Reklama

Kuo naudingos šaltyje džiovintos uogos

Visi esame girdėję, kad uogos – tai natūralūs vitaminai. Kiek šiame teiginyje tiesos?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro Sodininkystės ir daržininkystės instituto Biochemijos ir technologijos laboratorijos vedėjas prof. Pranas Viškelis yra tikras: uogos itin naudingos organizmui, bet reikalingas saikas.

Natūralių vitaminų šaltinis

„Vaisiai ir uogos yra natūralių antioksidantų šaltinis. Antioksidantai, pavyzdžiui, vitaminas C, mūsų organizme suriša dėl streso, ligų, užteršto oro ir kitų aplinkos veiksnių atsiradusius laisvuosius radikalus, kurie gali būti įvairių ligų priežastis. Antioksidantai taip pat lėtina senėjimą.

Antioksidantų yra ir tam tikruose maisto papilduose, kurie, atsakingai vartojant, irgi nėra blogas dalykas. Labai dažnai šie maisto papildai taip pat gaminami iš vaisių ir uogų, tik juos perdirbant ir sukoncentruojant antioksidantus. Tačiau natūralios uogos savo sudėtimi šiek tiek skiriasi nuo papildų", – yra įsitikinęs prof. P.Viškelis.

Vitaminų stoka atsiliepia organizmui

Žiemą mums stinga saulės, todėl mūsų organizmui tenka iškęsti stresą, kuris jį išderina. Tada dažniau jaučiame nuovargį, silpnumą, mus kamuoja nuotaikų kaita, daromės mažiau atsparūs įvairioms mus puolančioms ligoms. Gydytoja dietologė Kristina Jasmontienė sako, kad kaip tik dėl to šiuo periodu turime gerai apgalvoti savo mitybos racioną ir papildyti jį naudingų vitaminų, mineralų turinčiais maisto produktais, kurie stiprina mūsų organizmą ir didina atsparumą įvairioms ligoms.

Specialistės nuomone, žiemą norint papildyti savo mitybos racioną maisto medžiagomis galima rinktis ir šalčiu džiovintas daržoves ir vaisius.

Kiek uogų suvalgyti naudinga?

„Jeigu kalbėtume apie geležį, tai jos suaugusiam žmogui per parą reikia apie 14 mg. Tokį geležies kiekį gautume suvalgę maždaug 460 g šviežių žemuogių. Tuo tarpu viename kilograme mėlynių yra 6 g antocianinų. Dažnai sakoma, kad mėlynės stip­rina ar bent jau neleidžia silpti regai. Iš tiesų regą stiprina ne pačios mėlynės, bet jau jose esantys antocianinai. Šio mikroelemento turi ir juodieji serbentai, tik šiek tiek mažiau, iki 4 g viename kilograme. O ar teko girdėti apie saulės uogas? Jose antocianinų daugiau nei mėlynėse – net per 8 g viename kilograme", – aiškina profesorius.

„Drauge reikia nepamiršti, kad ir geležį, ir kitus mikroelementus bei būtinas organizmui medžiagas gauname ne tik iš uogų. Vitaminų, mikroelementų yra ir kituose maisto produktuose", – pasakojo profesorius.

Šviežias uogas gali pakeisti džiovintos šaltyje

Taigi, iškyla dilema – norime natūralių vitaminų iš uogų, bet padauginti jų nesveika. Ką daryti? Prof. P.Viškelis sako, kad tam, jog gautume reikiamą vitaminų kiekį iš uogų, nebūtina jų valgyti kelių šimtų gramų, galima rinktis liofilizuotas (džiovintas šaltyje) ar paprastai džiovintas uogas. Liofilizaciją (džiovinimą šaltyje) profesorius apskritai įvardija kaip šiuo metu patį tobuliausią konservavimo būdą.

„Liofilizavimas yra džiovinimas esant žemai temperatūrai (-55-85°C) giliame vakuume. Tai tobulas džiovinimo procesas, nes džiovinant uogose esantis vanduo lieka ledo pavidalu, neatšyla iki skystos būsenos. Per šį procesą uogos išdžiovinamos praktiškai išsaugant visas biologiškai vertingas medžiagas, netgi fermentus, nes džiovinama šaltyje.

Gan populiarus ir tikrai gan geras konservavimo būdas yra užšaldyti uogų, tačiau jas atšildę vitaminų rasime maždaug 15 proc. mažiau negu šviežiose uogose, o greitas užšaldymas ir laikymas žemesnėje kaip -18° C temperatūroje leidžia maksimaliai išsaugoti vitaminus", – tikino profesorius.

Profesorius atkreipia dėmesį į tai, kad norint gauti tam tikrą kiekį mikroelementų iš liofilizuotų (džiovintų šaltyje) uogų, jų, palyginti su šviežiomis uogomis, reikia suvalgyti kur kas mažiau.

„Pavyzdžiui, jau minėta, kad vidutinę suaugusiojo dienos geležies normą gautume suvalgę 460 g šviežių žemuogių, tačiau jeigu vartosime paprastai ar šaltyje džiovintas žemuoges, jų užteks dešimt kartų mažiau – 46 g", – sako profesorius.

Profesoriui pritaria ir dietologė K.Jasmontienė, kuri teigia, kad uogas, daržoves ar vaisius apdorojus liofilizacijos procesu, kyla mažesnė mikrobiologinio užterštumo rizika ir tokių produktų laikymo trukmė yra gan ilga.

K.Jasmontienė rekomenduoja suvalgyti iki 100 g uogų kasdien. „Vaisių kasdien turime suvalgyti 300 g. Tad iš jų 100 g galėtų būti uogos. Uogomis gali būti skaninamos košės, kokteiliai. Būdų, kaip papildyti racioną žiemą, yra daug, tereikia pasitelkti fantaziją", – patarė gydytoja dietologė.

Kur galima įsigyti?

Parduotuvėse „Assorti" ir „Livinn", internete www.supergarden.lt.

Užsakymo nr.: PT_73856040

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.