Vaiko sveikata: 3 dalykai, į ką reikia atkreipti dėmesį

Sparčiai modernėjančių technologijų pasaulyje tėvai, besirūpindami savo atžalų sveikata, susiduria su naujais iššūkiais. Pateikiame kelis patarimus, į ką vertėtų atkreipti dėmesį, kad išlaikytumėte gerą vaiko sveikatą.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Sveikos akys išmaniųjų technologijų amžiuje

„Aktyvų laisvalaikį gryname ore dažnas vaikas iškeičia į išmaniąsias technologijas", – pastebi Medicinos diagnostikos ir gydymo centro vaikų akių ligų gydytoja Aušrinė Misevičė. Šiais laikais neleisti vaikams naudotis technologijomis neįmanoma, be to, būsimos kartos, tikėtina, jomis naudosis dar daugiau, todėl vaikų akių ligų gydytoja pataria vadovautis saikingumo principu ir atkreipia dėmesį į kelis esminius aspektus.

Svarbu įvertinti, kaip dažnai ir kiek laiko vaikas praleidžia prie televizoriaus, kompiuterio ir kitų išmaniųjų technologijų. Vaikams iki dvejų metų rekomenduojama išvis sąmoningai neleisti jomis naudotis, o vyresniems nei 2 metų – ne daugiau kaip pusę valandos per dieną. Jeigu vaikas nori ir televizorių pažiūrėti, ir telefonu pažaisti, laiką išskirstykite taip, kad bendra suma būtų ne daugiau kaip pusvalandis ar valanda.

Atkreipkite dėmesį, kokiu atstumu yra vaiko akys nuo stebimo vaizdo ekrane. Kuo vaikas arčiau ekrano, tuo blogiau. Todėl jei yra galimybė pasirinkti, pavyzdžiui, stebėti filmą per televizorių ar išmaniajame telefone, šiuo atveju televizorius yra mažesnė blogybė.

Puoselėti savo vaikų akių sveikatą galite ir pasirūpindami tinkamu apšvietimu namuose, paskatindami vaikus daryti pertraukėles, pamirksėti ilgai žiūrint televizorių, mėgautis vasaros gėrybėmis – ypač mėlynėmis. Na, o geriausia kasdien pakankamai laiko praleisti gryname ore.

Kaip įvertinti vaiko laikyseną?

Vis daugiau vaikų susiduria su stuburo ir laikysenos problemos. Sumažėjęs fizinis aktyvumas, laisvalaikis sėdint prie kompiuterio, nepatogūs mokyklos suolai, pernelyg sunkios kuprinės – visa tai lemia netaisyklingos laikysenos formavimąsi. Sporto medicinos gydytojas Kęstutis Linkus atkreipia tėvelių dėmesį ir pataria patiems įvertinti vaiko laikyseną.

Pirmiausia pastatykite vaiką priešais save ir pažiūrėkite, ar pečiai yra viename lygmenyje, ar simetriškos dešinė ir kairė pusės. Jeigu vaikas netaisyklingai nešioja kuprinę, vaikšto užsikabinęs ją ant vieno peties, vienos pusės raumenys visuomet yra labiau įtempti ir vienas petys būna labiau pakilęs. Kitas žingsnis – pastatyti vaiką šonu ir išvesti projekciją nuo viršaus apačios link. Ausies vidurys, peties, alkūnės, klubo, kelio ir čiurnos sąnariai turi būti vienoje linijoje.

Pagal išvestą tiesę galima įvertinti laikysenos padėtį ir išskirti kelias pagrindines laikysenos sutrikimų formas:

  • kifozė – krūtininė dalis sukumpusi, vaikas kūprinasi,

  • lordozė – stipriai išlinkusi juosmeninė dalis,

  • skoliozė – stuburas iškrypęs į šoną, pasisukęs aplink savo ašį,

  • lordozinė kifozė – viršutinė nugaros dalis sukumpusi, o ties juosmeniu – stipriai išlinkusi į priekį, taigi vaiko stuburas primena klaustuką.

„Svarbiausia tėvams – užtikrinti pakankamą vaiko fizinį aktyvumą, padėti jam atrasti patinkančią sporto rūšį. Nejudantis raumenynas neauga, o be tvirtų raumenų pakoreguoti laikysenos nepavyks", – teigia sporto medicinos gydytojas K. Linkus.

Dėl laikysenos korekcijos rekomenduojama pasikonsultuoti su specialistu.

Suformuoti mitybos įpročiai vaikystėje išlieka visą gyvenimą

Sveikos mitybos įpročiai, susiformavę dar vaikystėje, išlieka visą gyvenimą, todėl tėvai turėtų pakankamai dėmesio skirti vaikų maisto racionui ir teisingų mitybos įpročių formavimui. Vaikų gastroenterologas, doc. med. dr. Vaidotas Urbonas teigia, jog vertėtų prisiminti kelis sveikos mitybos principus.

Pirma, būtina į vaiko mitybos racioną įtraukti kuo įvairesnį maistą. „Tačiau tai padaryti gali būti gana sunku, nes nustatyta, jog vaikui reikia maždaug aštuonis kartus paragauti, kad jis nuolat pradėtų valgyti jo mityboje atsiradusį naują produktą. Kaip matote, svarbiausia – kantrybė", – sako vaikų gastroenterologas.

Griežtų nuorodų, kiek kartų per dieną vaikas turėtų valgyti, nėra, tačiau, docento V. Urbono nuomone, optimalu maitintis 5 kartus per dieną, įtraukiant ir reguliarius sveikus užkandžius. Pavyzdžiui, puikus užkandis vaikams – morkos. Taip pat tėvai turėtų nepamiršti, jog pusryčius valgyti būtina. Jei sunku priversti vaiką valgyti ryte, galima papusryčiauti darželyje ar mokykloje.

Svarbu pabrėžti, jog tinkamai medžiagų apykaitai užtikrinti reikia ir reguliaraus fizinio krūvio. Rekomenduojama, kad vaikas per dieną mažiausiai pusę valandos aktyviai pajudėtų.

Pagrindinis patarimas tėveliams, norintiems išlaikyti gerą vaiko sveikatą, – nuolat stebėti jo įpročius, kurie gali daug pasakyti apie vaiko savijautą ir kokių problemų gali kilti. O išugdyti teisingi įpročiai padeda išlaikyti sveikatą ir vyresniame amžiuje.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.

Gydytoja: ką daryti, jei užklupo kosulys

Turbūt nėra dienos, kada nekosėtumėme. Dažniausiai mes taip įpratę prie kosulio, kad net nepastebime. Kai jau kosulys tampa pastebimas, ypač vaikams, tik tuomet sunerimstame – ir vėl jis susirgo... Ir vėl mums reikės keisti savo planus, nes reikės slaugyti sergantį vaiką...

Gydytoja dietologė: kasdien turime suvalgyti ne mažiau 400 g daržovių ir 300 g vaisių (1)

Vaisiai ir daržovės, sultys ir glotnučiai – svarbi gerai subalansuotos mitybos dalis, tiek kaip pagrindinis patiekalas, pavyzdžiui, pusryčiai, tiek ir kaip užkandis dienos metu.

Gydytoja – apie žuvų taukų svarbą vaikų sveikatai

Šiuolaikiniams vaikams tenka daugybė įvairiausių iššūkių, o juos įveikti nėra paprasta – vis daugiau informacijos vaikai gauna naudodamiesi naujomis technologijomis, jų miego laikas per pastaruosius 20 metų sutrumpėjo valanda, jie vis mažiau bendrauja su bendraamžiais, tėvais ir seneliais, mažiau sportuoja ir žaidžia lauke, jiems žymiai daugiau greito ir nesveiko maisto pagundų.

Atlėpusios vaiko ausys: kada reikia operuoti?

Atlėpusios ausys – tai dažniausiai pasitaikanti įgimta ausų deformacija.

9 gėrimai užklupus peršalimo ligoms

Pajutus pirmuosius peršalimo simptomus, verta nepamiršti ir liaudies medicinos - arbatų, šiltų gėrimų, kompresų ir vonelių. Jūsų dėmesiui – 9 gėrimų receptai, kuriuos pravartu žinoti susirgus.

5 priežastys, kodėl vaikai dažnai serga (2)

Nuolatinių peršalimų priežastimi gali tapti alergija, ėduonis ar net netinkama apranga. Kaip išvengti ligų, pataria pediatrai.

Gydytoja alergologė: specifinę imunoterapiją geriausia pradėti rudenį ir žiemą

Pasak Vaikų ligoninės gydytojos alergologės ir klinikinės imunologės Neringos Stirbienės, ne visi, kurie yra patyrę sunkių alerginių reakcijų dėl bičių, vapsvų, širšių ar kitų plėviasparnių vabzdžių įgėlimo, yra girdėję, kad gyventi be baimės padeda specifinė imunoterapija, dėl kurios į gydytojus reikėtų kreiptis ne atėjus šiltajam sezonui, o būtent dabar – rudenį ir žiemą.

3 pagrindiniai vaikų peršalimo simptomai ir kaip juos įveikti

Bijoti vaikų peršalimo nereikia – tai normali imuninės sistemos vystymosi dalis.

5 maisto produktai, kurie daro neigiamą poveikį vaiko nuotaikai

Tėvai intuityviai žino, koks maistas daro poveikį jų vaiko elgesiui ir nuotaikai. Žinome, kad saldainiai, pavyzdžiui, sukelia hiperaktyvumo priepuolius. Tačiau vaiko nuotaika gali pakisti ne tik dėl cukraus – užkandžiuose ir maisto produktuose, kuriuos duodame savo mažiesiems, egzistuoja ir daugiau kaltininkų.

Šunų terapija vaikams: kokios veislės labiausiai tam tinka

Tinklaraštį „Švelni tėvystė“ rašanti medicinos psichologė Milda Kukulskienė pasakoja apie keturkojus terapeutų padėjėjus – šunis.

8 įpročiai, kad jūsų vaikai darželyje ar mokykloje nesusirgtų

Mokslo metai – nelengvas laikas ne tik vaikui, bet ir jo tėvams. Kygos, daugybė kanceliarinių prekių, namų darbai. Iš esmės tai – malonūs rūpesčiai, išskyrus vieną – darželyje ir mokykloje prasideda ligos, kuriomis vieni nuo kitų užsikrečia.

5 mitybos specialistės patarimai, ką sveikiausia valgyti vaikams

Vaikai Lietuvoje vis dar mielai valgo dešreles, mielinius ir miltinius blynus, kotletus su riebiais padažais, bulvytes fri ir kitus menkaverčius patiekalus. Taip, jie sotūs, bet ar sveiki?

Dažniausios ligos Lietuvoje, kurias sukelia kirmėlės (3)

Kai tik vaikas ima griežti dantimis, pagalvojame, kad gal jis turi kirmėlių. Ar išties taip yra? Kada duoti vaistų?

Dietologė pataria, kokių vaisių ir daržovių geriausia valgyti vaikams

Dažnas vaikas nemėgsta vaisių ir daržovių, o užkandžiams mieliau renkasi miltinius gaminius. Gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė pataria, kokius vaisius ir daržoves, sultis ir glotnučius geriausia valgyti mažiesiems ir kaip paskatinti jų suvalgyti daugiau.