Neatsargiai valgant mėsą galima užsikrėsti bjauria liga

 (1)
Vilniaus visuomenės sveikatos centro duomenimis, vis daugiau žmonių užsikrečia per maistą plintančia žarnyno infekcija - kampilobakterioze. Tai ūminė infekcinė liga, kuri pavojingiausia mažiems vaikams bei žmonėms su silpnu imunitetu.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Užsikrečiama valgant mėsą

Kampilobakterijos labai paplitusios gamtoje ir yra viena iš dažniausių žmonių žarnyno infekcinių ligų priežasčių. Pagrindinis šių bakterijų šaltinis yra laukinių ir naminių paukščių, ypač, broilerių viščiukų, mėsa, taip pat jautiena, kiauliena, aviena ir jūrų žuvys.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Neišnešiotuko mamos kasdienybė: ašaros, baimė ir viltis
Kaip po gimdymo gyvena Kate Middleton?

Užsikrėsti galima ir nuo šunų, kačių ir kitų naminių gyvūnų, kuriems infekcija pasireiškia lėtine forma. Visgi dažniausiai į žmogaus organizmą užkratas patenka per maistą. Užsikrečiama valgant nepakankamai termiškai apdorotą paukštieną, vakuuminėse pakuotėse laikomą mėsą, nepasterizuotus pieno produktus, geriant nevirintą užkrėstą pieną ir vandenį.

Kaip atrodo liga?

Šiai infekcinei ligai būdinga staigi pradžia: intoksikacija ir virškinamojo trakto pažeidimai. Ligos simptomai paprastai pasireiškia po 1-5 dienų po užsikrėtimo: jaučiamas silpnumas, galvos ir raumenų skausmas, kankina šaltkrėtis, karščiavimas iki 40 laipsnių. Karščiuojama 2-3 dienas.

Greitai prasideda viduriavimas, spazminiai pilvo skausmai, pykinimas ir/ar vėmimas.

Kampilobakteriozė gali komplikuotis kraujo užkrėtimu, kepenų, kasos uždegimu, sąnarių uždegimu, meningitu, paralyžiais.

Žūva karštyje

Užšaldytoje mėsoje, paukštienoje kampilobakterijos išgyvena net keletą mėnesių, tačiau yra labai jautrios karščiui, rūgščiai, druskai; džiovinant mėsą - jos taip pat greitai žūva.

Reikėtų atkreipti dėmesį, kad ruošiant maistą kiti produktai taip pat gali būti užteršti kampilobakterijomis maistą tvarkančio asmens rankomis, virtuvės įrankiais ar nuo sąlyčio su žalia mėsa.

Nors kampilobakterijos randamos gyvūniniame maiste, tačiau skirtingai nei salmonelės, jos jame nesidaugina, todėl maisto kilmės protrūkiai kyla retai.

Kaip apsisaugoti?

Norint apsisaugoti nuo šios infekcijos, būtina laikytis asmens ir maisto higienos principų. Vilniaus visuomenės sveikatos centras rekomenduoja:

- maistui vartokite tik labai gerai išvirtus, iškeptus mėsos, ypač vištienos produktus;

- mėsą ir jos produktus laikykite šaldytuve;

- venkite kryžminio maisto užteršimo: gyvūninį maistą laikykite atskirai nuo kitų produktų;

- ruošdami maistą kruopščiai plaukite rankas po sąlyčio su žalia mėsa ir tarp atskirų maisto ruošimo etapų. Virtuvės paviršius, įrankius, kurie lietėsi su žalia mėsa, paukštiena, žuvimi, nuplaukite šiltu tekančiu vandeniu;

- venkite nepasterizuoto arba nevirinto pieno ir jo produktų. Ypač tokio maisto nereikėtų duoti mažiems vaikams;

- kruopščiai nuplaukite daržoves ir vaisius;

- saugokite geriamojo vandens šaltinius nuo užteršimo gyvūnų fekalijomis;

- maistui vartokite kokybišką geriamąjį vandenį. Jei nesate tikri, kad vanduo saugus, geriausiai vartoti jį tik virintą;

- kruopščiai nusiplaukite rankas muilu ir vandeniu prieš valgydami, prieš ruošdami maistą, kiekvieną kartą pasinaudoję tualetu, po sąlyčio su gyvūnų, viduriuojančių žmonių išmatomis;

- mokykite vaikus ir patys rodykite jiems pavyzdį, kaip tinkamai plauti rankas (prieš valgį ir ypač po sąlyčio su namuose auginamais gyvūnėliais).

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.