Vaida Kurpienė žino paslaptį, kaip padėti vaikams pamėgti sveiką mitybą

 (4)
Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė juokiasi iš susiformavusio stereotipo, kad sveiką maistą besirenkantys žmonės yra tie, kurie graužia salotos lapą, yra nuolat alkani ir dėl to pikti.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Sveikos mitybos specialistė sako pati mėgstanti daug, skaniai, sočiai ir sveikai pavalgyti. Vienerių metų sūnų ir penkerių metų dukterį auginanti Vaida Kurpienė tvirtina, kad formuojant vaikų mitybos įpročius svarbiausia yra pavyzdys, o ne kalbos. Mitybos ekspertė neseniai priėmė naują iššūkį ir padėjo sukurti naująjį „La Crepe“ tinklo valgiaraštį.

Vaikų favoritai blynai

Vaikus auginančios mamos žino, kad jei reiktų rinkti vaikų mėgstamiausių patiekalų TOP'ą, blynai jame užimtų garbingą vietą. Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė sako, kad blynai taip pat gali būti priskirti sveiko maisto kategorijai. Ypač, jei jie kepami iš speltos miltų.

„Spelta – tam tikra kviečio rūšis, kurioje yra maždaug 60-80 proc. daugiau naudingųjų medžiagų, negu paprastuose miltuose. Valgant gaminius iš speltos, sotumo jausmas yra kelis kartus didesnis. Gliuteno speltoje tikrai yra, bet teigiama, kad karštyje dalis gliuteno suyra ir tai didelė pagalba žmonėms, kurie turi virškinimo problemų dėl gliuteno netoleravimo. Dar kitas aspektas – yra žmonių, kurie alergiški kviečiams, bet gali būti nealergiški speltai. Mano pačios dukrytei taip yra. Iškepus blynų iš speltos, naudingųjų medžiagų gaunama gerokai daugiau“, - sako Vaida Kurpienė.

Ką sveikiausia valgyti pusryčiams?

Vaida Kurpienė pasakoja, kad prieš išleisdama savo dukrytę į darželį, kur ji pusryčiaus, pasiūlo jai lengvų pusryčių. „Pavyzdžiui, šiandien buvo lėkštelė gervuogių“, - prisipažino sveikos mitybos ekspertė. Pasak jos, labai svarbu formuoti vaikui įgūdžius, kad pusryčiaujama namuose, pirmenybė teikiama sveikam maistui.

„Jeigu vaikas didesnis ir eina į mokyklą, rekomenduoju pusryčiams valgyti košę. Geriausia, nesaldžią. Galima užtarkuoti žiupsnelį parmezano sūrio ar įdėti kitų priedų. Košę pagardina šalto spaudimo aliejai, turintys intensyvų skonį, tokie kaip kanapių, moliūgų sėklų, graikinių riešutų. Galima išvirti košę ir pasiūlyti kiekvienam šeimos nariui įsidėti skirtingą priedą. Tai gali būti ir grietinė, ir sviestas – natūralūs produktai visada yra gerai“, - aiškino Vaida Kurpienė.

„Jeigu vaikai alergiški karvės pienui, galima naudoti avižų pieną. Tai gera išeitis tiems, kurių organizmas netoleruoja laktozės. Pabrėšiu, kad netoleravimas nėra alergija. Laktozės netoleravimas gali pasireikšti nemaloniais pojūčiais virškinimo trakte. Manoma, kad Lietuvoje tokių žmonių yra kas trečias. Maži vaikai turi daug fermento laktazės, kuri padeda skaidyti laktozę, esančią pieno produktuose. Tačiau šių fermentų augant mažėja – kai vaikas sulaukia 4-5 metų, lieka vos 10 procentų ar dar mažiau“.

Kada ir kaip valgyti bulves?

Į klausimą, kada ir kaip reiktų valgyti taip mūsų mėgstamas bulves, Vaida Kurpienė atsako, jog tai priklauso nuo valgytojo. Jei žmogus yra liesas ir nesijaudina dėl talijos, valgyti gali bet kada, net ir vakare. Vaikai – irgi. Kitu atveju, jei nenorite priaugti papildomo svorio, bulves valgyti reiktų pirmoje dienos pusėje. „Kai kas įsivaizduoja, kad bulvė nėra sveikas produktas, tačiau jei reikėtų palyginti, kas sveikiau - balti ryžiai ar bulvės, rinkčiausi pastarąsias. Naudingiau valgyti natūralius, nešlifuotus ryžius“, - sakė specialistė.

Ji pataria norintiems sveikai maitintis, bulves ruošti trimis būdais: virti garuose, virti su lupena arba kepti orkaitėje/konvekcinėje krosnelėje iki 175 laipsnių. Įprastai virtos bulvės ar bulvių košė tinka kūdikiams ir mažiems vaikams bei norintiems priaugti svorio.

Skaniosios daržovės

„Kaip rodo apklausos, šviežių daržovių kiekvieną dieną Lietuvoje valgo vos 40 procentų gyventojų. Į šį skaičių įeina ir žmonės, kurie per dieną suvalgo morką ar agurką, kas, savaime suprantama, nėra pakankamai. Šiandien supratimas apie daržoves Lietuvoje dar nėra didelis – daugelis žino ir valgo morką, agurką, pomidorą, papriką, kopūstą, salotas. Tačiau daržovių yra didesnis pasirinkimas, siūlau nepamiršti ankštinių produktų ar šakninių daržovių, štai, pavyzdžiui, baltasis ridikas yra malonaus skonio ir dera prie visko, - sako Vaida Kurpienė.

Sveikos mitybos ekspertė pastebi, kad maži vaikai mėgsta valgyti rankomis: „Paprastai vaikai nemėgsta daržovių salotų, tačiau kai daržoves supjaustome ir patiekiame atskirai, valgo. Supjaustytos lazdelėmis daržovės – agurkai, morkos, paprikos, juodieji ridikai su užtepėle gali būti puikus užkandis.

Kai sakoma, kad vaikai nevalgo daržovių, tai netiesa. Kai dukra buvo mažytė, jai neužtekdavo darželio maisto, įdėdavau papildomai daržovių, supjaustytų lazdelėmis – morkų, agurkų. Žiūriu, dėžutė tuščia, kitą dieną – vėl tuščia. Nulupau ir pripjausčiau kilogramą morkų, grįžo - vėl tuščia. Paaiškėjo, kad visi vaikai grupėje valgo daržoves – nes kai vienas valgo, prireikia visiems. Pavyzdys auklėjant vaikus svarbiausia. Jeigu norite, kad vaikas valgytų daržoves, jų turite valgyti ir patys, jų turi būti namuose. Kartais tėvai sako, kad valgo daržovių, tačiau paprašius konkretizuoti, sako, kad valgo dieną, darbe. Tada juk vaikas nemato, kad jūs valgote daržovių“.

Virta morka ar šviežia morka?

Be jokios abejonės, šviežia morka yra naudingesnė visomis prasmėmis. Dar vienas aspektas, dėl ko reikėtų ją rinktis – sotumo jausmas. Jei suvalgysite virtą morką ir žalią morką, su pastarąja pasisotinsite labiau. Skaidulos, kurios yra žaliose morkose suteikia sotumo jausmą ilgesniam laikui.

Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė atkreipia dėmesį, kad vis dar tikime mitu, jog vaisių ar daržovių sultys yra geriau už pačias daržoves. Iš tiesų sugraužti morką yra daug naudingiau, negu išgerti jos sulčių.

Be to, sveikos mitybos specialistė yra įsitikinusi, kad maitintis sveikai yra pigiau, negu maitintis nesveikai.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.