Patarimai, kaip sėkmingai ir be streso išlaikyti egzaminus

Kaip išgyventi egzaminų karštinę? Patarimai abiturientams ir jų tėvams.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Abitūros egzaminai – pirmas rimtas išbandymas, savotiškas gyvenimo virsmas. Tad natūralu, kad vaikus jie jaudina bei neramina, nes turi lemiamos įtakos tolesniam gyvenimui – „įstosiu ar neįstosiu”, „kas bus, jei neišlaikysiu”.

Pakankamai nežinios ir streso, o jei dar tėvai ir aplinka spaudžia – „privalai”, „nesusimauk”, „turi įstoti”… įtampa tik dar labiau auga. Nepamirškime, kad mūsų ir mūsų vaikų psichiniai resursai nėra beribiai, o išgyventi egzaminų laikotarpį padeda paprastas, bet veiksmingas laiko planavimas ir sveiki gyvenimo būdo įpročiai.

Patarimais abiturientams ir jų tėvams dalinasi „Dofe“ programos vadovė Inga Česnaitė.

Patarimai abiturientams

Susidėliokite aiškius prioritetus

Įvertinkite realias savo galimybes. Paklauskite savęs, kuriuos egzaminus privalote išlaikyti itin gerai, o kuriuos pakaks tiesiog išlaikyti. Išsigryninę prioritetus mažiau blaškysitės, susikoncentruosite į svarbiausius dalykus. Kuo lūkesčiai bus realesni, tuo mažiau patirsite streso.

Laikykitės mokymosi ir poilsio režimo

Planuodami laiką atminkite, kad geriausia atmintis yra ryte, maždaug tarp 8 ir 12 valandų. Vėliau produktyvumas pradeda mažėti ir vėl pakyla (su sąlyga, kad nesate smarkiai pervargę) nuo 17 val. ir pasiekia piką apie 19 valandą.

Būtinas ir informacijos dozavimas, informacija lengviau įsimins, jei kas 30 minučių darysite trijų minučių pertraukėles, o kas 2 valandas – 20-30 minučių pertrauką. Pertraukos laiką reikėtų skirti ne TV žiūrėjimui ar naršymui internete, o atsipalaidavimui, pajudėjimui, smegenų „perkrovimui”.

Trumpos pertraukėlės metu pakaks pasirąžyti, giliau pakvėpuoti, padaryti akių mankštą. Ir jokiu būdu nesimokykite miego sąskaita. Tik gerai pailsėję būsite budresni, imlesni naujai informacijai ir atsparesni stresui.

Judėkite, sportuokite ir būkite gryname ore

Po kelių valandų intensyvaus mokymosi verta pajudėti ar pasportuoti. Mokslininkai jau įrodė, kad protinės veiklos derinimas su fiziniu aktyvumu padeda geriau įsisavinti medžiagą ir skatina intensyvesnį protinį aktyvumą. O jums juk to ir reikia.

Judėjimas, ypač gryname ore, leis smegenims pailsėti, suaktyvins kraujotaką, atpalaiduos, nuims įtampą. Sportas taip pat labai gerai mažina streso hormono išsiskyrimą. Jei turite galimybių, tam tikrą laiką mokykitės lauke ar balkone – grynas gaivus oras taip pat daro stebuklus.

Reguliariai maitinkitės

Išsekęs kūnas, pavargusios smegenys – tokiai nusilpusiai kariaunai egzaminai gali būti tikrai sunkiu iššūkiu. Reguliari, subalansuota mityba, daug vandens, jokio greitojo maisto ir energetinių gėrimų – štai kūną ir atmintį stiprinantis receptas!

Į racioną įtraukite juodojo šokolado ir įvairių riešutų, suteikiančių sveikos energijos ir reikiamų medžiagų smegenims.

Patarimai abiturientų tėvams

Nedarykite spaudimo

Gali būti, kad jūs jaudinatės net labiau, nei jūsų vaikai. Tačiau toks jūsų jaudulys bus dar vienu streso šaltiniu jūsų vaikui, skatins jį jaudintis ir nerimauti dar labiau.

Neakcentuokite, nepriminkite nuolat, koks atsakingas momentas jo laukia, nereikalaukite „privalai išlaikyti egzaminus tik labai gerai”, negąsdinkite, kad niekur neįstos. Spaudimas vaikui situaciją tik apsunkina.

Juk ir mums pasitaiko įvairių nesėkmių, tad nereikalaukite iš savo vaiko idealumo. Lai jūsų lūkesčiai būna realūs.

Skleiskite pozityvumą

Kuo daugiau šilto, nuoširdaus bendravimo, palaikymo, tuo lengviau bus abiem pusėm ištverti įtemptą laiką. Nepavargdami kartokite, kad tikite, pasitikite ir net neabejojate, kad pavyks. O jei nepavyks taip, kaip norėjosi – tai dar ne pasaulio pabaiga, kad gyvenime bus dar daug svarbių išbandymų, sėkmių ir nesėkmių, tai tik vienas iš etapų. Neprogramuokite nuostatos, kad nesėkmės atveju teks… šluoti gatves.

Padėkite planuoti laiką

Žinoma, dabar ne metas laiko organizavimo ir planavimo pradžiamoksliui. To reikėtų mokyti jau nuo mažens, visgi tai ilgas procesas. Jei jau pradinėse klasėse buvo laikomasi susitarimų, kiek laiko vaikas turi skirti mokslui, o kiek žaidimams ir pramogoms, laiko planavimas nekels keblumų.

Prižiūrėkite, kad vaikas laikytųsi tinkamo miego ir mitybos režimo, nes išsimiegoti jam būtina, kaip ir sveikai bei reguliariai maitintis. Toleruokite vaikui priimtiną mokymosi aplinką, tyli ar triukšminga ji būtų. Vienam būtina absoliuti tyla, kitą motyvuoja… muzika.

Mokykite (arba mokykitės kartu) kovoti su nerimu

Per didelis nerimas – nemobilizuoja, dažniau apima sąstingis, panikos priepuolių metu sunku darosi net kvėpuoti, o tai, ką žinojai, ima ir kažkur užstringa. Streso metu kvėpavimas padažnėja, širdis ima smarkiai plakti, pakyla kraujospūdis.

Tad svarbiausia, ką reikia padaryti – sureguliuoti kvėpavimą. Įkvėpkite giliai, sulaikykite kvėpavimą kiek galite ir lėtai iškvėpkite visą orą. Nurimus kvėpavimui, nurims ir širdis, sumažės kraujospūdis ir nerimas.

Ir paskutinis patarimas visiems – yra situacijų, kai ne viskas pasiseka iš pirmo karto, bet nuo to netampame blogesni, mažiau įdomūs ir unikalūs, tiesiog vėliau tik dar labiau imame vertinti savo sėkmes ir gyvenimo dovanas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Patarimai, kaip sėkmingai ir be streso išlaikyti egzaminus

Kaip išgyventi egzaminų karštinę? Patarimai abiturientams ir jų tėvams.

Labai svarbus įgūdis, kurį reikia lavinti, kad vaikas augtų savarankiškas ir nebijantis išsakyti nuomonę

Esame girdėję ir patys ne kartą įsitikinę praktiškai, kad viešasis kalbėjimas – viena didžiausių baimių, kuri gali mus apimti.

Po mokyklos – „Gap Year“: atradimų metai ar laiko švaistymas?

Panašu, kad ilgą laiką buvęs kelrodžiu, gyvenimo modelis „mokykla-universitetas-darbas" praranda savo pozicijas.

Kaip ugdyti vaikų verslumą jau nuo ikimokyklinio amžiaus?

Dėl vaikų savarankiškumo, kūrybiškumo, emocinio intelekto, socialinių įgūdžių lavinimo būtinumo diskusijų jau nekyla.

Nuo transplantacijos berniuką išgelbėjo ragenos sustiprinimo operacija

Pažaboti klastingą akių ligą paaugliui padėjo medicinos naujovė, apie kurią sergantis tėvas negalėjo net pasvajoti

Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: ko reikia, kad patyčios išnyktų visiems laikams

Kartais viltingai atrodo, kad didėjant žmonių sąmoningumui patyčios vis mažiau pasireiškia mūsų gyvenime. Tačiau tuomet išgirstam apie subtilias, užslėptas patyčių formas, egzistuojančias net darželiuose, tokias, kurias sunku pastebėti, sunku įrodyti.

Vaikai kviečiami internete atlikti testą ir pasitikrinti, ar jie nepatiria patyčių (1)

Kovai su patyčiomis - naujas interaktyvus kampanijos „Už saugią Lietuvą" įrankis.

Visuomenė tampa vis labiau tolerantiška Dauno sindromą turintiems vaikams

Tyrimas parodė, kad 58 proc. lietuvių Dauno sindromą turintiems vaikams atvertų kelią į bendrojo lavinimo mokyklas.

Spręs, ką daryti, kad vaikai negimdytų vaikų

Žiniasklaidai paskelbus apie pagimdžiusią 12-os metų mergaitę, Lietuvos žmogaus teisių centras suabejojo Lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programa, kuri pagaliau prasidėjo Lietuvos mokyklose.

Psichologas Vytis Valantinas: patarimai tėvams, kurių vaikai laikys egzaminus

Psichologo Vyčio Valantino trumpa atmintinė tėvams, kurie augina mokyklinio amžiaus vaikus ir šiais metais jų laukia egzaminai.

Dideli šalčiai gali pakoreguoti mokymo įstaigų darbą (1)

Artimiausiomis dienomis sinoptikams prognozuojant šalčius, Švietimo ir mokslo ministerija atkreipia moksleivių ir darželinukų tėvų dėmesį.

A. Landsbergienė pristatė dešimt principų, kaip ugdyti vaikus, kad jie patys norėtų mokytis

Pradėjusi dirbti su ikimokyklinio amžiaus vaikais, o vėliau ir pradinukais, edukologė Austėja Landsbergienė pastebėjo, kad jie ugdomi nenatūraliai - tarsi kiaurą dieną lankytų daugybę būrelių.

Su kokio amžiaus vaikais ir kaip kalbėti apie alkoholį, rūkymą ir narkotikus

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) turimais duomenimis, dažniausiai suaugusieji vaikams apie psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo žalą yra linkę pasakoti tik tada, kai jie tampa paaugliais.

Dėl gripo 135 šalies mokyklose paskelbtas karantinas

Švietimo ir mokslo ministerija informuoja, kad šiandien Lietuvoje karantinas buvo paskelbtas maždaug 13 proc. visų šalies mokyklų.

Psichologė: svarbiausia, kad seksualinę prievartą patyręs vaikas aiškiai išgirstų: tai ne tavo kaltė

Tylėti - ne išeitis kilus įtarimui, kad vaikas patiria seksualinį smurtą. Vaikų, nukentėjusių nuo seksualinės prievartos, pagalbos centro psichologė Vilma Paliaukienė su naujienų agentūra ELTA pasidalijo patirtimi, ką sakyti ir ko nesakyti vaikui, kuris patyrė seksualinę prievartą.