Kokie vaikai dažniausiai įninka į kompiuterį

„Mano vaikas įnikęs į kompiuterį visą dieną", „Jei neleidžiu prie kompiuterio, jis visą dieną vaikšto iš paskos, zirzdamas „Ką veikti?.." Pažįstamas jausmas, tiesa? Psichologė Inga Polikevičiūtė nagrinėja, kodėl kompiuteris vaikui kartais tampa mielesnis už mamą ir tėtį ir ką tokiu atveju daryti tėvams. Šiandien - pirmoji psichologės Ingos straipsnio dalis.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Psichologė Inga Polikevičiūtė:

Kokiu oru kvėpuoja šių dienų vaikai? Mes dažnai susimąstome apie tai... Karamelizuoti „popkornai", „Coca - cola", tūkstančiai pliušinių žaislų parduotuvių vitrinose, keli kiemo draugai, dviratis ir ne visuomet noriai pristatomas elektroninis dienynas. Kas dar? Ir Jūs, ir aš nujaučiame, kad kažko trūksta. Ko? Be jo - nė iš vietos, tai robotas - geriausias draugas, plokščiaekranis kompiuteris.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Dvidešimtmetė mama: gimus vaikui gyvenimas tik prasideda, o ne baigiasi!

Tikriausiai ne vienas tėtis ar mama stebisi, žiūrėdami į nuolatos prie kompiuterio laiką leidžiantį vaiką. „Kas gi nutiko šiuolaikiniam jaunimui?", „Kodėl dabartinis jaunimas taip skiriasi nuo mūsų laikų vaikų?", „Vaikas nebesako man „labanakt", nebesišypso ir nebeskiria dėmesio broliukui... Dabartinis jo prioritetas yra mechanizuoto kompiuterio ekranas"...

Neabejojame, kad už šių komentarų slypi klausimas „Ar mano vaikui viskas gerai?" Noras paklausti ir siekis išsiaiškinti yra natūralūs kaip vaivorykštė per lietų. Nuo klausimų galime pradėti atsakymo paieškos kelionę, tikimės, ji nuves Jus iki supratimo ir teisingo sprendimo.

Kur ieškoti tiesos?

„Aš riboju sėdėjimo prie kompiuterio laiką, ši dėžutė nesukelia mums problemų", - pasakysite Jūs. Vis tiek sukluskite, nes turime kai ką svarbaus pasakyti šiuo straipsniu. Verta žinoti, įsigilinti užtruks nedaug laiko, o tai labai svarbu mažajam namų gyventojui.

Dalies informacijos apie savo vaikus mes nežinome, ji gali nustebinti net labai giliai mąstančius žmones. Čia mums atsiveria takas - galimybė sužinoti daugiau, pasidomėti išsamiau, suprasti ir imtis atsakomybės. Kada, jei ne dabar?

Vaikas nėra ta būtybė, kuri ateitų ir pati pasisakytų: „Žinai, mama, man reikia tavo dėmesio, todėl šiandien einam į kiną". Mes visi labai linkime savo atžaloms savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi, tad galime juos paskatinti ir palaikyti, kartais atspėdami ir įvardydami jų poreikius. Turime žinoti ir pasakyti už juos. Ne visuomet tai įmanoma, bet, visgi, mūsų galimybės didelės.

Kodėl kompiuteris?

Wolfgang Bergman ir Gerald Huther rašo, jog šiuo laikmečiu mūsų visuomenėje nyksta paramą teikiančios ir ribas nustatančios struktūros, nyksta tarpusavio ryšiai. Keičiamės labai stipriai, ne visuomet gebėdami išvengti pavojų, įvairių vingių, destabilizacija ir disharmonija mūsų neaplenkia.

Milžiniški informacijos srautai, tradicijų ir emocijų pokyčiai bei aiškus nežinojimas „kur rasti saugų uostą" turi poveikį ne tik tėveliams darbe, bet ir vaikams. Kaip ir mes, jie ieško išeičių iš sudėtingų padėčių. Pasinerti į kompiuterines erdves pamažėle tampa jaunatviška tradicija. Tai vienas iš būdų paneigti pasaulį ir pabėgti.

Kuo vaikus žavi skaitmeninis pasaulis?

  • Kompiuterio erdvė - visur ir visada;

  • Anonimiškumas ir apdovanojimai už pasiekimus žaidimuose;

  • Individualizuotas charakteris, „pamirškime asmeniškumus, mums rūpi pasiekimai";

  • Paprastos, aiškios ir saugios sąlygos siekti tobulumo;

  • Laikinumas ir nemirtingumas;

  • Kompiuteriniame pasaulyje ieškoma autoritetų;

  • Žmogiškoji ir vaizduotės laisvė.

Kur išeitis?

Turime nemažą skaičių priežasčių, ar ne tiesa? Lengva pastebėti, kad stokojantis dėmesio (ar nemokantis atvirai ir nuoširdžiai kalbėtis?), kelių savirealizacijai nerandantis vaikas skuba pasimesti internete. O čia nedaug kelio ženklų, atsiverianti erdvė begalinė, todėl turime būti atsargūs.

Įsivaizduokite, kad eidami tamsiu mišku sutinkate 11 metų vaiką. Ką darysite? „Žinoma, paklausiu, kur jo mama, ir nuvešiu iki miesto", atsakysite Jūs. Toks pat atsakymas tinka ir interneto platybėse pasimetusio vaiko atveju. Tokiam vaikui reikia rasti artimų žmonių ir perkelti jo dėmesį į veiklą tikrovės pasaulyje.

Kaip padėti vaikui, vis labiau įninkančiam į kompiuterį, skaitykite artimiausiu metu kitoje straipsnio dalyje.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Patarimai, kaip sėkmingai ir be streso išlaikyti egzaminus

Kaip išgyventi egzaminų karštinę? Patarimai abiturientams ir jų tėvams.

Labai svarbus įgūdis, kurį reikia lavinti, kad vaikas augtų savarankiškas ir nebijantis išsakyti nuomonę

Esame girdėję ir patys ne kartą įsitikinę praktiškai, kad viešasis kalbėjimas – viena didžiausių baimių, kuri gali mus apimti.

Po mokyklos – „Gap Year“: atradimų metai ar laiko švaistymas?

Panašu, kad ilgą laiką buvęs kelrodžiu, gyvenimo modelis „mokykla-universitetas-darbas" praranda savo pozicijas.

Kaip ugdyti vaikų verslumą jau nuo ikimokyklinio amžiaus?

Dėl vaikų savarankiškumo, kūrybiškumo, emocinio intelekto, socialinių įgūdžių lavinimo būtinumo diskusijų jau nekyla.

Nuo transplantacijos berniuką išgelbėjo ragenos sustiprinimo operacija

Pažaboti klastingą akių ligą paaugliui padėjo medicinos naujovė, apie kurią sergantis tėvas negalėjo net pasvajoti

Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: ko reikia, kad patyčios išnyktų visiems laikams

Kartais viltingai atrodo, kad didėjant žmonių sąmoningumui patyčios vis mažiau pasireiškia mūsų gyvenime. Tačiau tuomet išgirstam apie subtilias, užslėptas patyčių formas, egzistuojančias net darželiuose, tokias, kurias sunku pastebėti, sunku įrodyti.

Vaikai kviečiami internete atlikti testą ir pasitikrinti, ar jie nepatiria patyčių (1)

Kovai su patyčiomis - naujas interaktyvus kampanijos „Už saugią Lietuvą" įrankis.

Visuomenė tampa vis labiau tolerantiška Dauno sindromą turintiems vaikams

Tyrimas parodė, kad 58 proc. lietuvių Dauno sindromą turintiems vaikams atvertų kelią į bendrojo lavinimo mokyklas.

Spręs, ką daryti, kad vaikai negimdytų vaikų

Žiniasklaidai paskelbus apie pagimdžiusią 12-os metų mergaitę, Lietuvos žmogaus teisių centras suabejojo Lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programa, kuri pagaliau prasidėjo Lietuvos mokyklose.

Psichologas Vytis Valantinas: patarimai tėvams, kurių vaikai laikys egzaminus

Psichologo Vyčio Valantino trumpa atmintinė tėvams, kurie augina mokyklinio amžiaus vaikus ir šiais metais jų laukia egzaminai.

Dideli šalčiai gali pakoreguoti mokymo įstaigų darbą (1)

Artimiausiomis dienomis sinoptikams prognozuojant šalčius, Švietimo ir mokslo ministerija atkreipia moksleivių ir darželinukų tėvų dėmesį.

A. Landsbergienė pristatė dešimt principų, kaip ugdyti vaikus, kad jie patys norėtų mokytis

Pradėjusi dirbti su ikimokyklinio amžiaus vaikais, o vėliau ir pradinukais, edukologė Austėja Landsbergienė pastebėjo, kad jie ugdomi nenatūraliai - tarsi kiaurą dieną lankytų daugybę būrelių.

Su kokio amžiaus vaikais ir kaip kalbėti apie alkoholį, rūkymą ir narkotikus

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) turimais duomenimis, dažniausiai suaugusieji vaikams apie psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo žalą yra linkę pasakoti tik tada, kai jie tampa paaugliais.

Dėl gripo 135 šalies mokyklose paskelbtas karantinas

Švietimo ir mokslo ministerija informuoja, kad šiandien Lietuvoje karantinas buvo paskelbtas maždaug 13 proc. visų šalies mokyklų.

Psichologė: svarbiausia, kad seksualinę prievartą patyręs vaikas aiškiai išgirstų: tai ne tavo kaltė

Tylėti - ne išeitis kilus įtarimui, kad vaikas patiria seksualinį smurtą. Vaikų, nukentėjusių nuo seksualinės prievartos, pagalbos centro psichologė Vilma Paliaukienė su naujienų agentūra ELTA pasidalijo patirtimi, ką sakyti ir ko nesakyti vaikui, kuris patyrė seksualinę prievartą.