Psichologė: vaikas turi teisę pykti, bet negali skriausti kito

 (3)
Tėvai vis dažniau domisi, koks auklėjimas yra palankesnis jų atžaloms, kaip tai veikia jų raidą, kaip reaguoti į konfliktines situacijas bei taikiai sutarti. Nemažai šeimų stengiasi elgtis demokratiškai ir taip ugdyti vaikų atsakomybę, pasitikėjimą savimi, bendruomeniškumą.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Apie demokratiją mokykloje, arba teisių ir pareigų dermė

Vaikams paaugus, ieškoma mokyklos, kuri pratęstų bei papildytų šį didžiulį tėvų darbą. Tokiu pasirinkimu gali tapti Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje įsikūrusi Karalienės Mortos mokykla, kurioje bendraujama remiantis demokratiniais principais.

Konfliktų sprendimas lavina diplomatijos įgūdžius

Demokratija galima apibrėžti kaip pusiausvyrą tarp laisvės ir drausmės. Karalienės Mortos mokykloje ji pirmiausia reiškia, kad stengiamasi išlaikyti pusiausvyrą tarp vaiko teisių ir pareigų.

Psichologė: vaikas turi teisę pykti, bet negali skriausti kito
Psichologė Kotryna Brundzaitė
© Asmeninio albumo nuotr.

„Pavyzdžiui, mokinys turi teisę pykti, bet negali skriausti kito. Taigi mokytojas, sustabdęs muštynes, vaikui sako: „Suprantu, kad labai supykai. Bet mes negalime mušti klasės draugų, todėl aš tave sustabdžiau. Turi išspręsti šią situaciją ir atitaisyti padarytą skriaudą. Kaip tai padarysi?" Kai konfliktų nevengiama, kai jie priimami kaip natūrali bendravimo dalis ir sprendžiami, vaikai ir į vėlesnį savo gyvenimą išsineša vertingus diplomatijos įgūdžius: mokosi apginti savo poreikius, atsižvelgdami ir į kito žmogaus teises", - sako Karalienės Mortos mokyklos psichologė Kotryna Brundzaitė.

Karalienės Mortos mokykloje mokomasi turėti, išsakyti bei argumentuoti savo nuomonę, tuo pat metu suprantant, kad kitas gali manyti kitaip.

Štai pradėdami naują temą mokytojai dažnai klausia mokinių, kas labiausiai domintų, ką jiems rūpi sužinoti, ir ruošia pamokas pagal vaikų iškeltus klausimus. O kai visa klasė svarsto, ar penktadienį praleis Botanikos sode ar Drugelių muziejuje, sprendimui priimti pasitelkiamas balsavimas. Anot K. Brundzaitės, tokiu būdu vaikai įgyvendina savo teisę rinktis, bet kartu ir pareigą elgtis taip, kaip nusprendė dauguma. Tuomet vaikas į gyvenimą išeina žinodamas, jog neturi su visais sutikti, bet turi visų išklausyti.

Suteikite galimybę rinktis

Vaikai turi natūralų poreikį būti atsakingi, priimti sprendimus, ir šis poreikis auga drauge su jų amžiumi bei galimybėmis. Todėl, kai atsižvelgiama į vaiko nuomonę bei jausmus, kai jis jaučiasi išgirstas, jis lengviau išgirsta ir suaugusįjį.

Karalienės Mortos mokykloje mokinys gali rinktis, kaip sėdės per pamoką: prie stalo ar ant kilimo, su draugais ar vienas. Vaikai patys žino, kaip jiems yra lengviau ramiai išsėdėti, ir kada kyla mažiau noro trukdyti pamoką ar suptis ant kėdės. Suteikę galimybę rinktis, matome, kad vaikai pajėgūs nuspręsti tikrai nemažai dalykų: kokiu būdu jie atliks projektą, kurį mėgstamą sportininką pristatys, kaip pasitiks po ilgos ligos į klasę grįžtantį draugą", - teigia K. Brundzaitė.

Mums, suaugusiesiems, tenka pareiga atskirti, kurie pasirinkimai atitinka vaikų jėgas, o kurie dar yra jiems per dideli. Tai žinodami galime įtraukti vaikus ir į buities darbus - taip mokydami juos savarankiškumo. Karalienės Mortos mokykloje pradinių klasių mokiniai patys dengia savo klasės pietų stalą, numato, kiek maisto patys suvalgys, to maisto įsideda, o pavalgę nusineša indus bei susitvarko valgymo vietą. Tokie gyvenimiški įgūdžiai suteikia vaikams nepriklausomybės, pasitikėjimo savimi, ir neleidžia manyti, kad viską už juos turėtų padaryti tėvai.

„Leisdami laiką demokratiškoje aplinkoje, vaikai išmoksta pagarbos – gerbti tiek save, tiek ir kitus. Jie supranta, jog yra laikas, kai galime žaisti, ir laikas, kai turime tvarkytis. Arba kad teisė laisvu laiku skaityti knygeles neatskiriama nuo pareigos paskaičius jas tvarkingai susidėti, - įsitikinusi Karalienės Mortos mokyklos psichologė K. Brundzaitė. - Kai šios taisyklės įsigalėja, patys mokiniai pasidaro didžiausi tvarkos saugotojai. Dėl to Karalienės Mortos mokykloje lieka daug laiko smagiems atradimams bei džiaugsmui tiesiog būti kartu, turėti draugų, smalsauti ir mokytis apie įdomųjį pasaulį".

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Mokiniai ir toliau galės muziejus lankyti nemokamai

Kultūros ministerijai pavaldžiuose muziejuose iki šių metų pabaigos pratęsiamas nemokamas mokinių muziejų lankymasis.

Psichologas Andrius Atas: kaip auklėti vaiką nuo mažų dienų, kad jo psichika būtų stipri

„Vaiko baimės ar nerimas visada turi priežastį, kurią galima ir reikia rasti", – teigia vaikų psichologas Andrius Atas.

Kaip ugdyti vaikų savarankiškumą ir išmokti „paleisti“ vaiką

Pastaraisiais dešimtmečiais išsivysčiusiose šalyse vis atsakingiau žiūrima į šeimos kūrimą.

Kas neveiksminga ir kas veiksminga bendraujant su paaugliais

Kai žvelgiame į savo mažylius, atrodo, kad iki paauglystės dar marios laiko, ką čia apie tai ir kalbėti… Tačiau laikas greitas, o įgūdžiai, reikalingi, kad paauglystės laikas būtų kuo malonesnis abiems pusėms (tėvams ir vaikams), neatsiranda patys savaime. Todėl ruoštis paauglystei derėtų pradėti kuo anksčiau.

Psichologė: paauglystės elgesio sunkumai pasireiškia jau 12–13 metų vaikams

Paauglystė kiekvienam vaikui yra emociškai sunkus laikotarpis.

Patarimai, kaip sėkmingai ir be streso išlaikyti egzaminus

Kaip išgyventi egzaminų karštinę? Patarimai abiturientams ir jų tėvams.

Kai mergaitė tampa mergina: pirmosios menstruacijos, brendimas ir kiti svarbūs dalykai, kuriuos privalu žinoti

Tėveliai, auginantys dukterį, žino: anksčiau ar vėliau ateis pokyčių amžius. Kaip paprastai ir suprantamai paaiškinti apie tai, kaip skleidžiasi moteriškumas?

Labai svarbus įgūdis, kurį reikia lavinti, kad vaikas augtų savarankiškas ir nebijantis išsakyti nuomonę

Esame girdėję ir patys ne kartą įsitikinę praktiškai, kad viešasis kalbėjimas – viena didžiausių baimių, kuri gali mus apimti.

Po mokyklos – „Gap Year“: atradimų metai ar laiko švaistymas? (1)

Panašu, kad ilgą laiką buvęs kelrodžiu, gyvenimo modelis „mokykla-universitetas-darbas" praranda savo pozicijas.

Kaip ugdyti vaikų verslumą jau nuo ikimokyklinio amžiaus?

Dėl vaikų savarankiškumo, kūrybiškumo, emocinio intelekto, socialinių įgūdžių lavinimo būtinumo diskusijų jau nekyla.

Nuo transplantacijos berniuką išgelbėjo ragenos sustiprinimo operacija

Pažaboti klastingą akių ligą paaugliui padėjo medicinos naujovė, apie kurią sergantis tėvas negalėjo net pasvajoti

Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: ko reikia, kad patyčios išnyktų visiems laikams

Kartais viltingai atrodo, kad didėjant žmonių sąmoningumui patyčios vis mažiau pasireiškia mūsų gyvenime. Tačiau tuomet išgirstam apie subtilias, užslėptas patyčių formas, egzistuojančias net darželiuose, tokias, kurias sunku pastebėti, sunku įrodyti.

Vaikai kviečiami internete atlikti testą ir pasitikrinti, ar jie nepatiria patyčių (1)

Kovai su patyčiomis - naujas interaktyvus kampanijos „Už saugią Lietuvą" įrankis.

Visuomenė tampa vis labiau tolerantiška Dauno sindromą turintiems vaikams

Tyrimas parodė, kad 58 proc. lietuvių Dauno sindromą turintiems vaikams atvertų kelią į bendrojo lavinimo mokyklas.

Spręs, ką daryti, kad vaikai negimdytų vaikų

Žiniasklaidai paskelbus apie pagimdžiusią 12-os metų mergaitę, Lietuvos žmogaus teisių centras suabejojo Lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programa, kuri pagaliau prasidėjo Lietuvos mokyklose.