6 Valdorfo pedagogikos principai, kuriuos verta taikyti kiekvienai šeimai

 (12)
Valdorfo pedagogikos ištakos - 20 amžiaus pradžia, kuomet 1919 metais Vokietijoje duris atvėrė pirmoji tokio tipo mokykla, o įkvėpimu tapo Rudolfo Steinerio filosofija.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

R. Steineris tikėjo, kad vaikai gali pasiekti geriausių mokymosi rezultatų, jei yra skatinami naudoti savo vaizduotę. Jis teigė, kad pedagoginiame procese turėtų būti atsižvelgiama į kiekvieno vaiko individualumą - jo fizinius, elgesio, emocinius, kognityvinius, socialinius ir dvasinius aspektus. Su Valdorfo principais grįstu mokymosi procesu siejama daugybė privalumų, kuriuos būtų galima taikyti bendrojo lavinimo mokyklose ar tiesiog auklėjant vaikus šeimose. Knygoje „Alternative Education for the 21st Century" pateikiami įrodymai, liudijantys, kad Valdorfo mokyklos iš tikrųjų užtikrina holistinį vaiko vystymąsi, rašo portalas "Parents".

Atlikus tyrimus nustatyta, kad Valdorfo mokyklas lankantys vaikai imlesni naujų dalykų mokymuisi, mokykloje patiria daugiau džiaugsmo ir pasižymi optimistiškesniu požiūriu į savo ateitį, lyginant su vaikais, kurie mokosi įprastinėse mokyklose. Neseniai Vokietijoje atliktas tyrimas ir jo rezultatai liudija, kad vaikai iš Valdorfo mokyklų rečiau skundžiasi tokiais negalavimais kaip galvos ir pilvo skausmai bei prastas miegas. Maža to, kitame mokslininkų atliktame tyrime lyginti piešiniai, kurių autoriai – Valdorfo, Montesori ir įprastinių valstybinių mokyklų mokiniai. Nustatyta, kad vaikai, mokomi pagal Valdorfo pedagogikos principus, pasižymi didesniu organizuotumu, yra kūrybingesni, o jų piešiniai – detalesni.

Valdorfo pedagogika grindžiama keliais esminiais principais. Štai 6 pagrindiniai Valdorfo pedagogikos principai, kurie gali būti itin sėkmingai pritaikyti kiekvienoje šeimoje.

  1. Vaikystė neturėtų tapti lenktynėmis

„Kur yra knyga, kurioje mokytojas gali perskaityti apie tai, kas yra mokymas? Patys vaikai ir yra ši knyga. Neturėtume mokytis mokyti kitų remdamiesi jokia knyga, išskyrus tą, kuri guli atversta prieš mus ir yra sudaryta iš pačių vaikų." - yra pasakęs pats R. Steineris.

Vaikai vystosi nevienodai ir tai daro skirtingu ritmu. Valdorfo pedagogika moko mus dėmesingumo kiekvieno vaiko individualiems poreikiams ir ragina nesitikėti iš savo vaikų padaryti tokių, kokie jie nėra.

  1. Tapkite geriausiu pasakų sekėju

„Jei norite, kad jūsų vaikai būtų protingi, skaitykite jiems pasakas. Jei norite, kad jie būtų dar protingesni, skaitykite jiems dar daugiau pasakų." – yra pasakęs Albertas Einsteinas. Valdorfo pedagogikai toks požiūris taip pat būdingas. R. Steineris buvo įsitikinęs, kad pasakų sekimas – tai dovana, todėl istorijų pasakojimui Valdorfo pedagogikoje tenka itin reikšmingas vaidmuo.

Pasakos ir istorijos padeda vaikams megzti ryšius, skatina mokytis naujų žodžių ir nukelia juos į vietas, kuriose jie niekada nėra buvę. Valdorfo pedagogikoje akcentuojama pasakų sekimo, o ne istorijų skaitymo svarba, nes pasakų sekimas padeda lavinti vaiko vaizduotę. Istorijų kūrimas iš pradžių gali būti ganėtinai sudėtingas, tačiau laikui bėgant užduotis tampa paprastesnė. Be to, galite pasakoti paprastas istorijas, kurias atsimenate iš vaikystės. Jei istoriją pasistengsite prisiminti prieš ją pasakodami, pasakos sekimo patirtį paversite kur kas turiningesne tiek sau pačiam, tiek ir vaikui. Mažesni vaikai mėgsta tų pačių istorijų klausytis kelis kartus, taigi jiems kuo puikiausiai tiks tas pats pasakojimas, kurį galite kartoti.

  1. Kasdienis ryšys su gamta

Vaikams patinka fizinis aktyvumas. Žaidimai gryname ore teigiamai veikia jų kūrybingumą. Ryšio mezgimas su gamta – tai pamokos vaikams, skatinančios dėmesingiau žvelgti į juos supantį pasaulį. Kitaip tariant, vaikai turi laiko uostyti gėles, stebėti skirtingus dalykus ir žmones, esančius jų aplinkoje. Be to, daugeliui kuo puikiausiai žinoma, kad gamta pasižymi vaikus raminančiu poveikiu.

Galimybės, atsiveriančios mezgant ryšį su gamta: uostyti gėles, rinkti gėles, rinkti akmenukus, fotografuoti vabzdžius, rinkti lapus, piešti aplinkoje esančius objektus, žaisti su pagaliukais, statyti pilis, kasti, žaisti su smėliu ir pan.

  1. Mokykite vaikus žaisti

Valdorfo pedagogika paremta principu, kad paprasčiausi žaislai sėkmingiausiai lavina kūrybingumą. R. Steineris akcentavo poreikį naudoti natūraliausius žaislus ir tikino, kad žaislai turi vaikams suteikti jutimo patirčių. Jis buvo įsitikinęs, kad tais atvejais, kai žaislai yra paprasti, skatinamas vaikų kūrybingumas, nes jie gali pasitelkdami savo vaizduotę kurti kitus objektus.

Taikant Valdorfo pedagogikos principus pirmenybė teikiama paprastiems ir aplinkai draugiškiems žaislams, kuriuos gali turėti visi: kankorėžiams, kriauklėms, gilėms, siūlams, audinio atraižoms, skarelėms, pagaliukams, šakelėms, medinėms kaladėlėms, akmenukams, kartonui ir pan.

  1. Rutininių veiklų reikšmė

Remiantis Valdorfo pedagogika, kiekvienas rytas prasideda nuo laiko, kai pabūnama kartu. Šis laikas ypatingas, nes vaikai susirenka kartu ir dainuoja, deklamuoja eilėraščius, atlieka judėjimo pratimus ir rodo pirštų teatro spektaklius tam tikromis temomis (pavyzdžiui, metų laikų tema).

Rutininių veiklų privalumų labai daug. Nabejojama, kad ritualai ir rutinos suteikia vaikams saugumo jausmo. Rutininių veiklų kūrimas gali palengvinti tėvams tenkančią atžalų auklėjimo ir auginimo užduotį, paverčiant ją kur kas turiningesne patirtimi.

  1. Kūrybai skirtas laikas ir vieta

Kūryba – svarbus Valdorfo pedagogikos aspektas. Vietos, skirtos kūrybai, užtikrinimas reiškia, kad vaikams paliekama laisvo laiko, kurio metu jie gali žaisti laisvus žaidimus. Šiomis akimirkomis lavinamas vaikų kūrybingumas.

R. Steineris tikėjo, kad paprastesni žaislai ir mažesnis jų kiekis padeda lavinti vaikų kūrybingumą kur kas sėkmingiau. Dar jis manė, kad organizuotos erdvės (tvarkingai į krepšius ar lentynas sudėti, o ne į krūvas sumesti žaislai) atlieka svarbų vaidmenį vaiko vystymosi ir lavinimo procese. Organizuotų erdvių reikšmingumas akcentuojamas ir Montesori pedagogikos principais grįstose mokyklose.

„Didžiausias pastangas turėtume dėti siekdami lavinti laisvus žmones, pajėgius savarankiškai suteikti savo gyvenimams tikslą ir nustatyti kryptį. Vaizduotės, tiesos ir atsakomybės jausmų poreikis – tai trys jėgos, glūdinčios pačioje švietimo ir lavinimo esmėje." – štai tokiais žodžiais R. Steineris apibendrino savo filosofiją.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Svarbus psichologės patarimas paauglio tėvams

Paauglį sūnų auginanti mama sunerimusi dėl jo pasyvumo ir abejingumo. Mūsų skaitytojai neretai atrodo, kad jos vaikui viskas „dzin“. Paauglio mamos laišką komentuoja psichologė Ingrida Pilkionienė.

„Vaikų linija“ pradeda teikti pagalbą pokalbiais internetu

Lapkričio 20 d. minint Pasaulinę vaikų dieną, Lietuvos vaikai ir paaugliai gali sulaukti emocinės paramos ir palaikymo nauju kanalu.

Į Lietuvą atvyksta garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos (1)

Lapkričio 23 dieną Lietuvoje viešės ir paskaitą skaitys garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos Ines Pelissie du Rausas (Inès Pelissié du Rausas). Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktarė ir penkių vaikų mama yra išleidusi net keturias viena kitą papildančias monografijas apie paauglių lytinį ugdymą ir rengimą šeimai. Šiandien ji keliauja po Europą ir skaito pranešimus šia tema besidomintiems tėvams bei edukologijos specialistams.

Šiandien vaikai netektų amo sužinoję, kokius darbus jų bendraamžiai dirbo prieš 100 metų (32)

Dešimties metų vaikas įžengia į ankstyvosios paauglystės amžiaus tarpsnį, kuomet atsakomybių ir pareigų jo gyvenime nuolat daugėja (bent jau turėtų). Tačiau ar gali šiandieninis vaikas įsivaizduoti, ką mokėjo jo bendraamžis prieš 100 metų?

Kaip padėti nerimastingam vaikui

Tėvai dažnai nepastebi požymių, kurie gali reikšti, jog vaiko nerimastingumas yra ypač padidėjęs.

Atsargiai, tėveliai, jūs auginate vaiką perfekcionistą

Kokį vaiką galima pavadinti perfekcionistu ir ką apie jo auklėjimą turi žinoti jo tėvai? Psichologo Tomo Lagūnavičiaus patarimai.

Kaip neprarasti ryšio su paaugliu: efektyvūs patarimai tėvams

Atšalę santykiai su tėvais, jaučiama apatija, liūdesys yra rimtos paauglystės problemos, su kuriomis susiduria daug šeimų.

Menkaverčių užkandžių automatai mokyklose: ką svarbu žinoti tėvams

Į „Sveikatai palankus“ kreipėsi susirūpinę vienos mokyklos tėveliai dėl šalia pradinukų klasės stovinčio menkaverčių užkandžių automato.

Kodėl mokiniai patiria mokyklos baimę ir vienišumą?

Rugsėjis – tai ne tik pirmasis rudens mėnuo, bet ir nauja mokslo metų pradžia. Mokiniai keliauja į naujas mokyklas, sutinka naujus mokytojus ir draugus. Visa aplinka yra nepažįstama ir neištyrinėta. Kiekvienas žmogus atsidūręs tokioje aplinkoje pasijunta nesaugus, dažniausiai bijo išreikšti savo nuomonę.

Siekiant gerų ugdymo rezultatų turi dirbti visi – vaikai, tėvai ir mokytojai

Prasidėjus rugsėjui, vėl atsigręžiama į mokyklas. Nors apie gyvenimą jose dažniau kalbama iš moksleivių ar jų tėvų perspektyvos, retai susimąstoma, kaip diena mokykloje atrodo mokytojų akimis. Apie savo dienotvarkę ir iššūkius pasakoja Vilniaus ir Kauno mokyklų bei gimnazijų mokytojai.

Mokslo metų naujovė abiturientams – egzamino vertės brandos darbas (1)

Abiturientai, norėdami gauti vidurinį išsilavinimą, kaip ir seniau, privalo išlaikyti lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, tačiau vietoje kitų kelių egzaminų nuo šiol gali rinktis ir alternatyvią gebėjimų vertinimo formą – brandos darbą.

R. Bogušienė: ar tikrai švediškas stalas mokyklose padėtų vaikams maitintis sveikiau

Viešojoje erdvėje akivaizdžiai pastebimi vaikų maitinimo reorganizavimo siekiai. Kalbama apie tai, kad mokyklose reiktų tiekti vaikams maistą vadovaujantis švediško stalo principu. Ar tai padarytų vaikų maitinimą sveikatai palankesnį?

Specialistų patarimai, koks planšetinis kompiuteris geriausias vaikui (1)

Mokiniams IT technikos pasiūlymų gausu, o kaip patiems mažiausiems – ikimokyklinukams? Jie taip pat nori būti išmanūs ir žengti koja kojon su naujausiomis technologijomis, todėl Varle.lt kompiuterinės technikos specialistai parengė keletą patarimų, kaip protingai pasirinkti vaikams skirtą planšetinį kompiuterį.

Trečiasis pedagogas – vaikus supanti aplinka

Šiandien, likus vienai dienai iki naujų mokslo metų, Kaune buvo pristatytas pirmasis kvartalas, kuriame ne tik patogiai ir gražiai gyvena šeimos, jų namai apsupti žaliomis zonomis ir išvystyta infrastruktūra, bet ir veikiančiu pradiniu ugdymu nuo „Vaikystės sodas" darželio iki bendrojo ugdymo „Karalienės Mortos" mokyklos.

Psichologė: ką daryti, jei vaikas skriaudžia kitus (3)

Patyčios mokykloje vis dar dažnas reiškinys. Jei aukos ir jų tėvai paprastai sulaukia aplinkinių supratimo ir atjautos, tai „peštuko" tėvams susirinkimuose tenka raudonuoti arba gynybiškai teisintis.