Į Lietuvą atvyksta garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos

 (1)
Lapkričio 23 dieną Lietuvoje viešės ir paskaitą skaitys garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos Ines Pelissie du Rausas (Inès Pelissié du Rausas). Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktarė ir penkių vaikų mama yra išleidusi net keturias viena kitą papildančias monografijas apie paauglių lytinį ugdymą ir rengimą šeimai. Šiandien ji keliauja po Europą ir skaito pranešimus šia tema besidomintiems tėvams bei edukologijos specialistams.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kalbėdama apie tinkamą amžių, kada tėvai turėtų kalbėtis su vaikais apie brendimą, specialistė pastebi, kad užmegzti artimą ryšį su vaikais lengviau, kol šie dar nėra įžengę į paauglystę ir susidūrę su jos sunkumais. Ankstyvoji paauglystė yra tobulas metas prisijaukinti savo mažuosius ir sukurti pasitikėjimą. Pasitikėjimo ryšys bei nuolat mamos ir tėčio rodoma meilė įsitvirtina ir išlieka mergaičių ir berniukų širdyse, padidina jų savivertę ir tampa tvirtu vidiniu ramsčiu jiems įžengiant į suaugusiojo pasaulį. „Nepamirškite, kad geriau pradėti kalbėtis anksčiau, nei per vėlai, ir vėliau nei niekada. Užduotis didžiulė – juk kalbame apie savo vaikų laimę," – sako Ines.

Per paauglystės slenkstį kopiantiems berniukams ir mergaitėms natūraliai kyla gausybė nebe vaikiškų klausimų. Ar kūnas skirtas eksperimentams? Ar meilė – tai kažkas „šlykštaus"? Ar kūdikis reiškia grėsmę? Kaip mylėti save ir gerai jaustis savo kūne? Ką reiškia būti vyru? Ką reiškia būti moterimi? Su daugybe klausimų ir nežinia susiduria ir tėvai. Ar sūnus, dukra išmoks priimti savo bręstantį ir besikeičiantį kūną? Ar jiems pavyks susitapatinti su savo lytimi ir pasiruošti brandaus vyro ir brandžios moters gyvenimui?

Ines moka į šiuos klausimus atsakyti ir apie sudėtingiausius dalykus kalbėti neužgaudama skaitytojo jautrumo. To paties ji moko ir kitus: tėvus, mokytojus ir visus dirbančius su vaikais. Kaip ir per paskaitas, taip ir rašydama knygas Ines pabrėžia pozityviąją pedagogiką, kuri padeda paprastai šnekėtis su vaikais, padėti jiems atrasti laimę, kurią žmogus patiria mylėdamas. Būtent tėvai, Ines manymu, gali būti geriausi vaikų ugdytojai ir jie privalo nebijoti „į savo rankas perimti emocinį ir seksualinį savo vaikų švietimą". Jei tėvai išmoktų su vaikais užmegzti atvirą ir pasitikėjimo kupiną ryšį, vaikai mokytųsi klausti garsiai užuot eksperimentavę ir mokęsi iš klaidų arba nesąžiningų ir netikrų „mokytojų".

Daugiavaikė mama ir lytinio ugdymo specialistė nuogąstauja, kad šiandien vaikai lytiškai bręsta aplinkoje, kurią būtų galima pavadinti pernelyg seksualizuota, kurioje seksualiniai ryšiai, nors ir tapę norma, traumuoja jauną žmogų.

Daugiavaikė mama ir lytinio ugdymo specialistė nuogąstauja, kad šiandien vaikai lytiškai bręsta aplinkoje, kurią būtų galima pavadinti pernelyg seksualizuota, kurioje seksualiniai ryšiai, nors ir tapę norma, traumuoja jauną žmogų. Ypač merginoms tai dažnai tampa nemalonia patirtimi. Permiegoti su kuo nors tapo daugiau ar mažiau privalomu dalyku norint „būti suaugusiu". Paaugliai pripažįsta: „Na, esi šiek tiek priverstas, nes kiti taip daro". Aplinka, žiniasklaida ir kiti „ugdytojai", kurie daug kalba apie seksą, pamiršta, kad kalbant apie seksą reikia kalbėti ir apie meilę bei gyvybę. Siūlyti paaugliams instinktais paremtą seksualumą, kuris būdingas gyvūnams, tėra žmogiško orumo sumenkinimas. Mylėtis nereiškia „poruotis". Lytinio švietimo pamokose žodis „meilė" šiandien sutinkamas nedažnai. Juk tuo tarpu, kai gyvūnų lytinė elgsena yra visiškai instinktyvi, vyro ir moters seksualumas yra žmogiškas, kitaip tariant, asmeninis, paremtas santykiais, laisvas ir kylantis iš meilės... „Kad vaikas būtų laisvas, kad sugebėtų patirti pilnavertį žmogiškąjį seksualumą, turime jį įspėti apie „dirbtinio" seksualumo spąstus, nes žmogus labai skiriasi nuo gyvūno. Taip pat turime parodyti, kad netikra gali būti ir laisvė: žiūrėti bet ką, išbandyti visokias patirtis, kurios gali vesti į priklausomybę," – teigia specialistė.

Ines manymu, pagrindinė žinia, kurią tėvai turi perduoti savo vaikams yra ta, kad žmogaus lytiškumas yra žmogiškas ir stebuklingas dalykas. Kūno ir lytiškumo vertę turėtų pabrėžti tėvai bei edukologijos specialistai, rengiantys paauglius pasitikti lytinio brendimo iššūkius ir pasiruošti vieną dieną būti gerais šeimos tėvais ir mamomis. Jau ankstyvojoje paauglystėje mergaitėms ir berniukams reikia padėti suprasti savo vaisingumą, žinoti, kaip veikia jų kūnai, kokia atsakomybė jiems nuo šiol tenka ir kokį džiaugsmą tas vaisingumas žada. Savo knygose Ines moko, kaip atsargiai ir subtiliai vaikus supažindinti su jų kūnuose vykstančiais pokyčiais bei pabrėžia, kaip svarbu juos išmokyti gerbti priešingos lyties brendimo požymius, kūną ir orumą. Atsakingas lytinis ugdymas nėra vien tik tam tikrų žinių suteikimas. Ines pabrėžia, kad būtina paauglius raginti ir mokyti prisiimti žmogiškąją atsakomybę už savo sprendimus. Atsakyti į vaikams rūpimus klausimus apie lytiškumą, visų pirma, per meilės, įsipareigojimo ir atsakomybės, pagarbos sau, priešingai lyčiai ir gyvybei prizmę – tai tikrasis lytiškumo ugdymas.

Išmokti mylėti kitą žmogų autentiška meile yra uždavinys kiekvienam vaikui ir mes, ugdytojai, turime žinoti, kaip jiems padėti šiame nelengvame kelyje. Vienoje iš knygų Ines pateikia tokį atsakymą vaikui, klausiančiam, nuo ko reikia pradėti mokantis mylėti: „Pirmiausia, įprask pagarbiai žiūrėti į berniukus ir mergaites, kurie yra šalia tavęs. Žiūrėti pagarbiai reiškia žiūrėti į žmogų ir matyti jo veidą, savo žvilgsnio sąmoningai nefiksuojant ties anatominiais dalykais. Kiekvienas žmogus labai nori būti gerbiamas. Galima netgi sakyti, kad žmogus visada yra vertas pagarbos, net jei apie tai nesusimąsto. Pagalvok apie tai. Atsigręžk į kitus. Ne tik per „Gerumo akcijas". Kiekvieną dieną padaryk vieną ar kelis konkrečius dalykus kitam žmogui realiame pasaulyje. Juk išmokti mylėti reiškia nebūti vien sau. Mylėti reiškia atrasti davimo džiaugsmą ir jį matyti kito žmogaus žvilgsnyje."

Vilniuje, ISM universitete, lapkričio 23 dieną 18.30 val. Ines ne tik dalinsis savo sukaupta patirtimi ir žiniomis, bet ir pristatys dvi šiuo metu į lietuvių kalbą verčiamas knygas apie tai, kaip apie lytiškumą kalbėti su į ankstyvąją paauglystę (9-11 m.) įžengusiais vaikais. „Tėti, ar meilė yra graži?" skirta berniukų, o „Mama, papasakok man apie meilę" – mergaičių lytiškumo ugdymui. Šios knygos parašytos klausimų ir atsakymų forma. Jas lengva skaityti, nes jose detaliai ir su iliustracijomis paaiškinta viskas, ką turėtų mokėti paaiškinti tėvai, auginantys tokio amžiaus vaikus.

Straipsnio autorė - Salomėja Fernandez Montojo

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Mokiniai ir toliau galės muziejus lankyti nemokamai

Kultūros ministerijai pavaldžiuose muziejuose iki šių metų pabaigos pratęsiamas nemokamas mokinių muziejų lankymasis.

Psichologas Andrius Atas: kaip auklėti vaiką nuo mažų dienų, kad jo psichika būtų stipri

„Vaiko baimės ar nerimas visada turi priežastį, kurią galima ir reikia rasti", – teigia vaikų psichologas Andrius Atas.

Kaip ugdyti vaikų savarankiškumą ir išmokti „paleisti“ vaiką

Pastaraisiais dešimtmečiais išsivysčiusiose šalyse vis atsakingiau žiūrima į šeimos kūrimą.

Kas neveiksminga ir kas veiksminga bendraujant su paaugliais

Kai žvelgiame į savo mažylius, atrodo, kad iki paauglystės dar marios laiko, ką čia apie tai ir kalbėti… Tačiau laikas greitas, o įgūdžiai, reikalingi, kad paauglystės laikas būtų kuo malonesnis abiems pusėms (tėvams ir vaikams), neatsiranda patys savaime. Todėl ruoštis paauglystei derėtų pradėti kuo anksčiau.

Psichologė: paauglystės elgesio sunkumai pasireiškia jau 12–13 metų vaikams

Paauglystė kiekvienam vaikui yra emociškai sunkus laikotarpis.

Patarimai, kaip sėkmingai ir be streso išlaikyti egzaminus

Kaip išgyventi egzaminų karštinę? Patarimai abiturientams ir jų tėvams.

Kai mergaitė tampa mergina: pirmosios menstruacijos, brendimas ir kiti svarbūs dalykai, kuriuos privalu žinoti

Tėveliai, auginantys dukterį, žino: anksčiau ar vėliau ateis pokyčių amžius. Kaip paprastai ir suprantamai paaiškinti apie tai, kaip skleidžiasi moteriškumas?

Labai svarbus įgūdis, kurį reikia lavinti, kad vaikas augtų savarankiškas ir nebijantis išsakyti nuomonę

Esame girdėję ir patys ne kartą įsitikinę praktiškai, kad viešasis kalbėjimas – viena didžiausių baimių, kuri gali mus apimti.

Po mokyklos – „Gap Year“: atradimų metai ar laiko švaistymas? (1)

Panašu, kad ilgą laiką buvęs kelrodžiu, gyvenimo modelis „mokykla-universitetas-darbas" praranda savo pozicijas.

Kaip ugdyti vaikų verslumą jau nuo ikimokyklinio amžiaus?

Dėl vaikų savarankiškumo, kūrybiškumo, emocinio intelekto, socialinių įgūdžių lavinimo būtinumo diskusijų jau nekyla.

Nuo transplantacijos berniuką išgelbėjo ragenos sustiprinimo operacija

Pažaboti klastingą akių ligą paaugliui padėjo medicinos naujovė, apie kurią sergantis tėvas negalėjo net pasvajoti

Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: ko reikia, kad patyčios išnyktų visiems laikams

Kartais viltingai atrodo, kad didėjant žmonių sąmoningumui patyčios vis mažiau pasireiškia mūsų gyvenime. Tačiau tuomet išgirstam apie subtilias, užslėptas patyčių formas, egzistuojančias net darželiuose, tokias, kurias sunku pastebėti, sunku įrodyti.

Vaikai kviečiami internete atlikti testą ir pasitikrinti, ar jie nepatiria patyčių (1)

Kovai su patyčiomis - naujas interaktyvus kampanijos „Už saugią Lietuvą" įrankis.

Visuomenė tampa vis labiau tolerantiška Dauno sindromą turintiems vaikams

Tyrimas parodė, kad 58 proc. lietuvių Dauno sindromą turintiems vaikams atvertų kelią į bendrojo lavinimo mokyklas.

Spręs, ką daryti, kad vaikai negimdytų vaikų

Žiniasklaidai paskelbus apie pagimdžiusią 12-os metų mergaitę, Lietuvos žmogaus teisių centras suabejojo Lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programa, kuri pagaliau prasidėjo Lietuvos mokyklose.