Ar padėti vaikui ruošti namų darbus: patarimai mokinių tėvams

 (1)
Tikrai didelė dalis tėvų pripažįsta, kad daugumai vaikų namų darbai yra sunki pareiga.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Visgi pedagogai įvardija tris priežastis, kodėl namų darbai yra reikalingi. Pirma, jų reikia tam, kad būtų pakartojama tai, kas buvo išmokta pamokoje – įsimenama ir taikoma.

Antra, namų darbai suteikia informaciją apie tai, ar vaikas suprato išdėstytą medžiagą, ar kur nors neliko spragų.

Trečia, namų darbai tarnauja pedagoginiam tikslui vaikus įpratinti prie reguliaraus, savarankiško ir struktūrinio darbo.

Tačiau kaip tik su paskutiniu punktu daugelis mokinių turi daugiausia problemų, todėl, ypač mokslo metų pradžioje, reikia tėvų pagalbos ir palaikymo. Nors pagal daugumos mokyklų tvarką namų darbus mokiniai turėtų daryti patys be tėvų pagalbos, tačiau ne kiekvienam vaikui tai iš pat pradžių pavyksta.

Problema yra ta, kad visi tos pačios klasės mokiniai, neatsižvelgiant į jų individualų motyvacijos ir gebėjimų lygį, turi daryti tokius pačius namų darbus. Jeigu namų darbai būtų pritaikyti prie kiekvieno mokinio, tai ne tik turėtų daugiau naudos vaiko pasiekimams, bet ir skatintų vaiką labiau užsiimti savireguliaciniu darbu.

Kur riba, kada tėvai turi padėti vaikui?

Tėvai neturėtų labai kištis į namų darbų atlikimą. Tai labai panašu kaip ir su medikamentais: jeigu intervencija trumpalaikė, tai neturi jokių blogų pasekmių, o ilgalaikės intervencijos gali baigtis priklausomybe. Pakartotina nepageidautina pagalba yra žalinga. Tėvai gali daugiausiai padėti vaikams jiems nepadėdami.

Bet kas, jeigu vaikas prašo ir prašo pagalbos – pavyzdžiui, jis nesuprato užduoties? Tada turi tėvai atidžiai pažiūrėti, kur slypi priežastis ir pasiūlyti minimalią būtiną pagalbą. Pagalbos menas yra tai, kad tam tikrose situacijose reikia tikslingai būti šalia vaiko.

Konkretus laikas

Kartu su savo vaiku nustatykite laiką, kada bus reguliariai atliekami namų darbai, kad vaikas orientuotųsi savo dienotvarkėje. Planuodami savaitę, apsvarstykite kiekvienos dienos mokykloje ilgį bei užsiėmimus po pamokų (sporto būreliai, muzikos pamokos, vaikų ir jaunimo grupės).

Nuosekliai laikykitės plano

Kad kasdien taupydami laiką ir nervus išvengtumėte alinančių diskusijų, turite laikytis sutartos dienotvarkės. Net ir tada, kai namų darbai nebuvo atlikti.

Namų darbų sąsiuvinis

Skatinkite savo atžalą reguliariai, atidžiai ir tvarkingai pildyti namų darbų sąsiuvinį.

Darbo vieta

Jūsų vaikas turėtų turėti jam skirtą pastovią darbo vietą. Pasirūpinkite, kad rašomasis stalas būtų sutvarkytas – ant jo nesimėtytų žaislai ar kokie kiti nereikalingi daiktai. Po ranka jis turi turėti rašiklį, liniuotę, drožtuką, trintuką, skriestuvą ir kitus būtinus daiktus.

Mokymosi aplinka

Pasirūpinkite namų darbų ruošimui reikiama atmosfera. Radijas, grotuvas ir televizorius – visi aparatai turi būti išjungti. Taip pat ir kiti susikaupti trukdantys prietaisai, tokie kaip telefonas ar dulkių siurblys neturėtų veikti. Taip pat atkreipkite dėmesį į reikiamą apšvietimą ir gryną orą.

Suskirstymas dalimis

Pasiūlykite vaikui peržvelgti dienos namų darbų krūvį ir laukiančias užduotis padalinti į mažas porcijas. Kas padaroma, patikrinama. Kadangi sėkmė motyvuoja, vaikas namų darbus turėtų pradėti nuo lengviausių užduočių.

Pauzių darymas

Kadangi penkerių-septynerių metų vaikai maksimaliai sutelkti dėmesį gali maždaug 15 minučių, aštuonerių-devynerių metų vaikai – apie 20 minučių, o dešimties-dvylikos – apie pusę valandos, jūsų atžala turėtų reguliariai daryti pertraukas. Per jas derėtų pajudėti ir kažko atsigerti.

Taisyklinga laikysena

Atkreipkite dėmesį, kad jūsų vaikas sėdėtų tiesiai ir neįsitempęs. Rašomasis stalas ir kėdė turi būti reguliuojamo aukščio ir atitikti jūsų vaiko ūgį.

Pripažinimas

Girkite savo vaiką, kai jis nesiblaško ir stropiai dirba. Pagirkite jo pasirengimą įtemptai dirbti ir netaisykite kiekvienos jo klaidos. Jeigu kartais reikalai su namų darbais stringa, venkite emocingų reakcijų, verčiau suteikite vaikui kitą dieną naują šansą.

Likite sąžiningi

Niekada nenaudokite namų darbų kaip spaudimo priemonės. Tokie grasinimai kaip „Jeigu nebaigsi namų darbų, negalėsi eiti į futbolą" kenkia vaikų norui mokytis ir kursto namų darbų atlikimo baimę.

Kaip galite padėti savo atžalai su namų darbais

Padrąsinimas

Jeigu kalbėtume apie namų darbus daryti padedančių veiksnių sąrašą, pirma vieta jame tenka pokalbiui. Dažnai pakanka vos kelių padrąsinančių žodžių, kad jūsų atžala prisimintų savo pareigas: „Tu paprasčiausiai pradėk, paskui liks daugiau laiko žaidimams". Vaikai, kurie dar nepradėję ruošti namų darbų jau prašo pagalbos, turėtų būti raginami dirbti savarankiškai. „Iš pradžių pabandyk vienas" – taip galėtų skambėti jūsų padrąsinimas, lydimas pasiūlymo susidūrus su sunkumais padėti. Trečiajame etape galite savo vaikui pasiūlyti peržvelgti padarytus namų darbus. Šio metodo privalumas – kad jūsų vaiko savarankiškumas nenukenčia, tačiau tuo pat metu patenkinamas jo saugumo poreikis.

Užuominų davimas

Jeigu duosite konkrečią užuominą, netiesiogiai padėsite jam padaryti namų darbus. Tai itin padeda vaikui, kai jis atsiduria beviltiškoje situacijoje, ir tuo pačiu patvirtina jo nepriklausomumą.

Pirmas žingsnis

Daug intensyviau ir labiau tiesiogiai įsikišite, jeigu žengsite pirmą žingsnį. Susitarimas „Aš pradėsiu, o tu darysi toliau" padės jūsų vaikui padaryti šuolį, tačiau dėl pripratimo efekto šiuo metodu piktnaudžiauti nereikėtų. Dar atsargiau tėvai turėtų vertinti galimybę kartu žengti kelis žingsnius – jokiu būdu jūsų noras padėti neturėtų virsti situacija, kai jūsų vaikas tik užrašo tai, ką jūs galvojate.

Nutraukimas

Paskutinė priemonė – nutrauktas namų darbų ruošimas. Šis metodas taikomas tada, kai vaikui nesiseka arba jam nepavyksta atlikti namų darbų per nustatytą laiką. Kartais galite paprašyti mokytojos užduotis dar kartą paaiškinti. Jeigu vaikas dažnai kankinasi dėl per didelio krūvio, reiktų nueiti pasikalbėti su mokytoja.

Vis dėlto, jeigu jums susidarė įspūdis, kad vaikas dėl namų darbų apimčių skundžiasi nepagrįstai, turite apie tai pasikalbėti su kitais tėvais. Tai padės išsiaiškinti, ar su tokiomis problemomis susiduria ir kiti vaikai.

Gali būti, kad ruošiant namų darbus sunkumų priežastis lemia įtampa, kurią kelia nesusipratimai su mokytojais: jie per daug užduoda arba namų užduotys neatitinka to, ko buvo mokomasi pamokose.

Tokiu atveju namų darbų klausimą būtina įtraukti į kito tėvų susirinkimo darbotvarkę, kad jo metu kartu su mokytojais galėtumėte rasti sprendimą.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Knygą vaikams apie Žygimantą Augustą parašę autoriai: didžiuoju Lietuvos kunigaikščiu jis tapo būdamas vos 9 metų

Žygimantas Augustas – vienas garsiausių Lietuvos valdovų, apie kurio galią ir valdymo laikotarpį kuriamos legendos, tačiau apie jo vaikystę ir ankstyvą pakėlimą į didžiuosius kunigaikščius beveik nekalbama.

Kaip lavinti vaiko dėmesį ir susikaupimą

Vieni vaikai gali daugybę laiko praleisti piešdami, kitiems vos ant lapo nubrėžus porą linijų norisi viską mesti ir imtis kitos veiklos.

Vaikas pirmokas, o į mokyklą eiti jau nebenori: psichologės komentaras (1)

Panašią situaciją yra patyrusios daugelis šeimų. Vieną dieną vaikas pareiškia, kad nenori eiti į mokyklą.

Vasaros galvosūkis tėvams – vaikų atostogos

Galvosūkis, neretai virstantis galvosopiu... Vaikų vasaros atostogos trunka kur kas ilgiau, nei dirbančių tėvų, tad klausimas, kaip užimti vaikus vasaros atostogų metu, vis dar labai aktualus.

Tėvai nepritaria, kad į mokyklą visi vaikai pradėtų eiti 6 metų (1)

Pasisakantieji už tai, kad vaikai Lietuvoje ir toliau mokyklą privalomai pradėtų lankyti nuo septynerių metų, taria „ne" privalomam mokyklos pradžios ankstinimui ir renka parašus po peticija, kurią inicijavo Vaiko psichologijos centras.

Vaikų vasaros stovyklos įkandamos toli gražu ne visoms šeimoms

Dirbantys tėvai gali bent savaitei išleisti vaiką į vasaros poilsio stovyklą. Tačiau jei stovykla negauna valstybės paramos ir tenka mokėti visą kainą, vaikų vasaros poilsis tampa prieinamas tik kiek didesnes nei vidutines pajamas turinčioms šeimoms.

Specialistai sunerimę: vis daugiau mokinių nemoka tinkamai laikyti rašymo priemonės (2)

Išmaniųjų technologijų naudojimas lėtina vaikų smulkiosios motorikos vystymąsi, įspėja Didžiosios Britanijos medikai.

Vaikas skundžiasi, kad pedagogė ant jo rėkia: kaip elgtis tėvams (1)

Pirmokę dukterį auginanti mama klausia specialisto patarimo: ką daryti, jei mokytoja pasitaikė itin valdingo būdo ir mergaitė ne kartą skundėsi, kad ją mokytoja aprėkė.

Priešmokyklinis ugdymas – penkerių metų vaikams (2)

Siekiant, kad daugiau 4-6 metų vaikų lankytų švietimo įstaigas, daugiau penkiamečių dalyvautų priešmokyklinio, o šešiamečių - pradinio ugdymo programoje, įteisintas mokymosi ankstinimas.

Kad ekranai nepagrobtų iš mūsų vaikų, turime kai ką atminti

Televizorius, kompiuteris ir telefonas – tai geriausias daugelio vaikų laisvalaikio leidimo būdas. Vis dėlto kalbant apie šiuolaikines komunikacijos priemones, vaikams būtina nustatyti tam tikras taisykles.

Įvardijo didžiausias problemas, su kuriomis susiduria vaikus auginantys tėvai

Pertvarkant sveikatos priežiūros įstaigų tinklą ir naikinant pediatrijos skyrius sveikatos paslaugos tolsta nuo regionuose gyvenančių vaikų. Taip trečiadienį spaudos konferencijoje Seime pristatydama vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2017 metų veiklos ataskaitą sakė vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė.

Kaip auklėti vaiką, kad jis nebijotų klysti ir mokytis iš savo klaidų

Klaidos... Kartais jos slegia, kartais – įkvepia.

Kaip kiekvienas galime padėti smurtą ar patyčias patyrusiam vaikui

Lietuvoje kas penktas vaikas yra patyręs fizinį smurtą ar tapęs seksualinės prievartos auka, kas trečias - išgyvenęs tėvų skyrybas, daugiau nei pusė mokinių patiria patyčias. Tokios traumuojančios patirtys niekur nedingsta - randai lieka visam gyvenimui.

Vaikas nori vienos knygos, o mama siūlo kitą: kaip surasti aukso vidurį

Vaikų literatūra po truputį augina savo sparnus ir bando pakilti iš suaugusiųjų literatūros šešėlio. Šių metų Vilniaus knygų mugė parodė, kad daugėja vaikų literatūros autorių, jų knygų pristatymų, renginių.

Vaikų reitingavimas trukdo mokytis geriau

Tėvų ir pedagogų nuomonės, kaip vertinti moksleivių mokymosi rezultatus, išsiskiria ir sukelia nemažai aistrų.