Arūnas Užupis: daugumoje mokyklų neugdomas vaikų kūrybingumas

 (1)
Šiandien nieko nebenustebins jau taisykle tapusi frazė „Mokykla naikina kūrybingumą".
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Ar jau turite TAVO VAIKO programėlę savo išmaniajame telefone? Parsisiųskite ją ir skaitykite mus dar patogiau: „iPhone“, „Android“.

NASA sukurta metodologija paremti ilgalaikiai tyrimai rodo, kad pradėjusių eiti į mokyklą vaikų kūrybingumas krenta nuo 98 proc. (tiek jų būna kūrybingi 3-5 m. amžiaus) iki 30 proc. (8-10 m. amžiaus) ir 10 proc., kai jiems sukanka 13-15 metų. Ugdymui skirtų žaislų ekspertas, „Edukaciniai.lt" vadovas Arūnas Užupis sako, kad atsakingi tėvai privalo įnešti savo indėlį ir po pamokų skirti laiko ne pagalbai ruošiant namų darbus, o vaikų kūrybingumo „atstatymui" ir ugdymui.

Arūnas Užupis: daugumoje mokyklų neugdomas vaikų kūrybingumas
Arūnas Užupis
© Asmeninio albumo nuotr.

Arūnai, jūs dirbote vadybos ir ekonomikos universitete, pats esate verslininkas, be to, važinėjate po tarptautines su ugdymu susijusias parodas, bendraujate su ugdytojais visame pasaulyje. Koks yra verslo ir edukacijos pasaulio požiūris į tai, ką mūsų vaikai turėtų mokėti ateityje, ir į kūrybingumą?

JAV yra gimęs terminas „XXI amžiaus įgūdžiai". Svarbiausi iš jų – kūrybingumas, kritinis mąstymas, komunikabilumas ir bendradarbiavimas. Tik juos turintis žmogus gali daryti inovacijas, sėkmingai dalyvauti ir vadovauti, priimti protingus sprendimus. Šių įgūdžių svarba pripažįstama labai plačiai, verslo pasaulyje tai jau yra savaime suprantamas dalykas, tačiau vis nepavyksta atrasti, kaip padaryti, kad jų ugdymas taptų švietimo sistemos dalimi.

Dažnai manoma, kad jei žmogus kūrybingas, jis nebus kruopštus, punktualus ar atsakingas.

Manau, ne už kalnų tas laikas, kai paprastesnius, kūrybingumo nereikalaujančius darbus atliks... dirbtinio intelekto mašinos. Todėl manau, kad dabar pats laikas nustoti žmones ruošti tam, ko nebus.

Žinoma, toks stereotipinis požiūris į kūrybingumą nepadeda geriau suvokti jo svarbą. Jis kilo, nes anksčiau kūrybingumas buvo suprantamas tik kaip „meniškų" žmonių, kurie iš prigimties būdavo mažiau kruopštūs ar smulkmeniški, užsiėmimas.

Tačiau turime suvokti, kad kūrybingumas yra ne charakterio savybė, o mąstymo būdas, kurį su tam tikrais pratimais galima „įsijungti" ir pasitelkti tuomet, kai reikia naujų idėjų ar konkrečių problemų sprendimų.

Beje, esu įsitikinęs, kad kūrybingumas ir kritinis mąstymas yra labai svarbūs įgūdžiai viename, nes kūrybinio mąstymo metu sau keli tikslą sugeneruoti kuo daugiau idėjų, o po to turi įsijungti kritinis mąstymas, kad atsirinktum pačias geriausias.

Kaip tarptautinės verslo įmonės ir kaip dėstytojai, ruošiančios dirbti pasaulinėje rinkoje, žiūri į kūrybingumą?

Versle populiaresnis su juo susijęs terminas – inovacijos. Akivaizdu, kad lyderiaujantis verslas suvokia, jog jų nebus be kūrybingumo.

Tačiau, mano galva, organizacijos dar turi daug tobulėti, kol jose kūrybingumas ir inovacijos taps ne mažų žmonių grupelių, o visos įmonės reikalu. Noriu pasidžiaugti, kad Lietuvoje ISM universitetas, suvokiantis kūrybingumo svarbą ir skiriantis nemažą dėmesį jo ugdymui, ir kad kiti šalies universitetai eina tuo keliu. Būtų labai džiugu, jei ir tradicinės mokyklos atkreiptų dėmesį į šį įgūdį ar bent jau jo neslopintų.

Grįžkime prie mokyklinio amžiaus vaikų. Ar jiems kas nors padeda tapti kūrybingiems?

Jeigu atvirai, mano nuomone, atmetus keletą pažangesnių mokyklų, didžiojoje daugumoje kūrybingumo ugdymas nevyksta. Iš tikrųjų, kaip pasakė žymus kūrybingumo advokatas Ken Robinson, „In the schools we unlearn creativity" („Mokyklose mes ne išmokstame, o „atmokstame" kūrybingumą"). Ir tai yra šiandieninė realybė... Atsimenate, kaip kalbėjome, kad 98 proc. penkiamečių yra labai kūrybingi? Tarp baigusių mokyklą ir universitetą 22 metų amžiaus jaunuolių tokį kūrybinį intelektą turi tik 2 procentai. Tie 2 proc. šiuo metu ir keičia mūsų visuomenę. Ir įsivaizduokite, kaip ji vystytųsi, jei tas procentas siektų 10, 20, 30...98!

Ar turi keistis (Lietuvos) visuomenės požiūris į kūrybingumą?

Būtinai ir tikiuosi, kad keisis. Aš tikiu, kad neužilgo ateis tas laikas, kai mes suprasime, kad kūrybingumo įgūdžiai yra tokie pat svarbūs kaip skaitymas ir matematika. Pasikeitus požiūriui prasidės ir tikrasis progresas, apie kurį mes tiek daug kalbame, bet nieko nesugebame padaryti.

O ką patartumėte kūrybingų vaikų tėvams?

Pirmiausia patarčiau nenaikinti kūrybingumo. Leiskite vaikams maksimaliai bandyti, kurti. Tegu jie būna smalsūs, drąsūs ir išskirtiniai, nebūtinai visur ir visada atitinkantys visuomenės normas ir standartus. Jei tai pavyks, kūrybingumas augs idealiomis sąlygomis. Priemonės šį augimą stiprinti gali būti ir kūrybiniai konstruktoriai, nevaržantys mąstymo instrukcijomis, ir kartoninės dėžės ar tiesiog baltas lapas su pieštuku. Kūrybingumui ugdyti tinka viskas, išskyrus standartus ir instrukcijas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Vaikų vasaros stovyklos įkandamos toli gražu ne visoms šeimoms

Dirbantys tėvai gali bent savaitei išleisti vaiką į vasaros poilsio stovyklą. Tačiau jei stovykla negauna valstybės paramos ir tenka mokėti visą kainą, vaikų vasaros poilsis tampa prieinamas tik kiek didesnes nei vidutines pajamas turinčioms šeimoms.

Specialistai sunerimę: vis daugiau mokinių nemoka tinkamai laikyti rašymo priemonės (2)

Išmaniųjų technologijų naudojimas lėtina vaikų smulkiosios motorikos vystymąsi, įspėja Didžiosios Britanijos medikai.

Vaikas skundžiasi, kad pedagogė ant jo rėkia: kaip elgtis tėvams (1)

Pirmokę dukterį auginanti mama klausia specialisto patarimo: ką daryti, jei mokytoja pasitaikė itin valdingo būdo ir mergaitė ne kartą skundėsi, kad ją mokytoja aprėkė.

Priešmokyklinis ugdymas – penkerių metų vaikams (2)

Siekiant, kad daugiau 4-6 metų vaikų lankytų švietimo įstaigas, daugiau penkiamečių dalyvautų priešmokyklinio, o šešiamečių - pradinio ugdymo programoje, įteisintas mokymosi ankstinimas.

Kad ekranai nepagrobtų iš mūsų vaikų, turime kai ką atminti

Televizorius, kompiuteris ir telefonas – tai geriausias daugelio vaikų laisvalaikio leidimo būdas. Vis dėlto kalbant apie šiuolaikines komunikacijos priemones, vaikams būtina nustatyti tam tikras taisykles.

Įvardijo didžiausias problemas, su kuriomis susiduria vaikus auginantys tėvai

Pertvarkant sveikatos priežiūros įstaigų tinklą ir naikinant pediatrijos skyrius sveikatos paslaugos tolsta nuo regionuose gyvenančių vaikų. Taip trečiadienį spaudos konferencijoje Seime pristatydama vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2017 metų veiklos ataskaitą sakė vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė.

Kaip auklėti vaiką, kad jis nebijotų klysti ir mokytis iš savo klaidų

Klaidos... Kartais jos slegia, kartais – įkvepia.

Kaip kiekvienas galime padėti smurtą ar patyčias patyrusiam vaikui

Lietuvoje kas penktas vaikas yra patyręs fizinį smurtą ar tapęs seksualinės prievartos auka, kas trečias - išgyvenęs tėvų skyrybas, daugiau nei pusė mokinių patiria patyčias. Tokios traumuojančios patirtys niekur nedingsta - randai lieka visam gyvenimui.

Vaikas nori vienos knygos, o mama siūlo kitą: kaip surasti aukso vidurį

Vaikų literatūra po truputį augina savo sparnus ir bando pakilti iš suaugusiųjų literatūros šešėlio. Šių metų Vilniaus knygų mugė parodė, kad daugėja vaikų literatūros autorių, jų knygų pristatymų, renginių.

Vaikų reitingavimas trukdo mokytis geriau

Tėvų ir pedagogų nuomonės, kaip vertinti moksleivių mokymosi rezultatus, išsiskiria ir sukelia nemažai aistrų.

Kaip tėvams atpažinti, kad jų vaikas patiria patyčias, ir kaip suteikti pirmąją pagalbą

Vis dar tenka nugirsti komentarų: „Ir kiek gi galima kalbėti apie tas patyčias". Atsakymas labai paprastas, kol problema paplitusi – tol reikia apie ją kalbėti, analizuoti ir edukuoti.

Ar pirmokui tikrai reikalingas telefonas: pedagogo komentaras

Vaikui pradėjus lankyti mokyklą, ne vienai šeimai iškyla dilema: pirkti jam telefoną ar nepirkti? Ar tikrai jis būtinas, jei iki mokyklos automobiliu atveža tėtis, o po mokyklos saugiai pasiima mama?

Priklausomas nuo ekranų vaikas: psichologas įspėja tėvus

Išgirdus frazę „priklausomas", daugeliui mūsų prieš akis iškyla suaugusi, vienokių ar kitokių žalingų įpročių turinti persona.

Prasidėjo registracija į Vilniaus mokyklas: ar yra naujovių?

Kovo 1-ąją prasideda elektroninė registracija į sostinės mokyklas naujiems mokslo metams.

Vaikystėje pasireiškiantis nerimo sutrikimas: kaip jį atpažinti ir padėti vaikui

Pirmą klasę lankanti mergaitė mokykloje beveik nekalba – nei su vaikais, nei su mokytoja. Kaip pagelbėti vaikui, pataria psichologė Živilė Kraujalė.