Penki dalykai, ko niekada nesakykite vaikui apie maistą

 (3)
Neretai tėvai skundžiasi prastu vaikų apetitu (arba persivalgymu), nors fiziologinio paaiškinimo tam po atliktų vaikui tyrimų lyg ir nėra. Tačiau pasitaiko, kad vaikai mitybos problemų turi dėl psichologinių priežasčių.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Psichologė Susie Orbachh tėvams pataria nesakyti šių penkių dalykų savo vaikams, rašo bbcgoodfood.com.

1. Kai susirinksi žaislus, galėsi valgyti ledus

Toks posakis ledus paverčia atpildu. Tokiu atveju jūsų vaikas ims sieti užduotį, kurios nesinori atlikti, su atpildu, vietoj to, kad mėgautųsi gerai atliktu darbu ir gautų pasitenkinimą vien iš to. Taip akcentuojame ne tai, ką reikėtų.

Pasitikėjimą formuojame darydami tam tikrus dalykus: namų darbus, susirinkdami kaladėles ar lėles. Tai ir yra geriausias atpildas. Tai verčia vaiką jausti pasitenkinimą pačiu savimi. Tada dar galima sustiprinti tą jausmą apibūdinant tai, ką jūsų atžala padarė: „Nors tu nenorėjai daryti x/y/z, padarei tai išties gerai. Šaunuolis."

Ką reiktų sakyti vietoj to: „Tuos žaislus reikia susitvarkyti. Nori tai padaryti dabar ar po dešimties minučių?" Pasirinkimas visada padeda vaikui jausti, kad dalis kontrolės tenka jam.

2. Nenusimink dėl to, kad pargriuvai žaidimų aikštelėje, eime, nupirksim tau šokoladuką

Jei taip darysite, ilgainiui sunkumai vaikui ims sietis su saldumynais – kai tik iškils sunkumų, jis norės ko nors saldaus. Svarbiausia padėti vaikui išreikšti emocijas, kad jos neužsiliktų. Jei užkemšate vaikui burną šokoladu, jį įskaudinę dalykai niekur nedingsta, o vaikas pradės galvoti, kad kai turi problemų, reikia daugiau šokolado, o ne spręsti tas problemas.

Ką reiktų sakyti vietoj to: „Leisk man nuvalyti ir papūsti tau keliukus. Arba: „Kas ten įvyko tarp jūsų su Ema?" Ir išklausyti su empatija. Taip jūs skirsite dėmesio vaiko skausmui ir nekompensuosite jo šokoladu – ilgainiui vaikas ims jausti, kad jam pavyks įveikti emocinį ir fizinį skausmą.

3. Suvalgyk patiekalą ir tada gausi desertą: jei nevalgysi daržovių, nebus jokio deserto

Nors jums tai gali atrodyti logiška, bet vaikas gali suprasti, kad desertas yra atpildas už maistą, kurio jis nenori. Taip sveikas maistas jo sąmonėje virs prievole (kaip vaistai), o desertas – stebuklu.

Ką reiktų sakyti vietoj to: „Aha, tai tau nepatinka šitaip pagamintas žiedinis kopūstas? Pagalvokim, kaip mes galėtume jį (kartu) pagaminti, kad jis būtų toks pat skanus, kaip ir kiti patiekalai, kuriuos tu mėgsti."

Taip sakydami pripažįstame, kad vaikas turi skonį, ir jį gerbiame. Tai padeda vaikui pačiam suprasti, ką jis mėgsta ir ko nemėgsta, ir sudomina jį maistu ir jo gaminimo būdais.

4. Suvalgyk už mamytę/ už tėvelį/ už šuniuką ar katytę

Kai tėvai pagamina maistą, jie nori, kad vaikas pavalgytų – būtent tada, kai jiems atrodo, kad vaikas turėtų būti alkanas. Nenorėdamas nuvilti tėvų, vaikas ko gero suvalgys po kąsnelį už visus išvardytus jam brangius žmones ar augintinius. Tačiau jei vaikas valgo, kai visai nenori, jūs mokote jį nekreipti dėmesio į skrandžio siunčiamus signalus. Tėvų noras žūtbūt pamaitinti vaiką yra suprantamas (nes vaikas juk negali būti gyvas vien oru), tik šis būdas nėra tinkamas.

Ką reiktų sakyti vietoj to: „Žinau, kad tau atrodo, kad nesi alkanas, bet tu seniai nevalgei, daug lakstei ir greitai neteksi jėgų. Paragauk kokį kąsnelį ar du. Gal atsiras daugiau jėgų? Gali suvalgyti sūrio ar makaronų, ko norėtum?"

5. Nevalgyk per daug, sustorėsi

Jei taip sakysime, maistas vaikui ims sietis su kažkuo blogu ir baisiu. Kartais mūsų apetitas būna didelis ir mums reikia daugiau maisto (ypač vaikams), o kartais valgome mažiau. Jei atsižvelgsite į savo pačių organizmo poreikius ir norimo/ reikiamo maisto kiekį, padėsite vaikui suprasti, kad maistas padeda numalšinti alkio jausmą. Vaikas taip pat supras, kad kai alkio jausmas numalšintas, atsiranda sotumo jausmas, ir valgyti nebereikia.

Ką reiktų sakyti vietoj to: „Oho, koks šiandien tavo apetitas, kaip mano vakar. Šiandien aš nebesu tokia (-s) alkana (-s). Kartais mano apetitas būna kaip liūto, tada valgau daugiau, o kartais kaip pelytės – tada užtenka mažiau maisto."

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Žinomos moterys atskleidė savo šeimų sveikos mitybos paslaptis (1)

Sveikatai palanki mityba nėra mada ar pomėgis, tai sąmoningas pasirinkimas būti sveikesniam.

Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą? (2)

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad vaikų iki 18 metų dantų priežiūra, gydymas papildomai nekainuoja, nes šias paslaugas apmoka ligonių kasos.

Padidėję limfmazgiai vaikui – ar verta sunerimti?

Padidėję limfmazgiai vaikui – pakankamai dažna, ankstyvoje vaikystėje pasitaikanti problema.

Medikai pataria, ką daryti įsisiurbus erkei (27)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) išplatino pranešimą, kuriame informuoja, kaip elgtis, jei įsisiurbia erkė.

8 mitybos specialistės patarimai tėvams, kaip užkirsti kelią vaiko apkūnumui (2)

Vaikų sveikata, valgymo įpročiai ir kūno linijos priklauso tik nuo tėvų, nors apkūnių vaikų tėvai dažnai tik skėsčioja rankomis, nežinodami, ko griebtis. Dietologai pataria patyrinėti savo valgymo įpročius ir nebedaryti svarbiausių klaidų, kurios tukina jūsų atžalas.

Kelionė su atžalomis: vaikų gydytoja pataria, kaip pasiruošti atostogoms užsienyje

Užsienyje su atžalomis atostogaujančios šeimos vasarą dvigubai dažniau patiria rimtus iššūkius dėl vaikų sveikatos ar nelaimingų atsitikimų. Draudikai atkreipia dėmesį, kad užsienyje vaikai dažniausiai kenčia nuo žarnyno virusų, ūmių peršalimų, alerginių reakcijų ir traumų.

Ką reikia žinoti perkant uogas?

Kas dažnam lietuviui svarbiausia renkantis uogas? Žinoma, kad kilmė. Labai dažnai turguje pardavėjų klausiama – lietuviškos ar lenkiškos braškės? Bet ar tik tai svarbu renkantis uogas? „Sveikatai palankus" eksperčių komanda pataria vartotojams atkreipti dėmesį į daugiau kriterijų.

Braškių ir žemuogių savybės, apie kurias girdėjo ne visi (5)

Braškes ir žemuoges mėgstame daugelis, o ar žinote, kokių tiksliai naudingųjų medžiagų jose yra ir nuo kada galima pasmaližiauti vaikams?

Skaniosios uogos, apie kurių naudą žino ne visi (+RECEPTAS) (3)

Šiuo metu soduose rausta trešnės ir vyšnios. Kokių naudingųjų savybių jos turi?

Maisto produktas, kurio ypatingą poveikį sveikatai patvirtino naujausias tyrimas (21)

Kiaušiniai pastebimai spartina mažų vaikų augimą. Tokios išvadą skelbia naujausio tyrimo rezultatai.

Kaip užkirsti kelią dantukų gedimui? (1)

Dantų priežiūros svarba yra nenuginčijama, tačiau kaip nepadaryti esminių klaidų?

9 būdai, kaip vasarą stiprinti mažylio sveikatą

Žiemą tėvams neretai kyla rūpesčių dėl to, kad atžala yra neatspari ligoms, dažnai suserga. Tačiau ne veltui sakoma, kad žiemai ruoštis reikia vasarą.

Gerklės skausmas vasarą neatostogauja

Saulė, atostogos, maudynės ir gerklės skausmas, peršalimas atrodo nesuderinami dalykai. Tačiau gerklės skausmas kaip netikėtas svečias gali užklupti ir vasarą. Vaikų gydytojai perspėja, kad peršalti daug lengviau pirmaisiais šiltojo sezono mėnesiais, kai saulė jau kaitina, o vėjas dar žvarbus.

SOS! Vaikas nenori miegoti pietų miego

Vaikus į darželius leidžiantys tėvai neretai susiduria su vaiko pietų miego problema: vaikai, ypač vyresni negu 4 metų, nebenori miegoti pietų miego.

9 paslaptys, padėsiančios vaikus pripratinti prie įvairesnio maisto

Ne viena mažametį auginanti mama skundžiasi, kad vaikas nevalgus, išrankus, renkasi tik kelis įprastus patiekalus. O kaip įsiūlyti kitus? Kaip pripratinti vaiką prie įvairesnės ir sveikesnės mitybos?