Kaip auklėti vaiką, kad jis nebijotų klysti ir mokytis iš savo klaidų

Klaidos... Kartais jos slegia, kartais – įkvepia.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Būna ir taip, kad atima pasitikėjimą savo mintimis, ryžtą įgyvendinti idėjas, skatina taikytis prie daugumos ir plaukti pasroviui, arba atvirkščiai, priverčia ieškoti naujų būdų, išeičių, kitos kokybės.

Baimė suklysti vystosi jau ankstyvoje vaikystėje. Tai nuolat daro daugelis tėvų ar senelių primygtinais savo patarimais ar pamokymais apie tai, kas yra teisinga o kas ne, kaip reikėtų ar nederėtų elgtis.

Vėliau už klaidas uoliai baudžia ir mokykla – prasti įvertinimai atgraso nuo noro eksperimentuoti, rizikuoti, skatina polinkį prisitaikyti prie daugumos nuomonės.

Kaip padėti vaikams, kad susidūrus su pirmaisiais sunkumais, baimė suklysti nesumenkintų jų užsidegimo, nesulaužytų drąsos veikti, noro imtis iniciatyvos?

Keletas patarimų ugdytojams, kaip užsiėmimų ar pamokų metu paskatinti vaikus veikti, rizikuoti, kurti.

Sudarykite galimybę patirti sėkmę ir įveikti iššūkius

Jei vaikams pateikiamos užduotys pakankamai sunkios – šiek tiek aukščiau vaiko pasiekimų lygio, reikalaujančios maksimalaus susikaupimo, jos skatina pranokti save ir nustebinti kitus. O tai visuomet malonu. Jei užduotys per lengvos, jos neįkvepia vaikų ir jiems darosi nuobodu.

Kurkite saugią atmosferą, kur gerbiama kiekviena nuomonė

Vaikams svarbu turėti galimybę laisvai ir saugiai reikšti savo nuomonę, be grėsmės būti pažemintam komandos nario pašaipa ar griežtesniu mokytojo įvertinimu. Baimė pasirodyti kvailai skatina nepasitikėjimą ir nepasitenkinimą savo mintimis bei galimybėmis, iššaukia norą daryti kaip kiti, plaukti pasroviui. Jei leisime vaikui nusivilti savimi, jo noras gilintis bei mėgautis savo atradimais greičiausiai dings, o jei gerbsime jo nuomonę bei padrąsinsime veikti – galime pastūmėti jį didelių atradimų link.

Padėkime vaikams mokytis iš savo klaidų

Pranešti vaikui apie prastesnį įvertinimą galima ir padrąsinančiai, ir žeminančiai. Mokytojo pareiga padėti vaikams pasimokyti iš savo klaidų, kad kitąkart jų būtų galima išvengti. Tai, kad vaikas negali kokios nors užduoties atlikti šiandien, dar nereiškia, kad neatliks jos rytoj. Tai tik noro ir darbo klausimas. Juk, klaidas darė ir žymūs atradėjai ir kūrėjai. Nepamirškite to jūs, supažindinkite ir vaikus.

Nebijokime pripažinti savo klaidų

Suaugusieji neturėtų bijoti parodyti vaikams, kad kažko nežino, ar bandyti išsisukti suklydus. Savo pavyzdžiu vertėtų jiems parodyti, jog trūkstamą informaciją galima susirasti ir žinių spragas užpildyti.

Per kančias į žvaigždes

Kiekvienoje klasėje ar grupėje rasime vaikų, turinčių išskirtinių gabumų bei pasiekimų. Tai, ko negali daugelis kitų mokinių ir mokytojų. Kažkam puikiai sekasi nardyti, kitam – susikalbėti japoniškai ar atmintinai dauginti dviženklius skaičius. Pažindami kitų talentus bei tai, kaip jie išryškėjo, kiek jie reikalauja juodo darbo su savimi, kaip kiti galėtų patobulėti šiose srityse, vaikai geriau supras, kaip nuolatinis praktikavimasis ir klaidos padeda mums augti.

Lietuvos vaikų ir jaunimo centras primena, jog klaidos – nėra blogai. Jos rodo, kad žmogus jau kelyje ir ankščiau ar vėliau jis pasieks norimą tikslą. Mūsų, suaugusiųjų pareiga – nesukaustyti iniciatyvos per griežtais nurodymais, nenugesinti noro veiksi savarankiškai. Klaidos ir atradimai leidžia mums augti. Svarbu neužsibūti jose ir be savigraužos judėti į priekį, daryti naujus sprendimus. Daug skaudesnės už klaidas yra neišnaudotos galimybės. Dėl jų nuoskauda jaučiama žymiai ilgiau.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Tėvai nepritaria, kad į mokyklą visi vaikai pradėtų eiti 6 metų

Pasisakantieji už tai, kad vaikai Lietuvoje ir toliau mokyklą privalomai pradėtų lankyti nuo septynerių metų, taria „ne" privalomam mokyklos pradžios ankstinimui ir renka parašus po peticija, kurią inicijavo Vaiko psichologijos centras.

Vaikų vasaros stovyklos įkandamos toli gražu ne visoms šeimoms

Dirbantys tėvai gali bent savaitei išleisti vaiką į vasaros poilsio stovyklą. Tačiau jei stovykla negauna valstybės paramos ir tenka mokėti visą kainą, vaikų vasaros poilsis tampa prieinamas tik kiek didesnes nei vidutines pajamas turinčioms šeimoms.

Specialistai sunerimę: vis daugiau mokinių nemoka tinkamai laikyti rašymo priemonės (2)

Išmaniųjų technologijų naudojimas lėtina vaikų smulkiosios motorikos vystymąsi, įspėja Didžiosios Britanijos medikai.

Vaikas skundžiasi, kad pedagogė ant jo rėkia: kaip elgtis tėvams (1)

Pirmokę dukterį auginanti mama klausia specialisto patarimo: ką daryti, jei mokytoja pasitaikė itin valdingo būdo ir mergaitė ne kartą skundėsi, kad ją mokytoja aprėkė.

Priešmokyklinis ugdymas – penkerių metų vaikams (2)

Siekiant, kad daugiau 4-6 metų vaikų lankytų švietimo įstaigas, daugiau penkiamečių dalyvautų priešmokyklinio, o šešiamečių - pradinio ugdymo programoje, įteisintas mokymosi ankstinimas.

Kad ekranai nepagrobtų iš mūsų vaikų, turime kai ką atminti

Televizorius, kompiuteris ir telefonas – tai geriausias daugelio vaikų laisvalaikio leidimo būdas. Vis dėlto kalbant apie šiuolaikines komunikacijos priemones, vaikams būtina nustatyti tam tikras taisykles.

Įvardijo didžiausias problemas, su kuriomis susiduria vaikus auginantys tėvai

Pertvarkant sveikatos priežiūros įstaigų tinklą ir naikinant pediatrijos skyrius sveikatos paslaugos tolsta nuo regionuose gyvenančių vaikų. Taip trečiadienį spaudos konferencijoje Seime pristatydama vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2017 metų veiklos ataskaitą sakė vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė.

Kaip auklėti vaiką, kad jis nebijotų klysti ir mokytis iš savo klaidų

Klaidos... Kartais jos slegia, kartais – įkvepia.

Kaip kiekvienas galime padėti smurtą ar patyčias patyrusiam vaikui

Lietuvoje kas penktas vaikas yra patyręs fizinį smurtą ar tapęs seksualinės prievartos auka, kas trečias - išgyvenęs tėvų skyrybas, daugiau nei pusė mokinių patiria patyčias. Tokios traumuojančios patirtys niekur nedingsta - randai lieka visam gyvenimui.

Vaikas nori vienos knygos, o mama siūlo kitą: kaip surasti aukso vidurį

Vaikų literatūra po truputį augina savo sparnus ir bando pakilti iš suaugusiųjų literatūros šešėlio. Šių metų Vilniaus knygų mugė parodė, kad daugėja vaikų literatūros autorių, jų knygų pristatymų, renginių.

Vaikų reitingavimas trukdo mokytis geriau

Tėvų ir pedagogų nuomonės, kaip vertinti moksleivių mokymosi rezultatus, išsiskiria ir sukelia nemažai aistrų.

Kaip tėvams atpažinti, kad jų vaikas patiria patyčias, ir kaip suteikti pirmąją pagalbą

Vis dar tenka nugirsti komentarų: „Ir kiek gi galima kalbėti apie tas patyčias". Atsakymas labai paprastas, kol problema paplitusi – tol reikia apie ją kalbėti, analizuoti ir edukuoti.

Ar pirmokui tikrai reikalingas telefonas: pedagogo komentaras

Vaikui pradėjus lankyti mokyklą, ne vienai šeimai iškyla dilema: pirkti jam telefoną ar nepirkti? Ar tikrai jis būtinas, jei iki mokyklos automobiliu atveža tėtis, o po mokyklos saugiai pasiima mama?

Priklausomas nuo ekranų vaikas: psichologas įspėja tėvus

Išgirdus frazę „priklausomas", daugeliui mūsų prieš akis iškyla suaugusi, vienokių ar kitokių žalingų įpročių turinti persona.

Prasidėjo registracija į Vilniaus mokyklas: ar yra naujovių?

Kovo 1-ąją prasideda elektroninė registracija į sostinės mokyklas naujiems mokslo metams.