Reklama

Kuo naudingos šaltyje džiovintos uogos

Visi esame girdėję, kad uogos – tai natūralūs vitaminai. Kiek šiame teiginyje tiesos?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro Sodininkystės ir daržininkystės instituto Biochemijos ir technologijos laboratorijos vedėjas prof. Pranas Viškelis yra tikras: uogos itin naudingos organizmui, bet reikalingas saikas.

Natūralių vitaminų šaltinis

„Vaisiai ir uogos yra natūralių antioksidantų šaltinis. Antioksidantai, pavyzdžiui, vitaminas C, mūsų organizme suriša dėl streso, ligų, užteršto oro ir kitų aplinkos veiksnių atsiradusius laisvuosius radikalus, kurie gali būti įvairių ligų priežastis. Antioksidantai taip pat lėtina senėjimą.

Antioksidantų yra ir tam tikruose maisto papilduose, kurie, atsakingai vartojant, irgi nėra blogas dalykas. Labai dažnai šie maisto papildai taip pat gaminami iš vaisių ir uogų, tik juos perdirbant ir sukoncentruojant antioksidantus. Tačiau natūralios uogos savo sudėtimi šiek tiek skiriasi nuo papildų", – yra įsitikinęs prof. P.Viškelis.

Vitaminų stoka atsiliepia organizmui

Žiemą mums stinga saulės, todėl mūsų organizmui tenka iškęsti stresą, kuris jį išderina. Tada dažniau jaučiame nuovargį, silpnumą, mus kamuoja nuotaikų kaita, daromės mažiau atsparūs įvairioms mus puolančioms ligoms. Gydytoja dietologė Kristina Jasmontienė sako, kad kaip tik dėl to šiuo periodu turime gerai apgalvoti savo mitybos racioną ir papildyti jį naudingų vitaminų, mineralų turinčiais maisto produktais, kurie stiprina mūsų organizmą ir didina atsparumą įvairioms ligoms.

Specialistės nuomone, žiemą norint papildyti savo mitybos racioną maisto medžiagomis galima rinktis ir šalčiu džiovintas daržoves ir vaisius.

Kiek uogų suvalgyti naudinga?

„Jeigu kalbėtume apie geležį, tai jos suaugusiam žmogui per parą reikia apie 14 mg. Tokį geležies kiekį gautume suvalgę maždaug 460 g šviežių žemuogių. Tuo tarpu viename kilograme mėlynių yra 6 g antocianinų. Dažnai sakoma, kad mėlynės stip­rina ar bent jau neleidžia silpti regai. Iš tiesų regą stiprina ne pačios mėlynės, bet jau jose esantys antocianinai. Šio mikroelemento turi ir juodieji serbentai, tik šiek tiek mažiau, iki 4 g viename kilograme. O ar teko girdėti apie saulės uogas? Jose antocianinų daugiau nei mėlynėse – net per 8 g viename kilograme", – aiškina profesorius.

„Drauge reikia nepamiršti, kad ir geležį, ir kitus mikroelementus bei būtinas organizmui medžiagas gauname ne tik iš uogų. Vitaminų, mikroelementų yra ir kituose maisto produktuose", – pasakojo profesorius.

Šviežias uogas gali pakeisti džiovintos šaltyje

Taigi, iškyla dilema – norime natūralių vitaminų iš uogų, bet padauginti jų nesveika. Ką daryti? Prof. P.Viškelis sako, kad tam, jog gautume reikiamą vitaminų kiekį iš uogų, nebūtina jų valgyti kelių šimtų gramų, galima rinktis liofilizuotas (džiovintas šaltyje) ar paprastai džiovintas uogas. Liofilizaciją (džiovinimą šaltyje) profesorius apskritai įvardija kaip šiuo metu patį tobuliausią konservavimo būdą.

„Liofilizavimas yra džiovinimas esant žemai temperatūrai (-55-85°C) giliame vakuume. Tai tobulas džiovinimo procesas, nes džiovinant uogose esantis vanduo lieka ledo pavidalu, neatšyla iki skystos būsenos. Per šį procesą uogos išdžiovinamos praktiškai išsaugant visas biologiškai vertingas medžiagas, netgi fermentus, nes džiovinama šaltyje.

Gan populiarus ir tikrai gan geras konservavimo būdas yra užšaldyti uogų, tačiau jas atšildę vitaminų rasime maždaug 15 proc. mažiau negu šviežiose uogose, o greitas užšaldymas ir laikymas žemesnėje kaip -18° C temperatūroje leidžia maksimaliai išsaugoti vitaminus", – tikino profesorius.

Profesorius atkreipia dėmesį į tai, kad norint gauti tam tikrą kiekį mikroelementų iš liofilizuotų (džiovintų šaltyje) uogų, jų, palyginti su šviežiomis uogomis, reikia suvalgyti kur kas mažiau.

„Pavyzdžiui, jau minėta, kad vidutinę suaugusiojo dienos geležies normą gautume suvalgę 460 g šviežių žemuogių, tačiau jeigu vartosime paprastai ar šaltyje džiovintas žemuoges, jų užteks dešimt kartų mažiau – 46 g", – sako profesorius.

Profesoriui pritaria ir dietologė K.Jasmontienė, kuri teigia, kad uogas, daržoves ar vaisius apdorojus liofilizacijos procesu, kyla mažesnė mikrobiologinio užterštumo rizika ir tokių produktų laikymo trukmė yra gan ilga.

K.Jasmontienė rekomenduoja suvalgyti iki 100 g uogų kasdien. „Vaisių kasdien turime suvalgyti 300 g. Tad iš jų 100 g galėtų būti uogos. Uogomis gali būti skaninamos košės, kokteiliai. Būdų, kaip papildyti racioną žiemą, yra daug, tereikia pasitelkti fantaziją", – patarė gydytoja dietologė.

Kur galima įsigyti?

Parduotuvėse „Assorti" ir „Livinn", internete www.supergarden.lt.

Užsakymo nr.: PT_73856040

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Kas išduoda, kad vaikas galėjo patirti seksualinį smurtą?

Visuomenėje įprasta manyti, kad seksualinę prievartą vaikai patiria užpulti nepažįstamų žmonių. Tačiau tyrimai rodo, kad 90 proc. nukentėjusių vaikų buvo išnaudojami šeimos nario arba kito artimo žmogaus: kaimyno, mokytojo, trenerio ir pan.

R. Bogušienė: kokie pieno produktai sveikiausi vaikams, o kokių geriau atsisakyti

Apie pieno produktus vaikams kalbiname maisto technologę ir mitybos specialistę, VšĮ „Sveikatai palankus" direktorę ir dviejų vaikų mamą Ramintą Bogušienę.

Vasarą suaktyvėjo meningitą sukeliantys virusai

Šiltą vasarą suaktyvėja virusai, sukeliantys infekcinį nervų sistemos susirgimą - meningitą. Jis labiausiai pažeidžia minkštuosius smegenų dangalus. Kauno klinikinės ligoninės pediatrai naujus šios ligos atvejus registruoja kiekvieną savaitę.

Specialistė atskleidžia esminę taisyklę, kaip išsirinkti geriausią priemonę nuo saulės

Kas sveikiau – kai apsaugos nuo saulės filtrai atspindi ar kai sugeria saulės spindulius? O ar žinote, kodėl pamačius, kad kremo nuo saulės sudėtyje yra pažymėta „nano“, verta pagalvoti, ar jo tikrai norite? Ar apskritai esate tikri, kad rinkdamiesi kremą nuo saulės žinote visus svarbius kriterijus? Pagaliau, ar žinojote, kad telefone galite stebėti saulės indeksą ir pagal tai rinktis apsaugą?

3 saulės pavojai, kurie gali baigtis labai liūdnai

Vasarą norime mėgautis šiluma ir saulės dovanomis. Visgi būkime atidūs, ypač, jei auginame mažus vaikus – jų oda ir organizmas nėra pasiruošęs apsiginti nuo saulės keliamų pavojų.

Supimo liga: kodėl ji kamuoja ne visus ir kaip padėti vaikui

Yra vaikų, kurie vemia pavažiavę automobiliu vos kelis kilometrus. Kodėl taip nutinka ir kaip padėti vaikui?

Jei laikysitės šių patarimų, vaikas nejaus medikų ir ligoninės baimės

Auginantiems vaikus tėvams tenka susidurti su įvairiomis mažųjų baimėmis, viena jų – ligoninės ir medikų. Dr. Lina Jankauskaitė ir Lietuvos sveikatos mokslų universiteto studentė Kristina Ganzijeva dalijasi patarimais, kaip įveikti šią baimę.

Vaidotas Urbonas: vaikams baltymų reikia daugiau nei saugusiems

Tyrimai įrodė, iš kokių produktų gaunami baltymai naudingiausi sveikatai.

R. Bogušienė: kaip išsirinkti šviežiausias bei kokybiškiausias braškes

Prasidėjo braškių sezonas. Parduotuvių lentynos ir turgūs lūžta nuo braškių ir dažna mama ar močiutė neša namo raudonas gardžiai kvepiančias uogas.

Dvi dažniausios vasaros traumos: ko šiukštu nedaryti prasiskėlus galvą ar nusibrozdinus

Vasarą vaikai daug laiko leidžia lauke, tad natūralu, kad ir traumų tikimybė būna didesnė. Ką daryti ir ko nedaryti, jei vaikas prasiskėlė galvą ar nusibrozdino?

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.