Plaukimo treneris: griežtai nepritariu mokymui „įmesk į vandenį - išplauks"

Vien šiemet iš įvairių Lietuvos vandens telkinių gelbėtojai ištraukė 59 nuskendusius žmones. Tačiau vasarai padvelkus karščiu, upių ir ežerų pakrantės vis tiek nuolat būna pilnos poilsiautojų. Patys didžiausi vandens pramogų mėgėjai ‒ vaikai, kuriuos net ir drebančius nuo šalčio dažnai būna sunku įtikinti lipti į krantą. Vis dėlto žvelgdami nelaimių statistiką, gelbėtojai ir plaukimo treneriai įspėja: budrumo prarasti nevalia. Kad pasipliuškenimas nevirstų tragedija, mažuosius vandens mėgėjus patartina ne tik akylai stebėti, bet ir mokyti juos saugaus elgesio vandenyje.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vytautas Saunoris
Vytautas Saunoris
© Asmeninio archyvo nuotr.

 Konsultuoja sveikatingumo ir sporto klubų tinklo „Impuls" plaukimo instruktorius Vytautas Saunoris.

Mokyti plaukti - nuo penkerių metų

„Vaikus mokyti plaukti rekomenduočiau nuo maždaug septynerių metų. Bet galima bandyti mokyti jau ir penkerių sulaukusį vaiką, atlikti su juo paprasčiausius pratimus ir pratinti prie saugaus elgesio vandenyje", - sako sveikatingumo ir sporto klubų tinklo „Impuls" plaukimo instruktorius Vytautas Saunoris. Specialistas atkreipia dėmesį, kad ne visi vaikai vienodi - skiriasi jų fizinis išsivystymas, gabumai, galiausiai, ne visi vienodai mėgsta būti vandenyje.

TAIP PAT SKAITYKITE:

Kaip padėti uodų sugeltam vaikui? Gydytojos patarimai.

Kokie pavojai paplūdimiuose tyko nėščiųjų

Nepritaria vaiko įmetimui į vandenį

Mažamečio mokymą treneris rekomenduoja pradėti nuo taisyklingo kvėpavimo vandenyje pratimų bei slydimo vandeniu, padedant suaugusiajam.

Treneris griežtai nepritaria tiems, kurie mano, kad vaikas plaukti geriausiai išmoks pats, įmestas į vandenį. „Visiškai nesutinku su tokiu metodu, nes taip išmokti plaukti galėtų geriausiu atveju vienas iš penkių vaikų. Dažnai poveikis būna priešingas: į vandenį įmestas vaikas išsigąsta, patiria didelį stresą. Pasitaiko, kad taip „mokytas" žmogus įgyja vandens baimę ir vėliau niekada nebenorės lipti į baseiną ar vandens telkinį", ‒ pabrėžia V. Saunoris.

Net ir šiltame vandenyje ‒ ne ilgiau kaip valandą

Ugdant mažąjį plaukiką, svarbu tinkamai pasirinkti gylį. Trenerio teigimu, vaikui atsistojus, vanduo turėtų siekti jam aukščiau juosmens, bet neužlieti pečių. Gylis gali būti kiek didesnis, jeigu mokomasi plaukti baseine, tuo tarpu natūraliame vandens telkinyje reikėtų laikytis kiek arčiau kranto.

Maudynes reikėtų nedelsiant baigti, jeigu vaikas pavargsta ar sušąla, ima drebėti jo lūpos. „Kiek laiko galima išbūti vandenyje, dažnai priklauso ir nuo paties mažylio. Stambesni vaikai paprastai sušąla ne taip greitai. Be to, jeigu vaikas vandenyje daugiau juda, vikriau plaukia, jam taip greitai nepasidarys šalta", ‒ sako V. Saunoris.

Labai svarbi vandens temperatūra

Suprantama, maudynių laiką lemia ir vandens temperatūra. Šilto vandens baseine galima praleisti ir valandą. Tačiau pasitaiko išimčių. „Jeigu vaikas stovi, bijo plaukti ir nejuda vandenyje, jis sušals gana greitai. Mokydami vaikus plaukti 28 laipsnių šilumos baseine pastebime, kad vieni jame gali būti ir gerą valandą, o kiti ima drebėti nuo šalčio vos po 20 minučių - paprastai tai būna mažiau judrūs, lieknesni ar nedrąsūs vaikai", ‒ pastebi treneris.

Pasak jo, atvirame vandens telkinyje, kuris paprastai būna vėsesnis, neapsaugotas nuo vėjo, mirkti rekomenduojama trumpiau. Tačiau bet kuriuo atveju, maudynių laikas neturėtų viršyti valandos.

Mokytis plaukti - su specialia lenta

„Impuls" plaukimo instruktorius mažamečius pataria mokyti tik naudojant specialiai tam pritaikytą įrangą - plaukimo lentą. Tinka ir plaukimo „sparneliai", tik V. Saunoris siūlo būtinai rinktis poroloninius, ne pripučiamus, kurie netikėtai gali prakiurti.

„Ypač nerekomenduoju kamuolių ir pripučiamų ratų - nei plaukimui, nei mokymui plaukti. Kamuolys yra nepatogus ir slidus daiktas, kuris gali išslysti vaikui iš rankų, o ratas paprasčiausiai trukdo mokytis plaukti. Kartais dar naudojamos pripučiamos liemenės, bet aš manau, kad jos labiau tinka kaip apsaugos, o ne mokymo plaukti priemonė", ‒ sako V. Saunoris.

Nevalia nė minutei prarasti budrumo

Pasak trenerio, net ir pramokusių plaukti vaikų nevalia palikti be priežiūros. „Aišku, kaip ir gyvenime, vieni vaikai vandenyje elgiasi atsargiau, kiti - ne taip apdairiai. Tačiau kad ir koks paklusnus ar geras plaukikas būtų jūsų mažylis, niekuomet nereikėtų prarasti budrumo ir leisti vaikui plaukioti vienam. Mažuosius vandenyje visada būtina prižiūrėti, dar geriau - plaukti kartu su jais. Juk vaikas gali neįvertinti savo jėgų ir galimybių, taigi akyla priežiūra būtina nuolat", ‒ pažymi plaukimo instruktorius.

Specialisto teigimu, kad maudynės būtų saugios ir malonios, vaikus geriausia atvesti į plaukimo pamokas. Treneris pastebi, kad tėvai kartais neteisingai moko atžalą plaukti. Jiems nesiseka, o tada vaikas, išmokęs netaisyklingos technikos, atvedamas į pamokas ‒ tada tenka jį mokyti iš naujo.

„Ne kartą įsitikinau, kad plaukimo technikos mokymą geriausia patikėti profesionaliems treneriams. Priešingu atveju, vaikas visą likusį gyvenimą ir kapstysis vandenyje „šuniuku". Be to, pamokose, kartu su kitais vaikais, mokytis yra žymiai paprasčiau - mažieji bendrauja tarpusavyje, stebi vieni kitus, mokosi iš vienas kito klaidų bei pasiekimų", ‒ dėsto sveikatingumo ir sporto klubų tinklo „Impuls" plaukimo instruktorius.

Kad kiekviena išvyka prie vandens su mažyliais būtų saugi ir maloni, V. Saunoris siūlo laikytis kelių paprastų patarimų:

  1. Į vandenį vaikas turėtų lipti tuščia burna: paprašykite jo išspjauti kramtomąją gumą ar nuryti maisto likučius.

  2. Niekada nepalikite vaiko vieno vandenyje, būkite kartu su juo ar bent jau arti kranto. Tai ypač svarbu prie jūros, kur vanduo banguoja, neaiškus dugnas ir gylis.

  3. Skatinkite vaikus susitelkti į plaukimą ir kvėpavimą, stengtis nekalbėti ir nesijuokti plaukiant.

  4. Vaikui derėtų paaiškinti, kad vandenyje būtina susikaupti ir elgtis apdairiai. Neleiskite vaikams išdykauti, nardyti ar, juo labiau, nardinti vieniems kitų po vandeniu.

  5. Taip pat nerekomenduojama leisti vaikams plaukioti pripučiamais čiužiniais - tai ypač populiaru Lietuvoje, bet ši pramoga gali būti pavojinga. Ypač, jeigu gerai nemokantis plaukti vaikas su čiužiniu nusiirtų toli nuo kranto.

Patys stenkitės būti saugaus ir atsakingo elgesio vandenyje pavyzdys mažiesiems.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Žinomos moterys atskleidė savo šeimų sveikos mitybos paslaptis (1)

Sveikatai palanki mityba nėra mada ar pomėgis, tai sąmoningas pasirinkimas būti sveikesniam.

Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą? (2)

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad vaikų iki 18 metų dantų priežiūra, gydymas papildomai nekainuoja, nes šias paslaugas apmoka ligonių kasos.

Padidėję limfmazgiai vaikui – ar verta sunerimti?

Padidėję limfmazgiai vaikui – pakankamai dažna, ankstyvoje vaikystėje pasitaikanti problema.

Medikai pataria, ką daryti įsisiurbus erkei (27)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) išplatino pranešimą, kuriame informuoja, kaip elgtis, jei įsisiurbia erkė.

8 mitybos specialistės patarimai tėvams, kaip užkirsti kelią vaiko apkūnumui (2)

Vaikų sveikata, valgymo įpročiai ir kūno linijos priklauso tik nuo tėvų, nors apkūnių vaikų tėvai dažnai tik skėsčioja rankomis, nežinodami, ko griebtis. Dietologai pataria patyrinėti savo valgymo įpročius ir nebedaryti svarbiausių klaidų, kurios tukina jūsų atžalas.

Kelionė su atžalomis: vaikų gydytoja pataria, kaip pasiruošti atostogoms užsienyje

Užsienyje su atžalomis atostogaujančios šeimos vasarą dvigubai dažniau patiria rimtus iššūkius dėl vaikų sveikatos ar nelaimingų atsitikimų. Draudikai atkreipia dėmesį, kad užsienyje vaikai dažniausiai kenčia nuo žarnyno virusų, ūmių peršalimų, alerginių reakcijų ir traumų.

Ką reikia žinoti perkant uogas?

Kas dažnam lietuviui svarbiausia renkantis uogas? Žinoma, kad kilmė. Labai dažnai turguje pardavėjų klausiama – lietuviškos ar lenkiškos braškės? Bet ar tik tai svarbu renkantis uogas? „Sveikatai palankus" eksperčių komanda pataria vartotojams atkreipti dėmesį į daugiau kriterijų.

Braškių ir žemuogių savybės, apie kurias girdėjo ne visi (5)

Braškes ir žemuoges mėgstame daugelis, o ar žinote, kokių tiksliai naudingųjų medžiagų jose yra ir nuo kada galima pasmaližiauti vaikams?

Skaniosios uogos, apie kurių naudą žino ne visi (+RECEPTAS) (3)

Šiuo metu soduose rausta trešnės ir vyšnios. Kokių naudingųjų savybių jos turi?

Maisto produktas, kurio ypatingą poveikį sveikatai patvirtino naujausias tyrimas (21)

Kiaušiniai pastebimai spartina mažų vaikų augimą. Tokios išvadą skelbia naujausio tyrimo rezultatai.

Kaip užkirsti kelią dantukų gedimui? (1)

Dantų priežiūros svarba yra nenuginčijama, tačiau kaip nepadaryti esminių klaidų?

9 būdai, kaip vasarą stiprinti mažylio sveikatą

Žiemą tėvams neretai kyla rūpesčių dėl to, kad atžala yra neatspari ligoms, dažnai suserga. Tačiau ne veltui sakoma, kad žiemai ruoštis reikia vasarą.

Gerklės skausmas vasarą neatostogauja

Saulė, atostogos, maudynės ir gerklės skausmas, peršalimas atrodo nesuderinami dalykai. Tačiau gerklės skausmas kaip netikėtas svečias gali užklupti ir vasarą. Vaikų gydytojai perspėja, kad peršalti daug lengviau pirmaisiais šiltojo sezono mėnesiais, kai saulė jau kaitina, o vėjas dar žvarbus.

SOS! Vaikas nenori miegoti pietų miego

Vaikus į darželius leidžiantys tėvai neretai susiduria su vaiko pietų miego problema: vaikai, ypač vyresni negu 4 metų, nebenori miegoti pietų miego.

9 paslaptys, padėsiančios vaikus pripratinti prie įvairesnio maisto

Ne viena mažametį auginanti mama skundžiasi, kad vaikas nevalgus, išrankus, renkasi tik kelis įprastus patiekalus. O kaip įsiūlyti kitus? Kaip pripratinti vaiką prie įvairesnės ir sveikesnės mitybos?