Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Be to, reikalauja tam tikrų žinių, noro ir pastangų. Bet jei pokyčiai vyks pamažu ir nuosekliai – rezultatas netrukus džiugins. Pereiti prie sveikos mitybos per vieną dieną tikrai nepavyks. Taip ir neturėtų būti. Sveikatai palankaus maisto technologė, ekologiškų maisto produktų sertifikavimo ekspertė, mitybos specialistė ir VšĮ „Sveikatai palankus" direktorė Raminta Bogušienė atskleidžia svarbiausius žingsnius tam, kad sveika mityba taptų gyvenimo būdo dalimi.

Ne draudimais, ne kritika, o žaismingai pereikime prie sveikatai palankaus vaikų maitinimo tiek namuose, tiek ugdymo įstaigose. Mitybą keiskite pamažu, be streso, nes būtina suformuoti tokius mitybos įpročius, kurie išliktų visą gyvenimą, o nebūtų trumpalaikė dieta. Prie naujų patiekalų vaikai tegul pratinasi pamažu. Tačiau tie pokyčiai turi vykti visur: negali būti, kad namuose vaikas valgo dešreles, o darželyje norime, kad valgytų šviežiai ruoštos mėsos kotletą su daržovėmis ir brokolių bei bulvių tyre. Atminkite - vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti, vos tik išvysta šį pasaulį. Nesugadinkime šio unikalaus talento brukdami jiems nuo mažens menkaverčio ir prasto maisto ir /arba liepdami suvalgyti viską, kas yra lėkštėje. Todėl nebijokime, jei vaikas nesuvalgo visko, ką įdedame į lėkštę ir iškart nepamėgsta brokolio ar kalafioro, jei jį mato lėkštėje pirmą kartą.

Tinkamos sąlygos turi būti sudarytos namuose, darželyje ar mokykloje. Išbandykite vis naujus receptus – taip atrasite, ką daugelis vaikų mėgsta labiausiai ugdymo įstaigoje, o namuose galime pritaikyti kiekvienam vaikui individualų maitinimą. Mityba yra individuali, dažnai namuose galima gaminti kiekvienam šeimos nariui individualiai, pavyzdžiui, vietoj nemėgstamo pomidoro pasiūlyti agurko. Tai pakankamai sunku padaryti ugdymo įstaigoje. Individualiems poreikiams dažniausiai atsiranda galimybės tik vaikui turint sveikatos problemų, taikant pritaikytą maitinimą.

Kitu atveju, turime stebėti, ką daugelis vaikų labiausiai mėgsta ir tuos patiekalus integruoti į racioną. Tik atminkite namuose ir ugdymo įstaigose negalime vaikams pasiūlyti pasirinkimo tarp daržovių troškinio ir koldūnų, nes nugalės turbūt 99 proc. pastarieji. Taip pat turime žinoti, kad atsisakius valgyti šiandien daržovių troškinio, ar kažkurios iš daržovių rūšies, būtinai pasiūlyti kitą dieną, bet nepateikti alternatyvos – sausainių iš spintelės, kad tik būtų sotus. Vaikai neturi patirties, ką maistas daro su jų organizmu, todėl mes turime užtikrinti, kad vaikas būtų sotus kokybišku maistu, bet ne menkaverčiu maistu ir jo pertekliumi. Skatinkite ragauti, taip pratinkite vaikus prie naujų skonių. Daugelis mūsų žino, kad vaikai yra iš prigimties maisto konservatoriai ir jiems kažkas naujo kelia įtarimą, tai įgimtas apsaugos instinktas. Sudarydami vaikams saugią aplinką, mokydami pažinti vaisius, daržoves, pratindami per ragavimą prie naujų skonių, ilgainiui pasieksime, kad vaikai valgys sveiką maistą ir jiems menkaverčiai bei žalingi bulvių traškučiai taps nepatrauklūs ir neskanūs. Kurkite įdomius, linksmus, vaikams patrauklius patiekalų pavadinimus. Stenkitės pateikti patraukliai, bet nepersistenkite. Nemanau, kad reikia mėnuliukų ar žvaigždelių vaikų lėkštėse - maistas lėkštėje turi atrodyti estetiškai, turi būti spalvingas, subalansuotas.

Prireiks kantrybės ir nuoseklumo tiek mokant, tiek pratinant vaikus prie sveikų mitybos įpročių. Kalbėkitės – kokie ir kodėl tam tikri produktai yra sveiki, o kiti – sveikatai nepalankūs. Vaikai turi būti nuolat ugdomi apie sveikatos šaltinius, kuriuos valgome kasdien, o nesveikatos šaltinius – tik retomis progomis. Retos progos neišderina bendros organizmo sveikatos, skonio receptorių, bet tai turi būti išimtiniai atvejai, o ne kasdieniai. Mokykite vaikus, didinkite jų mitybos raštingumą. Kuo anksčiau vaikas sužinos apie sveiką mitybą, tuo mažiau girdėsime nusiskundimų, kad sveikas maistas neskanus, nepatrauklus ar net visai nevalgomas. Tam tikslui pasitelkti galite edukacinę mitybos knygelę vaikams "Brokoliukas". Čia žaismingai ir įdomiai pateikta viskas, ką ikimokyklinukas ir pradinukas turi žinoti apie mitybą.

Analizuokite produktų sudėtį, pasakokite, iš kur jie ir kaip atkeliauja ant mūsų stalo. Gaminkite kartu, jei nėra galimybės – pasakokite apie gamybos procesą. Namuose ir ugdymo įstaigose turi nuolat būti kalbama apie mitybą, jos svarbą sveikatos išsaugojimui, kad nuo mažų dienų ugdytume vaikų mitybos raštingumą ir jiems atėjus į mokyklą jau sąmoningai daugelis jų rinktųsi sveiką maistą.

Vaikai turi valgyti reguliariai ir subalansuotai, bet ne nuolat užkandžiauti menkaverčiu maistu. Jei taip yra, vaikai nevalgys sveikų produktųų atėjus pietų laikui arba suvalgys labai mažai, nes prieš tai gavo pakankamai kalorijų. Žinoma, reikia atkreipti dėmesį į tai, ką vaikai geria. Jei saldintus gėrimus, sultis ar sulčių gėrimus, su jais gauna daug kalorijų. Saldus skonis išderina skonio receptorius ir paskui natūralūs produktai tampa neskanūs, nesaldūs. Vaikai turi valgyti ne mažiau 3 pagrindinius subalansuotus valgymus per dieną ir 2-3 užkandžius, tai yra ne rečiau kaip kas 3,5 val. Maistas ant vaikų stalo turi būti ne tik reguliariai tiekiamas, bet ir subalansuotas, kad sotumas išliktų iki kito valgymo, kad vaikui užtektų energijos, kad gautų organizmas ne tuščių kalorijų, o visą komplektą vertingų maistinių medžiagų.

Nepasiduokite – pirmos savaitės atrodys labai sunkios – kad vaikas alkanas, kad vaikas nieko nevalgo, kils noras grįžti prie nelabai sveikų, bet vaikų mėgiamų patiekalų. Kantrumas ir supratimas, kad suaugusieji turi ryžtingai laikytis mitybos taisyklių vardan vaiko sveikatos išsaugojimo, formuoja vaikų sveikos mitybos įpročius. Kaip nenorime ir saugome, kad vaikas nenusidegintų pirštukų, pavyzdžiui, su žvakės liepsna, taip nenorime, kad prarastų sveikatą valgydamas nekokybišką ir sveikatai nepalankų maistą.

Žinoma, suaugusieji, kurie supa vaikus, turi patys valgyti sveiką maistą ir turėti sveikus mitybos įpročius, kitu atveju, visi siekiai pagerinti vaikų mitybą nueis perniek. Tik mes žinome, kiek maistas turi įtakos sveikatai, tad rinkimės sveikatai palankų maistą ant savo ir vaikų stalo!

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Vienos dienos meniu vaikams: rekomenduoja Raminta Bogušienė

Vaikai turi būti maitinami ne tik tam, kad patenkintume jų fiziologinius poreikius ir sotumą. Pasak sveikos mitybos ekspertės Ramintos Bogušienės, vaiko racionas turi būti įvairus ir sveikatai palankus.

Išvešėjo adenoidai: kaip gydyti ir kada prireikia operacijos

Mano puspenktų metų dukrytei – amžinas kosulys. Kosėja ji jau kokius trejus metus. Nuolat, bet nereguliariai. Nuo kelių kartų per savaitę iki keliasdešimties kartų per vakarą. Gydytoja otorinolaringologė kosulio priežastimi įvardijo išvešėjusius adenoidus.

Vaikas kosėja: kaip jam padėti be vaistų ir ar galima kosintį vesti į darželį

Vaikas pradėjo kosėti. Ką daryti, kad pagerėtų jo savijauta, ar vesti į darželį?

Sunegalavo mažylis – kokios arbatos gali padėti?

Arbatas mes dažniausiai įpratę gerti esant žvarbiems orams, tačiau pavasarį ir vasarą jos ne mažiau tinkamos vartoti. Tačiau kokios arbatos tinka kūdikiams iki vienerių metų?

Geležies stokos mažakraujystė: svarbiausia informacija tėvams

VŠĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų filialo „Vaikų ligoninė“ parengta atmintinė tėvams apie geležies stokos mažakraujystę.

Vaikų ligų gydytoja: ar tikrai kuo daugiau vaistų – tuo mažiau ligų?

Gana dažnai tenka pasijusti tarsi turinčiai aiškiaregystės galių: pamačius vaiką ir išgirdus pirmuosius tėvelių žodžius, tolimesnę pasakojimo eigą galiu užbaigti pati.

Vaikas ir odontologas: 5 svarbūs patarimai tėvams

Apsilankymai pas odontologą dažnai kelia nerimą ir baimę ne tik vaikams, bet ir suaugusiems. Paskaitykite mūsų parengtus patarimus, kurie palengvins jūsų apsilankymą pas odontologą su vaiku.

Natūrali, nuo ligų sauganti priemonė, kurią rasime kiekvienuose namuose

Dėl savo stipraus kvapo ši Lietuvoje populiari prieskoninė daržovė kadaise buvo vadinama "dvokiančiąja rože". Žiemą česnakai – ne tik nepamainomas maisto prieskonis, bet ir vaistas, kuris saugo nuo ligų.

Raminta Bogušienė – apie svarbiausias mitybos taisykles

Iniciatyva „Sveikatai palankus“ šiandien pristato naujas mokymo priemones tiek vaikams, tiek suaugusiesiems – sveikatai palankaus maisto pasirinkimo piramidę ir 6 valgymų lėkštes.

14 faktų apie gripą bei skiepus

Užkrečiamųjų ligų ir Aids centro specialistai primena svarbiausius faktus apie gripą.

Specialus testas atskleis, ar vaikui reikia antibiotikų

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos reikalų ministerijos (VLK) atkreipia dėmesį, kad 2–7 metų vaikams šeimos gydytojas gali atlikti greitąjį streptokoko antigeno nustatymo testą.

Naudingi patarimai perkantiems mėsą: kuri yra vertingiausia ir sveikiausia

Dažnas savo mitybos neįsivaizduojame be mėsos. Vieniems, tai kasdienis produktas, kitiems – rečiau valgomas. Tiesa, mitybos specialistai pataria mėsa valgyti ne dažniau nei 2-3 kartus per savaitę. Pirmenybę teikti šviežiai mėsa, atkreipti dėmesį į pagrindinius šviežumo rodiklius, būtinai skaityti ženklinimo etiketes bei tinkamai paruošti.

Vaikų ligos ir tėvų baimės: gydytojos mintys, į kurias verta įsiklausyti

Nuolat tenka girdėti tėvus sakant – „aš bijau…“, „bijome, kad „nenusileistų žemyn“ kosulys“, bijome meningokokinės infekcijos, bijome skiepų ar apskritai „bijome, kad vaikui gali kažkas bloga atsitikti“. Regis baimė yra nuolatinis tėvų, ypač auginančių mažamečius vaikus, palydovas.

3 taisyklės, kurias atminkite užklupus kosuliui

Ką daryti, jei vaikas ima kosėti? Konsultuoja gydytoja pulmonologė dr. Sigita Petraitienė.

Interviu su vaikų ligų gydytoja apie alergiją ir mitybą

Apie atsakingą jaunų tėvelių požiūrį į alergiškų vaikų mitybą bei gyvenimo būdą kalbame su VšĮ Naujosios Vilnios poliklinikos vaikų ligų gydytoja Tatjana Čumakova.