Kokie vaikai dažniausiai įninka į kompiuterį

„Mano vaikas įnikęs į kompiuterį visą dieną", „Jei neleidžiu prie kompiuterio, jis visą dieną vaikšto iš paskos, zirzdamas „Ką veikti?.." Pažįstamas jausmas, tiesa? Psichologė Inga Polikevičiūtė nagrinėja, kodėl kompiuteris vaikui kartais tampa mielesnis už mamą ir tėtį ir ką tokiu atveju daryti tėvams. Šiandien - pirmoji psichologės Ingos straipsnio dalis.
Kokie vaikai dažniausiai įninka į kompiuterį
© Shutterstock nuotr.

Psichologė Inga Polikevičiūtė:

Kokiu oru kvėpuoja šių dienų vaikai? Mes dažnai susimąstome apie tai... Karamelizuoti „popkornai", „Coca - cola", tūkstančiai pliušinių žaislų parduotuvių vitrinose, keli kiemo draugai, dviratis ir ne visuomet noriai pristatomas elektroninis dienynas. Kas dar? Ir Jūs, ir aš nujaučiame, kad kažko trūksta. Ko? Be jo - nė iš vietos, tai robotas - geriausias draugas, plokščiaekranis kompiuteris.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Dvidešimtmetė mama: gimus vaikui gyvenimas tik prasideda, o ne baigiasi!

Tikriausiai ne vienas tėtis ar mama stebisi, žiūrėdami į nuolatos prie kompiuterio laiką leidžiantį vaiką. „Kas gi nutiko šiuolaikiniam jaunimui?", „Kodėl dabartinis jaunimas taip skiriasi nuo mūsų laikų vaikų?", „Vaikas nebesako man „labanakt", nebesišypso ir nebeskiria dėmesio broliukui... Dabartinis jo prioritetas yra mechanizuoto kompiuterio ekranas"...

Neabejojame, kad už šių komentarų slypi klausimas „Ar mano vaikui viskas gerai?" Noras paklausti ir siekis išsiaiškinti yra natūralūs kaip vaivorykštė per lietų. Nuo klausimų galime pradėti atsakymo paieškos kelionę, tikimės, ji nuves Jus iki supratimo ir teisingo sprendimo.

Kur ieškoti tiesos?

„Aš riboju sėdėjimo prie kompiuterio laiką, ši dėžutė nesukelia mums problemų", - pasakysite Jūs. Vis tiek sukluskite, nes turime kai ką svarbaus pasakyti šiuo straipsniu. Verta žinoti, įsigilinti užtruks nedaug laiko, o tai labai svarbu mažajam namų gyventojui.

Dalies informacijos apie savo vaikus mes nežinome, ji gali nustebinti net labai giliai mąstančius žmones. Čia mums atsiveria takas - galimybė sužinoti daugiau, pasidomėti išsamiau, suprasti ir imtis atsakomybės. Kada, jei ne dabar?

Vaikas nėra ta būtybė, kuri ateitų ir pati pasisakytų: „Žinai, mama, man reikia tavo dėmesio, todėl šiandien einam į kiną". Mes visi labai linkime savo atžaloms savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi, tad galime juos paskatinti ir palaikyti, kartais atspėdami ir įvardydami jų poreikius. Turime žinoti ir pasakyti už juos. Ne visuomet tai įmanoma, bet, visgi, mūsų galimybės didelės.

Kodėl kompiuteris?

Wolfgang Bergman ir Gerald Huther rašo, jog šiuo laikmečiu mūsų visuomenėje nyksta paramą teikiančios ir ribas nustatančios struktūros, nyksta tarpusavio ryšiai. Keičiamės labai stipriai, ne visuomet gebėdami išvengti pavojų, įvairių vingių, destabilizacija ir disharmonija mūsų neaplenkia.

Milžiniški informacijos srautai, tradicijų ir emocijų pokyčiai bei aiškus nežinojimas „kur rasti saugų uostą" turi poveikį ne tik tėveliams darbe, bet ir vaikams. Kaip ir mes, jie ieško išeičių iš sudėtingų padėčių. Pasinerti į kompiuterines erdves pamažėle tampa jaunatviška tradicija. Tai vienas iš būdų paneigti pasaulį ir pabėgti.

Kuo vaikus žavi skaitmeninis pasaulis?

  • Kompiuterio erdvė - visur ir visada;

  • Anonimiškumas ir apdovanojimai už pasiekimus žaidimuose;

  • Individualizuotas charakteris, „pamirškime asmeniškumus, mums rūpi pasiekimai";

  • Paprastos, aiškios ir saugios sąlygos siekti tobulumo;

  • Laikinumas ir nemirtingumas;

  • Kompiuteriniame pasaulyje ieškoma autoritetų;

  • Žmogiškoji ir vaizduotės laisvė.

Kur išeitis?

Turime nemažą skaičių priežasčių, ar ne tiesa? Lengva pastebėti, kad stokojantis dėmesio (ar nemokantis atvirai ir nuoširdžiai kalbėtis?), kelių savirealizacijai nerandantis vaikas skuba pasimesti internete. O čia nedaug kelio ženklų, atsiverianti erdvė begalinė, todėl turime būti atsargūs.

Įsivaizduokite, kad eidami tamsiu mišku sutinkate 11 metų vaiką. Ką darysite? „Žinoma, paklausiu, kur jo mama, ir nuvešiu iki miesto", atsakysite Jūs. Toks pat atsakymas tinka ir interneto platybėse pasimetusio vaiko atveju. Tokiam vaikui reikia rasti artimų žmonių ir perkelti jo dėmesį į veiklą tikrovės pasaulyje.

Kaip padėti vaikui, vis labiau įninkančiam į kompiuterį, skaitykite artimiausiu metu kitoje straipsnio dalyje.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Renkame būrelį: kieno žodis turi būti paskutinis – vaiko ar tėvų? (1)

Edukologė Greta Kacinauskaitė tvirtina, kad neformalaus ugdymo reikšmė - didelė. Tai įrodo vis dažnesnis neformaliai įgytų įgūdžių bei žinių lygiavertis gretinimas su formaliai įgytaisiais.

Modernus mokslas Lietuvoje: ką turime dabar ir ko trūksta?

Moksleivis su šypsena ryte skuba į mokyklą, nes šiandien pamokoje matematikos mokytojas geometrijos pagrindų mokys, pasitelkęs jo mėgiamą kompiuterinį žaidimą. Vėliau laukia virtuali ekskursija į NASA, o dieną mokykloje vainikuos tiesioginis virtualus pokalbis su bendraamžiu iš JAV. Dar prieš keletą metų tokia diena mokykloje buvo tik tolima siekiamybė, tačiau šiandien Lietuvoje taip mokosi jau ne viena dešimtis vaikų.

Vaikai grįžta į mokyklas: kur tyko traumos?

Rugsėjui pasibeldus į duris, vaikai sugužės į mokyklas ir darželius. Vieniems tai bus pirmas rugsėjis mokykloje ar darželyje, o kiti – išsiilgę bičiulių nekantraus praverti mokyklos duris.

3 mitai apie paauglius, kuriuos laikas paneigti (4)

Paauglystės bijo daugelis tėvų ir viena iš priežasčių – daugybė mitų, kurie gaubia šį svarbų vaiko raidos laikotarpį.

Agnė Jagelavičiūtė pataria, kokias kuprines rinktis šį sezoną

Stilistė ir projekto „StiliuSOS.lt" įkūrėja Agnė Jagelavičiūtė teigia, kad kuprinė moksleiviui – tai aksesuaras, padedantis parodyti savo asmenybę ar charakterį, todėl jai turėtų būti skiriama kur kas daugiau dėmesio.

Mūsų įspūdžiai iš mokslo centro AHHAA: smalsių vaikų ir tėvų rojus (FOTO) (2)

Tartu (Estijoje) esantis mokslo centras „Ahhaa“ kone kasdien sulaukia lankytojų iš Lietuvos. Pasijusti smalsiais vaikais čia gali ir suaugusieji, išbandydami interaktyvius eksponatus bei žaidimus.

Atidaroma pirmoji Lietuvoje humanistinė mokykla (5)

Nuo ateinančių mokslo metų Vilniuje pradeda veikti pirmoji Lietuvoje humanistinė mokykla.

Psichologė: kaip emigracija veikia vaikų psichiką

Dažnai emigracija paliečia ne tik suaugusiuos, bet ir vaikus. Jeigu tėvai nusprendžia emigruoti į kitą šalį, jų sprendimas paliečia ir vaikus, nepriklausomai nuo to, ar vaikai yra paliekami gimtoje šalyje, ar išvežami kartu į naują šalį.

Kaip vieną pažangiausių švietimo sistemų turinti Suomija kovoja su patyčiomis (5)

Patyčios yra labai rimta problema (ir viena iš tų, kurios tėvai labiausiai bijo), su ja gali susidurti įvairaus amžiaus vaikai.

5 taisyklės tėvams, kaip su paaugliu draugauti, o ne kariauti (4)

Nuoširdaus pokalbio nebuvimas, kritikavimas, nuomonės nepaisymas ir per didelė kontrolė – tai bene dažniausios priežastys, kodėl daugelis tėvų skundžiasi pablogėjusiais santykiais su paaugliais.

Dr. Austėja Landsbergienė: kaip išsirinkti geriausią mokyklą (19)

Pradėję lankyti mokyklą, vaikai joje praleidžia net iki aštuonių valandų per dieną. Todėl akivaizdu, kad renkantis mokyklą kriterijaus „kad būtų arti namų" šiais laikais nebeužtenka.

7 kompetencijos, kurias mokykloje privalo įgyti mūsų vaikai (2)

Kiek šiandienos mokyklos yra orientuotos į kompetencijų, būtinų XXI amžiaus vaikui, ugdymą? Tų charakterio savybių, vertybių ir požiūrio, kurie padėtų jam ateityje kuo sėkmingiau prisitaikyti prie sparčios kaitos, vykstančios visuomenėje, ir atrasti savo vietą?

Nuo rugsėjo Karalienės Mortos mokykla – ir Klaipėdoje (24)

Vilniuje ir Kaune įsikūrusi privati Karalienės Mortos mokykla plečiasi – nuo šių metų rugsėjo atidaro padalinį ir Klaipėdoje. 2016/2017 mokslo metais čia laukiami priešmokyklinukai bei pirmokai. Kiekvienais metais mokykla augs po vieną klasę kartu su vaikais, t.y. atsiras antra, vėliau – trečia klasė, ir ilgainiui pradinė mokykla išaugs į pagrindinę.

Pedagogė: vienam vaikui reikia sakyti 5 kartus, kad suprastų, o kitam – 555, ir tai yra normalu

Kai norime, kad vaikas išmoktų važiuoti dviračiu - kantriai jį to mokome. Kai norime, kad vaikas išmoktų valytis dantis - taip pat jį to mokome.

Karalienės Mortos mokyklos pedagogė: 45 minučių pamoka – atgyvena (46)

Karalienės Mortos mokyklos pedagogė Gabrielė Kaupaitė interviu sako, kad mokytojas nebėra tas žmogus, kuris perpila žinias mokiniams, o pastarieji jas "iškala". Todėl 45 minučių trunkanti frontalinė pamoka yra atgyvena.