Kokie vaikai dažniausiai įninka į kompiuterį

„Mano vaikas įnikęs į kompiuterį visą dieną", „Jei neleidžiu prie kompiuterio, jis visą dieną vaikšto iš paskos, zirzdamas „Ką veikti?.." Pažįstamas jausmas, tiesa? Psichologė Inga Polikevičiūtė nagrinėja, kodėl kompiuteris vaikui kartais tampa mielesnis už mamą ir tėtį ir ką tokiu atveju daryti tėvams. Šiandien - pirmoji psichologės Ingos straipsnio dalis.
Kokie vaikai dažniausiai įninka į kompiuterį
© Shutterstock nuotr.

Psichologė Inga Polikevičiūtė:

Kokiu oru kvėpuoja šių dienų vaikai? Mes dažnai susimąstome apie tai... Karamelizuoti „popkornai", „Coca - cola", tūkstančiai pliušinių žaislų parduotuvių vitrinose, keli kiemo draugai, dviratis ir ne visuomet noriai pristatomas elektroninis dienynas. Kas dar? Ir Jūs, ir aš nujaučiame, kad kažko trūksta. Ko? Be jo - nė iš vietos, tai robotas - geriausias draugas, plokščiaekranis kompiuteris.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Dvidešimtmetė mama: gimus vaikui gyvenimas tik prasideda, o ne baigiasi!

Tikriausiai ne vienas tėtis ar mama stebisi, žiūrėdami į nuolatos prie kompiuterio laiką leidžiantį vaiką. „Kas gi nutiko šiuolaikiniam jaunimui?", „Kodėl dabartinis jaunimas taip skiriasi nuo mūsų laikų vaikų?", „Vaikas nebesako man „labanakt", nebesišypso ir nebeskiria dėmesio broliukui... Dabartinis jo prioritetas yra mechanizuoto kompiuterio ekranas"...

Neabejojame, kad už šių komentarų slypi klausimas „Ar mano vaikui viskas gerai?" Noras paklausti ir siekis išsiaiškinti yra natūralūs kaip vaivorykštė per lietų. Nuo klausimų galime pradėti atsakymo paieškos kelionę, tikimės, ji nuves Jus iki supratimo ir teisingo sprendimo.

Kur ieškoti tiesos?

„Aš riboju sėdėjimo prie kompiuterio laiką, ši dėžutė nesukelia mums problemų", - pasakysite Jūs. Vis tiek sukluskite, nes turime kai ką svarbaus pasakyti šiuo straipsniu. Verta žinoti, įsigilinti užtruks nedaug laiko, o tai labai svarbu mažajam namų gyventojui.

Dalies informacijos apie savo vaikus mes nežinome, ji gali nustebinti net labai giliai mąstančius žmones. Čia mums atsiveria takas - galimybė sužinoti daugiau, pasidomėti išsamiau, suprasti ir imtis atsakomybės. Kada, jei ne dabar?

Vaikas nėra ta būtybė, kuri ateitų ir pati pasisakytų: „Žinai, mama, man reikia tavo dėmesio, todėl šiandien einam į kiną". Mes visi labai linkime savo atžaloms savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi, tad galime juos paskatinti ir palaikyti, kartais atspėdami ir įvardydami jų poreikius. Turime žinoti ir pasakyti už juos. Ne visuomet tai įmanoma, bet, visgi, mūsų galimybės didelės.

Kodėl kompiuteris?

Wolfgang Bergman ir Gerald Huther rašo, jog šiuo laikmečiu mūsų visuomenėje nyksta paramą teikiančios ir ribas nustatančios struktūros, nyksta tarpusavio ryšiai. Keičiamės labai stipriai, ne visuomet gebėdami išvengti pavojų, įvairių vingių, destabilizacija ir disharmonija mūsų neaplenkia.

Milžiniški informacijos srautai, tradicijų ir emocijų pokyčiai bei aiškus nežinojimas „kur rasti saugų uostą" turi poveikį ne tik tėveliams darbe, bet ir vaikams. Kaip ir mes, jie ieško išeičių iš sudėtingų padėčių. Pasinerti į kompiuterines erdves pamažėle tampa jaunatviška tradicija. Tai vienas iš būdų paneigti pasaulį ir pabėgti.

Kuo vaikus žavi skaitmeninis pasaulis?

  • Kompiuterio erdvė - visur ir visada;

  • Anonimiškumas ir apdovanojimai už pasiekimus žaidimuose;

  • Individualizuotas charakteris, „pamirškime asmeniškumus, mums rūpi pasiekimai";

  • Paprastos, aiškios ir saugios sąlygos siekti tobulumo;

  • Laikinumas ir nemirtingumas;

  • Kompiuteriniame pasaulyje ieškoma autoritetų;

  • Žmogiškoji ir vaizduotės laisvė.

Kur išeitis?

Turime nemažą skaičių priežasčių, ar ne tiesa? Lengva pastebėti, kad stokojantis dėmesio (ar nemokantis atvirai ir nuoširdžiai kalbėtis?), kelių savirealizacijai nerandantis vaikas skuba pasimesti internete. O čia nedaug kelio ženklų, atsiverianti erdvė begalinė, todėl turime būti atsargūs.

Įsivaizduokite, kad eidami tamsiu mišku sutinkate 11 metų vaiką. Ką darysite? „Žinoma, paklausiu, kur jo mama, ir nuvešiu iki miesto", atsakysite Jūs. Toks pat atsakymas tinka ir interneto platybėse pasimetusio vaiko atveju. Tokiam vaikui reikia rasti artimų žmonių ir perkelti jo dėmesį į veiklą tikrovės pasaulyje.

Kaip padėti vaikui, vis labiau įninkančiam į kompiuterį, skaitykite artimiausiu metu kitoje straipsnio dalyje.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Mokslai ir laisvalaikis

Dr. Austėja Landsbergienė: kaip išsirinkti geriausią mokyklą (19)

Pradėję lankyti mokyklą, vaikai joje praleidžia net iki aštuonių valandų per dieną. Todėl akivaizdu, kad renkantis mokyklą kriterijaus „kad būtų arti namų" šiais laikais nebeužtenka.

7 kompetencijos, kurias mokykloje privalo įgyti mūsų vaikai (2)

Kiek šiandienos mokyklos yra orientuotos į kompetencijų, būtinų XXI amžiaus vaikui, ugdymą? Tų charakterio savybių, vertybių ir požiūrio, kurie padėtų jam ateityje kuo sėkmingiau prisitaikyti prie sparčios kaitos, vykstančios visuomenėje, ir atrasti savo vietą?

Nuo rugsėjo Karalienės Mortos mokykla – ir Klaipėdoje (24)

Vilniuje ir Kaune įsikūrusi privati Karalienės Mortos mokykla plečiasi – nuo šių metų rugsėjo atidaro padalinį ir Klaipėdoje. 2016/2017 mokslo metais čia laukiami priešmokyklinukai bei pirmokai. Kiekvienais metais mokykla augs po vieną klasę kartu su vaikais, t.y. atsiras antra, vėliau – trečia klasė, ir ilgainiui pradinė mokykla išaugs į pagrindinę.

Pedagogė: vienam vaikui reikia sakyti 5 kartus, kad suprastų, o kitam – 555, ir tai yra normalu

Kai norime, kad vaikas išmoktų važiuoti dviračiu - kantriai jį to mokome. Kai norime, kad vaikas išmoktų valytis dantis - taip pat jį to mokome.

Karalienės Mortos mokyklos pedagogė: 45 minučių pamoka – atgyvena (46)

Karalienės Mortos mokyklos pedagogė Gabrielė Kaupaitė interviu sako, kad mokytojas nebėra tas žmogus, kuris perpila žinias mokiniams, o pastarieji jas "iškala". Todėl 45 minučių trunkanti frontalinė pamoka yra atgyvena.

Kas geriau vaikui vasarą: atostogos pas močiutę ar išvyka į stovyklą? (6)

Vasaros atostogos jau visai čia pat. Tėvai dėliojasi, kur ir ką veiks jų vaikai, kol jie patys dirbs. Norisi, kad mažieji nebūtų šiaip kur „padėti", o laiką praleistų turiningai bei įgytų naujų gebėjimų.

Pedagogė: mokykla turi ne kimšti vaikui žinių, o ugdyti labai svarbią jo savybę (6)

Ko turėtų išmokyti šiuolaikinė mokykla: faktų ar mokėti juos susirasti ir tinkamai pritaikyti? Karalienės Mortos mokyklos, įsikūrusios Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, pedagogė Viktorija Urbonaitė turi dar kitą atsakymą: mokykla ne tik turi suteikti žinių, bet ir išugdyti vaikų kūrybingumą.

Paprastas būdas kasdien mokyti vaikus matematikos (3)

Kai mokome vaiką važiuoti dviračiu, pirmiausia uždedame pagalbinius ratelius, kol jis išmoksta balansuoti ir įgyja pasitikėjimo savimi. Tada ateina laikas pasiūlyti du ratus, kol vėl bus pakartoti tie patys veiksmai. Nors labai vaizdingai pasakotume, kaip reikia teisingai važiuoti dviračiu, mūsų teorinė kalba vaikui visiškai nepadės. Reikia sėsti ir treniruotis.

Psichologė: vaikas turi teisę pykti, bet negali skriausti kito (3)

Tėvai vis dažniau domisi, koks auklėjimas yra palankesnis jų atžaloms, kaip tai veikia jų raidą, kaip reaguoti į konfliktines situacijas bei taikiai sutarti. Nemažai šeimų stengiasi elgtis demokratiškai ir taip ugdyti vaikų atsakomybę, pasitikėjimą savimi, bendruomeniškumą.

Gamtos mokslai – sunkūs ir neįdomūs? Netiesa!

Karalienės Mortos mokykloje gegužės 28 dieną įvyko jau trečioji Gamtos mokslų mugė, kurios tikslas - skatinti mokinių susidomėjimą gamtos mokslais bei griauti stereotipus, jog šie mokslai yra labai sunkūs ir neįdomūs.

„Kitoks" vaikas mokykloje: patarimai tėvams ir pedagogams (2)

Kai visi esame tokie skirtingi, labai sunku pasakyti, koks vaikas yra labiau „kitoks" nei visi. Vieno kitoniškumas yra negalia, kito – ypač ryškūs talentai, trečio – kitas tikėjimas, o ketvirto ypatingasis poreikis gali būti tai, kad jis raudonplaukis... Mokykla, kurioje atsižvelgiama į kiekvieno išskirtinumą, ugdymosi poreikius bei galimybes, vadinama inkliuzine mokykla.

Psichologė: nuo ko priklauso vaiko sėkmė mokykloje

Gebėjimas skaityti, rašyti ar skaičiuoti tikrai nereiškia, kad būsimam pirmokui puikiai seksis adaptuotis mokykloje.

Kaip užauginti vaiką lyderį: klaidos, kurias daro daug tėvų (39)

„Visi vaikai turi lyderio savybių, tik svarbu jų nenužudyti“, – sako Karalienės Mortos mokyklos pedagogė Gabrielė Kaupaitė.

Dr. Austėja Landsbergienė: geri pažymiai mokykloje negarantuoja sėkmingos vaiko ateities (255)

Itin dažnai girdima, kad šiuolaikiniai vaikai yra savanaudžiai ir neatsakingi. Tačiau Karalienės Mortos mokyklos įkūrėja, socialinių mokslų daktarė Austėja Landsbergienė sako, kad taip vadinamosios Z kartos vaikai pasaulį mato kitaip, o vertybės jiems itin svarbios. Be to, ateities pasaulyje bus reikalingos visai kitos savybės nei buvo anksčiau, todėl tėvams reiktų suprasti, kad aukščiausi pažymiai ir iškaltos žinios neužtikrins sėkmingos karjeros.

Mokytojas atvirai: kokias didžiausias klaidas daro pradinukų tėvai (10)

Ką turi mokėti vaikas atėjęs į pirmą klasę ir ko jokiu būdu nereiktų vėliau daryti tėvams? Karalienės Mortos mokyklos mokytojas Donatas Kubilius sako, kad labai svarbu ugdyti vaiko savarankiškumą. Tą turėtų daryti ne tik tėvai, bet ir mokytojai.