai. Iš tiesų regą stiprina ne pačios mėlynės, bet jau jose esantys antocianinai. Šio mikroelemento turi ir juodieji serbentai, tik šiek tiek mažiau, iki 4 g viename kilograme. O ar teko girdėti apie saulės uogas? Jose antocianinų daugiau nei mėlynėse – net per 8 g viename kilograme", – aiškina profesorius.

„Drauge reikia nepamiršti, kad ir geležį, ir kitus mikroelementus bei būtinas organizmui medžiagas gauname ne tik iš uogų. Vitaminų, mikroelementų yra ir kituose maisto produktuose", – pasakojo profesorius.

Šviežias uogas gali pakeisti džiovintos šaltyje

Taigi, iškyla dilema – norime natūralių vitaminų iš uogų, bet padauginti jų nesveika. Ką daryti? Prof. P.Viškelis sako, kad tam, jog gautume reikiamą vitaminų kiekį iš uogų, nebūtina jų valgyti kelių šimtų gramų, galima rinktis liofilizuotas (džiovintas šaltyje) ar paprastai džiovintas uogas. Liofilizaciją (džiovinimą šaltyje) profesorius apskritai įvardija kaip šiuo metu patį tobuliausią konservavimo būdą.

„Liofilizavimas yra džiovinimas esant žemai temperatūrai (-55-85°C) giliame vakuume. Tai tobulas džiovinimo procesas, nes džiovinant uogose esantis vanduo lieka ledo pavidalu, neatšyla iki skystos būsenos. Per šį procesą uogos išdžiovinamos praktiškai išsaugant visas biologiškai vertingas medžiagas, netgi fermentus, nes džiovinama šaltyje.

Gan populiarus ir tikrai gan geras konservavimo būdas yra užšaldyti uogų, tačiau jas atšildę vitaminų rasime maždaug 15 proc. mažiau negu šviežiose uogose, o greitas užšaldymas ir laikymas žemesnėje kaip -18° C temperatūroje leidžia maksimaliai išsaugoti vitaminus", – tikino profesorius.

Profesorius atkreipia dėmesį į tai, kad norint gauti tam tikrą kiekį mikroelementų iš liofilizuotų (džiovintų šaltyje) uogų, jų, palyginti su šviežiomis uogomis, reikia suvalgyti kur kas mažiau.

„Pavyzdžiui, jau minėta, kad vidutinę suaugusiojo dienos geležies normą gautume suvalgę 460 g šviežių žemuogių, tačiau jeigu vartosime paprastai ar šaltyje džiovintas žemuoges, jų užteks dešimt kartų mažiau – 46 g", – sako profesorius.

Profesoriui pritaria ir dietologė K.Jasmontienė, kuri teigia, kad uogas, daržoves ar vaisius apdorojus liofilizacijos procesu, kyla mažesnė mikrobiologinio užterštumo rizika ir tokių produktų laikymo trukmė yra gan ilga.

K.Jasmontienė rekomenduoja suvalgyti iki 100 g uogų kasdien. „Vaisių kasdien turime suvalgyti 300 g. Tad iš jų 100 g galėtų būti uogos. Uogomis gali būti skaninamos košės, kokteiliai. Būdų, kaip papildyti racioną žiemą, yra daug, tereikia pasitelkti fantaziją", – patarė gydytoja dietologė.

Kur galima įsigyti?

Parduotuvėse „Assorti" ir „Livinn", internete www.supergarden.lt.

Užsakymo nr.: PT_73856040

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.

Gydytoja: ką daryti, jei užklupo kosulys

Turbūt nėra dienos, kada nekosėtumėme. Dažniausiai mes taip įpratę prie kosulio, kad net nepastebime. Kai jau kosulys tampa pastebimas, ypač vaikams, tik tuomet sunerimstame – ir vėl jis susirgo... Ir vėl mums reikės keisti savo planus, nes reikės slaugyti sergantį vaiką...

Gydytoja dietologė: kasdien turime suvalgyti ne mažiau 400 g daržovių ir 300 g vaisių (1)

Vaisiai ir daržovės, sultys ir glotnučiai – svarbi gerai subalansuotos mitybos dalis, tiek kaip pagrindinis patiekalas, pavyzdžiui, pusryčiai, tiek ir kaip užkandis dienos metu.

Gydytoja – apie žuvų taukų svarbą vaikų sveikatai

Šiuolaikiniams vaikams tenka daugybė įvairiausių iššūkių, o juos įveikti nėra paprasta – vis daugiau informacijos vaikai gauna naudodamiesi naujomis technologijomis, jų miego laikas per pastaruosius 20 metų sutrumpėjo valanda, jie vis mažiau bendrauja su bendraamžiais, tėvais ir seneliais, mažiau sportuoja ir žaidžia lauke, jiems žymiai daugiau greito ir nesveiko maisto pagundų.

Atlėpusios vaiko ausys: kada reikia operuoti?

Atlėpusios ausys – tai dažniausiai pasitaikanti įgimta ausų deformacija.

9 gėrimai užklupus peršalimo ligoms

Pajutus pirmuosius peršalimo simptomus, verta nepamiršti ir liaudies medicinos - arbatų, šiltų gėrimų, kompresų ir vonelių. Jūsų dėmesiui – 9 gėrimų receptai, kuriuos pravartu žinoti susirgus.

5 priežastys, kodėl vaikai dažnai serga (2)

Nuolatinių peršalimų priežastimi gali tapti alergija, ėduonis ar net netinkama apranga. Kaip išvengti ligų, pataria pediatrai.

Gydytoja alergologė: specifinę imunoterapiją geriausia pradėti rudenį ir žiemą

Pasak Vaikų ligoninės gydytojos alergologės ir klinikinės imunologės Neringos Stirbienės, ne visi, kurie yra patyrę sunkių alerginių reakcijų dėl bičių, vapsvų, širšių ar kitų plėviasparnių vabzdžių įgėlimo, yra girdėję, kad gyventi be baimės padeda specifinė imunoterapija, dėl kurios į gydytojus reikėtų kreiptis ne atėjus šiltajam sezonui, o būtent dabar – rudenį ir žiemą.

3 pagrindiniai vaikų peršalimo simptomai ir kaip juos įveikti

Bijoti vaikų peršalimo nereikia – tai normali imuninės sistemos vystymosi dalis.

5 maisto produktai, kurie daro neigiamą poveikį vaiko nuotaikai

Tėvai intuityviai žino, koks maistas daro poveikį jų vaiko elgesiui ir nuotaikai. Žinome, kad saldainiai, pavyzdžiui, sukelia hiperaktyvumo priepuolius. Tačiau vaiko nuotaika gali pakisti ne tik dėl cukraus – užkandžiuose ir maisto produktuose, kuriuos duodame savo mažiesiems, egzistuoja ir daugiau kaltininkų.

Šunų terapija vaikams: kokios veislės labiausiai tam tinka

Tinklaraštį „Švelni tėvystė“ rašanti medicinos psichologė Milda Kukulskienė pasakoja apie keturkojus terapeutų padėjėjus – šunis.

8 įpročiai, kad jūsų vaikai darželyje ar mokykloje nesusirgtų

Mokslo metai – nelengvas laikas ne tik vaikui, bet ir jo tėvams. Kygos, daugybė kanceliarinių prekių, namų darbai. Iš esmės tai – malonūs rūpesčiai, išskyrus vieną – darželyje ir mokykloje prasideda ligos, kuriomis vieni nuo kitų užsikrečia.

5 mitybos specialistės patarimai, ką sveikiausia valgyti vaikams

Vaikai Lietuvoje vis dar mielai valgo dešreles, mielinius ir miltinius blynus, kotletus su riebiais padažais, bulvytes fri ir kitus menkaverčius patiekalus. Taip, jie sotūs, bet ar sveiki?

Dažniausios ligos Lietuvoje, kurias sukelia kirmėlės (3)

Kai tik vaikas ima griežti dantimis, pagalvojame, kad gal jis turi kirmėlių. Ar išties taip yra? Kada duoti vaistų?

Dietologė pataria, kokių vaisių ir daržovių geriausia valgyti vaikams

Dažnas vaikas nemėgsta vaisių ir daržovių, o užkandžiams mieliau renkasi miltinius gaminius. Gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė pataria, kokius vaisius ir daržoves, sultis ir glotnučius geriausia valgyti mažiesiems ir kaip paskatinti jų suvalgyti daugiau.