Kas geriau vaikui vasarą: atostogos pas močiutę ar išvyka į stovyklą?

 (6)
Vasaros atostogos jau visai čia pat. Tėvai dėliojasi, kur ir ką veiks jų vaikai, kol jie patys dirbs. Norisi, kad mažieji nebūtų šiaip kur „padėti", o laiką praleistų turiningai bei įgytų naujų gebėjimų.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kaip suprasti, kad vaikas jau pasirengęs stovyklai?

Kiekvienas vaikas yra kitoks, todėl negalima nubrėžti konkrečios amžiaus ribos ir pasakyti – va, nuo devynerių vaikas jau pajėgs atsiskirti savaitei, o šešiametis tikrai nuo pirmos dienos be jokios adaptacijos pasiners į dienos stovyklos veiklas. Svarbu atsižvelgti į kiekvieno vaiko poreikius, brandumą. Net dvynių tėvai pastebi, kad vienas iš jų su vėjeliu galėtų iškeliauti jau septynerių, o kitas galbūt išvis niekada nenorės nakvoti ne namie.

Sprendžiant, ar vaikas jau pasirengęs stovyklai, reikėtų pagalvoti: kaip jis prisitaiko naujoje aplinkoje; ar lengvai pasilieka su svetimais žmonėmis, ar greitai prie jų pripranta; ar jis bendraujantis, tuojau randantis su kitais bendrų interesų; ar jis pakankamai savarankiškas pasirūpinti savimi per dieną ir pan. Galų gale, ar jis rodo pakankamai entuziazmo, nori, domisi, trokšta veiksmo?

Stovyklų organizatorių teigimu, jeigu vaikas nesijaučia pakankamai savarankiškas, jam sunku atsisveikinti su tėvais ilgesniam laikui, pirmiausia verta išbandyti dienos stovyklas. Čia problemų kilti neturėtų. Labai dažnai vaiko nerimas pranyksta ir jei į stovyklą vykstama su draugu.

Kaip padėti vaikui pasiruošti stovyklai?

Pasak psichologų, visų pirma įveikite savo pačių nerimą – ši emocija lengvai persiduoda, ir tikrai nepadės vaikui, jei jis perims jūsų baimes. Tebūnie ši stovykla jam savarankiškumo pamoka, o jums – pasitikėjimo savo vaiku pamoka.

Be to, vaikas jausis saugiau, jei su juo apie tai pradėsite kalbėti ir tartis gerokai iš anksto. Jei yra galimybė, nuvažiuokite apžiūrėti vietos, kur stovykla vyks. Įsiklausykite į vaiko klausimus ir kantriai atsakinėkite – kartais mažojo nerimą galbūt tekelia vienintelis dalykas: kur jam reikės nueiti į tualetą. Patikinkite, kad šį dalyką išsiaiškinsite vos atvykę – ir visas jaudulys gali dingti.

Nežadėkite nerealių dalykų, pavyzdžiui, kad vaikas susiras daug draugų. Juk iš tiesų jūs šito nežinote. Pakaks atžalai pasakyti, kad stovykloje bus nemažai vaikų, kurie, kaip ir jūsiškis, norės susidraugauti. Taip pat nepieškite vaizdo, kad bus visąlaik tik labai smagu ir linksma. Paaiškinkite, kad visai normalu, jei jam kartais pasidarys ir truputį nuobodu. Priminkite, jog vaikui tokia nuotaika nesyk buvo atėjusi per geriausias atostogas, bet greitai praeidavo.

Pakoreguokite vaiko lūkesčius, jei jie yra didoki. Tarkime, galbūt vaikas tikisi dalyvauti įvairiose varžybose ir jas laimėti, gauti daug medalių. Vaikas mažiau įtampos jaus, jei pasakysite jam, kad smagiausia yra dalyvauti, o ne nugalėti, ir jums svarbiausia – ne medalis, o jo gera nuotaika.

Dažnai tėvai svarsto, ar apskritai verta leisti pradinuką į stovyklą, kad ir dienos. Kokia jam iš to nauda?

Taip, dažnas pagalvoja – vaikas nieko ten nepažįsta, jaudinsis, kol įpras, kam jam tie nervai, geriau paprašysiu, kad prižiūrėtų močiutė. Tačiau vis tik reikia pripažinti, kad stovyklose, net ir dienos, vaikai tampa savarankiškesni, įgyja daugiau pasitikėjimo savimi, išmoksta bendrauti, dirbti komandoje, palaukti. Tad ryžtis verta vien dėl socialinių kompetencijų ugdymo. Juk šiais laikais bendravimo svarba prilyginama akademiniams dalykams, jau daugelyje inovatyvių mokyklų bendrauti mokoma kiekvieną dieną lygiai taip pat, kaip skaityti ir rašyti.

Kitas dalykas – konkrečioje stovykloje įgyjamos žinios. Kažin, ar močiutė per savaitę pamokys anglų kalbos, sudarys sporto programą, užsiims robotika ar darys gamtos mokslų eksperimentus.

Stovyklą renkasi vaikas, ar jo tėvai?

Be abejo, jei norite, kad vaikas stovyklą lankytų su užsidegimu, reikia atsižvelgti į jo norus. Žinoma, turbūt ir šiaip neleisite sportiško vaiko į dainų stovyklą. Tačiau kartais tėvams, perskaičiusiems aprašymą, atrodo, kad jų vaikui turėtų patikti, juk taip gerai skamba – robotika, kapueira, 3D spausdintuvai... Vis tik būtina su vaiku tartis, smulkiai paaiškinti, kas vienur ar kitur veikiama. Galima mėginti susidomėjimą žadinti, šiek tiek „pareklamuoti" jums patinkančias veiklas, tačiau jokiu būdu nebrukti. Vaikas į stovyklą turi norėti pats, antraip kažin ar nesijausite pinigų išmetę į balą.

Pasak psichologų, visų pirma įveikite savo pačių nerimą – ši emocija lengvai persiduoda, ir tikrai nepadės vaikui, jei jis perims jūsų baimes. Tebūnie ši stovykla jam savarankiškumo pamoka, o jums – pasitikėjimo savo vaiku pamoka.

Kita vertus, ir tėvams visiškai normalu yra norėti, kad vaikas įgytų tam tikrų žinių, pavyzdžiui, pramoktų ar sutvirtintų užsienio kalbą arba sustiprėtų fiziškai lankydamas dienos stovyklą baseine. Tiesiog pasistenkite rasti vaikui patrauklių pasiūlymų, kartais gali „sužaisti" ir vykęs žaismingas pavadinimas. Jei jūsų ir vaiko nuomonės nesutampa, atvirai paaiškinkite, kodėl vienos ar kitos stovyklos pasirinkimas jums atrodo geresnis. Galimos ir derybos – viena pasirinkta stovykla – vaiko, kita – jūsų. Dar geresnis variantas – kontekstinė stovykla, kai vaikas pasirenka temą, tarkime, kosminius laivus, o į programą įtraukiami ir angliški žaidimai apie keliones į kosmosą, ir su tuo susijęs žodynas.

Kaip atsirinkti iš didelės pasiūlos?

Tarkime, jūs norėtumėte, kad vaikas pagilintų anglų kalbos žinias, tačiau anglų kalbos stovyklų ir stovyklėlių pasiūla yra didžiulė. Atsižvelkite į organizatorius, ar jie patikimi, turi vardą, pasiklausinėkite rekomendacijų. Teks atidžiau pasidomėti, kas siūloma programoje. Vaikas neturėtų jaustis kaip pamokose. Svarbiausia, kad jam būtų smagu, įdomu, jis kurtų, žaistų, stebėtųsi. O jei nejučia dalis veiklų vyktų angliškai, tai reikalo nepagadintų...

Tarkime, Karalienės Mortos mokyklos rengiamose dienos stovyklose „VAU! Vaikų atradimų uostas" (Vilniuje) kiekviena pamaina turi savo temą – „Kosmosas", „Pasakos", „Žemė ir žmogus", „Active Life!" ir panašiai. Programos tema sujungia visas tos dienos veiklas, žaidimus, eksperimentus, užduotis.

Jei tądien sporto stovykloje mokysimės žaisti badmintoną, vaikai apie šią sporto šaką ar varžybose patiriamus jausmus prabils ir angliškai. Jei gamtos mokslo tema bus žmogaus kūnas ir tądien ekperimentuosime stebėdami savo širdies ritmą, tai ir anglų kalbos žodyną plėsime būtent šiose srityse. Taip vaikas ne tik nesijaučia „kalęs" angliškus žodžius, bet ir įgytos žinios kur kas giliau nusėda ir tvirčiau įsirėžia į atmintį, nes juk vaikas tuos žodžius sužinojo įsitraukęs, procese buvo „įjungti" jo potyriai. Vaikai geriausiai prisimena tai, ką jie galėjo paliesti, išbandyti, pasigaminti patys.

Karalienės Mortos mokykla – kontekstinio ugdymo pradininkai Lietuvoje. Tad ir mokyklos organizuojama stovykla „VAU!" – tai puiki proga susipažinti, kaip plačiau ir giliau vaikas gali užčiuopti ir susidomėti konkrečia tema, prisiliesdamas prie jos vis per kitas veiklas, iš kitų kampų.

Kam vasarą mokytis kalbų?

Šiame amžiuje gebėjimas bendrauti yra ir bus viena svarbiausių kompetencijų. Ir, žinoma, ne vien gimtąja kalba. Kuo anksčiau užsienio kalbos pradėsime mokyti vaikus, tuo greičiau jie jos išmoks.

Stovykloje, kaip minėjome, apie kalimą negali būti nė kalbos. Žaidimas, linksmos užduotys, įdomi, įtraukianti veikla – tai tas kelias, kuriuo lengviausia prisijaukinti užsienio kalbą. Stovykloje „VAU!" kursime tokią aplinką, kurioje vaikai stengsis kuo daugiau bendrauti vien tik angliškai.

Ir, žinoma, dienos stovykloje - jokių namų darbų!

Karalienės Mortos mokyklos organizuojamas dienos stovyklas „VAU!" liepos mėnesį ves patyrę edukacinės rinkos lyderės „Kalba.lt" specialistai. Rugpjūtį anglų kalbos burtininko lazdelę perims mokyklos mokytojas Dainius. Kartu su juo vaikai kurs savas ar vaidins daugeliui atpažįstamas pasakas, kartais sumegzdami jas taip, kad kažin ar kas atpažintų. Juk įdomiausi siužeto vingiai slypi vaikų vaizduotėje!

Kokios stovyklos dairytis, jei vaikui įdomiausia tyrinėti ir eksperimentuoti?

Ieškokite stovyklos, kurios tikslas - griauti stereotipus, jog gamtos mokslai yra sunkūs ir neįdomūs. Albertas Einšteinas yra pasakęs: „Labai svarbu niekada nenustoti klausinėti, kitaip bus baisiai neįdomu gyventi". Vienos iš stovyklos „VAU! Vaikų Atradimų Uostas" pamainų tema – „Žemė ir žmogus", jos metu vaikas iš tikro prisilies prie medicinos, biologijos, chemijos. Susipažinsime su įvairiausiais dalykais – pradedant nuo mus supančios aplinkos (oro, vandens, žemės, saulės...), gyvūnų, baigiant mūsų kūnu, jo sandara ir funkcijomis. Atlikinėsime įvairiausius eksperimentus, gaminsime anglies dvideginį, stebėsime, kodėl nesimaišo karštas ir šaltas vanduo, kaip svyruoja ph įvairiame maiste, kur turime daugiausiai nervų galūnėlių, kursime dirbtinius plaučius, neapsieisime be ugnikalnio išsiveržimo... taigi drauge žengsime į paslapčių ir neįtikėtinų dalykų kupiną mokslo pasaulį!

O jei jūsų vaikui smagiausia – judėjimas, sportas, varžybos?

Daug sukti galvos ir nereikia – jam raskite stovyklą su sportine pakraipa. Tiesą sakant, pajudėti nekenkia visiems vaikams – šiais laikais juk daugelis net iki mokyklos neina savomis kojomis, o nuvežamas ratais. Per dažnai augdamas vaikas girdi: „Nelipk, nebėk!". Tai girdėdamas jis apriboja savo judrumą ir jam dingsta judėjimo džiaugsmas. Sportiška dienos stovykla turi gerąjį „šalutinį poveikį" – vaikui tą džiaugsmą grąžina. Judėdamas vaikas pažįsta pasaulį, suvokia savo jėgas ir galimybes, ima pasitikėti savimi. Be to, sportuojant virte verda emocijos. Vadinasi, tuo pat metu mokomasi jas reikšti ar valdyti. Todėl sportas tinka netgi tiems vaikams, kuriems reikia padėti išspręsti emocines problemas, išmokti susidoroti su stresu.

Specialistai jaunesnio amžiaus vaikams rekomenduoja rinktis kuo įvairesnę aktyvią veiklą, vaikas turi atlikti daugybę įvairių judesių – šliaužti, kaboti, karstytis, lipti – kad lavėtų skirtingos jo kūno dalys. Stovykla nėra kryptingos treniruotės, tai – labiau susipažinimas su įvairiomis sporto šakomis, tam tikrų charakterio savybių (drąsos, noro bandyti, užbaigti iki galo, ištvermės, disciplinos ir pan.) ugdymas ir – linksmybės!

Karalienės Mortos mokykloje dvi stovyklos „VAU!" pamainos „Active Life!" skirtos sportui.

Vyksime žaisti badmintono bei mokysimės dar ne visiems žinomo komandinio žaidimo – lėkščiasvydžio. Susipažinsime su įvairiomis sporto šakomis ir jas išbandysime. Varžysimės netradicinėse sporto estafetėse ir ugdysime komandinį bendradarbiavimą. Stiprinsime viso kūno raumenukus ir klabėsime apie sveiką gyvenimo būdą. Domėsimės artėjančia vasaros olimpiada ir išbandysime kai kurias rungtis. Būk vasarą sportiškas - prisijunk prie mūsų!

Vaikui rūpi naujausios technologijos, knieti sukonstruoti ir sukurti kažką... tokio?

Norintys tapti ambicingais išradėjais atrastų kūrybos džiaugsmą Karalienės Mortos mokyklos organizuojamos stovyklos „VAU!" pamainoje su ateities industrijų pakraipa. Vienos jų tema – „Kosmosas", kitos – „Pasakos". Taigi bus kuriami atitinkami projektai, kuriuos įgyvendinti padės skaitmeninės gamybos technologijos.

Šių stovyklos „VAU!" pamainų metu kasdien po pusdienį vaikas kūrybinėse dirbtuvėse kurs unikalų savo projektą, kurį įgyvendindamas įgis elektronikos, programavimo, 3D modeliavimo ir kitų ateities industrijos žinių bei įgūdžių. Vaikų laboratorijoje prasiplės akiratis, formuosis inžinerinio mąstymo, mechanikos pagrindai, lavės intelektas, vaizduotė ir kūrybiškumas.

Mažieji išradėjai per visą savaitę pagamintą daiktą parsineš namo ir papasakos Jums apie visus įdomiausius jo gamybos iššūkius.

Daugiau informacijos apie Karalienės Mortos mokyklos organizuojamas stovyklas rasite ČIA.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Kodėl mokiniai patiria mokyklos baimę ir vienišumą?

Rugsėjis – tai ne tik pirmasis rudens mėnuo, bet ir nauja mokslo metų pradžia. Mokiniai keliauja į naujas mokyklas, sutinka naujus mokytojus ir draugus. Visa aplinka yra nepažįstama ir neištyrinėta. Kiekvienas žmogus atsidūręs tokioje aplinkoje pasijunta nesaugus, dažniausiai bijo išreikšti savo nuomonę.

Siekiant gerų ugdymo rezultatų turi dirbti visi – vaikai, tėvai ir mokytojai

Prasidėjus rugsėjui, vėl atsigręžiama į mokyklas. Nors apie gyvenimą jose dažniau kalbama iš moksleivių ar jų tėvų perspektyvos, retai susimąstoma, kaip diena mokykloje atrodo mokytojų akimis. Apie savo dienotvarkę ir iššūkius pasakoja Vilniaus ir Kauno mokyklų bei gimnazijų mokytojai.

Mokslo metų naujovė abiturientams – egzamino vertės brandos darbas (1)

Abiturientai, norėdami gauti vidurinį išsilavinimą, kaip ir seniau, privalo išlaikyti lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, tačiau vietoje kitų kelių egzaminų nuo šiol gali rinktis ir alternatyvią gebėjimų vertinimo formą – brandos darbą.

R. Bogušienė: ar tikrai švediškas stalas mokyklose padėtų vaikams maitintis sveikiau

Viešojoje erdvėje akivaizdžiai pastebimi vaikų maitinimo reorganizavimo siekiai. Kalbama apie tai, kad mokyklose reiktų tiekti vaikams maistą vadovaujantis švediško stalo principu. Ar tai padarytų vaikų maitinimą sveikatai palankesnį?

Specialistų patarimai, koks planšetinis kompiuteris geriausias vaikui (1)

Mokiniams IT technikos pasiūlymų gausu, o kaip patiems mažiausiems – ikimokyklinukams? Jie taip pat nori būti išmanūs ir žengti koja kojon su naujausiomis technologijomis, todėl Varle.lt kompiuterinės technikos specialistai parengė keletą patarimų, kaip protingai pasirinkti vaikams skirtą planšetinį kompiuterį.

Trečiasis pedagogas – vaikus supanti aplinka

Šiandien, likus vienai dienai iki naujų mokslo metų, Kaune buvo pristatytas pirmasis kvartalas, kuriame ne tik patogiai ir gražiai gyvena šeimos, jų namai apsupti žaliomis zonomis ir išvystyta infrastruktūra, bet ir veikiančiu pradiniu ugdymu nuo „Vaikystės sodas" darželio iki bendrojo ugdymo „Karalienės Mortos" mokyklos.

Psichologė: ką daryti, jei vaikas skriaudžia kitus (3)

Patyčios mokykloje vis dar dažnas reiškinys. Jei aukos ir jų tėvai paprastai sulaukia aplinkinių supratimo ir atjautos, tai „peštuko" tėvams susirinkimuose tenka raudonuoti arba gynybiškai teisintis.

Su šeima keliaujame į Marijampolę: netikėtos pažintys ir įdomios vietos

Svarstote, kur su šeima praleisti artimiausią savaitgalį? O ką atsakysite, jei pasiūlysime jums aplankyti Marijampolę? Čia netikėti atradimai laukia ir mažų, ir didelių.

Kokią meškos paslaugą mokiniams daro jų tėvai

Psichologiniai rugsėjo 1-osios išbandymai: kokią meškos paslaugą moksleiviams daro tėvai?

Kuriam Zodiako ženklui lemta tapti pirmūnu, o kuriam mokykloje ypač nuobodu? (1)

Kaip skirtingiems Zodiako ženklams sekasi mokykloje? Kuriems iš jų labiausiai patinka matematika, kuriems lemta tapti seniūnais ir klasės pirmūnais?

Mokinius auginantys tėvai kviečiami atlikti specialų testą

Artėjant naujiems mokslo metams vaikų tėvai dažniausiai tikisi, kad šie bus sėkmingi ir galbūt dar geresni nei praėjusieji, tačiau ne visuomet pasveria savo pačių įtaką vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.

Prieš išleisdami vaiką į mokyklą, tėvai turi tai žinoti

Baigiasi paskutinis vasaros mėnuo ir tėveliai rūpinasi, kaip išleisti vaikus į mokyklą. Norėdami palengvinti šią užduotį, pateikiame keletą patarimų.

Agnė Jagelavičiūtė pataria, kaip stilingai ir naudingai įrengti vaiko kambarį

Pasiruošimas mokslo metams neatsiejamas nuo naujų mokyklinių reikmenų, drabužių, o dažnai ir naujo kompiuterio. Dar vienas svarbus darbas – teisingai įrengtas vaiko kambarys.

6 Valdorfo pedagogikos principai, kuriuos verta taikyti kiekvienai šeimai (12)

Valdorfo pedagogikos ištakos - 20 amžiaus pradžia, kuomet 1919 metais Vokietijoje duris atvėrė pirmoji tokio tipo mokykla, o įkvėpimu tapo Rudolfo Steinerio filosofija.

Psichologė J. Bortkevičienė – apie tai, nuo kada ir kaip su vaikais kalbėti nuogo kūno ir sekso temomis (10)

„Ar prieš tai, kai gimiau, mama buvo mane prarijusi?" , „Kai aš gyvenau pilve, ar mama išsižiodavo, kad man būtų šviesiau?" , „Kur duoda mažus „leliukus"? „Kur aš buvau, prieš tai, kol gimiau?" Kaip kalbėti su vaikais apie intymius suaugusiųjų reikalus, konsultuoja psichologė Jūratė Bortkevičienė.