Vaiko sveikata: 3 dalykai, į ką reikia atkreipti dėmesį

Sparčiai modernėjančių technologijų pasaulyje tėvai, besirūpindami savo atžalų sveikata, susiduria su naujais iššūkiais. Pateikiame kelis patarimus, į ką vertėtų atkreipti dėmesį, kad išlaikytumėte gerą vaiko sveikatą.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Sveikos akys išmaniųjų technologijų amžiuje

„Aktyvų laisvalaikį gryname ore dažnas vaikas iškeičia į išmaniąsias technologijas", – pastebi Medicinos diagnostikos ir gydymo centro vaikų akių ligų gydytoja Aušrinė Misevičė. Šiais laikais neleisti vaikams naudotis technologijomis neįmanoma, be to, būsimos kartos, tikėtina, jomis naudosis dar daugiau, todėl vaikų akių ligų gydytoja pataria vadovautis saikingumo principu ir atkreipia dėmesį į kelis esminius aspektus.

Svarbu įvertinti, kaip dažnai ir kiek laiko vaikas praleidžia prie televizoriaus, kompiuterio ir kitų išmaniųjų technologijų. Vaikams iki dvejų metų rekomenduojama išvis sąmoningai neleisti jomis naudotis, o vyresniems nei 2 metų – ne daugiau kaip pusę valandos per dieną. Jeigu vaikas nori ir televizorių pažiūrėti, ir telefonu pažaisti, laiką išskirstykite taip, kad bendra suma būtų ne daugiau kaip pusvalandis ar valanda.

Atkreipkite dėmesį, kokiu atstumu yra vaiko akys nuo stebimo vaizdo ekrane. Kuo vaikas arčiau ekrano, tuo blogiau. Todėl jei yra galimybė pasirinkti, pavyzdžiui, stebėti filmą per televizorių ar išmaniajame telefone, šiuo atveju televizorius yra mažesnė blogybė.

Puoselėti savo vaikų akių sveikatą galite ir pasirūpindami tinkamu apšvietimu namuose, paskatindami vaikus daryti pertraukėles, pamirksėti ilgai žiūrint televizorių, mėgautis vasaros gėrybėmis – ypač mėlynėmis. Na, o geriausia kasdien pakankamai laiko praleisti gryname ore.

Kaip įvertinti vaiko laikyseną?

Vis daugiau vaikų susiduria su stuburo ir laikysenos problemos. Sumažėjęs fizinis aktyvumas, laisvalaikis sėdint prie kompiuterio, nepatogūs mokyklos suolai, pernelyg sunkios kuprinės – visa tai lemia netaisyklingos laikysenos formavimąsi. Sporto medicinos gydytojas Kęstutis Linkus atkreipia tėvelių dėmesį ir pataria patiems įvertinti vaiko laikyseną.

Pirmiausia pastatykite vaiką priešais save ir pažiūrėkite, ar pečiai yra viename lygmenyje, ar simetriškos dešinė ir kairė pusės. Jeigu vaikas netaisyklingai nešioja kuprinę, vaikšto užsikabinęs ją ant vieno peties, vienos pusės raumenys visuomet yra labiau įtempti ir vienas petys būna labiau pakilęs. Kitas žingsnis – pastatyti vaiką šonu ir išvesti projekciją nuo viršaus apačios link. Ausies vidurys, peties, alkūnės, klubo, kelio ir čiurnos sąnariai turi būti vienoje linijoje.

Pagal išvestą tiesę galima įvertinti laikysenos padėtį ir išskirti kelias pagrindines laikysenos sutrikimų formas:

  • kifozė – krūtininė dalis sukumpusi, vaikas kūprinasi,

  • lordozė – stipriai išlinkusi juosmeninė dalis,

  • skoliozė – stuburas iškrypęs į šoną, pasisukęs aplink savo ašį,

  • lordozinė kifozė – viršutinė nugaros dalis sukumpusi, o ties juosmeniu – stipriai išlinkusi į priekį, taigi vaiko stuburas primena klaustuką.

„Svarbiausia tėvams – užtikrinti pakankamą vaiko fizinį aktyvumą, padėti jam atrasti patinkančią sporto rūšį. Nejudantis raumenynas neauga, o be tvirtų raumenų pakoreguoti laikysenos nepavyks", – teigia sporto medicinos gydytojas K. Linkus.

Dėl laikysenos korekcijos rekomenduojama pasikonsultuoti su specialistu.

Suformuoti mitybos įpročiai vaikystėje išlieka visą gyvenimą

Sveikos mitybos įpročiai, susiformavę dar vaikystėje, išlieka visą gyvenimą, todėl tėvai turėtų pakankamai dėmesio skirti vaikų maisto racionui ir teisingų mitybos įpročių formavimui. Vaikų gastroenterologas, doc. med. dr. Vaidotas Urbonas teigia, jog vertėtų prisiminti kelis sveikos mitybos principus.

Pirma, būtina į vaiko mitybos racioną įtraukti kuo įvairesnį maistą. „Tačiau tai padaryti gali būti gana sunku, nes nustatyta, jog vaikui reikia maždaug aštuonis kartus paragauti, kad jis nuolat pradėtų valgyti jo mityboje atsiradusį naują produktą. Kaip matote, svarbiausia – kantrybė", – sako vaikų gastroenterologas.

Griežtų nuorodų, kiek kartų per dieną vaikas turėtų valgyti, nėra, tačiau, docento V. Urbono nuomone, optimalu maitintis 5 kartus per dieną, įtraukiant ir reguliarius sveikus užkandžius. Pavyzdžiui, puikus užkandis vaikams – morkos. Taip pat tėvai turėtų nepamiršti, jog pusryčius valgyti būtina. Jei sunku priversti vaiką valgyti ryte, galima papusryčiauti darželyje ar mokykloje.

Svarbu pabrėžti, jog tinkamai medžiagų apykaitai užtikrinti reikia ir reguliaraus fizinio krūvio. Rekomenduojama, kad vaikas per dieną mažiausiai pusę valandos aktyviai pajudėtų.

Pagrindinis patarimas tėveliams, norintiems išlaikyti gerą vaiko sveikatą, – nuolat stebėti jo įpročius, kurie gali daug pasakyti apie vaiko savijautą ir kokių problemų gali kilti. O išugdyti teisingi įpročiai padeda išlaikyti sveikatą ir vyresniame amžiuje.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.

Lietuvos vaikai suvartoja keturiskart daugiau cukraus už normą: kur ir kiek jo pridėta

Lietuvos gyventojai kasdieną gauna vidutiniškai 22 proc. daugiau cukraus, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Vaikai suvartoja dar daugiau - kai kurių tyrimų duomenimis, net keturis kartus daugiau nei norma.

Važiuojant supa ir pykina: kaip padėti vaikui

Šylant orams vis dažniau savo vaikus sodinsime į automobilius ir vyksime poilsiauti. Deja, kai kurie tėvai jau žino, kad kelionės ne visada būna malonios.

Gydytoja Evelina Nevardauskaitė-Rudzikienė – apie natūralias gydymo priemones susirgus vaikui

Šiais laikais pasaulyje populiarėjanti sveikos gyvensenos ir natūralumo tendencija tampa aktuali ir gydant vaikus.

Indrė Kavaliauskaitė Morkūnienė atskleidė, kaip savo vaikus gydo be vaistų

Šiais laikais apie vaikų priežiūrą tėvai gali rasti gausybę informacijos – kaip gydyti, kokius metodus taikyti ir kaip išvengti ligų.

Ledų sezonas: kokių ir kiek per dieną sveika valgyti vaikui

Kas pasaulyje skaniausia? Uždavus šį klausimą vaikui, visai tikėtina, kad dėl prizinės vietos rungsis ir ledai. Kokie ledai tinkamiausi vaikui ir kada geriau jų neduoti?

Vaiką atakuoja alergija: svarbu žinoti

Kaip sužinoti, ar mažylis tikrai alergiškas?

Kamuoja sausas kosulys: 10 priežasčių, kodėl

Sausas kosulys – ne vienos ligos požymis. Štai 10 galimų priežasčių.

Nemaloni akių liga, neaplenkianti ir vaikų

Ką daryti, jeigu ant vaiko akių vokų neretai atsiranda miežis?

Profesorė – apie vitamino D trūkumą ir poveikį sveikatai

Devyniems iš dešimties Lietuvos gyventojų trūksta vitamino D. Nors apie jo naudą pastaraisiais metais imta nemažai kalbėti, tačiau Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro (VU GMC) Biotechnologijos instituto profesorė imunologė Aurelija Žvirblienė pastebi, kad ne visada viešojoje erdvėje pateikiama informacija būna moksliškai pagrįsta.

Nieku gyvu nedažykite kiaušinių šiais būdais, ypač, jei auginate vaikus (1)

Velykiniai kiaušiniai: kaip marginti, kad nepakenktume sveikatai? Į šį klausimą atsako Baltijos aplinkos forumo cheminių medžiagų specialistai išplatintame pranešime spaudai.