Į Lietuvą atvyksta garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos

 (1)
Lapkričio 23 dieną Lietuvoje viešės ir paskaitą skaitys garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos Ines Pelissie du Rausas (Inès Pelissié du Rausas). Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktarė ir penkių vaikų mama yra išleidusi net keturias viena kitą papildančias monografijas apie paauglių lytinį ugdymą ir rengimą šeimai. Šiandien ji keliauja po Europą ir skaito pranešimus šia tema besidomintiems tėvams bei edukologijos specialistams.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kalbėdama apie tinkamą amžių, kada tėvai turėtų kalbėtis su vaikais apie brendimą, specialistė pastebi, kad užmegzti artimą ryšį su vaikais lengviau, kol šie dar nėra įžengę į paauglystę ir susidūrę su jos sunkumais. Ankstyvoji paauglystė yra tobulas metas prisijaukinti savo mažuosius ir sukurti pasitikėjimą. Pasitikėjimo ryšys bei nuolat mamos ir tėčio rodoma meilė įsitvirtina ir išlieka mergaičių ir berniukų širdyse, padidina jų savivertę ir tampa tvirtu vidiniu ramsčiu jiems įžengiant į suaugusiojo pasaulį. „Nepamirškite, kad geriau pradėti kalbėtis anksčiau, nei per vėlai, ir vėliau nei niekada. Užduotis didžiulė – juk kalbame apie savo vaikų laimę," – sako Ines.

Per paauglystės slenkstį kopiantiems berniukams ir mergaitėms natūraliai kyla gausybė nebe vaikiškų klausimų. Ar kūnas skirtas eksperimentams? Ar meilė – tai kažkas „šlykštaus"? Ar kūdikis reiškia grėsmę? Kaip mylėti save ir gerai jaustis savo kūne? Ką reiškia būti vyru? Ką reiškia būti moterimi? Su daugybe klausimų ir nežinia susiduria ir tėvai. Ar sūnus, dukra išmoks priimti savo bręstantį ir besikeičiantį kūną? Ar jiems pavyks susitapatinti su savo lytimi ir pasiruošti brandaus vyro ir brandžios moters gyvenimui?

Ines moka į šiuos klausimus atsakyti ir apie sudėtingiausius dalykus kalbėti neužgaudama skaitytojo jautrumo. To paties ji moko ir kitus: tėvus, mokytojus ir visus dirbančius su vaikais. Kaip ir per paskaitas, taip ir rašydama knygas Ines pabrėžia pozityviąją pedagogiką, kuri padeda paprastai šnekėtis su vaikais, padėti jiems atrasti laimę, kurią žmogus patiria mylėdamas. Būtent tėvai, Ines manymu, gali būti geriausi vaikų ugdytojai ir jie privalo nebijoti „į savo rankas perimti emocinį ir seksualinį savo vaikų švietimą". Jei tėvai išmoktų su vaikais užmegzti atvirą ir pasitikėjimo kupiną ryšį, vaikai mokytųsi klausti garsiai užuot eksperimentavę ir mokęsi iš klaidų arba nesąžiningų ir netikrų „mokytojų".

Daugiavaikė mama ir lytinio ugdymo specialistė nuogąstauja, kad šiandien vaikai lytiškai bręsta aplinkoje, kurią būtų galima pavadinti pernelyg seksualizuota, kurioje seksualiniai ryšiai, nors ir tapę norma, traumuoja jauną žmogų.

Daugiavaikė mama ir lytinio ugdymo specialistė nuogąstauja, kad šiandien vaikai lytiškai bręsta aplinkoje, kurią būtų galima pavadinti pernelyg seksualizuota, kurioje seksualiniai ryšiai, nors ir tapę norma, traumuoja jauną žmogų. Ypač merginoms tai dažnai tampa nemalonia patirtimi. Permiegoti su kuo nors tapo daugiau ar mažiau privalomu dalyku norint „būti suaugusiu". Paaugliai pripažįsta: „Na, esi šiek tiek priverstas, nes kiti taip daro". Aplinka, žiniasklaida ir kiti „ugdytojai", kurie daug kalba apie seksą, pamiršta, kad kalbant apie seksą reikia kalbėti ir apie meilę bei gyvybę. Siūlyti paaugliams instinktais paremtą seksualumą, kuris būdingas gyvūnams, tėra žmogiško orumo sumenkinimas. Mylėtis nereiškia „poruotis". Lytinio švietimo pamokose žodis „meilė" šiandien sutinkamas nedažnai. Juk tuo tarpu, kai gyvūnų lytinė elgsena yra visiškai instinktyvi, vyro ir moters seksualumas yra žmogiškas, kitaip tariant, asmeninis, paremtas santykiais, laisvas ir kylantis iš meilės... „Kad vaikas būtų laisvas, kad sugebėtų patirti pilnavertį žmogiškąjį seksualumą, turime jį įspėti apie „dirbtinio" seksualumo spąstus, nes žmogus labai skiriasi nuo gyvūno. Taip pat turime parodyti, kad netikra gali būti ir laisvė: žiūrėti bet ką, išbandyti visokias patirtis, kurios gali vesti į priklausomybę," – teigia specialistė.

Ines manymu, pagrindinė žinia, kurią tėvai turi perduoti savo vaikams yra ta, kad žmogaus lytiškumas yra žmogiškas ir stebuklingas dalykas. Kūno ir lytiškumo vertę turėtų pabrėžti tėvai bei edukologijos specialistai, rengiantys paauglius pasitikti lytinio brendimo iššūkius ir pasiruošti vieną dieną būti gerais šeimos tėvais ir mamomis. Jau ankstyvojoje paauglystėje mergaitėms ir berniukams reikia padėti suprasti savo vaisingumą, žinoti, kaip veikia jų kūnai, kokia atsakomybė jiems nuo šiol tenka ir kokį džiaugsmą tas vaisingumas žada. Savo knygose Ines moko, kaip atsargiai ir subtiliai vaikus supažindinti su jų kūnuose vykstančiais pokyčiais bei pabrėžia, kaip svarbu juos išmokyti gerbti priešingos lyties brendimo požymius, kūną ir orumą. Atsakingas lytinis ugdymas nėra vien tik tam tikrų žinių suteikimas. Ines pabrėžia, kad būtina paauglius raginti ir mokyti prisiimti žmogiškąją atsakomybę už savo sprendimus. Atsakyti į vaikams rūpimus klausimus apie lytiškumą, visų pirma, per meilės, įsipareigojimo ir atsakomybės, pagarbos sau, priešingai lyčiai ir gyvybei prizmę – tai tikrasis lytiškumo ugdymas.

Išmokti mylėti kitą žmogų autentiška meile yra uždavinys kiekvienam vaikui ir mes, ugdytojai, turime žinoti, kaip jiems padėti šiame nelengvame kelyje. Vienoje iš knygų Ines pateikia tokį atsakymą vaikui, klausiančiam, nuo ko reikia pradėti mokantis mylėti: „Pirmiausia, įprask pagarbiai žiūrėti į berniukus ir mergaites, kurie yra šalia tavęs. Žiūrėti pagarbiai reiškia žiūrėti į žmogų ir matyti jo veidą, savo žvilgsnio sąmoningai nefiksuojant ties anatominiais dalykais. Kiekvienas žmogus labai nori būti gerbiamas. Galima netgi sakyti, kad žmogus visada yra vertas pagarbos, net jei apie tai nesusimąsto. Pagalvok apie tai. Atsigręžk į kitus. Ne tik per „Gerumo akcijas". Kiekvieną dieną padaryk vieną ar kelis konkrečius dalykus kitam žmogui realiame pasaulyje. Juk išmokti mylėti reiškia nebūti vien sau. Mylėti reiškia atrasti davimo džiaugsmą ir jį matyti kito žmogaus žvilgsnyje."

Vilniuje, ISM universitete, lapkričio 23 dieną 18.30 val. Ines ne tik dalinsis savo sukaupta patirtimi ir žiniomis, bet ir pristatys dvi šiuo metu į lietuvių kalbą verčiamas knygas apie tai, kaip apie lytiškumą kalbėti su į ankstyvąją paauglystę (9-11 m.) įžengusiais vaikais. „Tėti, ar meilė yra graži?" skirta berniukų, o „Mama, papasakok man apie meilę" – mergaičių lytiškumo ugdymui. Šios knygos parašytos klausimų ir atsakymų forma. Jas lengva skaityti, nes jose detaliai ir su iliustracijomis paaiškinta viskas, ką turėtų mokėti paaiškinti tėvai, auginantys tokio amžiaus vaikus.

Straipsnio autorė - Salomėja Fernandez Montojo

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Kaip be žodžių galima sustabdyti patyčias (2 VIDEO)

Vaikams ir paaugliams emocinę paramą telefonu ir internetu teikianti „Vaikų linija" pristato socialinę kampaniją „Kartu galime sustabdyti patyčias!".

Dažniausi mitai apie globojamą vaiką: kaip juos įveikti

VšĮ „Šeimos santykių institutas“ psichologė Rasa Pietarienė ir šeimų konsultantė Živilė Baronienė aptaria dažniausius mūsų visuomenėje sklandančius mitus apie globojamus vaikus.

Požymiai, kad vaikas turi išskirtinių gabumų

Atsakydami į testo klausimus išlikite objektyvūs: stenkitės ne pagražinti realybę, o tiksliai įvertinkite savo vaiko gebėjimus.

Kas nutinka, jei po skyrybų tėvai vaiko labui draugauja, pietauja, kartu atostogauja (1)

Tiek necivilizuotos, tiek „per daug civilizuotos" skyrybos gali sukelti sunkumų vaikui, kurio šeima byra. Taip portalui tavovaikas.lt teigė Vilniaus universiteto docentė, psichologė dr. Miglė Dovydaitienė.

Kodėl milijonieriais tampa vidutiniškai besimokantys mokiniai, o ne pirmūnai (9)

Geri pažymiai ir puikiai baigta mokykla – patikimiausias kelias į sėkmę. Bent jau tokią žinią mums siunčia švietimo įstaigos. Tačiau tokią nuomonę visiškai paneigia garsių žmonių, kurie mokykloje buvo vidutiniokai, tačiau tai nesutrukdė jiems tapti labai sėkmingais įvairiose srityse, sąrašas.

Svarbus psichologės patarimas paauglio tėvams

Paauglį sūnų auginanti mama sunerimusi dėl jo pasyvumo ir abejingumo. Mūsų skaitytojai neretai atrodo, kad jos vaikui viskas „dzin“. Paauglio mamos laišką komentuoja psichologė Ingrida Pilkionienė.

„Vaikų linija“ pradeda teikti pagalbą pokalbiais internetu

Lapkričio 20 d. minint Pasaulinę vaikų dieną, Lietuvos vaikai ir paaugliai gali sulaukti emocinės paramos ir palaikymo nauju kanalu.

Į Lietuvą atvyksta garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos (1)

Lapkričio 23 dieną Lietuvoje viešės ir paskaitą skaitys garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos Ines Pelissie du Rausas (Inès Pelissié du Rausas). Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktarė ir penkių vaikų mama yra išleidusi net keturias viena kitą papildančias monografijas apie paauglių lytinį ugdymą ir rengimą šeimai. Šiandien ji keliauja po Europą ir skaito pranešimus šia tema besidomintiems tėvams bei edukologijos specialistams.

Šiandien vaikai netektų amo sužinoję, kokius darbus jų bendraamžiai dirbo prieš 100 metų (32)

Dešimties metų vaikas įžengia į ankstyvosios paauglystės amžiaus tarpsnį, kuomet atsakomybių ir pareigų jo gyvenime nuolat daugėja (bent jau turėtų). Tačiau ar gali šiandieninis vaikas įsivaizduoti, ką mokėjo jo bendraamžis prieš 100 metų?

Kaip padėti nerimastingam vaikui

Tėvai dažnai nepastebi požymių, kurie gali reikšti, jog vaiko nerimastingumas yra ypač padidėjęs.

Atsargiai, tėveliai, jūs auginate vaiką perfekcionistą

Kokį vaiką galima pavadinti perfekcionistu ir ką apie jo auklėjimą turi žinoti jo tėvai? Psichologo Tomo Lagūnavičiaus patarimai.

Kaip neprarasti ryšio su paaugliu: efektyvūs patarimai tėvams

Atšalę santykiai su tėvais, jaučiama apatija, liūdesys yra rimtos paauglystės problemos, su kuriomis susiduria daug šeimų.

Menkaverčių užkandžių automatai mokyklose: ką svarbu žinoti tėvams

Į „Sveikatai palankus“ kreipėsi susirūpinę vienos mokyklos tėveliai dėl šalia pradinukų klasės stovinčio menkaverčių užkandžių automato.

Kodėl mokiniai patiria mokyklos baimę ir vienišumą?

Rugsėjis – tai ne tik pirmasis rudens mėnuo, bet ir nauja mokslo metų pradžia. Mokiniai keliauja į naujas mokyklas, sutinka naujus mokytojus ir draugus. Visa aplinka yra nepažįstama ir neištyrinėta. Kiekvienas žmogus atsidūręs tokioje aplinkoje pasijunta nesaugus, dažniausiai bijo išreikšti savo nuomonę.

Siekiant gerų ugdymo rezultatų turi dirbti visi – vaikai, tėvai ir mokytojai

Prasidėjus rugsėjui, vėl atsigręžiama į mokyklas. Nors apie gyvenimą jose dažniau kalbama iš moksleivių ar jų tėvų perspektyvos, retai susimąstoma, kaip diena mokykloje atrodo mokytojų akimis. Apie savo dienotvarkę ir iššūkius pasakoja Vilniaus ir Kauno mokyklų bei gimnazijų mokytojai.