Paprastas būdas kasdien mokyti vaikus matematikos

Kai mokome vaiką važiuoti dviračiu, pirmiausia uždedame pagalbinius ratelius, kol jis išmoksta balansuoti ir įgyja pasitikėjimo savimi. Tada ateina laikas pasiūlyti du ratus, kol vėl bus pakartoti tie patys veiksmai. Nors labai vaizdingai pasakotume, kaip reikia teisingai važiuoti dviračiu, mūsų teorinė kalba vaikui visiškai nepadės. Reikia sėsti ir treniruotis.

Mokydamasis vaikas pats su mūsų pagalba turi suvokti, kaip veikia dviratis, ir praktikuotis. Pasak Karalienės Mortos mokyklos matematikos programos koordinatorės Astos Paškovskės, matematikos mokymasis taip pat yra labai panašus.

Mes galime kalbėti apie savo skaičiavimo būdus, tačiau sau suvokiamą ir priimtiną variantą turi pasirinkti pats vaikas. Pavyzdžiui, kaip jūs sudedate 39 ir 17? Gal 30 ir 10, po to 9 ir 7, ir galiausiai abi sumas? Arba 40 ir 17, o po to atimate 1? Yra ir kitų būdų, bet norėdami skaičiuoti mintinai turime rasti savo, o vaikams leisti pasirinkti jiems patogiausius būdus.

Efektyviausias mokymasis – per žaidimą

Karalienės Mortos mokykloje savo pamokose A. Paškovskė didžiausią dėmesį skiria tam, kad mokinys suvoktų, koks dalybos su liekana tikslas ar kam reikalinga daugyba. Mokant pradinukus matematikos reikia pradėti nuo konkretaus pavyzdžio ir vesti mokinio mąstymą abstraktaus apibrėžimo link. Kai suaugęs trisdešimtmetis perka dviejų metų sūnui radijo bangomis valdomą automobiliuką, juk visi supranta, kad ta dovana truputį daugiau tėčiui, ar ne? Taip ir mokytojas yra truputį vaikas, o Karalienės Mortos mokykloje mokytoja gali žaisti, nes čia konkrečių pavyzdžių sukuriama tiek daug, kad kiekvienas mokinys, turintis savitą mąstymo būdą, galėtų rasti, kas tinka būtent jam.

„Nuostabu tai, kad neturiu užsidėti visažinės enciklopedijos kaukės eidama pas mokinius, nes, na ką čia meluoti - jie sujungia aparatūrą greičiau, nei tai padaryčiau aš. Jie žino įvairių prietaisų, kurie palengvintų mūsų darbą, pavyzdžiui, pasirūpina dirvos analizatoriumi, kad žirniai darže augtų ir vešėtų.

Aš galiu džiaugtis pavykusiomis veiklomis kartu su jais ir analizuoti nepavykusias. Tarkime, sudarėme planą, kaip sodinsime žirnių daržą. Ėmėme skaičiuoti, kiek reiktų nupjautų 5l vandens bakelių, kad galėtume užauginti žirnių visai mokyklai. Skaičiai pasirodė tokie neįmanomi, kad dalį pamokos ieškojome klaidų, o kitą dalį diskutavome, kad visai nemokame skaičiuoti plotų.

Kitą pamoką atlikome empirinį bandymą. Paaiškėjo, kad viską mes mokame ir klaidų nepadarėme, tačiau skaičius pasirodė toks didelis (gal todėl, kad mes turėjome tik kelis bakelius, o mums jų prireikė arti šimto), kad smegenys ėmė priešintis tolesniam uždavinio sprendimui. Atsisakius bakelių ir nusprendus susikalti lysves, vėl klupome. Ar tikrai 12 m2 tilps mokyklos kieme? Pasirodo, ne tik telpa, bet net reikia paieškoti, kur tie žirniai auga. Dabar kantriai laistome ir laukiame derliaus", - pasakojo A. Paškovskė.

Prieš savaitę ketvirtokai gavo užduotį patvirtinti arba paneigti: „Ar elektromobilis yra ekologiškesnis nei vidaus degimo varikliu varomas automobilis?" Savaitę ieškojo informacijos, bandė apsibrėžti, kokius duomenis galima palyginti, skaičiavo juos ir lygino, darė išvadas. Pasikvietė į pamoką elektra varomus automobilius pardavinėjančios įmonės atstovą, kuris pateikė dar daugiau informacijos, nulėmusios vienareikšmišką atsakymą į užduotą klausimą.

„Norėdama išvengti nesusipratimų ir tėvų komentarų „vaikai čia tik žaidžia, kada pradės mokytis?", išmokau vieną svarbią taisyklę – tėvams reikia paaiškinti. Paaiškinti, kad mes mokomės skirtingai, parodyti, ko mokoma, kai sodinamas daržas, papasakoti, kaip planuoju padėti mokiniui pasiekti jo užsibrėžtus tikslus. Juk mūsų patirtis yra ribota.

Niekada nežinosiu, ką reiškia augti su seserimi, nes tiesiog jos neturiu. Kodėl tėvams turi būti savaime suprantama, kaip pasikeitė matematikos didaktika per 10-20 metų, nuo to laiko, kai jie baigė mokyklą? Čia mokytojo darbas, kaip ir mokytojo darbas paaiškinti tėvams, kaip jie gali įsitraukti į savo vaiko matematikos mokymą namuose", - įsitikinusi A. Paškovskė.

Ką gali padaryti tėvai?

Palaikykite vaiką, skatinkite jį mokytis ir augti. Pradinės klasės yra puikus laikas vaikui mokytis – tai laikas pilnas nuostabos ir atradimų, kai vaikas išmoksta apskaičiuoti, pamatuoti ir išreikšti skaičiais savo pasaulį.

Net labai jauname amžiuje matematika vaidina didžiulį vaidmenį vaiko kasdieniame gyvenime. Brolis turi devynias knygas, o jis tik aštuonias: neteisybė! Ar turimo cukraus užteks keksiukams iškepti? Jei turime šešis apelsinus, ar galime juos visus pasidalinti po lygiai? O jei pirksime 5 pakelius gumos, kiek iš viso gabalėlių gumos tu turėsi?

Tėvai turi neišmatuojamas galimybes padėti vaikams įtvirtinti matematines žinias, nes buitis yra ta dovana, kurios mokykla turi daug mažiau.

Tad kaip tėvai gali padėti vaikams to mokytis kasdienybėje?

- Inventorizuokite namus. Paklauskite vaiko, kiek stalčiuje yra šakučių, peilių ir šaukštų?

- Kiek turite marškinėlių, o kojinių ir apatinių kelnaičių?

- Kiek yra pupelių skardinių, o kiek marinuotų pomidorų?

- Skaičiuokite šeimos narių metus. Koks jų amžiaus skirtumas?

Skaičių sistemų suvokimo pradmenys:

- Skaičiuokite centus, grąžą. Rūšiuokite pinigus pagal jų vertę. Skaičiuokite kiek centų sudaro eurą?

- Pakvieskite vaikus į pagalbą sveriant gaminamo patiekalo ingredientus.

- Lyginkite kainas parduotuvėje, kiek kainuoja prekės supakuotos į mažas pakuotes ir didelėse pakuotėse.

- Mokykitės pažinti laikrodį, lyginti analoginį ciferblatą su skaitmeniniu. Kiek minučių trunka pavalgyti, kiek laiko užima namų darbai, o kiek valandų miegame?

- Stebėkite temperatūrą. Ar ji kinta ryte ir vakare? O skirtingais metų laikais?

Daugyba ir dalyba:

- Kiek kiaušinių yra trijose dėžutėse?

- Kiek gabalėlių gumos yra 8 pakeliuose?

- Kiek kvadratėlių sudaro šokolado plytelę?

„Kartu spręsdami namų darbus tėvai daro meškos paslaugą, tačiau kasdien jie moko vaikus gyvenimo, buitinių problemų sprendimo ir daugybės kitų dalykų. Dalinkitės su vaikais savo patirtimi ir įžvalgomis, padėkite jiems mokytis kasdienybėje, buityje - tai bus neįkainojama patirtis ir žinios", - tėvams pataria Karalienės Mortos mokyklos matematikos programos koordinatorė A. Paškovskė.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis