Plaukimo treneris: griežtai nepritariu mokymui „įmesk į vandenį - išplauks"

Vien šiemet iš įvairių Lietuvos vandens telkinių gelbėtojai ištraukė 59 nuskendusius žmones. Tačiau vasarai padvelkus karščiu, upių ir ežerų pakrantės vis tiek nuolat būna pilnos poilsiautojų. Patys didžiausi vandens pramogų mėgėjai ‒ vaikai, kuriuos net ir drebančius nuo šalčio dažnai būna sunku įtikinti lipti į krantą. Vis dėlto žvelgdami nelaimių statistiką, gelbėtojai ir plaukimo treneriai įspėja: budrumo prarasti nevalia. Kad pasipliuškenimas nevirstų tragedija, mažuosius vandens mėgėjus patartina ne tik akylai stebėti, bet ir mokyti juos saugaus elgesio vandenyje.
Plaukimo treneris: griežtai nepritariu mokymui „įmesk į vandenį - išplauks"
© Shutterstock nuotr.

Vytautas Saunoris
Vytautas Saunoris
© Asmeninio archyvo nuotr.

 Konsultuoja sveikatingumo ir sporto klubų tinklo „Impuls" plaukimo instruktorius Vytautas Saunoris.

Mokyti plaukti - nuo penkerių metų

„Vaikus mokyti plaukti rekomenduočiau nuo maždaug septynerių metų. Bet galima bandyti mokyti jau ir penkerių sulaukusį vaiką, atlikti su juo paprasčiausius pratimus ir pratinti prie saugaus elgesio vandenyje", - sako sveikatingumo ir sporto klubų tinklo „Impuls" plaukimo instruktorius Vytautas Saunoris. Specialistas atkreipia dėmesį, kad ne visi vaikai vienodi - skiriasi jų fizinis išsivystymas, gabumai, galiausiai, ne visi vienodai mėgsta būti vandenyje.

TAIP PAT SKAITYKITE:

Kaip padėti uodų sugeltam vaikui? Gydytojos patarimai.

Kokie pavojai paplūdimiuose tyko nėščiųjų

Nepritaria vaiko įmetimui į vandenį

Mažamečio mokymą treneris rekomenduoja pradėti nuo taisyklingo kvėpavimo vandenyje pratimų bei slydimo vandeniu, padedant suaugusiajam.

Treneris griežtai nepritaria tiems, kurie mano, kad vaikas plaukti geriausiai išmoks pats, įmestas į vandenį. „Visiškai nesutinku su tokiu metodu, nes taip išmokti plaukti galėtų geriausiu atveju vienas iš penkių vaikų. Dažnai poveikis būna priešingas: į vandenį įmestas vaikas išsigąsta, patiria didelį stresą. Pasitaiko, kad taip „mokytas" žmogus įgyja vandens baimę ir vėliau niekada nebenorės lipti į baseiną ar vandens telkinį", ‒ pabrėžia V. Saunoris.

Net ir šiltame vandenyje ‒ ne ilgiau kaip valandą

Ugdant mažąjį plaukiką, svarbu tinkamai pasirinkti gylį. Trenerio teigimu, vaikui atsistojus, vanduo turėtų siekti jam aukščiau juosmens, bet neužlieti pečių. Gylis gali būti kiek didesnis, jeigu mokomasi plaukti baseine, tuo tarpu natūraliame vandens telkinyje reikėtų laikytis kiek arčiau kranto.

Maudynes reikėtų nedelsiant baigti, jeigu vaikas pavargsta ar sušąla, ima drebėti jo lūpos. „Kiek laiko galima išbūti vandenyje, dažnai priklauso ir nuo paties mažylio. Stambesni vaikai paprastai sušąla ne taip greitai. Be to, jeigu vaikas vandenyje daugiau juda, vikriau plaukia, jam taip greitai nepasidarys šalta", ‒ sako V. Saunoris.

Labai svarbi vandens temperatūra

Suprantama, maudynių laiką lemia ir vandens temperatūra. Šilto vandens baseine galima praleisti ir valandą. Tačiau pasitaiko išimčių. „Jeigu vaikas stovi, bijo plaukti ir nejuda vandenyje, jis sušals gana greitai. Mokydami vaikus plaukti 28 laipsnių šilumos baseine pastebime, kad vieni jame gali būti ir gerą valandą, o kiti ima drebėti nuo šalčio vos po 20 minučių - paprastai tai būna mažiau judrūs, lieknesni ar nedrąsūs vaikai", ‒ pastebi treneris.

Pasak jo, atvirame vandens telkinyje, kuris paprastai būna vėsesnis, neapsaugotas nuo vėjo, mirkti rekomenduojama trumpiau. Tačiau bet kuriuo atveju, maudynių laikas neturėtų viršyti valandos.

Mokytis plaukti - su specialia lenta

„Impuls" plaukimo instruktorius mažamečius pataria mokyti tik naudojant specialiai tam pritaikytą įrangą - plaukimo lentą. Tinka ir plaukimo „sparneliai", tik V. Saunoris siūlo būtinai rinktis poroloninius, ne pripučiamus, kurie netikėtai gali prakiurti.

„Ypač nerekomenduoju kamuolių ir pripučiamų ratų - nei plaukimui, nei mokymui plaukti. Kamuolys yra nepatogus ir slidus daiktas, kuris gali išslysti vaikui iš rankų, o ratas paprasčiausiai trukdo mokytis plaukti. Kartais dar naudojamos pripučiamos liemenės, bet aš manau, kad jos labiau tinka kaip apsaugos, o ne mokymo plaukti priemonė", ‒ sako V. Saunoris.

Nevalia nė minutei prarasti budrumo

Pasak trenerio, net ir pramokusių plaukti vaikų nevalia palikti be priežiūros. „Aišku, kaip ir gyvenime, vieni vaikai vandenyje elgiasi atsargiau, kiti - ne taip apdairiai. Tačiau kad ir koks paklusnus ar geras plaukikas būtų jūsų mažylis, niekuomet nereikėtų prarasti budrumo ir leisti vaikui plaukioti vienam. Mažuosius vandenyje visada būtina prižiūrėti, dar geriau - plaukti kartu su jais. Juk vaikas gali neįvertinti savo jėgų ir galimybių, taigi akyla priežiūra būtina nuolat", ‒ pažymi plaukimo instruktorius.

Specialisto teigimu, kad maudynės būtų saugios ir malonios, vaikus geriausia atvesti į plaukimo pamokas. Treneris pastebi, kad tėvai kartais neteisingai moko atžalą plaukti. Jiems nesiseka, o tada vaikas, išmokęs netaisyklingos technikos, atvedamas į pamokas ‒ tada tenka jį mokyti iš naujo.

„Ne kartą įsitikinau, kad plaukimo technikos mokymą geriausia patikėti profesionaliems treneriams. Priešingu atveju, vaikas visą likusį gyvenimą ir kapstysis vandenyje „šuniuku". Be to, pamokose, kartu su kitais vaikais, mokytis yra žymiai paprasčiau - mažieji bendrauja tarpusavyje, stebi vieni kitus, mokosi iš vienas kito klaidų bei pasiekimų", ‒ dėsto sveikatingumo ir sporto klubų tinklo „Impuls" plaukimo instruktorius.

Kad kiekviena išvyka prie vandens su mažyliais būtų saugi ir maloni, V. Saunoris siūlo laikytis kelių paprastų patarimų:

  1. Į vandenį vaikas turėtų lipti tuščia burna: paprašykite jo išspjauti kramtomąją gumą ar nuryti maisto likučius.

  2. Niekada nepalikite vaiko vieno vandenyje, būkite kartu su juo ar bent jau arti kranto. Tai ypač svarbu prie jūros, kur vanduo banguoja, neaiškus dugnas ir gylis.

  3. Skatinkite vaikus susitelkti į plaukimą ir kvėpavimą, stengtis nekalbėti ir nesijuokti plaukiant.

  4. Vaikui derėtų paaiškinti, kad vandenyje būtina susikaupti ir elgtis apdairiai. Neleiskite vaikams išdykauti, nardyti ar, juo labiau, nardinti vieniems kitų po vandeniu.

  5. Taip pat nerekomenduojama leisti vaikams plaukioti pripučiamais čiužiniais - tai ypač populiaru Lietuvoje, bet ši pramoga gali būti pavojinga. Ypač, jeigu gerai nemokantis plaukti vaikas su čiužiniu nusiirtų toli nuo kranto.

Patys stenkitės būti saugaus ir atsakingo elgesio vandenyje pavyzdys mažiesiems.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mokslo pagrįsti būdai sustiprinti imunitetą

Šaltasis periodas ir kartu su juo įsibėgėjantis ligų sezonas dažnai išmuša tėvus iš pusiausvyros. Deja, iki šiol stebuklingas sveikatos eliksyras neišrastas, tad ką daryti, kad vaikai nesirgtų, o susirgę greičiau pasveiktų?

Kaip žirgų terapija padeda vaikams

Nors netradicinio gydymo srityje bangas jau praskyrė delfinai, fizinei ir emocinei sveikatai stiprinti vis dažniau pasitelkiami ir žirgai.

Kodėl vieni vaikai serga nuolat, o kiti – rečiau?

Kai vaikui pakyla temperatūra, pradeda sloguoti, dažniausiai sakome, kad jis peršalo. Tačiau gydytojai teigia, kad „peršalimo" ligos - klaidinga sąvoka.

Dar negirdėtas būdas, kaip greitai išdžiovinti šlapius batus (18)

Viena dažniausių lietuviško klimato problemų - drėgnas oras ir balos, kuomet pasivaikščiojimas su vaiku baigiasi ties pirma bala, nes... ir vėl sušlapo batai!

Kur kreiptis, jei nesate patenkinti maitinimu vaiko darželyje? (2)

Vaikų maitinimas darželiuose atitinka teisės aktų reikalavimus, bet tėveliai nėra patenkinti, nes jų akimis vaikai maitinami gerokai šio laikmečio sveikatai palankumo kriterijų neatitinkančiu maistu. Valgiaraščių pagrindiniai produktai – bulvės, mėsa, pieno produktai, rafinuoti kvietiniai miltai.

6 klausimai apie dantų silantus (3)

Ką svarbu žinoti apie silantus, kuriais dengiami ką tik išdygę nuolatiniai vaiko dantys? 6 klausimai ir atsakymai šia tema.

Gydytoja neurologė – apie vaikų pomėgį suptis (1)

Lietuvoje yra keli išvykų automobiliu maršutai, kurių mano vaikai laukia kaip Kalėdų. Vadiname juos linksmaisiais kalneliais, nes riedant jais vėjas įlenda vaikams į pilvą ir jie juokiasi net susirietę.

Įvertino vaikų maitinimą Kauno ugdymo įstaigose (3)

Apsilankius keliuose Kauno valstybiniuose darželiuose ir pradinėse mokyklose, įvertinta vaikų mityba – nustatyti pranašumai ir trūkumai.

Gydytoja neurologė: ką daryti, kad vaikai ryte nubustų žvalūs?

Jūsų vaikui sunku vakare užmigti, o ryte laiku atsikelti? Poilsis ir kokybiškas miegas – vieni svarbiausių dalykų. Nuo to priklauso vaiko sveikata ir produktyvumas. Tad ką daryti, jei sutriko vaiko miego režimas? Pateikiame patarimus, padėsiančius vaikui saldžiai užmigti ir su šypsena atsikelti ryte.

Saulės ir laimės vitaminas Pik-Nik sūrio lazdelėse

Vitaminas D vaikams būtinas, – tai žino kiekviena mama, tačiau Lietuvoje jo trūksta beveik 90 proc. vaikų.

Plaučių uždegimas: ką būtina žinoti tėvams

Kas sukelia plaučių uždegimą ir kaip jo išvengti? Patarimai, kuriuos pravartu žinoti visiems tėvams.

Vaikas peršalo? Liga gali būti visai kita

Kokliušas yra iš tiesų nepaprasta liga. Jos nešiotojais suaugusieji gali būti net to neįtardami. O užsikrėtus kokliušu, nėra lengva jį iš karto atpažinti, nes simptomai primena paprasčiausio peršalimo požymius.

Laringitas: kuo pavojingas ir kaip gydyti

Laringitas - viena iš nemaloniausių ir tėvus ne juokais išgąsdinančių mažų vaikų ligų. Ką reikia žinoti apie ją?

Gydytoja pataria, ką daryti, jei užpuolė kosulys (1)

Ką daryti, jei vaikas ima kosėti? 3 gydytojos patarimai.

Testas: pasitikrinkite, ar teisingai gydote savo vaiką (1)

Ruduo į kiekvieną šeimą atgena ligų ir namuose ima gyventi kosuliukas. Ar jis - visuomet baisios ligos pranašas, ar jį reikia slopinti, ar galima gydyti močiučių rekomenduojamomis primeonėmis? Kviečiame visas mamas išspręsti šį testą ir pasitikrinti žinias. Straipsnio apačioje rasite teisingus atsakymus ir paaiškinimus.