Naktimis šlapinasi į lovą: svarbu žinoti

 (2)
Dienomis jūsų mažylis kuo puikiausia išbūna be sauskelnių, tačiau naktimis viskas klostosi ne taip sklandžiai? Nėra reikalo pernelyg nerimauti, nes dažniausiai šios problemos išaugamos.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Šlapių naktų priežastys

Kiekvienas vaikas vystosi skirtingai, kai kurie labai greitai išmoksta su tuo susitvarkyti, kitiems tai užtrunka ilgiau. Vėliausiai nuo penktų gyvenimo metų tai pavyksta daugumai - kai užsinori šlapintis, vaikas atsibunda. Tačiau dauguma, ne visi. Iki 10 procentų septynmečių ir apie 5 procentai dešimtmečių kartais naktimis šlapinasi į lovą. Nevalingas šlapinimasis (enurezė) galimas tiek dėl fiziologinių, tiek dėl psichologinių priežasčių. Apie tai galima kalbėti tik tuo atveju, jeigu vaikas dar niekada ilgesnį laiką naktimis neišbuvo sausas. Galimos tokios enurezės priežastys:

Paveldėtas polinkis

Jeigu kuris nors iš tėvų naktimis šlapindavosi į lovą, tuomet net 43 procentais didėja rizika, kad ir vaikui taip bus. Jeigu ta pati problema vaikystėje kankino ir tėtį, ir mamą, tuomet naktinio šlapinimosi rizika vaikui išauga iki 80 procentų. Be paveldėto polinkio tėra tik 15 procentų vaikų, kurie naktimis šlapinasi į lovą.

Ypač gilus miegas

Naktimis į lovą besišlapinančių vaikų tėvai dažnai pasakoja, kad atžalas ypač sunku pakelti. Tai patvirtino ir miego laboratorijose atlikti tyrimai: buvo nustatyta, kad nepaisant pilnos šlapimo pūslės, vaikai nenubunda. Jie paprasčiausiai pramiega kūno siunčiamus signalus.

Sulėtėjęs nervų vystymasis

Vaikų nervų sistema dar nėra visiškai subrendusi, todėl miego metu jie gali nepastebėti, kad šlapimo pūslė prisipildė. Mažylių šlapimo pūslė išsituština be sąmoningos kontrolės.

ADHS didina šlapinimosi į lovą tikimybę

Jungtinėse Amerikos Valstijose atlikti tyrimai parodė, kad apie 30 procentų aktyvumo ir dėmesio sutrikimą (angl. attention deficit hypreactivity disorder, ADHS) turinčių vaikų naktimis šlapinasi į lovą. Kontrolinėje grupėje be šio sutrikimo naktimis šlapimo nelaikė tik apie 10 procentų vaikų. Aktyvumo ir dėmesio sutrikimo sindromą turinčių vaikų smegenyse sutrikęs nervinių impulsų perdavimo mechanizmas. Žarnyno ir šlapimo pūslės perduodami signalai nepasiekia smegenų taip, kaip turėtų. Rezultatas - nepaisant pilnos pūslės, vaikai miega toliau.

Per maža šlapimo pūslė

Kai šlapimo pūslė yra per maža. Viena vertus, tai gali būti nulemta genetinių priežasčių. Kita vertus, vaikai per mažai geria ir šlapimo pūslė nesitreniruoja. Ji nėra tokia didelė, nes jos nepasiekia didesnis kiekis skysčio. Šlapimo pūslės tūrį galima apskaičiuoti taip: metų skaičių dauginame iš 30 mililitrų. Taigi, į penkerių metų vaiko pūslę gali tilpti 150 mililitrų skysčio. Lygiai tiek, kiek telpa į mažą jogurto indelį.

Antidiuretinio hormono trūkumas

Nors naujagimiai dienomis ir naktimis šlapinasi taip pat dažnai, vėliau naktimis šlapimo išsiskyrimas sulėtėja trečdaliu. Ramybę naktimis garantuoja antidiuretinis hormonas. Vaiko organizmas pirmiausiai turi išmokti išskirti šį hormoną, kuris kontroliuoja vandens balansą organizme.

Klaidingi gėrimo įpročiai

Vaikai, kurie iki pietų geria mažai, o popiet jaučia troškulį, naktimis į lovą šlapinasi dažniau. Todėl reikėtų tris ketvirtadalius skysčių, kurių reikia organizmui per dieną, suvartoti iki 17 valandos. Geriausiai rinktis nesaldžius gėrimus, nes daug cukraus turintys gėrimai kaupiasi organizme ir pasišalina naktį.

Organinės problemos

Šlapinimosi į lovą priežastimi taip pat gali būti šlapimo pūslės uždegimas ar pirmieji diabeto požymiai. Galimas ligas greičiausiai nustatyti gali vaikų gydytojas.

Psichikos veiksniai

Kai kurie mažyliai į lovą šlapinasi dėl to, kad sielvartauja. Pavyzdžiui, kai skiriasi tėvai, laukia persikraustymas ar miršta senelis. Tačiau tokiu atveju baimintis nereikėtų. Kai pirmasis skausmas atlėgsta, vaikai išmoksta susidoroti su situacija ir naktimis lova išlieka sausa.

Jeigu nerimaujate dėl to, kad vaikas ryte pribunda šlapioje lovoje, kreipkitės į gydytoją, kuris skirs reikiamus tyrimus ir nusiųs pasikonsultuoti su nevalingą šlapinimąsi gydančiais specialistais – nefrologu, urologu, neurologu ir kt.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.