Ar padėti vaikui ruošti namų darbus: patarimai mokinių tėvams

Tikrai didelė dalis tėvų pripažįsta, kad daugumai vaikų namų darbai yra sunki pareiga.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Visgi pedagogai įvardija tris priežastis, kodėl namų darbai yra reikalingi. Pirma, jų reikia tam, kad būtų pakartojama tai, kas buvo išmokta pamokoje – įsimenama ir taikoma.

Antra, namų darbai suteikia informaciją apie tai, ar vaikas suprato išdėstytą medžiagą, ar kur nors neliko spragų.

Trečia, namų darbai tarnauja pedagoginiam tikslui vaikus įpratinti prie reguliaraus, savarankiško ir struktūrinio darbo.

Tačiau kaip tik su paskutiniu punktu daugelis mokinių turi daugiausia problemų, todėl, ypač mokslo metų pradžioje, reikia tėvų pagalbos ir palaikymo. Nors pagal daugumos mokyklų tvarką namų darbus mokiniai turėtų daryti patys be tėvų pagalbos, tačiau ne kiekvienam vaikui tai iš pat pradžių pavyksta.

Problema yra ta, kad visi tos pačios klasės mokiniai, neatsižvelgiant į jų individualų motyvacijos ir gebėjimų lygį, turi daryti tokius pačius namų darbus. Jeigu namų darbai būtų pritaikyti prie kiekvieno mokinio, tai ne tik turėtų daugiau naudos vaiko pasiekimams, bet ir skatintų vaiką labiau užsiimti savireguliaciniu darbu.

Kur riba, kada tėvai turi padėti vaikui?

Tėvai neturėtų labai kištis į namų darbų atlikimą. Tai labai panašu kaip ir su medikamentais: jeigu intervencija trumpalaikė, tai neturi jokių blogų pasekmių, o ilgalaikės intervencijos gali baigtis priklausomybe. Pakartotina nepageidautina pagalba yra žalinga. Tėvai gali daugiausiai padėti vaikams jiems nepadėdami.

Bet kas, jeigu vaikas prašo ir prašo pagalbos – pavyzdžiui, jis nesuprato užduoties? Tada turi tėvai atidžiai pažiūrėti, kur slypi priežastis ir pasiūlyti minimalią būtiną pagalbą. Pagalbos menas yra tai, kad tam tikrose situacijose reikia tikslingai būti šalia vaiko.

Konkretus laikas

Kartu su savo vaiku nustatykite laiką, kada bus reguliariai atliekami namų darbai, kad vaikas orientuotųsi savo dienotvarkėje. Planuodami savaitę, apsvarstykite kiekvienos dienos mokykloje ilgį bei užsiėmimus po pamokų (sporto būreliai, muzikos pamokos, vaikų ir jaunimo grupės).

Nuosekliai laikykitės plano

Kad kasdien taupydami laiką ir nervus išvengtumėte alinančių diskusijų, turite laikytis sutartos dienotvarkės. Net ir tada, kai namų darbai nebuvo atlikti.

Namų darbų sąsiuvinis

Skatinkite savo atžalą reguliariai, atidžiai ir tvarkingai pildyti namų darbų sąsiuvinį.

Darbo vieta

Jūsų vaikas turėtų turėti jam skirtą pastovią darbo vietą. Pasirūpinkite, kad rašomasis stalas būtų sutvarkytas – ant jo nesimėtytų žaislai ar kokie kiti nereikalingi daiktai. Po ranka jis turi turėti rašiklį, liniuotę, drožtuką, trintuką, skriestuvą ir kitus būtinus daiktus.

Mokymosi aplinka

Pasirūpinkite namų darbų ruošimui reikiama atmosfera. Radijas, grotuvas ir televizorius – visi aparatai turi būti išjungti. Taip pat ir kiti susikaupti trukdantys prietaisai, tokie kaip telefonas ar dulkių siurblys neturėtų veikti. Taip pat atkreipkite dėmesį į reikiamą apšvietimą ir gryną orą.

Suskirstymas dalimis

Pasiūlykite vaikui peržvelgti dienos namų darbų krūvį ir laukiančias užduotis padalinti į mažas porcijas. Kas padaroma, patikrinama. Kadangi sėkmė motyvuoja, vaikas namų darbus turėtų pradėti nuo lengviausių užduočių.

Pauzių darymas

Kadangi penkerių-septynerių metų vaikai maksimaliai sutelkti dėmesį gali maždaug 15 minučių, aštuonerių-devynerių metų vaikai – apie 20 minučių, o dešimties-dvylikos – apie pusę valandos, jūsų atžala turėtų reguliariai daryti pertraukas. Per jas derėtų pajudėti ir kažko atsigerti.

Taisyklinga laikysena

Atkreipkite dėmesį, kad jūsų vaikas sėdėtų tiesiai ir neįsitempęs. Rašomasis stalas ir kėdė turi būti reguliuojamo aukščio ir atitikti jūsų vaiko ūgį.

Pripažinimas

Girkite savo vaiką, kai jis nesiblaško ir stropiai dirba. Pagirkite jo pasirengimą įtemptai dirbti ir netaisykite kiekvienos jo klaidos. Jeigu kartais reikalai su namų darbais stringa, venkite emocingų reakcijų, verčiau suteikite vaikui kitą dieną naują šansą.

Likite sąžiningi

Niekada nenaudokite namų darbų kaip spaudimo priemonės. Tokie grasinimai kaip „Jeigu nebaigsi namų darbų, negalėsi eiti į futbolą" kenkia vaikų norui mokytis ir kursto namų darbų atlikimo baimę.

Kaip galite padėti savo atžalai su namų darbais

Padrąsinimas

Jeigu kalbėtume apie namų darbus daryti padedančių veiksnių sąrašą, pirma vieta jame tenka pokalbiui. Dažnai pakanka vos kelių padrąsinančių žodžių, kad jūsų atžala prisimintų savo pareigas: „Tu paprasčiausiai pradėk, paskui liks daugiau laiko žaidimams". Vaikai, kurie dar nepradėję ruošti namų darbų jau prašo pagalbos, turėtų būti raginami dirbti savarankiškai. „Iš pradžių pabandyk vienas" – taip galėtų skambėti jūsų padrąsinimas, lydimas pasiūlymo susidūrus su sunkumais padėti. Trečiajame etape galite savo vaikui pasiūlyti peržvelgti padarytus namų darbus. Šio metodo privalumas – kad jūsų vaiko savarankiškumas nenukenčia, tačiau tuo pat metu patenkinamas jo saugumo poreikis.

Užuominų davimas

Jeigu duosite konkrečią užuominą, netiesiogiai padėsite jam padaryti namų darbus. Tai itin padeda vaikui, kai jis atsiduria beviltiškoje situacijoje, ir tuo pačiu patvirtina jo nepriklausomumą.

Pirmas žingsnis

Daug intensyviau ir labiau tiesiogiai įsikišite, jeigu žengsite pirmą žingsnį. Susitarimas „Aš pradėsiu, o tu darysi toliau" padės jūsų vaikui padaryti šuolį, tačiau dėl pripratimo efekto šiuo metodu piktnaudžiauti nereikėtų. Dar atsargiau tėvai turėtų vertinti galimybę kartu žengti kelis žingsnius – jokiu būdu jūsų noras padėti neturėtų virsti situacija, kai jūsų vaikas tik užrašo tai, ką jūs galvojate.

Nutraukimas

Paskutinė priemonė – nutrauktas namų darbų ruošimas. Šis metodas taikomas tada, kai vaikui nesiseka arba jam nepavyksta atlikti namų darbų per nustatytą laiką. Kartais galite paprašyti mokytojos užduotis dar kartą paaiškinti. Jeigu vaikas dažnai kankinasi dėl per didelio krūvio, reiktų nueiti pasikalbėti su mokytoja.

Vis dėlto, jeigu jums susidarė įspūdis, kad vaikas dėl namų darbų apimčių skundžiasi nepagrįstai, turite apie tai pasikalbėti su kitais tėvais. Tai padės išsiaiškinti, ar su tokiomis problemomis susiduria ir kiti vaikai.

Gali būti, kad ruošiant namų darbus sunkumų priežastis lemia įtampa, kurią kelia nesusipratimai su mokytojais: jie per daug užduoda arba namų užduotys neatitinka to, ko buvo mokomasi pamokose.

Tokiu atveju namų darbų klausimą būtina įtraukti į kito tėvų susirinkimo darbotvarkę, kad jo metu kartu su mokytojais galėtumėte rasti sprendimą.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

3 dalykai, į kuriuos turi atkreipti dėmesį būsimųjų moksleivių tėvai

Baigiantis vasarai darželinukų, pradinukų ir ypač būsimųjų pirmokėlių tėvelių mintys pradeda suktis apie artėjančius mokslo metus. Apninka rūpesčiai: kaip, kur, kada įsigyti būtiniausių daiktų mokyklai. Na ir, žinoma, nepamirštamas profilaktinis vaiko sveikatos patikrinimas.

Artėjant rudeniui ragina tėvus suklusti dėl vaikų sveikatos

Kiekviena rugsėjo pirmoji ypatinga tiek tėvams, tiek jų atžaloms. Kartu tai ir rūpinimasis mokyklinėmis reikmėmis, apranga bei jaudulys prieš mokslų pradžią. Ne ką mažiau dėmesio reikėtų skirti ir moksleivių sveikatai.

Rugsėjo pirmąją daugiau tėvų galės palydėti vaikus į mokyklą

Artėjant rugsėjo pirmajai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija informuoja apie pasikeitimus naujame Darbo kodekse, pagal kuriuos šiemet daugiau tėvų galės palydėti vaikus į mokyklą pirmąją mokslo metų dieną.

5 žingsniai, kaip sutaupyti išleidžiant vaiką į mokyklą

Liko vos trys savaitės iki mokslo metų pradžios, o tai daugumai šeimų neišvengiamai reiškia pirkimo maratoną, bėgiojant tarp mokyklinių prekių lentynų.

Pratimai, kurie padeda nuraminti įsišėlusį vaiką

Kartais mūsų mažieji nenuoramos taip įsišėlsta, kad nebegali sustoti. Iš nuovargio tampa pikti ir suirzę. Kas, jei ne mama, geriausiai gali padėti savo pipirui? Kartu atlikite mankštą, kuri padės nusiraminti ir atsipalaiduoti.

9 patarimai, kaip išsirinkti geriausią mokyklinę kuprinę

Talpi ir graži. Tai svarbiausia vaikui. Mamai rūpi, kad būtų patogi ir saugotų gerą laikyseną. Tėčiui – kad nedaug kainuotų. Kas dar svarbu renkantis kuprinę?

7 patarimai tėvams, išleidžiantiems vaiką į stovyklą

Gerokai įpusėjus vasarai, tėvams gali kilti klausimas ar jų vaikas tinkamai pailsėjo?

Į mokyklą – nuo šešerių metų: specialistės įvardija slypinčius pavojus (28)

Pasigirdus siūlymams į pirmą klasę išleisti šešiamečius, šių tėveliai šiek tiek sutriko ir su didesne atida žvilgtelėjo į savo vaikus: ar jie tikrai pasiruošę mokyklai?

Žinomo tėčio laiškas: valstybine dukters mokykla nusivylėme visi (33)

Pradinio mokyklinio amžiaus dukrytę auginančio aktoriaus ir „Teatriuko“ įkūrėjo Žilvino Ramanausko mintys apie mokyklą, į kurią lygiai prieš metus jis nuvedė savo pirmagimę Salomėją.

Kaip skatinti vaikus savarankiškai spręsti iškylančias problemas

Kiekvienas suaugęs žmogus šiuolaikiniame gyvenime susiduria su problemomis. Susidurdami su kasdieniais naujais iššūkiais patiriame skirtingus išgyvenimus ir susiduriame su jų keliamomis problemomis. Ar kada susimąstėme, kaip tokius dalykus išgyvena vaikai?

Kaip ugdyti vaiko savarankiškumą

Šešerių metų vaikai paprastai keliauja į priešmokyklinę grupę, tačiau kai kurie tėvai nusprendžia, kad jiems jau laikas ir į mokyklą.

Kaip paruošti būsimą pirmoką mokyklai (3)

Kas svarbiausia ruošiant vaiką mokyklai? Raidės, skaičiai ar tai, kad būtų savarankiškas?

Ar žinome, ką iš tikrųjų valgo mokyklose mūsų vaikai?

Keliaudama po Lietuvos mokyklas Raminta Bogušienė įsitikina, kad tiek valstybinėse, tiek privačiose ugdymo įstaigose teisės aktai eina sava vaga, o praktinis gyvenimas – sava. Nors teisės aktai ir tobulinami, bet praktinis jų įgyvendinimas atsilieka.

Lietuvos psichologų sąjunga: kada tinkamiausias laikas eiti į mokyklą – 6 ar 7 metų (8)

Dabartinės švietimo politikos siekis paankstinti privalomo ugdymo pradžią kelia diskutuotinų klausimų ir visuomenei, ir švietimo pagalbos specialistams.

10 patarimų, kaip sudominti vaiką mokytis

„Visada vaikai nori mokytis ne iš to, kuris puikiai žino dalyką, bet iš to, kuris parodė vaikui, kam to dalyko žinių reikia gyvenime, kaip jas galima panaudoti“.