Kokie vaikai dažniausiai įninka į kompiuterį

„Mano vaikas įnikęs į kompiuterį visą dieną", „Jei neleidžiu prie kompiuterio, jis visą dieną vaikšto iš paskos, zirzdamas „Ką veikti?.." Pažįstamas jausmas, tiesa? Psichologė Inga Polikevičiūtė nagrinėja, kodėl kompiuteris vaikui kartais tampa mielesnis už mamą ir tėtį ir ką tokiu atveju daryti tėvams. Šiandien - pirmoji psichologės Ingos straipsnio dalis.
© Shutterstock nuotr.

Psichologė Inga Polikevičiūtė:

Kokiu oru kvėpuoja šių dienų vaikai? Mes dažnai susimąstome apie tai... Karamelizuoti „popkornai", „Coca - cola", tūkstančiai pliušinių žaislų parduotuvių vitrinose, keli kiemo draugai, dviratis ir ne visuomet noriai pristatomas elektroninis dienynas. Kas dar? Ir Jūs, ir aš nujaučiame, kad kažko trūksta. Ko? Be jo - nė iš vietos, tai robotas - geriausias draugas, plokščiaekranis kompiuteris.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Dvidešimtmetė mama: gimus vaikui gyvenimas tik prasideda, o ne baigiasi!

Tikriausiai ne vienas tėtis ar mama stebisi, žiūrėdami į nuolatos prie kompiuterio laiką leidžiantį vaiką. „Kas gi nutiko šiuolaikiniam jaunimui?", „Kodėl dabartinis jaunimas taip skiriasi nuo mūsų laikų vaikų?", „Vaikas nebesako man „labanakt", nebesišypso ir nebeskiria dėmesio broliukui... Dabartinis jo prioritetas yra mechanizuoto kompiuterio ekranas"...

Neabejojame, kad už šių komentarų slypi klausimas „Ar mano vaikui viskas gerai?" Noras paklausti ir siekis išsiaiškinti yra natūralūs kaip vaivorykštė per lietų. Nuo klausimų galime pradėti atsakymo paieškos kelionę, tikimės, ji nuves Jus iki supratimo ir teisingo sprendimo.

Kur ieškoti tiesos?

„Aš riboju sėdėjimo prie kompiuterio laiką, ši dėžutė nesukelia mums problemų", - pasakysite Jūs. Vis tiek sukluskite, nes turime kai ką svarbaus pasakyti šiuo straipsniu. Verta žinoti, įsigilinti užtruks nedaug laiko, o tai labai svarbu mažajam namų gyventojui.

Dalies informacijos apie savo vaikus mes nežinome, ji gali nustebinti net labai giliai mąstančius žmones. Čia mums atsiveria takas - galimybė sužinoti daugiau, pasidomėti išsamiau, suprasti ir imtis atsakomybės. Kada, jei ne dabar?

Vaikas nėra ta būtybė, kuri ateitų ir pati pasisakytų: „Žinai, mama, man reikia tavo dėmesio, todėl šiandien einam į kiną". Mes visi labai linkime savo atžaloms savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi, tad galime juos paskatinti ir palaikyti, kartais atspėdami ir įvardydami jų poreikius. Turime žinoti ir pasakyti už juos. Ne visuomet tai įmanoma, bet, visgi, mūsų galimybės didelės.

Kodėl kompiuteris?

Wolfgang Bergman ir Gerald Huther rašo, jog šiuo laikmečiu mūsų visuomenėje nyksta paramą teikiančios ir ribas nustatančios struktūros, nyksta tarpusavio ryšiai. Keičiamės labai stipriai, ne visuomet gebėdami išvengti pavojų, įvairių vingių, destabilizacija ir disharmonija mūsų neaplenkia.

Milžiniški informacijos srautai, tradicijų ir emocijų pokyčiai bei aiškus nežinojimas „kur rasti saugų uostą" turi poveikį ne tik tėveliams darbe, bet ir vaikams. Kaip ir mes, jie ieško išeičių iš sudėtingų padėčių. Pasinerti į kompiuterines erdves pamažėle tampa jaunatviška tradicija. Tai vienas iš būdų paneigti pasaulį ir pabėgti.

Kuo vaikus žavi skaitmeninis pasaulis?

  • Kompiuterio erdvė - visur ir visada;

  • Anonimiškumas ir apdovanojimai už pasiekimus žaidimuose;

  • Individualizuotas charakteris, „pamirškime asmeniškumus, mums rūpi pasiekimai";

  • Paprastos, aiškios ir saugios sąlygos siekti tobulumo;

  • Laikinumas ir nemirtingumas;

  • Kompiuteriniame pasaulyje ieškoma autoritetų;

  • Žmogiškoji ir vaizduotės laisvė.

Kur išeitis?

Turime nemažą skaičių priežasčių, ar ne tiesa? Lengva pastebėti, kad stokojantis dėmesio (ar nemokantis atvirai ir nuoširdžiai kalbėtis?), kelių savirealizacijai nerandantis vaikas skuba pasimesti internete. O čia nedaug kelio ženklų, atsiverianti erdvė begalinė, todėl turime būti atsargūs.

Įsivaizduokite, kad eidami tamsiu mišku sutinkate 11 metų vaiką. Ką darysite? „Žinoma, paklausiu, kur jo mama, ir nuvešiu iki miesto", atsakysite Jūs. Toks pat atsakymas tinka ir interneto platybėse pasimetusio vaiko atveju. Tokiam vaikui reikia rasti artimų žmonių ir perkelti jo dėmesį į veiklą tikrovės pasaulyje.

Kaip padėti vaikui, vis labiau įninkančiam į kompiuterį, skaitykite artimiausiu metu kitoje straipsnio dalyje.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

A. Landsbergienė: vaiko problemas turi spręsti vaikas (159)

Ką daro šiuolaikiniai tėvai, pamatę, kad jų vaikai susiduria su sunkumais? Nemaža dalis jų skuba vilktis „supermeno" ar „supermamos" kostiumą ir kuo greičiau visas kliūtis pašalinti atžalai iš kelio.

Nieko gero, jei vaikas nereaguoja į skyrybas: du pavojingiausi kraštutinumai (3)

Kokios skyrybų situacijos vaikams yra sudėtingiausios ir kodėl? Kokie požymiai rodo, kad vaikas nepajėgia pats susidoroti su sunkumais? Jei tėvams išsiskyrus atžala nekelia problemų šeimoje ar mokykloje, teisinga daryti išvadą, kad viskas gerai?

Psichologė: kodėl svarbu vaikui turėti patinkančią veiklą po pamokų (1)

Tai, kad aplinka, kurioje atsiduria vaikas, formuoja jo asmenybę – nenuginčijama tiesa. Šeima, artimieji, draugai, mokykla, laisvalaikis – visa tai daro įtaką tam, koks vaikas auga, koks požiūris, savybės, vertybės užsimezga ir puoselėjamos tolimesnį gyvenimą.

Ko nežinome (o reikėtų) apie savo paauglius (1)

Konfliktai su paaugliais, nusivylimas jų elgesiu ir komunikacija su tėvais – ne vienos šeimos kasdienybė. Tačiau ar žinote, kad tam tikras paauglio elgesys yra nulemtas jo psichologinės raidos ypatumų, o ne noro specialiai konfliktuoti su gimdytojais?

Saugus internetas vaikams: ką turėtų žinoti tėvai

Šiuolaikinei kartai, gimusiai ir užaugusiai skaitmeniniame pasaulyje, kompiuterinės technologijos yra natūrali aplinkos dalis.

Lietuvos vaikų aktyvumas rekordiškai mažėja. Kur klysta tėvai? (1)

Išmaniosioms technologijoms vis labiau įsigalint, Lietuvoje ir pasaulyje kasmet fiksuojamas ryškus vaikų fizinio aktyvumo rodiklių mažėjimas, o sulig juo pastebimi ir vaikystėje atsirandantys įvairūs lėtiniai sveikatos sutrikimai. Tačiau, ar dėl to, kad vaikų populiariausių laisvalaikio praleidimo formų viršūnėje jau ne vienus metus karaliauja naršymas internete, išties kaltos tik informacijos amžiaus naujovės?

Technologijų žala sveikatai, kurios negalima ignoruoti

Sulig kompiuterių, išmaniųjų telefonų ir kitų XXI amžiaus technologinių naujovių išpopuliarėjimu Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, fiksuojamas vaikams ir paaugliams būdingas rekordiškai mažas fizinis aktyvumas.

Specialistė: pažymiai neatspindi tikrojo mokinių talento ir jų gabumų

Siekti kuo aukštesnio įvertinimo šiandieninėje švietimo sistemoje jau tapo įprasta. Dešimtukas ar kitas teigiamas pažymys, daugelio nuomone, parodo ir įprasmina vaiko gabumus bei pastangas siekiant mokslo aukštumų.

15 priežasčių, kodėl vaikas mokosi ne taip gerai, kaip jūs tikitės

Kodėl gerai besimokantis vaikas staiga ėmė gauti prastesnius pažymius? Atrodytų, niekas nepasikeitė – mokykla ta pati, mokytojai irgi, tik pažymiai gerokai suprastėjo. Kodėl taip nutinka?

Kaip Lietuvoje vaikus auklėjo 16-17 amžiuje (32)

Vaiko auklėjimą XVI a. vid.-XVII a. vid. LDK lėmė šeimos socialinė padėtis. Vienaip jis vyko valstiečio ar miestiečio, kitaip į vaiką žiūrėta bajorijos elito šeimose.

Vaikas kalba apie mirtį: kada laikas sunerimti? (3)

Gavome laišką, kuriame mama nerimauja dėl savo paauglio sūnaus kalbų apie mirtį. Moterį jaudina ir tai, kad jis paskutiniuoju metu pamėgo juodą rūbų spalvą. Ką mamai atsakys psichologė?

Zodiako ženklas ir paauglystė: kas laukia jūsų vaikų (2)

Skirtingų Zodiako ženklų atstovai nevienodai reaguoja į gyvenimo iššūkius. Ką reikia žinoti apie kiekvieno iš jų paauglystę? Kaip tėvams rasti raktą į savo paauglio širdį?

Ar galima su mokiniais atostogauti ne atostogų metu?

Ar mokinių tėvai gali pasiimti vaiką kartu atostogauti, jei mokinių atostogos dar nėra prasidėjusios?

Gydytoja – apie spuogų ir inkštirų gydymą paauglystėje (2)

Aknė – lėtinė odos liga, kankinanti bene 80 procentų paauglių.

Iššūkis pedagogui: kaip atpažinti ir lavinti gabius vaikus?

Kiekvienais mokslo metais vienam mokytojui tenka dirbti su daugybe moksleivių, todėl pastebėti išskirtinius mokinio gabumus tampa nepaprastai sudėtinga, tačiau vertinga.