Ko išmoko vaikus teminės išvykos už mokyklos ribų?

Pasaulį pažįstame penkiais pojūčiais – regos, klausos, uoslės, skonio, lytėjimo. Norėdami, kad vaikai visapusiškai įsitrauktų į ugdymo(si) procesą, efektyviai įsimintų žinias, tobulėtų ir mokėtų teoriją pritaikyti praktikoje, būtina ir į mokykloje vykstantį pažinimo procesą įtraukti visus savo pojūčius.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Karalienės Mortos mokykloje, kurioje vaikai dirba ne tik klasėse, bet ir atvirose erdvėse - rekreacinėse zonose, koridoriuose, po vieną ar grupelėmis, organizuojamos ir teminės mėnesio bei metų išvykos. Jų tikslas – pagilinti ir pritaikyti jau turimas žinias, palyginti, patikrinti išsikeltas hipotezes, užtvirtinti tai, kas išmokta.

Pasak Karalienės Mortos mokyklos pedagogės Jolantos Starkienės, pasiklydę klausimų jūroje mokiniai atsakymų ieško pačiais įvairiausiais būdais, nepamiršdami jų patikrinti ir praktiškai: „Pavyzdžiui, jeigu mokomės apie ryklius – kalbame apie tai, kur jie gyvena, kokios jų pelekų formos, skaičiuojame jų dantis, skaitome knygas apie juos, žiūrime dokumentinius filmus, aplankome Jūrų muziejų. Mokome vaikus rinkti, apmąstyti ir panaudoti žinias, reikalingas ugdymo(si) raidai. Šitaip gauta informacija ilgiau išlieka atmintyje ir yra lengviau pritaikoma".

Mokosi per patyrimą

Temines išvykas, kurios būna du kartus per mėnesį, planuojasi klasės mokytojas. Dažniausiai išvykos vyksta ugdymo(si) proceso metu (pamokų laiku), todėl jų metu vaikams yra duodamos specialiai tai išvykai paruoštos užduotys: matematikos, lietuvių kalbos, gamtos pažinimo ir kt. Taigi, ugdymosi procesas visiškai perkeliamas į išvykos - autobuso, traukinio ar gamtos erdves.

„Pavyzdžiui, lankydamiesi Kernavėje, vaikai skaičiuoja piliakalnių laiptų pakopas, užrašų knygelėse - kurios yra neatsiejamas išvykų atributas - fiksuoja skaičius, kuriuos vėliau, matematikos pamokos metu, naudoja palyginimo, statistikos, vidurkio skaičiavimo užduotyse, braižo diagramas, kuriose vaizduoja gautus duomenis bei mokosi juos analizuoti.

Temos „Grėsmingi orai" metu vykome į Molėtų observatoriją, kur norėjome sužinoti, kokią įtaką daro Žemės orams dangaus kūnai (Saulė, Mėnulis). Su vaikais išsikėlėme hipotezę, kad dangaus kūnai turi įtakos orams Žemėje. Po apsilankymo Molėtuose, išklausius gido pasakojimų ir pateikus jam savo išsikeltą hipotezę, sužinojome, kad dangaus kūnai nedaro įtakos orų pasikeitimui ar oro sąlygų intensyvumui", - pasakojo J. Starkienė.

Klasėje kalbant apie Europos sąjungą ir jai priklausančias šalis, pedagogė su mokiniais lankėsi Europos informaciniame centre, kur turėjo smagią edukacinę veiklą. Vaikai galėjo pasitikrinti, ką yra išmokę, ką žino, t.y. atliekant užduotis pritaikyti savo turimas žinias ir gebėjimą rasti reikalingą informaciją pasinaudojant žemėlapiu.

Priklausomai nuo temos, yra organizuojamos išvykos – interviu, kurių metu vaikai tampa jaunaisiais žurnalistais. Jie būna iš anksto pasiruošę klausimynus, kuriais naudojasi apklausdami praeivius ir fiksuodami atsakymus. Vėliau tuos duomenis klasėje vaikai apdoroja ir rezultatus suveda į diagramas.

Taip pat labai svarbi ugdomoji priemonė yra išvykos refleksija - ją vaikai rašo po kiekvienos išvykos. Refleksijoje jie pasidalina tuo, kur keliavo, ką matė, ką sužinojo, kas buvo įdomu ir nauja, kur galėjo panaudoti savo turimas žinias. Pasidalina savo įspūdžiais ir pamąstymais apie išvyką.

„Išvykos turi labai didelę įtaką vaikų vertybiniam ugdymui. Juk būnant neįprastoje ugdymosi aplinkoje atsiranda daugiau galimybių pasireikšti savarankiškumui, bendradarbiavimui, empatijai, smalsumui", - įsitikinusi J. Starkienė.

Metų kelionės – už Lietuvos ribų

Karalienės Mortos mokyklos išskirtinumas – metų kelionė. Ji yra organizuojama mokslo metams pasibaigus ir keliaujama yra už Lietuvos ribų. Maršrutas, trukmė ir kelionės intensyvumas priklauso nuo klasės vaikų amžiaus ir temų, kurios buvo nagrinėjamos mokslo metų eigoje.

Metų kelionė apima visas nagrinėtas temas. Jos tikslas – prisiminti, pakartoti ką jau žinojo, sužinoti kažką naujo ir įdomaus bei užtvirtinti tai, ką mokėsi visus mokslo metus. Metų kelionės maršrutą taip pat numato klasės mokytojas. Pasiruošia informaciją, užduotis, galvosūkius ar kryžiažodžius, mokomuosius ar dokumentinius filmus, kuriuos pateiks vaikams kelionės metu, numato muziejus, kuriuos aplankys ir kuriuose bus kuo daugiau vaikams naudingos informacijos bei veiklų.

„Teminių išvykų ir metų kelionių metu mokiniai ne tik papildo bei pasitikrina savo žinių bagažą, bet tuo pačiu mokosi būti atsakingais, pagarbiais, tvarkingais ir saugiais keliautojais. Jie supažindinami su keliautojų taisyklėmis, mokomi elgtis nepažįstamoje aplinkoje, keliaujant įvairiomis transporto priemonėmis (autobusas, traukinys, keltas, lėktuvas ir pan.), rasti reikalingą informaciją ar pagalbą pasiklydus.

Jie taip pat yra supažindinami su pirmosios pagalbos taisyklėmis: parkritus ir nusibrozdinus kelią, įsipjovus ar nusideginus, įgilus vabzdžiui, esant kaitrai, saulės ar karščio smūgio prevencija ir pan. Mokiniai mokosi naudotis žemėlapiais ir orientuotis ne tik pagal kompasą, bet ir pagal gamtos ženklus (saulę, samanas, ir pan.)", - sako Karalienės Mortos mokyklos pedagogė J. Starkienė.

Vaizdo įraše – mokinių išvyką į "Green Garage".

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

„Vaikų linija“ pradeda teikti pagalbą pokalbiais internetu

Lapkričio 20 d. minint Pasaulinę vaikų dieną, Lietuvos vaikai ir paaugliai gali sulaukti emocinės paramos ir palaikymo nauju kanalu.

Į Lietuvą atvyksta garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos (1)

Lapkričio 23 dieną Lietuvoje viešės ir paskaitą skaitys garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos Ines Pelissie du Rausas (Inès Pelissié du Rausas). Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktarė ir penkių vaikų mama yra išleidusi net keturias viena kitą papildančias monografijas apie paauglių lytinį ugdymą ir rengimą šeimai. Šiandien ji keliauja po Europą ir skaito pranešimus šia tema besidomintiems tėvams bei edukologijos specialistams.

Šiandien vaikai netektų amo sužinoję, kokius darbus jų bendraamžiai dirbo prieš 100 metų (30)

Dešimties metų vaikas įžengia į ankstyvosios paauglystės amžiaus tarpsnį, kuomet atsakomybių ir pareigų jo gyvenime nuolat daugėja (bent jau turėtų). Tačiau ar gali šiandieninis vaikas įsivaizduoti, ką mokėjo jo bendraamžis prieš 100 metų?

Kaip padėti nerimastingam vaikui

Tėvai dažnai nepastebi požymių, kurie gali reikšti, jog vaiko nerimastingumas yra ypač padidėjęs.

Atsargiai, tėveliai, jūs auginate vaiką perfekcionistą

Kokį vaiką galima pavadinti perfekcionistu ir ką apie jo auklėjimą turi žinoti jo tėvai? Psichologo Tomo Lagūnavičiaus patarimai.

Menkaverčių užkandžių automatai mokyklose: ką svarbu žinoti tėvams

Į „Sveikatai palankus“ kreipėsi susirūpinę vienos mokyklos tėveliai dėl šalia pradinukų klasės stovinčio menkaverčių užkandžių automato.

Kodėl mokiniai patiria mokyklos baimę ir vienišumą?

Rugsėjis – tai ne tik pirmasis rudens mėnuo, bet ir nauja mokslo metų pradžia. Mokiniai keliauja į naujas mokyklas, sutinka naujus mokytojus ir draugus. Visa aplinka yra nepažįstama ir neištyrinėta. Kiekvienas žmogus atsidūręs tokioje aplinkoje pasijunta nesaugus, dažniausiai bijo išreikšti savo nuomonę.

Siekiant gerų ugdymo rezultatų turi dirbti visi – vaikai, tėvai ir mokytojai

Prasidėjus rugsėjui, vėl atsigręžiama į mokyklas. Nors apie gyvenimą jose dažniau kalbama iš moksleivių ar jų tėvų perspektyvos, retai susimąstoma, kaip diena mokykloje atrodo mokytojų akimis. Apie savo dienotvarkę ir iššūkius pasakoja Vilniaus ir Kauno mokyklų bei gimnazijų mokytojai.

Mokslo metų naujovė abiturientams – egzamino vertės brandos darbas (1)

Abiturientai, norėdami gauti vidurinį išsilavinimą, kaip ir seniau, privalo išlaikyti lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, tačiau vietoje kitų kelių egzaminų nuo šiol gali rinktis ir alternatyvią gebėjimų vertinimo formą – brandos darbą.

R. Bogušienė: ar tikrai švediškas stalas mokyklose padėtų vaikams maitintis sveikiau

Viešojoje erdvėje akivaizdžiai pastebimi vaikų maitinimo reorganizavimo siekiai. Kalbama apie tai, kad mokyklose reiktų tiekti vaikams maistą vadovaujantis švediško stalo principu. Ar tai padarytų vaikų maitinimą sveikatai palankesnį?

Specialistų patarimai, koks planšetinis kompiuteris geriausias vaikui (1)

Mokiniams IT technikos pasiūlymų gausu, o kaip patiems mažiausiems – ikimokyklinukams? Jie taip pat nori būti išmanūs ir žengti koja kojon su naujausiomis technologijomis, todėl Varle.lt kompiuterinės technikos specialistai parengė keletą patarimų, kaip protingai pasirinkti vaikams skirtą planšetinį kompiuterį.

Trečiasis pedagogas – vaikus supanti aplinka

Šiandien, likus vienai dienai iki naujų mokslo metų, Kaune buvo pristatytas pirmasis kvartalas, kuriame ne tik patogiai ir gražiai gyvena šeimos, jų namai apsupti žaliomis zonomis ir išvystyta infrastruktūra, bet ir veikiančiu pradiniu ugdymu nuo „Vaikystės sodas" darželio iki bendrojo ugdymo „Karalienės Mortos" mokyklos.

Psichologė: ką daryti, jei vaikas skriaudžia kitus (3)

Patyčios mokykloje vis dar dažnas reiškinys. Jei aukos ir jų tėvai paprastai sulaukia aplinkinių supratimo ir atjautos, tai „peštuko" tėvams susirinkimuose tenka raudonuoti arba gynybiškai teisintis.

Su šeima keliaujame į Marijampolę: netikėtos pažintys ir įdomios vietos

Svarstote, kur su šeima praleisti artimiausią savaitgalį? O ką atsakysite, jei pasiūlysime jums aplankyti Marijampolę? Čia netikėti atradimai laukia ir mažų, ir didelių.

Kokią meškos paslaugą mokiniams daro jų tėvai

Psichologiniai rugsėjo 1-osios išbandymai: kokią meškos paslaugą moksleiviams daro tėvai?