z

Ar tikrai šiandien mokome vaikus to, ko jiems prireiks rytoj?

 (1)
Augindami vaikus, ne visada atrandame laiko stabtelėti ir pamąstyti. Kokiai ateičiai, sąlygoms bei aplinkybėms juos auginame? Ar mūsų, tėvų, bei ugdymo institucijų taikomi metodai garantuos jų sėkmę ateityje? Ar mokiname vaikus tų dalykų, kurie bus jiems praktiškai naudingi gyvenime?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Šią savaitę vykusioje „Šiaurės licėjaus" organizuotoje konferencijoje tėvams „Vaikai auga. Ar mes augame kartu?" pranešėjai svarstė šiuos klausimus su gausia tėvų auditorija, apžvelgdami ateities tendencijas ir besiformuojantį naujų gebėjimų poreikį.

ŽINIAS KEIČIA GEBĖJIMAI

Kuomet mus supa neaprėpiamas informacijos kiekis ir ji yra itin lengvai prieinama visiems ir visur, žinios praranda savo vertę. Jų vietą užima gebėjimai informacijos srautą greitai apdoroti, analizuoti bei pritaikyti praktikoje. Savo pranešime VGTU Verslo fakulteto dekanė Prof. Jelena Stankevičienė pastebėjo, jog jau kuris laikas, kaip pasaulinių darbdavių ar Pasaulio Ekonomikos Forumo tyrimų apie darbuotojų kompetenecijas (WEF, 2016. Executive Summary: The Future of Jobs and Skills) dešimtukuose nebėra vietos konkretaus amato ar disciplinos išmanymui. Vietoje jų atsiranda tokie gebėjimai, kaip kompleksinis problemų sprendimas, kritinis mąstymas, kūrybiškumas ar emocinis intelektas.

„Auginant vaikus, padedant jiems mokytis, o vėliau ir pasirinkti studijas, svarbu suvokti, jog mūsų vaikai, tikėtina, nebedirbs vieno darbo visą savo gyvenimą, kaip tą darė mūsų seneliai arba, galbūt, dar darome ir mes." – pastebi prof. Jelena Stankevičienė. Esant tokioms sparčioms inovacijoms bei rinkos pokyčiams labai svarbus tampa gebėjimas nuolat mokytis, greitai įsisavinti bei taikyti informaciją, gebėti mąstyti plačiai ir apjungti keletą sričių ar disciplinų siekiant vieno rezultato.

RYTDIENAI REIKIA STIPRIŲ ASMENYBIŲ

Jei anksčiau galėjome matuoti vaiko pasiekimus stebint tik jo akademinius rezultatus, dabar reikėtų to atsisakyti. „Matydami ateities prognozes bei rinkos poreikį turėtume suvokti, jog sėkmingos ateities garantu tampa nebe puikiai išlaikyti egzaminai, o stipri asmenybė, gebanti prisitaikyti bei komunikuoti sparčiai kintančioje aplinkoje." – konferencijoje pasakojo „Šiaurės licėjaus" direktorė Jovita Starkutė.

„Vaikai auga ir formuojasi ne neutralioje aplinkoje. Pagrindinę ir didžiausią įtaką jiems daro šeima, mokytojai, visa mokyklos bendruomenė, bei, žinoma, kita aplinka, kurioje leidžiamas laikas." – pastebi „Šiaurės licėjaus" direktorė Jovita Starkutė. Šių įtakų sandūroje išryškėja ir pagrindinės savybės bei gebėjimai, formuojantys stiprią asmenybę:

- Tai kūrybiškas, iniciatyvus, smalsus ir komunikabilus vaikas, kuris nebijo kontakto su aplinka, geba bendradarbiauti, kartu su klasės draugais siekti bendro rezultato;

- Gebantis kritiškai mąstyti, prisitaikyti prie kintančios aplinkos bei mokantis adaptuoti turimas žinias bei informaciją žmogus;

- Stipri asmenybė – save pažįstantis, suvokiantis savo stipriąsias puses bei turintis tvirtą vertybinį pagrindą žmogus;

- Tai motyvuotas, gebantis nuolat mokytis bei suvokiantis savo indėlį ir kuriantis geresnę ateitį žmogus.

Visos šios savybės bei gebėjimai kas dieną tampa vis svarbesni. Jų ugdymui vaikuose nebepakanka tik tėvelių bei senelių pastangų. Mokyklos bendruomenėje vaikai praleidžia tiek pat laiko kiek šeimoje, o mokytojai taip pat yra svarūs autoritetai greta tėvų.

KAIP TURĖTŲ ATRODYTI ŠIUOLAIKINĖ MOKYKLA, RUOŠIANTI VAIKUS ATEIČIAI?

Pirmas žingsnis mokyklų pokyčių kelyje – suvokimas, jog akademiniai rezultatai dar ne viskas, ir vaikus mes ruošiame gyvenimui, o ne egzaminams. Antras – ateities prognozių bei poreikių įvertinimas ir atliepimas ugdant vaikus. Taigi, greta akademinių rezultatų lygiavertiškai turi būti ugdomos ir vaikų asmenybės bei bendrieji gebėjimai.

„Niekam nebe paslaptis, jog frontalus mokymas, kuomet mokytojas yra pagrindinis informacijos pateikėjas bei instruktorius, o dirbama nuo skambučio iki skambučio ir visiems vaikams pateikiama to paties lygio informacija bei užduotys – nebėra efektyvu šiuolaikiniams vaikams. Siekdami lavinti vaikų bendrąsias kompetencijas bei gebėjimus, turime adaptuoti tiek ugdymo metodikas, tiek pačios klasės ekosistemą." – konferencijoje pasakojo „Šiaurės licėjaus" direktorė Jovita Starkutė. Pranešimo metu J. Starkutė įvardino svarbiausius ir praktikoje itin pasiteisinančius veiksnius – tai nuolat inicijuojamas mokinių grupinis darbas, galimybė informaciją atrasti įvairiuose šaltiniuose, pasitelkiant technologijas bei išeinant už klasės ribų. Itin svarbus ugdymo turinio bei proceso individualizavimas pagal mokinių gebėjimus ir charakterius. Vykstant aktyviam bei įtraukiančiam ugdymo procesui, kuomet didelis dėmesys skiriamas tarpusavio komunikacijai, žingeidumo, analitinio mąstymo bei eksperimentavimo skatinimui, ne tik pasiekiami geresni akademiniai rezultatai, bet ir efektyviai formuojamos vaikų asmenybės.

KAIP MUMS AUGTI KARTU SU VAIKAIS?

Svarbiausia suvokti, jog tokie auklėjimo metodai, kuriuos naudojo mūsų tėvai, nebūtinai bus tinkami mūsų vaikams. Mūsų, tėvų, tikslas – padėti vaikui augti, tobulėti, atrasti ir augti su juo kartu. Konferencijoje psichologė Ramunė Murauskienė pastebėjo, jog tėvai labiausiai atsakingi už leidimą vaikui būti savimi, o ne jo lipdymą. Ir nebūtinai tėvams turi tikti ar patikti vaikui tinkama kryptis.

Leisdami vaikui tyrinėti aplinką, neskubindami jo – sudarysime puikias sąlygas smalsumui augti. Draudimai dažnai skirti pačių tėvų, ne vaiko patogumui. Kaip pastebėjo psichologė R. Murauskienė – vaikams labai patogu piešti ant baltų sienų, o tai draudžiame – nes tėvams kyla nepatogumų. Nedarykime už vaikus to, ką jie patys jau gali padaryti, turėkime kantrybės, stebėkime ir patarkime ar padėkime kai to prireikia.

Aukime kartu su vaikais, išbandykime naujus dalykus, kartu tyrinėkime ir atraskime. Taip, ne tik skatinsime tą daryti juos, bet ir tapsime geriausiais savo vaikų draugais.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

„Vaikų linija“ pradeda teikti pagalbą pokalbiais internetu

Lapkričio 20 d. minint Pasaulinę vaikų dieną, Lietuvos vaikai ir paaugliai gali sulaukti emocinės paramos ir palaikymo nauju kanalu.

Į Lietuvą atvyksta garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos (1)

Lapkričio 23 dieną Lietuvoje viešės ir paskaitą skaitys garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos Ines Pelissie du Rausas (Inès Pelissié du Rausas). Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktarė ir penkių vaikų mama yra išleidusi net keturias viena kitą papildančias monografijas apie paauglių lytinį ugdymą ir rengimą šeimai. Šiandien ji keliauja po Europą ir skaito pranešimus šia tema besidomintiems tėvams bei edukologijos specialistams.

Šiandien vaikai netektų amo sužinoję, kokius darbus jų bendraamžiai dirbo prieš 100 metų (31)

Dešimties metų vaikas įžengia į ankstyvosios paauglystės amžiaus tarpsnį, kuomet atsakomybių ir pareigų jo gyvenime nuolat daugėja (bent jau turėtų). Tačiau ar gali šiandieninis vaikas įsivaizduoti, ką mokėjo jo bendraamžis prieš 100 metų?

Kaip padėti nerimastingam vaikui

Tėvai dažnai nepastebi požymių, kurie gali reikšti, jog vaiko nerimastingumas yra ypač padidėjęs.

Atsargiai, tėveliai, jūs auginate vaiką perfekcionistą

Kokį vaiką galima pavadinti perfekcionistu ir ką apie jo auklėjimą turi žinoti jo tėvai? Psichologo Tomo Lagūnavičiaus patarimai.

Menkaverčių užkandžių automatai mokyklose: ką svarbu žinoti tėvams

Į „Sveikatai palankus“ kreipėsi susirūpinę vienos mokyklos tėveliai dėl šalia pradinukų klasės stovinčio menkaverčių užkandžių automato.

Kodėl mokiniai patiria mokyklos baimę ir vienišumą?

Rugsėjis – tai ne tik pirmasis rudens mėnuo, bet ir nauja mokslo metų pradžia. Mokiniai keliauja į naujas mokyklas, sutinka naujus mokytojus ir draugus. Visa aplinka yra nepažįstama ir neištyrinėta. Kiekvienas žmogus atsidūręs tokioje aplinkoje pasijunta nesaugus, dažniausiai bijo išreikšti savo nuomonę.

Siekiant gerų ugdymo rezultatų turi dirbti visi – vaikai, tėvai ir mokytojai

Prasidėjus rugsėjui, vėl atsigręžiama į mokyklas. Nors apie gyvenimą jose dažniau kalbama iš moksleivių ar jų tėvų perspektyvos, retai susimąstoma, kaip diena mokykloje atrodo mokytojų akimis. Apie savo dienotvarkę ir iššūkius pasakoja Vilniaus ir Kauno mokyklų bei gimnazijų mokytojai.

Mokslo metų naujovė abiturientams – egzamino vertės brandos darbas (1)

Abiturientai, norėdami gauti vidurinį išsilavinimą, kaip ir seniau, privalo išlaikyti lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, tačiau vietoje kitų kelių egzaminų nuo šiol gali rinktis ir alternatyvią gebėjimų vertinimo formą – brandos darbą.

R. Bogušienė: ar tikrai švediškas stalas mokyklose padėtų vaikams maitintis sveikiau

Viešojoje erdvėje akivaizdžiai pastebimi vaikų maitinimo reorganizavimo siekiai. Kalbama apie tai, kad mokyklose reiktų tiekti vaikams maistą vadovaujantis švediško stalo principu. Ar tai padarytų vaikų maitinimą sveikatai palankesnį?

Specialistų patarimai, koks planšetinis kompiuteris geriausias vaikui (1)

Mokiniams IT technikos pasiūlymų gausu, o kaip patiems mažiausiems – ikimokyklinukams? Jie taip pat nori būti išmanūs ir žengti koja kojon su naujausiomis technologijomis, todėl Varle.lt kompiuterinės technikos specialistai parengė keletą patarimų, kaip protingai pasirinkti vaikams skirtą planšetinį kompiuterį.

Trečiasis pedagogas – vaikus supanti aplinka

Šiandien, likus vienai dienai iki naujų mokslo metų, Kaune buvo pristatytas pirmasis kvartalas, kuriame ne tik patogiai ir gražiai gyvena šeimos, jų namai apsupti žaliomis zonomis ir išvystyta infrastruktūra, bet ir veikiančiu pradiniu ugdymu nuo „Vaikystės sodas" darželio iki bendrojo ugdymo „Karalienės Mortos" mokyklos.

Psichologė: ką daryti, jei vaikas skriaudžia kitus (3)

Patyčios mokykloje vis dar dažnas reiškinys. Jei aukos ir jų tėvai paprastai sulaukia aplinkinių supratimo ir atjautos, tai „peštuko" tėvams susirinkimuose tenka raudonuoti arba gynybiškai teisintis.

Su šeima keliaujame į Marijampolę: netikėtos pažintys ir įdomios vietos

Svarstote, kur su šeima praleisti artimiausią savaitgalį? O ką atsakysite, jei pasiūlysime jums aplankyti Marijampolę? Čia netikėti atradimai laukia ir mažų, ir didelių.

Kokią meškos paslaugą mokiniams daro jų tėvai

Psichologiniai rugsėjo 1-osios išbandymai: kokią meškos paslaugą moksleiviams daro tėvai?