Vaida Kurpienė žino paslaptį, kaip padėti vaikams pamėgti sveiką mitybą

 (4)
Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė juokiasi iš susiformavusio stereotipo, kad sveiką maistą besirenkantys žmonės yra tie, kurie graužia salotos lapą, yra nuolat alkani ir dėl to pikti.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Sveikos mitybos specialistė sako pati mėgstanti daug, skaniai, sočiai ir sveikai pavalgyti. Vienerių metų sūnų ir penkerių metų dukterį auginanti Vaida Kurpienė tvirtina, kad formuojant vaikų mitybos įpročius svarbiausia yra pavyzdys, o ne kalbos. Mitybos ekspertė neseniai priėmė naują iššūkį ir padėjo sukurti naująjį „La Crepe“ tinklo valgiaraštį.

Vaikų favoritai blynai

Vaikus auginančios mamos žino, kad jei reiktų rinkti vaikų mėgstamiausių patiekalų TOP'ą, blynai jame užimtų garbingą vietą. Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė sako, kad blynai taip pat gali būti priskirti sveiko maisto kategorijai. Ypač, jei jie kepami iš speltos miltų.

„Spelta – tam tikra kviečio rūšis, kurioje yra maždaug 60-80 proc. daugiau naudingųjų medžiagų, negu paprastuose miltuose. Valgant gaminius iš speltos, sotumo jausmas yra kelis kartus didesnis. Gliuteno speltoje tikrai yra, bet teigiama, kad karštyje dalis gliuteno suyra ir tai didelė pagalba žmonėms, kurie turi virškinimo problemų dėl gliuteno netoleravimo. Dar kitas aspektas – yra žmonių, kurie alergiški kviečiams, bet gali būti nealergiški speltai. Mano pačios dukrytei taip yra. Iškepus blynų iš speltos, naudingųjų medžiagų gaunama gerokai daugiau“, - sako Vaida Kurpienė.

Ką sveikiausia valgyti pusryčiams?

Vaida Kurpienė pasakoja, kad prieš išleisdama savo dukrytę į darželį, kur ji pusryčiaus, pasiūlo jai lengvų pusryčių. „Pavyzdžiui, šiandien buvo lėkštelė gervuogių“, - prisipažino sveikos mitybos ekspertė. Pasak jos, labai svarbu formuoti vaikui įgūdžius, kad pusryčiaujama namuose, pirmenybė teikiama sveikam maistui.

„Jeigu vaikas didesnis ir eina į mokyklą, rekomenduoju pusryčiams valgyti košę. Geriausia, nesaldžią. Galima užtarkuoti žiupsnelį parmezano sūrio ar įdėti kitų priedų. Košę pagardina šalto spaudimo aliejai, turintys intensyvų skonį, tokie kaip kanapių, moliūgų sėklų, graikinių riešutų. Galima išvirti košę ir pasiūlyti kiekvienam šeimos nariui įsidėti skirtingą priedą. Tai gali būti ir grietinė, ir sviestas – natūralūs produktai visada yra gerai“, - aiškino Vaida Kurpienė.

„Jeigu vaikai alergiški karvės pienui, galima naudoti avižų pieną. Tai gera išeitis tiems, kurių organizmas netoleruoja laktozės. Pabrėšiu, kad netoleravimas nėra alergija. Laktozės netoleravimas gali pasireikšti nemaloniais pojūčiais virškinimo trakte. Manoma, kad Lietuvoje tokių žmonių yra kas trečias. Maži vaikai turi daug fermento laktazės, kuri padeda skaidyti laktozę, esančią pieno produktuose. Tačiau šių fermentų augant mažėja – kai vaikas sulaukia 4-5 metų, lieka vos 10 procentų ar dar mažiau“.

Kada ir kaip valgyti bulves?

Į klausimą, kada ir kaip reiktų valgyti taip mūsų mėgstamas bulves, Vaida Kurpienė atsako, jog tai priklauso nuo valgytojo. Jei žmogus yra liesas ir nesijaudina dėl talijos, valgyti gali bet kada, net ir vakare. Vaikai – irgi. Kitu atveju, jei nenorite priaugti papildomo svorio, bulves valgyti reiktų pirmoje dienos pusėje. „Kai kas įsivaizduoja, kad bulvė nėra sveikas produktas, tačiau jei reikėtų palyginti, kas sveikiau - balti ryžiai ar bulvės, rinkčiausi pastarąsias. Naudingiau valgyti natūralius, nešlifuotus ryžius“, - sakė specialistė.

Ji pataria norintiems sveikai maitintis, bulves ruošti trimis būdais: virti garuose, virti su lupena arba kepti orkaitėje/konvekcinėje krosnelėje iki 175 laipsnių. Įprastai virtos bulvės ar bulvių košė tinka kūdikiams ir mažiems vaikams bei norintiems priaugti svorio.

Skaniosios daržovės

„Kaip rodo apklausos, šviežių daržovių kiekvieną dieną Lietuvoje valgo vos 40 procentų gyventojų. Į šį skaičių įeina ir žmonės, kurie per dieną suvalgo morką ar agurką, kas, savaime suprantama, nėra pakankamai. Šiandien supratimas apie daržoves Lietuvoje dar nėra didelis – daugelis žino ir valgo morką, agurką, pomidorą, papriką, kopūstą, salotas. Tačiau daržovių yra didesnis pasirinkimas, siūlau nepamiršti ankštinių produktų ar šakninių daržovių, štai, pavyzdžiui, baltasis ridikas yra malonaus skonio ir dera prie visko, - sako Vaida Kurpienė.

Sveikos mitybos ekspertė pastebi, kad maži vaikai mėgsta valgyti rankomis: „Paprastai vaikai nemėgsta daržovių salotų, tačiau kai daržoves supjaustome ir patiekiame atskirai, valgo. Supjaustytos lazdelėmis daržovės – agurkai, morkos, paprikos, juodieji ridikai su užtepėle gali būti puikus užkandis.

Kai sakoma, kad vaikai nevalgo daržovių, tai netiesa. Kai dukra buvo mažytė, jai neužtekdavo darželio maisto, įdėdavau papildomai daržovių, supjaustytų lazdelėmis – morkų, agurkų. Žiūriu, dėžutė tuščia, kitą dieną – vėl tuščia. Nulupau ir pripjausčiau kilogramą morkų, grįžo - vėl tuščia. Paaiškėjo, kad visi vaikai grupėje valgo daržoves – nes kai vienas valgo, prireikia visiems. Pavyzdys auklėjant vaikus svarbiausia. Jeigu norite, kad vaikas valgytų daržoves, jų turite valgyti ir patys, jų turi būti namuose. Kartais tėvai sako, kad valgo daržovių, tačiau paprašius konkretizuoti, sako, kad valgo dieną, darbe. Tada juk vaikas nemato, kad jūs valgote daržovių“.

Virta morka ar šviežia morka?

Be jokios abejonės, šviežia morka yra naudingesnė visomis prasmėmis. Dar vienas aspektas, dėl ko reikėtų ją rinktis – sotumo jausmas. Jei suvalgysite virtą morką ir žalią morką, su pastarąja pasisotinsite labiau. Skaidulos, kurios yra žaliose morkose suteikia sotumo jausmą ilgesniam laikui.

Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė atkreipia dėmesį, kad vis dar tikime mitu, jog vaisių ar daržovių sultys yra geriau už pačias daržoves. Iš tiesų sugraužti morką yra daug naudingiau, negu išgerti jos sulčių.

Be to, sveikos mitybos specialistė yra įsitikinusi, kad maitintis sveikai yra pigiau, negu maitintis nesveikai.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.

Gydytoja: ką daryti, jei užklupo kosulys

Turbūt nėra dienos, kada nekosėtumėme. Dažniausiai mes taip įpratę prie kosulio, kad net nepastebime. Kai jau kosulys tampa pastebimas, ypač vaikams, tik tuomet sunerimstame – ir vėl jis susirgo... Ir vėl mums reikės keisti savo planus, nes reikės slaugyti sergantį vaiką...

Gydytoja dietologė: kasdien turime suvalgyti ne mažiau 400 g daržovių ir 300 g vaisių (1)

Vaisiai ir daržovės, sultys ir glotnučiai – svarbi gerai subalansuotos mitybos dalis, tiek kaip pagrindinis patiekalas, pavyzdžiui, pusryčiai, tiek ir kaip užkandis dienos metu.

Gydytoja – apie žuvų taukų svarbą vaikų sveikatai

Šiuolaikiniams vaikams tenka daugybė įvairiausių iššūkių, o juos įveikti nėra paprasta – vis daugiau informacijos vaikai gauna naudodamiesi naujomis technologijomis, jų miego laikas per pastaruosius 20 metų sutrumpėjo valanda, jie vis mažiau bendrauja su bendraamžiais, tėvais ir seneliais, mažiau sportuoja ir žaidžia lauke, jiems žymiai daugiau greito ir nesveiko maisto pagundų.

Atlėpusios vaiko ausys: kada reikia operuoti?

Atlėpusios ausys – tai dažniausiai pasitaikanti įgimta ausų deformacija.

9 gėrimai užklupus peršalimo ligoms

Pajutus pirmuosius peršalimo simptomus, verta nepamiršti ir liaudies medicinos - arbatų, šiltų gėrimų, kompresų ir vonelių. Jūsų dėmesiui – 9 gėrimų receptai, kuriuos pravartu žinoti susirgus.

5 priežastys, kodėl vaikai dažnai serga (2)

Nuolatinių peršalimų priežastimi gali tapti alergija, ėduonis ar net netinkama apranga. Kaip išvengti ligų, pataria pediatrai.

Gydytoja alergologė: specifinę imunoterapiją geriausia pradėti rudenį ir žiemą

Pasak Vaikų ligoninės gydytojos alergologės ir klinikinės imunologės Neringos Stirbienės, ne visi, kurie yra patyrę sunkių alerginių reakcijų dėl bičių, vapsvų, širšių ar kitų plėviasparnių vabzdžių įgėlimo, yra girdėję, kad gyventi be baimės padeda specifinė imunoterapija, dėl kurios į gydytojus reikėtų kreiptis ne atėjus šiltajam sezonui, o būtent dabar – rudenį ir žiemą.

3 pagrindiniai vaikų peršalimo simptomai ir kaip juos įveikti

Bijoti vaikų peršalimo nereikia – tai normali imuninės sistemos vystymosi dalis.

5 maisto produktai, kurie daro neigiamą poveikį vaiko nuotaikai

Tėvai intuityviai žino, koks maistas daro poveikį jų vaiko elgesiui ir nuotaikai. Žinome, kad saldainiai, pavyzdžiui, sukelia hiperaktyvumo priepuolius. Tačiau vaiko nuotaika gali pakisti ne tik dėl cukraus – užkandžiuose ir maisto produktuose, kuriuos duodame savo mažiesiems, egzistuoja ir daugiau kaltininkų.

Šunų terapija vaikams: kokios veislės labiausiai tam tinka

Tinklaraštį „Švelni tėvystė“ rašanti medicinos psichologė Milda Kukulskienė pasakoja apie keturkojus terapeutų padėjėjus – šunis.

8 įpročiai, kad jūsų vaikai darželyje ar mokykloje nesusirgtų

Mokslo metai – nelengvas laikas ne tik vaikui, bet ir jo tėvams. Kygos, daugybė kanceliarinių prekių, namų darbai. Iš esmės tai – malonūs rūpesčiai, išskyrus vieną – darželyje ir mokykloje prasideda ligos, kuriomis vieni nuo kitų užsikrečia.

5 mitybos specialistės patarimai, ką sveikiausia valgyti vaikams

Vaikai Lietuvoje vis dar mielai valgo dešreles, mielinius ir miltinius blynus, kotletus su riebiais padažais, bulvytes fri ir kitus menkaverčius patiekalus. Taip, jie sotūs, bet ar sveiki?

Dažniausios ligos Lietuvoje, kurias sukelia kirmėlės (3)

Kai tik vaikas ima griežti dantimis, pagalvojame, kad gal jis turi kirmėlių. Ar išties taip yra? Kada duoti vaistų?