Pedagogė: mokykla turi ne kimšti vaikui žinių, o ugdyti labai svarbią jo savybę

 (6)
Ko turėtų išmokyti šiuolaikinė mokykla: faktų ar mokėti juos susirasti ir tinkamai pritaikyti? Karalienės Mortos mokyklos, įsikūrusios Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, pedagogė Viktorija Urbonaitė turi dar kitą atsakymą: mokykla ne tik turi suteikti žinių, bet ir išugdyti vaikų kūrybingumą.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

„Kūrybingumą ugdyti verta pradėti kuo anksčiau. Juk dabar 21 amžius ir kūrybiško požiūrio reikia visur. Tai nėra vien tik piešimas ar rašymas. Esu pastebėjusi, kad kuo anksčiau vaikuose pradedamas ugdyti kūrybingumas, tuo jie tampa laisvesni ir drąsesni – nebijo į sudėtingas situacijas pažiūrėti iš kitos pusės ir lengviau jas sprendžia“, – savo įžvalgomis dalijosi pedagogė.

Psichologai kūrybingumą traktuoja ne tik kaip vaizduotės lavinimą meno srityje. Kūrybišku dažniausiai vadinamas savarankiškai mąstantis žmogus, priimantis netradicinius sprendimus ir tarsi aidas nekartojantis to, ką šneka visi.

Mokslininkai nustatė, kad iki 5 metų 90 proc. vaikų yra kūrybiški, 7 metų – jau tik 20 proc., ir vos 5 proc. suaugusiųjų turi kūrybišką mąstymą. Pastebėta, kad paprastai kūrybiškumą slopina šalia esantys suaugusieji: tėvai, mokytojai, aplinka, įspraudžianti vaiką į nustatytus mąstymo ir elgesio rėmus. Tačiau viską galima pakeisti pasitelkus kūrybingą mokymo metodą mokykloje.

Pamokos gali būti įdomios

Norint išugdyti kūrybingus vaikus, tradicinis pamokos formatas netinka, mano Karalienės Mortos mokyklos pedagogė. Čia galioja visiškai kitokios taisyklės nei įprastoje mokykloje.

„Mes labai daug kalbamės su vaikais, girdime, ką jie sako, ir leidžiame jiems kalbėti. Mūsų mokykloje nėra taip, kad mokytojas atsistoja, išdėsto pamokos medžiagą, užduoda kelis klausimus, pasako, kurias užduotis išspręsti, ir tuo viskas pasibaigia. Paprastai dieną pradedame greitu naujienų pasidalijimu: galbūt kažkam gimė sesutė, kitas buvo išvykęs su tėvais į kelionę. Dažnai kuri nors naujiena ar istorija tampa pamokos atspirties tašku“, – savo patirtimi dalijosi V. Urbonaitė.

Pasak pedagogės, kūrybingas mokytojas jautriai reaguoja į vaikų nuotaikas ir pats pasirenka tos dienos pamokos formatą. Pavyzdžiui, vieną dieną galima labai rimtai dirbti, o kitą matant, kad klasė išsiblaškiusi, daugiau pasitelkti žaidimo elementų ir taip išmokyti tai, ko reikia.

„Labai dažnai tampu moderatore, kuri pakreipia vaikus teisingų išvadų link. Taip vaikai kur kas aktyviau patys dalyvauja pamokoje ir lengviau įsimena informaciją. Kai teisingas faktas ar sprendimas nėra tiesiog užrašomas ant lentos ar pasakomas, bet jį reikia atrasti patiems, tai sužadina smalsumą ir priverčia mąstyti“, – apie pasitelkiamą mokymo metodą pasakojo V. Urbonaitė.

Karalienės Mortos mokykloje kiekviena amžiaus grupė turi savo temas ir dalykų mokytojai tarpusavyje susiderina, apie ką bus kalbama tam tikrą savaitę. Taip mokiniai pratinami, kad į vieną dalyką galima pažiūrėti iš skirtingų kampų, t. y. kūrybiškai.

Kai teisingas faktas ar sprendimas nėra tiesiog užrašomas ant lentos ar pasakomas, bet jį reikia atrasti patiems, tai sužadina smalsumą ir priverčia mąstyti.
Viktorija URBONAITĖ

„Pavyzdžiui, šios savaitės tema yra Europos Sąjunga. Matematikos pamokoje vaikai mokosi skaičiuoti valstybių plotus, lyginti gyventojų skaičių, atlikti matematines užduotis su jais. Istorijos pamokoje aiškinasi, kodėl Europos Sąjunga susikūrė, kokios aplinkybės tai lėmė, o muzikos pamokoje sužino, kas yra Europos Sąjungos himno autorius, ką jis dar yra sukūręs“, – kuo skiriasi pamokos Karalienės Mortos mokykloje pasakojo V. Urbonaitė.

Pedagogė įsitikinusi, kad kūrybingumo vaikus išmoko ir jų akiračio praplėtimas. Tam pasitelkiama ne tik netradicinė pamokos forma, bet ir dažnos išvykos pagal konkrečias savaitės temas. Taip pat Karalienės Mortos mokykloje mokiniai turi galimybę susitikti su įvairių sričių specialistais – mokslininkais, išradėjais, pilotais, režisieriais, menininkais, gydytojais. Taip ne tik sužinoma apie konkrečias profesijas, bet ir gaunama daugiau žinių apie kosmosą, dailę, chemiją ar naujausias technologijas.

Padeda geriau įsiminti ir suprasti

Abejojantiems, ar linksmai ir nenuobodžiai mokantis galima pasiekti gerų rezultatų, V. Urbonaitė tikina, kad kūrybiškai mokantis nuo pradinių klasių akademinis lygis nenukenčia. Atvirkščiai, taip vaikai geriau įsimena informaciją ir kai kurių dalykų išmoksta anksčiau. Pavyzdžiui, Karalienės Mortos mokyklos mokiniai apie autorines teises ir kad negalima kopijuoti svetimų darbų iš interneto sužino dar pradinėse klasėse.

Kūrybiškai mokantis nuo pradinių klasių akademinis lygis nenukenčia. Atvirkščiai, taip vaikai geriau įsimena informaciją ir kai kurių dalykų išmoksta anksčiau.
Viktorija URBONAITĖ

„Kūrybiškumas pamokose suteikia pilkiems faktams ir skaičiams vizualumo – tai, ko reikia 21 amžiui. Juk mes gyvename vaizduose, vaizdai yra visur aplink mus. Galima sakyti, kad kūrybinis mokymasis – tai mokymasis žaidžiant. Pavyzdžiui, mokantis trupmenas ant lentos galima paprasčiausiai užrašyti skaitiklį ir vardiklį. Tačiau, lygiai taip pat pamokoje galima karpyti spalvotus lapus ir tada labai aiškiai pačiam vaikui matosi, kiek yra 1/8 ar 3/8. Iš sukarpytų lapų vėliau galima pasidaryti girliandų ir pasipuošti klasę Kalėdoms ar kitai šventei. Kūrybiškas mokymas išmoko į dalykus žiūrėti ne tiesia linija, bet pastebėti ir sujungti kelis skirtingus dalykus“, – pavyzdžiais iš savo vedamų pamokų dalijosi pedagogė.

V. Urbonaitė įsitikinusi, kad kūrybiškai vedama pamoka padeda vaikams geriau įsisavinti žinias. Pavyzdžiui, pasakojant apie Vytautą Didįjį, galima išmokti ne tik istorijos, bet ir matematikos – apskaičiuojant, kokiu greičiu galėjo žygiuoti Vytauto kariuomenė ar kiek kilometrų buvo nueita iki Juodosios jūros. Arba, per lietuvių kalbos pamokas nagrinėjant „Alisą stebuklų šalyje“, tuo pačiu galima apskaičiuoti, kiek yra į centimetrus išvertus 10 colių – tiek, kiek sumažėjo Alisa. Pasak pedagogės, užtenka pasiimti liniuotę ir taip prasideda matematikos pamoka, o vaikai geriau įsimena, nes įsivaizduoja. Be to, taip mokytis vaikams yra gerokai įdomiau.

Vietoj kritikos - palaikymas

Karalienės Mortos mokykloje taip pat ugdoma bendruomenė, kurios nariai vienas kitą palaiko ir džiaugiasi kito sėkme.

„Bet kuris žmogus, remiamas kitų, gali pasiekti kur kas daugiau, nei nuolat peikiamas. Vaikams tai suteikia drąsos išsakyti keisčiausias mintis ir įgyvendinti kuo įvairiausias idėjas – juk taip ir gimsta išradimai. Tuo pačiu, reikia mokantis nebijoti bandyti, vaikus mokome, kad ne viskas pavyksta iš pirmo karto, tačiau nereikia nustoti stengtis ir bandyti“, – sakė V. Urbonaitė.

Drąsa kurti, pasak pedagogės, neatsiejama nuo teisingos kritikos. Karalienės Mortos mokykloje vaikai išmoksta ne kritikuoti kitą, bet ir išsakyti konstruktyvius pastebėjimus, kaip vieną ar kitą dalyką būtų galima atlikti geriau. Taip keičiamasi patirtimi, mokomasi vienas kitą padrąsinti, todėl vaikai nebijo pristatyti savo naujų idėjų ir darbų.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Kodėl mokiniai patiria mokyklos baimę ir vienišumą?

Rugsėjis – tai ne tik pirmasis rudens mėnuo, bet ir nauja mokslo metų pradžia. Mokiniai keliauja į naujas mokyklas, sutinka naujus mokytojus ir draugus. Visa aplinka yra nepažįstama ir neištyrinėta. Kiekvienas žmogus atsidūręs tokioje aplinkoje pasijunta nesaugus, dažniausiai bijo išreikšti savo nuomonę.

Siekiant gerų ugdymo rezultatų turi dirbti visi – vaikai, tėvai ir mokytojai

Prasidėjus rugsėjui, vėl atsigręžiama į mokyklas. Nors apie gyvenimą jose dažniau kalbama iš moksleivių ar jų tėvų perspektyvos, retai susimąstoma, kaip diena mokykloje atrodo mokytojų akimis. Apie savo dienotvarkę ir iššūkius pasakoja Vilniaus ir Kauno mokyklų bei gimnazijų mokytojai.

Mokslo metų naujovė abiturientams – egzamino vertės brandos darbas (1)

Abiturientai, norėdami gauti vidurinį išsilavinimą, kaip ir seniau, privalo išlaikyti lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, tačiau vietoje kitų kelių egzaminų nuo šiol gali rinktis ir alternatyvią gebėjimų vertinimo formą – brandos darbą.

R. Bogušienė: ar tikrai švediškas stalas mokyklose padėtų vaikams maitintis sveikiau

Viešojoje erdvėje akivaizdžiai pastebimi vaikų maitinimo reorganizavimo siekiai. Kalbama apie tai, kad mokyklose reiktų tiekti vaikams maistą vadovaujantis švediško stalo principu. Ar tai padarytų vaikų maitinimą sveikatai palankesnį?

Specialistų patarimai, koks planšetinis kompiuteris geriausias vaikui (1)

Mokiniams IT technikos pasiūlymų gausu, o kaip patiems mažiausiems – ikimokyklinukams? Jie taip pat nori būti išmanūs ir žengti koja kojon su naujausiomis technologijomis, todėl Varle.lt kompiuterinės technikos specialistai parengė keletą patarimų, kaip protingai pasirinkti vaikams skirtą planšetinį kompiuterį.

Trečiasis pedagogas – vaikus supanti aplinka

Šiandien, likus vienai dienai iki naujų mokslo metų, Kaune buvo pristatytas pirmasis kvartalas, kuriame ne tik patogiai ir gražiai gyvena šeimos, jų namai apsupti žaliomis zonomis ir išvystyta infrastruktūra, bet ir veikiančiu pradiniu ugdymu nuo „Vaikystės sodas" darželio iki bendrojo ugdymo „Karalienės Mortos" mokyklos.

Psichologė: ką daryti, jei vaikas skriaudžia kitus (3)

Patyčios mokykloje vis dar dažnas reiškinys. Jei aukos ir jų tėvai paprastai sulaukia aplinkinių supratimo ir atjautos, tai „peštuko" tėvams susirinkimuose tenka raudonuoti arba gynybiškai teisintis.

Su šeima keliaujame į Marijampolę: netikėtos pažintys ir įdomios vietos

Svarstote, kur su šeima praleisti artimiausią savaitgalį? O ką atsakysite, jei pasiūlysime jums aplankyti Marijampolę? Čia netikėti atradimai laukia ir mažų, ir didelių.

Kokią meškos paslaugą mokiniams daro jų tėvai

Psichologiniai rugsėjo 1-osios išbandymai: kokią meškos paslaugą moksleiviams daro tėvai?

Kuriam Zodiako ženklui lemta tapti pirmūnu, o kuriam mokykloje ypač nuobodu? (1)

Kaip skirtingiems Zodiako ženklams sekasi mokykloje? Kuriems iš jų labiausiai patinka matematika, kuriems lemta tapti seniūnais ir klasės pirmūnais?

Mokinius auginantys tėvai kviečiami atlikti specialų testą

Artėjant naujiems mokslo metams vaikų tėvai dažniausiai tikisi, kad šie bus sėkmingi ir galbūt dar geresni nei praėjusieji, tačiau ne visuomet pasveria savo pačių įtaką vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.

Prieš išleisdami vaiką į mokyklą, tėvai turi tai žinoti

Baigiasi paskutinis vasaros mėnuo ir tėveliai rūpinasi, kaip išleisti vaikus į mokyklą. Norėdami palengvinti šią užduotį, pateikiame keletą patarimų.

Agnė Jagelavičiūtė pataria, kaip stilingai ir naudingai įrengti vaiko kambarį

Pasiruošimas mokslo metams neatsiejamas nuo naujų mokyklinių reikmenų, drabužių, o dažnai ir naujo kompiuterio. Dar vienas svarbus darbas – teisingai įrengtas vaiko kambarys.

6 Valdorfo pedagogikos principai, kuriuos verta taikyti kiekvienai šeimai (12)

Valdorfo pedagogikos ištakos - 20 amžiaus pradžia, kuomet 1919 metais Vokietijoje duris atvėrė pirmoji tokio tipo mokykla, o įkvėpimu tapo Rudolfo Steinerio filosofija.

Psichologė J. Bortkevičienė – apie tai, nuo kada ir kaip su vaikais kalbėti nuogo kūno ir sekso temomis (10)

„Ar prieš tai, kai gimiau, mama buvo mane prarijusi?" , „Kai aš gyvenau pilve, ar mama išsižiodavo, kad man būtų šviesiau?" , „Kur duoda mažus „leliukus"? „Kur aš buvau, prieš tai, kol gimiau?" Kaip kalbėti su vaikais apie intymius suaugusiųjų reikalus, konsultuoja psichologė Jūratė Bortkevičienė.